По-голяма печалба и по-малко зрители за ITV

| от Иван Петров по The Guardian |

Британската ITV отчете увеличение на печалбата преди данъци си с 25%, въпреки спад в броя на зрителите от 4% през първата половина на годината. Така компанията дава знак, че ще продължи със силното си финансово представяне през 2015 година.

Медията, по която се излъчват X Factor и Downton Abbey, обяви, че печалбата преди данъци за първата половина на годината възлиза на 391 милиона британски паунда, след корекция за инфлация и разходи за придобиване. ITV увеличава приходите си в всички сфери на бизнеса си с 11% на годишна база и те достигат до 1.36 милиарда британски паунда.

Телевизионната медия наблюдава и лек спад в броя на зрителите от 22.2% до 21.1% за първите шест месеца на годината. Спадът е най-осезаем в основния канал на групата, където гледаемостта е била 14.8% спрямо 15.8% за същия период миналата година. Този спад от 7% се счита, че е най-големият в историята на медията.

Приходите в компанията за продукции ITV Studios са скочили с 23% до 496 милиона британски паунда. Компанията купи Talpa Media, продуцентската къща зад The Voice на BBC1 и Poldark, които стоят зад Mammoth Screen.

Главният изпълнителен директор на ITV Адам Кроузър зави, че спадът в броя на зрителите не е повлиял върху рекламната дейност на компанията, тъй като медията предлага на рекламодателите „невероятната способност да достигнат до масовата аудитория“. Общата коригирана печалба преди данъци, лихви и амортизация е нараснала с 24% до 400 милиона паунда.

Но Кроузър добави, че спадът трябва да бъде прекратен и това ще бъде основен фокус на стратегията му до края на годината. Той обеща увеличаване на инвестициите в качествени драма сериали и увеличаване на разходите за два от най-гледаните сапунени сериали на ITV – Coronation Street и Emmerdale.

Главният изпълнителен директор на ITV призна, че новинарските продукции са се представили неадекватно, особено в часовият слот от 21:00, а също така добави, че са пострадали и от факта, че английските отбори не са успели да се класират за по-късните етапи на Шампионската лига на УЕФА през миналия сезон.

Кроузър би желал да задържи правата за Шампонската лига, които са били закупени от BT, но моделът за безплатно излъчване на мачовете трябва да се промени.

„Разходите на free-to-air моделът са почти невъзможни за оправдаване“, каза Кроузър. „Мисля, че Sky са платили към 11 милиона паунда за мач (от Висшата лигата). Ако сравните това с цената на една висококачествена драма, която е около милион, милион и половина паунда на час, се получава огромна разлика.“

Той добави още, че ще телевизията ще инвестира в нови сюжетни линии и в нови герои в своите сериали, а определени шоу програми, като X Factor, който ще започне през есента с двама нови съдии Ник Гримшоу и Рита Ора, ще бъдат с променен формат.

Кроузър би искал да подобри и гледаемостта през деня и даде за пример сутрешното шоу на Сузана Райд Good Morning Britain, което замести Daybreak, а сега отчита 7% ръст на зрителите.

„Мисля, че имаме най-голям проблем с новинарските програми, особено тези в 21:00, където сме се представили зле, но имаме намерение да се фокусираме върху тях“, добави той.

Рейтингите на ITV за втората половина на годината се очаква да бъдат по-високи заради Световната купа по ръгби, новия сезон на X Factor и завръщането на I’m A Celebrity, Get Me Out of Here!, както и широко рекламираните драми Jekyll & Hyde, Unforgotten и The Trials of Jimmy Rose.

ITV прогнозират, че ръстът в приходите от реклама ще бъде 6% за първите три тримесечия на годината.

Анализатори от Jefferies смятат, че резултатите са „доказателство за напредък“ в развитието на медията, но спадът в дела на зрителите „трябва да стане причина за самоанализ, продължавайки напред.“

Главният изпълнителен директор на ITV коментира и преструктурирането на BBC и преразглеждането на модела на управление и финансиране на компанията. Кроузер е на мнение, че BBC трябва да въведе лицензионна такса, която е „подходяща за договорения обхват на операциите на корпорацията.“

„BBC трябва да бъде повече партньор и фактор, помагащ на търговския сектор, а не конкурент. Това се отнася и за местните и националните печатни и телевизионни медии и пазари, на които те са застъпили. В сравнение с другите радио и телевизионни оператори BBC трябва да се фокусира върху правенето на оригинални програми, а не да повтарят едно и също.“

Кроузер каза още, че BBC трябва да се различава от останалите канали и това не означава, че трябва да спре продукциите на програми като Strictly Come Dancing, шоу, което е собствена продукция на BBC, а напротив, трябва да започне да прави повече такива програми.

Кроузер не пропусна и да критикува плановете на BBC за бъдещето на BBC Studios, продуцентската къща на BBC, която ще бъде ръководена от шефа на BBC1 Питър Салмън.

„Не смятаме, че BBC трябва да създаде собствена търговска продуцентска компания, чиято цел е да се конкурира с независимия сектор с нелоялни държавни субсидии“, каза той.

 
 
Коментарите са изключени за По-голяма печалба и по-малко зрители за ITV