Рекламният пазар в България през 2014 година

| от |

resize_then_crop_540_350

Потърсихме Мария Грашнова, изпълнителен директор на „Кapaт България“, за да разберем какви са очакванията ѝ за рекламните инвестиции през 2014-та година. Ето какво сподели тя, специално за Chronicle.bg.

Спрямо останалите страни от Централна и Източна Европа, в България бюджетите отделяни за дигитална активност все още са сравнително нисък процент от общите инвестициите за реклама. Затова смятам, че потенциала за растеж е най-висок точно за този канал. Повишаването на интернет пенетрацията, отличната скорост на локална свързаност, почти пълното 3G покритие на територията на България, както и инвестициите на мобилните оператори в технологии за високо-скоростна мобилна свързаност от най-ново поколение – LTE (4G), са фактори, които недвусмислено показват тенденция, която е предпоставка за ръст на рекламните инвестиции в посока дигитални медии. Целта на Carat Bulgaria – през 2014-та е да се достигнат нива от 17.5% дял на интернет рекламата, спрямо останалите канали, изглежда реалистична и постижима.

Screenshot_1

Данните от google consumer barometer за България потвърждават през 2013-та година повишаване на интернет пенетрацията през мобилни устройства – таблети и смартфони. Огромният ръст на тези устройства обособява нов сегмент за активна комуникация – мобилната среда. Смятаме, че тук може да се очаква сериозен ръст спрямо миналата година.

Използвайки технологичните възможности за реализация на рекламни кампании в онлайн среда, все повече ще се концентрира погледа върху полезният ефект от тях, визирам конвертирането към целите на клиентите.

Ние сме убедени и вярваме, че интересът към иновациите, бързото навлизане на мобилни устройства, наличието на много алтернативи за свързаност, както и промяната на поведението на българите в посока съвременно дигитално общество, ще създават още повече и ценни възможности за съвременна, интуитивна, персонална, обвързана с интересите и поведението комуникация.

Общият поглед върху българския рекламен пазар действително дава индикации за ръст и позитивно развитие.

mediamix

Поради спецификите на ситуацията в държавата ни, обаче, прогнозният ръст е минимален и по-скоро е в посока на преразпределение на бюджетите между използваните медиите, отколкото като общо увеличение на инвестициите. Забелязваме още по-внимателен подход при разпределението на годишните бюджети и задълбочено търсене на възможности за оптимизиране на рекламното присъствие.

Телевизията все още е водеща медия при разпределението на рекламните бюджети и запазва стабилен дял в общия медиен микс.

Тенденцията към увеличаване на онлайн присъствието се задълбочава през последните години, но не с динамиката, която очаквахме. През 2014 г. очакваме ръст на мобилната реклама и по-сериозно развитие на рекламата във всички социални канали (не само Facebook).

Забелязваме силно намаление на принт инвестициите, което е обяснимо и с факта, че онлайн платформите на съответните издания изместват хартиения носител.

Отчитаме засилване на интереса към радио и външна реклама, които по наша преценка запазват стабилен дял в общия микс.

Една от най-важните и открояващи се тенденции, която започна през 2013 г. и ще продължим да следваме и през 2014, е нестандартното контекстуално присъствие. И през 2014 г. за най-големите ни клиенти Мтел и Монделийз ще продължим да изготвяме мащабни онлайн медийни стратегии, изключително прецизирани според спецификите на съответните категории на бранда и конкурентната среда.

 
 
Коментарите са изключени за Рекламният пазар в България през 2014 година