100 лева и шише ракия е цената на безопасността на асансьорите

| от |

100 лева и шише ракия – това е цената на безопасността на асансьорите у нас. Тази констатация направи председателят на Държавната агенция по метрологичен и технически надзор (ДАМТН) Стефан Цанков на пресконференция, на която бяха съобщени повече подробности за проверката на трагичния случай в София в края на август, когато асансьор уби жена, предаде репортер на БГНЕС.

За 100 лева и едно шише ракия могат да бъдат закупени празни ревизионни книги с печат и подпис от двама служители на ДАМТН, обясни Цанков, като показа пред медиите книгата, която му е предоставена след трагичния случай от ползватели във Велико Търново. В следващите няколко дни той ще получи още няколко подобни празни ревизионни книги, като всички те отиват директно в прокуратурата, обясни Цанков.

Подписите на служителите на агенцията са реални, като и двамата в момента работят там, поясни Цанков, като добави, че с тях ще се занимава следствието. Въпросната ревизионна книга не касае пряко асансьора – убиец в София, но е пример за цената на безопасността в страната, посочи той. Във въпросните книги се описват всички проверки, извършени от надзорните фирми и именно това е документът, който ДАМТН проверява. Това е паспорта на едно съоръжение, обясни Цанков, така че на практика празните книги представляват празно пълномощно.

За да се избегнат подобни случаи е спешно необходимо да бъде въведена електронна система, което е сред основните задачи на агенцията, посочи нейният председател.

По отношение на трагичния инцидент в София, проверката на агенцията установява, че причина за смъртта на жената са серия от административни и технически нарушения. Цанков представи готовите експертизи, според които скоростният ограничител съответствал за скорост от 1 метър в секунда, а на устройството имало други данни, като документите не съответствали. Подменено било и електрическото табло, като липсвали маркировки, че отговаря на изискванията и е подходящо за асансьора.

„На мястото на оригиналната фрикционна шайба, която извършва основно движението на асансьора, е поставена такава с по-малък диаметър, което налага монтирането на втора за запазване вертикалността на въжетата. Такава обаче не е била монтирана“, обясни Цанков в детайли за причината за аварията. Председателят на ДАМТН обясни още, че по стандарт има минимален диаметър за шайбата – 400 милиметра, а поставената шайба е със 120 милиметра диаметър, тоест близо 3,5 пъти по-малка от минималното за тези въжета, което създава напрежение и води до скъсване.

Проверката не е установила и наличието на сертификати за качеството на поставените въжета, посочи Цанков. В трагичната сутрин се късат и двете въжета, които са били сменени преди година, като по думите на Цанков само по себе си това означава, че нещо в системата не работи както трябва, тъй като подобни въжета би трябвало да издържат много повече време.

За съжаление неизправностите не спират до тук – не е сработил клиновият механизъм на асансьора, който има задача да спира падането на асансьора. Асансьорът разполага с два клинови механизма, но един от тях не е сработил, а вторият не е успял да спре падането. Причината вероятно е лоша поддръжка и замърсеност, обясни Цанков. Проверка трябва да се извършва на всеки 10 дни, но такава не е имало от 20 юни.

В ревизионната книга на този асансьор не са записани имената на техниците, които са го поддържали, но техните имена се знаят и ще бъдат предадени на Софийска градска прокуратура утре заедно с доклада от проверката.

ДАМНТ е изготвила серия от предложение за промени в нормативната уредба както технически и административни проблеми, така и прекалено либералната система за даване на лицензи на надзорни фирми, така и сложното отнемане на лицензите. Ще бъде въведен уникален печат на всеки инспектор, обеща Цанков.

Надзорната фирма „НБ Лифтконтрол“, която е отговаряла за контрола на ремонтите на асансьора е получила лиценз 2006 година, но като скоро след това той е бил ограничен поради нарушения. След неколкократно кандидатстване през 2012 г. фирмата получава лиценз за надзор на асансьори в жилищни сгради, а два месеца преди тази дата е бил и последният преглед на фаталния асансьор. В момента в процедура по отнемане на лиценза е единствено фирмата „Витоша лифт“, която е отговаряла за този асансьор.

От 26 август насам са проверени 925 асансьора в цялата страна, като цели 213 от тях са с констатирани неизправности и са спрени, съобщи още Цанков. При 7-8 случая има много сериозни проблеми, като един от тях е бил в сградата на Държавен фонд „Земеделие“, където са констатирани скъсани нишки на въжета и проблем с клиновия механизъм, въпреки че в самата сграда на фонда отговорник за асансьорите е имал своя стая и непрекъснато е стоял там, посочи Цанков.

В течение на проверката от ДАМНТ са се натъкнали на скандални случаи от цялата страна, като например лице с 90% инвалидност и на 75 години, което по документи е записано като инспектор на десетки асансьори. В предложените промени в нормативната уредба ще бъде уреден въпроса с пропорционалното разпределение на обектите, обеща Цанков. По думите му максималният брой асансьори за проверка на месец чисто физически е около 160, докато към момента е имало случаи на записани над 1000 асансьора, което е абсолютно невъзможно.

За съжаление масова практика е етажната собственост и домоуправителите да не осигуряват средства за ремонт на асансьорите. Това е ежедневие, призна Цанков и се закани, че домоуправителите вече ще получават много по-често актове от агенцията. /БГНЕС

 
 

Усмихващите инструкции за безопасен полет – Част 1: Qantas

| от chronicle.bg |

Инструктажът за безопасност преди полет често е досаден за пътниците. Много авиокомпании се опитват да разчупят рутинната процедура със свежи включвания и различни идеи, за да задържат вниманието на пътниците. Такова е и видеото на австралийците от Qantas.

Превозвачът пуска клипа през февруари 2016 г. и представя далечна Австралия като едно уникално място за посещение.

Приятелски настроени жители на Долната Земя и зашеметяващи гледки са част от демонстарациите за безопасност:

 
 

Нов робот се намесва в борбата със сърдечната недостатъчност

| от chronicle.bg |

Учени от Харвардския университет и Детската болница на Бостън са разработили нов тип робот, който помага на сърцето да тупти.

Роботът е направен от специална мека тъкан и се увива около сърцето, без да използва механични компоненти (какъвто е случаят със сегашните помпи за сърце).

Уникалността на робота идва от липсата на нужда от вмешателство в сърцето или кръвта. Тоест, пациентите не бива да се притесняват от запушване на помпата и да пият лекарства за разреждане на кръвта, които изискват редовно лабораторно контролиране и съответно създават дискомфорт.

Роботът до голяма степен пресъздава самото сърце.

Той е направен от тънък силиконов ръкав, в който са сложени малки пневматични моторчета. Те се захранват от въздушна помпа. Част от моторчетата разширяват и свиват ръкава, а друга част леко го завъртат. Така движението на сърцето по време на тупнете се симулира максимално точно.

При клинични тестове със сърца на прасета, които са имали капацитет 45% от нормалния, роботът е успял да ги възстанови до 97% от капацитета им.

Учените вече са изчислили, че роботът им може да помогне на 140 000 души със сърдечни проблеми. Устройството може да се използва и за поддържане на минимални жизнени показатели на сърцето докато пациентът чака донор.

Учените казаха, че роботът все още не е тестван с човешко сърце и предстои още работа преди да е готов за това. Те смятат, че са доказали концепцията и че технологията ще може да се използва и за други органи, които се нуждаят от асистенция, за да функционират.

Източник: Engadget

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days

 
 

Ще видим нещо ново от LG

| от chronicle.bg |

Моделът G5 на LG – колкото и интересен да беше – се оказа провал. Сега компанията се опитва да се съвземе с друг емблематичен за марката телефон, който най-вероятно ще бъде показан на 26 февруари, ден преди Mobile World Congress в Барселона.

LG вече изпрати покани за събитието. Те не съдържат много информация – само дата и място. Но няколко неща сочат, че става въпрос за новия G6.

Поканата е с формата на телефон и на нея можем да прочетем мотото „See More, Play More“ (Виж повече, играй повече), което най-вероятно се отнася до новия дисплей на G6 – 18:9.

Освен дисплея, който официално беше потвърден от LG, G6 може да има Snapdragon 835 и 6GB RAM.

Носят се слухове, че LG ще пусне нов смарт часовник в Барселона, който ще бъде по-луксозен от стария LG G Watch R.

На Mobile World Congress изглежда ще бъде много интересен. Huawei, Motorola и Nokia също изпратиха покани за събития около тази дата, а се твърди, че  Samsung, HTC и няколко други компании ще покажат нови продукти.