Кристоф Майнуш, изпълнителен директор на CME пред 24 часа: Продължаваме с местни сериали

| от |

Кристоф Майнуш става изпълнителен директор на СМЕ („Сентръл Юропиън медия ентърпрайзис“) през септември 2013 г. Той поделя високия пост заедно с колегата си Майкъл Дел Нин. Преди това е съветник на президента на “Търнър Бродкастинг Интернешънъл” – поделение на “Тайм Уорнър”. Работил е в мениджмънта на RTL Group, на гръцката компания “Алфа Медия Груп, бил е и изпълнителен директор на RTL в Хърватия. Започва кариерата си като фрилансър за обществения тв оператор в Бавария “Байеришер Рундфунк”. Ето какво той сподели в интервю за 24 часа.

- Защо сте в България, г-н Майнуш? Идвате за втори или трети път у нас.

– Често се срещаме с Павел Станчев тук или в централата на СМЕ в Прага. Днес се проведе редовната тримесечна среща на борда на директорите. Обсъдихме високите резултати на bTV през тази година, изключително силното начало на новия сезон и дискутирахме стратегията ни за следващата година.

- Как се променя Би Ти Ви при всяка следваща визита?

– Първото и най-важно е, че има ясно изразена тенденция за увеличаване на аудиторния ни дял. През новия сезон делът ни е нараснал с 2 пункта докато конкурентът ни губи по 2 пункта, в сравнение с резултатите от есенния сезон през 2013 г. Така че разликата между Би Ти Ви и Нова тв става все по-голяма. Много съм доволен от резултатите, които Павел Станчев и ръководството тук постигнаха.

- Тези дни се навършва точно година, откакто станахте изпълнителен директор на СМЕ. Как приемате новата си позиция – тя е много отговорна, но пък дава и големи възможности?

– Всъщност точно днес (16 септември – б. а.) се навършва тази година, откакто аз и Майкъл Дел Нин бяхме назначени за съизпълнителни директори на СМЕ. Вълнуващо е, защото СМЕ беше в трудна позиция и трябваше да променим много неща в различните държави. Ние сме пазарен лидер във всички държави, България беше единствената страна, в която имахме спад в аудиторията в сравнение с 2012 г. Сега обаче ситуацията е различна. Аудиторията ни расте. Постигнахме и подобрение на финансовите резултати през първото шестмесечие на годината.

- Как се промени Би Ти Ви за тази една година от гледна точка на програмата и финансовите си резултати?

– Мениджърският екип на bTV направи промени в програмата на праймтайма и сме много удовлетворени от резултатите.

Новините продължават да са гръбнакът на bTV. В последните 4-5 месеца рейтингът им е двойно по-голям от този на конкурента ни, а през новия сезон резултатите са още по-високи. Има все повече дни, в които аудиторията на “bTV Новините” е три пъти по-голяма от тази на “Новините на Нова”. Това ясно се вижда в резултатите през септември, които са най-високите за последните 18 месеца. Стартът на “Сървайвър Камбоджа” постигна близо 40% дял и определено е най-доброто телевизионно шоу като качество и гледаемост.

Що се отнася до СМЕ, преди година тя се управляваше централизирано. Сега залагаме на децентрализиран подход, защото изпълнителните директори в различните държави най-добре знаят как да действат в техните страни. Назначихме Павел Станчев за изпълнителен директор на bTV и сме радостни да работим с професионалист с огромен международен опит като него.

- Защо аудиторията на новините се увеличава, как си го обяснявате?

– Хората вярват на новините на bTV. Във всички държави, в които присъстваме, имаме ясна визия как трябва да се правят новини и актуални предавания.

- Как?

– Основното правило, което спазваме, е обективност и безпристрастност. Вярваме, че силните и независими медии са особено важни за всяко общество. Тук имаме изключителен журналистически екип, начело с Венелин Петков. Както знаете, той беше много популярен водещ и журналист. В новата му роля не го виждаме всеки ден на екрана, но всеки ден виждаме резултатите от неговата и на екипа му работа.

- Каква е стратегията на СМЕ да запази лидерството на Би Ти Ви на пазара?

– Ще продължим да излъчваме най-добрите новини и забавни предавания в добре подредена програмна схема. Ще запазим най-силните предавания и ще развиваме нови проекти с голям потенциал да се превърнат във фаворити на зрителите. Добре планираната програма лесно се помни от аудиторията. А българските зрители са много лоялни.

- Би Ти Ви е номер едно, откакто съществува, вече 14 г. Защо сменихте генералния ѝ директор Вики Политова?

– Една от основните причини за смяната на изпълнителните директори в повечето държави, включително и България, беше решението ни за децентрализация на управлението. Освен това искахме да влеем нови свежи сили, за да развием още повече цялата медийна група, и търсехме човек с изключителен професионализъм, с международен и локален опит. Павел Станчев напълно покрива изискванията ни за професионализъм и вярваме, че ще постигне очакванията ни за развитие и растеж.

- Вярно ли е, че Вики Политова е напуснала телевизията заради преместването на късната емисия новини от 22 ч в 23,30?

– Има много причини за напускането ѝ. Резултатите показват, че преместването на емисията е било правилно решение, тъй като от 6 месеца насам рейтингът им расте. По-късният час позволява да покажете повече новини, които се случват вечерта. Освен това късната емисия има различна аудитория.

- Би Ти Ви не е предвидила български сериали през този сезон, а всъщност тя предизвика разцвета им у нас. Защо ги няма в програмата?

– Най-силният сериал за 2014 г. – “Столичани в повече”, продължава, но през следващия сезон. През последния сезон останалите сериали нямаха същия успех по bTV, а за нас качеството и обратната връзка на зрителите е ключов критерий за планирането на програмната схема. Ние сме убедени в творческия и продукционния потенциал на българския пазар и като пазарен лидер ще продължим да инвестираме в местни сериали и предавания.

- Какво мислите за турските сериали? Те се превърнаха в телевизионен феномен у нас.

– Турските сериали са успешни, защото имат добре измислена и увлекателна история, както и качествена продукция. Успехът им говори сам за себе си, зрителите ги харесват и затова ги излъчваме в праймтайма. Турските сериали се приемат много добре в половината от 6-те пазара, на които СМЕ присъства – България, Румъния и Хърватия, но не и в Словения, Чехия и Словакия. Това се дължи на разликата в предпочитанията на аудиторията.

- В момента има две пийпълметрични системи у нас. Какво мислите за тази ситуация?

– Не съм чувал за държава, в която две системи за измерване функционират успешно едновременно. Вярваме в смисъла от съществуване само на една валута и всъщност тук има добра, надеждна и одитирана система, която е одобрена от целия пазар. Това не е само наше мнение, а и на по-голямата част от пазара. Не съм чул нито един солиден аргумент от конкурентите ни Нова тв за причините, поради които искат да вкарат нова система. Отворени сме за участие в създаване на комитет заедно с рекламната индустрия, за да дискутираме възможни промени и след това да преминем към тях. Тези решения трябва да се взимат съвместно с всички участници на пазара. Между другото, настоящият оперативен директор на Нова тв подкрепяше системата само допреди няколко месеца, когато все още работеше при нас.

- Павел Станчев беше изпълнителен директор на Нова тв, когато я подготви така, че тогавашният ѝ собственик – гръцката компания “Антена”, успя да я продаде на шведската MTG за 620 млн. евро. Вече като шеф на Би Ти Ви се появиха слухове, че е поел ръководството ѝ, защото и тя щяла да се продава. Вярно ли е, СМЕ продава ли Би Ти Ви?

– СМЕ е мажоритарен собственик на bTV и не възнамеряваме да я продаваме. Оставаме тук. Относно това, което казахте за Павел – не мисля, че той би се върнал на такава позиция, за да я напусне втори път. Той е щастлив от това, че се е върнал, и ще остане остане с нас. Разбираме се много добре.

- Смятате ли да създавате нови канали в България?

– Много сме доволни от портфолиото си. Нашите канали се допълват взаимно много добре и не планираме промени в портфолиото си в близко бъдеще.

- “Тайм Уорнър” вече притежава голяма част от СМЕ. Какво ще се промени за “Би Ти Ви Медия груп”?

– Нищо. Нашите акционери, включително Time Warner, са доволни от резултатите и настоящото развитието на СМЕ, съответно и на bTV.

- Красимир Гергов беше собственик на част от Би Ти Ви, все още ли е така?

– Да, имаме добро партньорство с Красимир Гергов, който притежава миноритарен пакет от 6%.

- Какво гледате по телевизията?

– Голям почитател съм на местните продукции. Като зрител предпочитам филми.

- Как започнахте да се занимавате с телевизия?

– Това беше още по време на следването ми. Започнах да работя за баварската обществена телевизия на свободна практика като филмов редактор. Моята любов към филмите всъщност ме заведе при телевизията. Така че кариерата ми започна от програмния отдел.

 
 

Варненска компания за изкуствени рифове се бори за 1 млн. долара

| от chronicle.bg |

Варненската компания Sea Harmony, която е разработила свой патент за изкуствени рифове, е българският финалист в надпреварата за част от наградния фонд от 1 млн. долара в конкурса Chivas The Venture.

Компанията започва работа по развиването на вертикални ферми за миди Pisa Reef. За разлика от съществуващите, тяхната разработка дава възможност за инсталиране и извън заливите. Pisa Reef е цяла подводна къща, която бързо се заселва с екологична система – миди, скариди и риби. Хранейки се със свръхпопулациите от зелени водорасли, развили се вследствие на битово замърсяване на водата, ерозия и използване на химикали, новите обитатели на вертикалните ферми пречистват водата. Освен това, създават и добър добив.

Sea Harmony е избрана да продължи към световния финал след няколко етапа, като в последния се състезаваше с още три отличени стартиращи бизнеси с кауза. Компаниите-полуфиналисти в Chivas The Venture са три.

Stackport се класираха със системата за незрящи VAST, която използва очила с камера и приложение за смартфон, за да ориентира хората с нарушено зрение във всекидневни ситуации. Създателите на идеята очакват продуктът им да върне на работните места 15% от незрящите. VAST ще им дава възможност да се ориентират по-добре в непознати пространства, да подобрят възможностите си за четене, пазаруване, придвижване.

Cupffee е компания, създател на вафлена чашка за кафе – тя е вкусна, ядлива, биоразградима и не променя вкуса на кафето. Замърсяването с опаковки за еднократна употреба е огромен световен проблем. Cupffee е много добро решение както за любителите на бисквитката към кафето, така и за околната среда – дори и да изхвърлите чашката, тя се разгражда за няколко дни.

Изкуствената фотосинтеза е в основата на проекта на Wasabi Innovations – третият полуфиналист. Чрез специални сапунени молекули и сапунен мехур, се преработва въглероден двуокис във възобновима енергия с помощта на слънчевата светлина. В резултат на това бизнес начинание може да бъде революционизирана световната енергийна практика и предоставена възможност за обръщане на климатичните промени в света.

Sea Harmony, заедно с финалистите от другите 31 страни, ще участват и в едноседмично обучение за управление на бизнес в Оксфорд. През юли финалистът ни ще представи България на глобалния финал на Chivas The Venture в Лос Анжелис и ще се състезава за дял от милионния награден фонд. Sea Harmony ще презентира идеята си пред световни бизнес лидери и международното жури на Chivas The Venture.

Наградният фонд от 1 000 000 долара ще бъде разпределен на два етапа – 250 000 долара чрез 5-седмично онлайн гласуване, 750 000 долара – от глобално жури между един или повече екипи.

Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента.

 
 

Омара Портуондо празнува 70 години на сцената в София

| от chronicle.bg |

Омара Портуондо Buena Vista Social Club, която прослави кубинската култура по целия свят, ще отпразнува живота и музиката по най-подходящия възможен начин – със специално турне.

Кубинката ще отбележи своя 85-и рожден ден и 70 динамични години на сцената заедно с изключителни гост-звезди и ще ни припомни, че изкуството няма възраст, а само качество. По изрично желание на легендарната певица, София е една от спирките в тази фиеста, която ще отрази различни аспекти на дългата ѝ кариера, минавайки през най-обичаните класики, любовта ѝ към елегантното кабаре, паметните години с Buena Vista Social Club и настоящите ѝ творчески търсения.

На 28-и април, в зала 1 на НДК, Омара Портуондо ще ни отведе на едно задушевно прощално пътешествие с кубинската музика.

Omara_Portuondo_Sofia

Омара израства в Хавана. На 15 години започва да работи като танцьорка в бляскавия клуб Тропикана, където сестра ѝ е певица. Силата ѝ обаче също се оказва пеенето – от работата ѝ с пианиста Франко Емилио се ражда нов стил  –  “fillin” (feeling), а Омара се превръща в Кралицата на филинга – тази симбиоза между джаз и бразилска боса нова.

Кариерата ѝ се развива в женската формация Cuarteto D’Aida. По това време квартетът подгрява едни от най-големите звезди като Бени Море, Едит Пиаф, Бола де Ниеве и Нат Кинг Кол, а клуб Тропикана е в своя пик на популярност и успех.

В кризисната точка от американско-кубинските отношения сестра ѝ и много други музиканти остават в Маями. Омара решава да се върне в Куба, а там се е отворила празнина, благодарение на която  кариерата ѝ процъфтява – първо с реформирания Cuarteto D’Aida, а след 1967 г. и като солов артист.

През 1997 г., когато се очаква да намали темпото, проектът Buena Vista Social Club се отразява на творческия ѝ живот и известност по целия свят. Едноименният филм на Вим Вендерс предизвиква фурор, а Салман Рушди нарича годината „лятото на Buena Vista”.

Соловият албум на Омара от 2000 г. взима Грами, следват редица записи и турнета, както и звездни колаборации, като тази с кубинския джаз пианист Чучо Валдес. Тя е първата жена на поста Международен посланик на Червения кръст. В последните години има концерти по целия свят, от Royal Opera House в Лондон до Latin Passion festival в Хонконг.

На 28-и април в зала 1 на НДК ще имаме възможността да се докоснем до една ера, чийто завеси бавно и елегантно се спускат, оставяйки публиката винаги да иска още.

Билетите за концерта на Омара Портуондо са на цени от 50 до 110 лв. и са достъпни в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен център НДК, Български пощи и мрежата на Eventim.bg.

 
 

Технологиите са чудо: само прекомпилирай ядрото и ще видиш

| от леля Ц. |

Снощи се случи нещо съвсем обикновено.

Прясно зарибена от сериала на BBC „Шерлок“, изпитах желание да си дръпна саундтрака и да си сложа една от мелодиите като рингтон на телефона. Знам, че сега е модерно телефоните на хората да звънят с противните вградени мелодии на марката и само назадничавите хора си свалят нашумели поп парчета, с които да стряскат хората в трамвая, но получих импулс и реших да го реализирам.

Колко трудно може да бъде? Преди десет години исках телефонът ми да звъни с интрото на „Сексът и градът“, влязох в Data.bg, дръпнах мелодията и десеткилограмовата Motorola, която ползвах, звънеше с този тон цялото лято на 2005г.

Тъй като обаче за десет години технологиите са напреднали значително, свалянето на мелодия за рингтон се оказа адска борба между неравностойни противници.

Първо установих, че не мога просто да дам download, а се нуждая от програма, която да ми позволи да вкарам нещо в телефона си. След това, тази програма трябва да се „pair-не“ с друга. Двете да се рестартират. За всяка една да си измисля парола. Паролата нямаше как да е „password4″, нито дори „password123″. Трябваше да съдържа една малка буква, една голяма, един символ и поне 8 знака. След като се спрях на „487skromnipingvinaotzimbabve_*“ и проклетата машина реши, че паролата е достатъчно сигурна, вярвах, че съм на крачка от изпълнение на задачата.

И наистина, оставаше само да отворя SSH терминала през криптирания VPN тунел, да прекомпилирам ядрото и да пусна цялата система да се рендира.

Въведох още една парола за „back-up-ване“, потвърдих я на три имейла и написах в Google „download sherlock soundtrack“. Мъжът ми, който разбира от компютри, е сигурен, че да напишеш в Google „download нещо си“ е сигурен начин да хванеш остър вирус на горните дихателни пътища. Аз обаче поех риска и четири часа по-късно бях готова да открия проклетата мелодия в „Ringtones“ на телефона. Докато на някой от стоте екрана, които ползвах за висшата си IT цел, не се появи изискване да въведа номер на банковата си карта.

Затова затворих лаптопа и аз, като Кари Брадшоу, се замислих:

„Улесниха ли напредналите технологии живота ни“?

или

„Защо се борим като прасета с тикви да ползваме компютрите, при положение че те трябва да ни служат?“

Умелото използване на всички джаджи (като под тази дума обединявам компютри, телевизори, миялни машини, вентилатори и изобщо всякакви уреди, които работят с ток и са сложни) е необходимо, за да може човек да си проправя път в модерния живот. Дори служителите на Център за градска мобилност се разхождат с дяволски джаджи, по които отчитат кой автомобил заслужава скоба, а всички знаем, че те не пишат дипломна работа, за да започнат да работят това. Защо обаче боравенето с технологиите трябва да изисква такива усилия?

За телевизора у дома има три дистанционни, всяко от което изисква да го познаваш персонално. Подът се чисти от прахосмукачка с изкуствен интелект, която е достатъчно умна, за да обиколи къщата и да събере боклуците, но не и достатъчно самостоятелна, за да не се залее с няколко литра вода, когато бутне ваза. Телефонът ми показва мръсните си тайни, само когато го открехна с моя пръстов отпечатък. Вентилаторът в офиса се опъва на десет човека, които по цял ден невротично натискат копчетата му, само за да стане ясно, че половината персонал загива от студ, а другата половина лее пот и се попива с кърпички.

Поклон пред всички Шерлок-умове, които мислят в посока развитие на технологиите, но все пак времето, в което пералнята не рецитираше Е.Е.Къмингс, а телефоните служеха, за да се обадиш по телефона, бяха чудесни и винаги ще ми липсват.

С трепереща ръка и носталгичен почерк,

Леля Ц.

 
 

Звезди от киното, изкушени от телевизията

| от chronicle.bg |

В последните години сериалите показаха, че малкият екран е достатъчно голям за всяка световна звезда, стига да се основават върху добър сценарий и качествена режисура. Затова и в последните години мнозина се насочиха към телевизията.

Когато видяхме в сериала „Истински детектив” Матю Макконъхи, това беше изненада – носителят на „Оскар” беше слязъл от нивото на големия екран, за да се снима в телевизията. Оказа се, че това е добър ход, който впоследствие мнозина негови колеги повториха.

В епохата, в която всеки може да гледа каквото си поиска дори на телефон, това да бъдеш близо до аудиторията е по-важно от всякога.

Предлагаме ви да видите в галерията ни големите актьори, носители на редица награди за ролите си в киното, осмелили се да дадат шанс на телевизията. Като бонус включваме и трима големи режисьори, изкушени от малкия екран.