Какво им липсва на българските медии

| от |

Монополизиран вестникарски сектор, отсъстващо или неефективно законодателство и медийна саморегулация, съществуваща само на теория. Това е кратката оценка на фондация „Конрад Аденауер“ за медийната свобода в България, предава Дойче веле.

0,,16135676_401,00

Свободата на пресата е немислима без минимални правни стандарти. В модерните демокрации медийната свобода е много повече от обща гаранция, залегнала в конституцията – необходими са и допълнителни разпоредби, гарантиращи практическото ѝ приложение в ежедневието. Важна предпоставка за функционирането на свободните медии е и тяхното право на достъп до информация, посочва германската фондация „Конрад Аденауер“ в актуалния си анализ „KAS International Reports“, посветен на достъпа до информация.

Когато работата им е свързана с частния сектор, журналистите често разчитат и на уменията си да правят собствени разследвания, за да си набавят нужната им информация. В работата с държавните институции обаче достъпът до информация следва строго определени правила, посочват от фондацията: процесът трябва да е прозрачен, а всички медии – да бъдат третирани наравно. В много страни това тяхно право е част от медийното законодателство, но практиката показва, че това невинаги е надежден лост за журналистите, се отбелязва в анализа.

Къде е България?

Проблемите в медийния сектор в България доведоха дотам, че в последната класация на „Репортери без граници“ за медийната свобода България се срина до последното място в Европейския съюз и до № 100 в света от общо 180 изследвани държави, припомня директорът на Медийната програма за Югоизточна Европа на фондация „Конрад Аденауер“ Кристиан Шпар. Само допреди осем години България все още беше 35-та в същата класация, докато междувременно едва всеки седми българин смята медиите в страната за свободни и независими.

Докато в България все още се бави приемането на закон за пресата, който да гарантира независимостта и разнообразието на медиите, много добри оценки получава българският Закон за свободата на информацията, влязъл в сила през 2000 година. В класацията на правозащитната организация „Аccess Info Europe“ за достъпа до информация България е поставена на 39 място. Цитиран е Александър Кашъмов от Програмата за достъп до информация, според когото България покрива основните стандарти за достъп до държавна информация. Като пожелания за подобрения се посочват увеличаването на размера на санкциите и създаването на държавен орган, който да изпълнява ролята на регулатор.

Съществуващата в България законова база за осветляване на комунистическото минало на страната като цяло е задоволителна, пише по-нататък в документа. От 2006 година насам архивът на бившата Държавна сигурност е общодостъпен, както и данните за бившите офицери и агенти. Лидерът на управляващата Социалистическа партия предложи Комисията по досиетата да бъде прехвърлена към Държавния архив, начело на който от няколко месеца е назначен един бивш сътрудник на ДС. Този план, който де факто би сложил край на осветляването на миналото, бе осуетен благодарение на предизвиканите от него обществени протести.

Българите знаят правата си

От около 150 съдебни дела, наблюдавани от Програмата за достъп до информация, 30 са били заведени от журналисти. Това показва, че представителите на медиите са сред обществените групи, които най-много се възползват от предимствата на Закона за свобода на информацията. Проучване на социологическата агенция „Маркет линкс“ показва, че още през 2008 година 94 процента от журналистите са посочили, че познават правата за достъп до информация, докато сред останалата част от населението едва 38 на сто са отговорили положително.

През 2012 година в България са били заведени повече от 9 хиляди молби по смисъла на Закона за свобода на информацията. От тях 4 процента са били отхвърлени. В основната си част вносителите са били обикновени граждани /56 на сто/, останалите са журналисти, фирми и неправителствени организации. Прави впечатление това, че българите, възползвали се от правото си да получат достъп до информация са процентно много повече от германците – над 9 хиляди молби, регистрирани за година в България, срещу 6 хиляди за Германия, която има 11 пъти по-голямо население. Независимо от някои критики и основателни забележки от страна на медиите, като цяло законът се прилага успешно в практиката, пише още Кристиан Шпар от Медийната програма на „Конрад Аденауер“.

Експертите на фондацията се ангажират и с някои препоръки за подобряване на работата. Сред тях са организирането на специални обучения за държавни служители, които работят с молбите за достъп до информация, както и семинари за журналисти за по-оптимално използване на законите за информацията. От полза може да е и обменът на опит между страните в региона.

 
 

Звезделина от Mint Stories: Истории за мода с ментов привкус

| от Зорница Аспарухова |

Запознайте се със Звезделина – професионален “инфлуенсър”. Преди две години и половина, тя и нейният приятел Калоян решават, че животът е прекалено кратък, за да го прекарат в офис и в правене на безинтересни неща и така създават личното си интернет пространство Mint Stories. Сега казват, че се случва да не спят от вълнение заради някоя история, която им предстои да разкажат или да заснемат.

Много от постовете в Mint Stories са свързани с модни течения, комбинации и онези неща, които Звезделина вярва, че читателите й ще харесат. А те са близо 9 000 във Facebook и Instagram.

звезделина цолова

За какво пишат? За всичко, което се радва на лайкове – освен модата, това са пътешествията, храната. Започват без дългосрочен план: „Наистина нямах никаква представа, че ще пиша точно за това или че ще правя нещо подобно вече толкова време. Блогът стана от само себе си това, което е. Харесва ми безкрайната свобода, която ми дава.”

Mint Stories е най-дълготрайното “работно място” на Звезделина.

В тази фотосесия Звезделина е с бижута и аксесоари Folli Follie, чиято глобална стратегия е да работят с модни инфлуенсъри от цял свят. Марката я избра, за да покани своите последователи в магазина на Follie Follie в Paradise Center в четвъртък, 8 декември.

звезделина цолова

Всички фенове на марката или нейни последователи, които посетят магазина на Folli Follie в Paradise Center утре от 17 до 20 часа, ще ползват отстъпка за пазаруване в размер на 30%, както и идеи за комбиниране на красивите аксесоари от Звезделина.

звезделина цолова

Задачата на Звезделина е да покаже своя стил в огромната колекция от пръстени, гривни, чанти и колиета. „Категорично Lady Bubble ми е сред любимата серия този сезон, но не мога да пропусна и среброто – Fashionably Silver, което ми е слабост. Харесват ми по-изчистените и нежни модели и тези две колекции съчетават именно това.“ Звезделина се спира на два масивни пръстена, гривна и колие. Не комбинира всичко едновременно, а ги съчетава с различни визии в червено, черно и актуалното за сезона – златисто.

звезделина цолова

В тоалета й присъства и часовник – едно от нещата, които отдавна не са просто практична вещ, а по-скоро задължителен аксесоар. И разбира се, какво е една жена без чанта. Звезделина избира кожена чанта за едно рамо в златисто.

звезделина цолова

„Модата е нещо абстрактно. Винаги има нужда от това, да й се внесе малко живот и душа, било то чрез собствена интерпретация или нов прочит, например“, казва Звезделина.

„По-студеното време позволява много повече заигравка с топлите аксесоари. Разбира се, не забравям и любимите ми часовници, без които не излизам, дългите колиета и по-големите чанти, които отново превзеха гардероба ми”. Но все пак най-добрата „модна униформа“ според блогърката, са доброто настроение и усмивката.

звезделина цолова

Звезделина има няколко основни принципа, когато става дума за празници: „винаги да избира нещо ново и да избягва да се облича в черно или други тъмни нюанси.”

За подарък най-често избираните от нея неща са аксесоарите.

звезделина цолова

“Не знам защо, но моето семейство упорито ги пренебрегва или просто свикнаха да разчитат на мен за тези детайли. Миналата година подарих на баща ми стилен черен часовник, който му гравирах с послание – сега всеки ден е на ръката му. С майка ми сме на мнение, че още една чанта никога не е излишна. Обичам да подарявам неща, от които даденият човек има нужда.“

Място: NEA flower shop

Фотограф: Калоян Христов

 
 

Air France приветства първия си Boeing 787

| от CHR Aero |

На 2 декември, в 9 часа сутринта, Air France приветства първия си Boeing 787. По този повод, и според обичая, пожарникарите на летище Париж-Шарл де Гол посрещнаха самолета с традиционен поздрав с вода.

Франк Тернер, изпълнителен директор на Air France, заяви: „Това е голяма гордост и чест за нас, днес да посрещнем в Air France първия Boeing 787 и 9-ти в групата Air France-KLM. Boeing 787 бележи нов етап в модернизацията на флота ни и ще предложим на нашите клиенти най-добрите продукти на Air France „.

Air France предлага най-доброто на борда на Boeing 787:

– Най-новите салони на борда Air France: лукс в бизнес класата (30 места), комфорт за всички в новата Premium икономична (21 места) и в икономичната (225 места) класи;
– Wi-Fi връзка на борда, адаптирана към изискванията и навиците на клиентите (от 20MB до 200MB, на цени от 5 до 30 евро);
– Допълнителен комфорт и пространство с най-новите кресла в Premium икономичната класа;
– 30% по-големи люкове, в сравнение с подобни самолети;
– По-високи нива на влажност по време на полет за по-голям комфорт при пътуване.

Този самолет от ново поколение има и някои много важни преимущества:
– Разходът на гориво е намален с около 20% в сравнение с предходното поколение самолети, което намалява влиянието от поредно увеличение на цената на горивото;
– Значително намаляване на емисиите на CO2 (около 20%), както и емисиите на шум.

Boeing 787 на Air France ще направи първия си търговски полет до Кайро на 9 януари 2017.

Компанията ще посрещне втория си самолет през април 2017 г., който ще лети до Монреал от 1ви май, 2017.

 
 

Най-вероятният ден да бъдете зарязани от партньора наближава

| от chronicle.bg, по БТА |

Най-вероятният ден, в който може да бъдете зарязани от партньора наближава и той е 11 декември.

Тази неделя е набедена за най-фатална от статистиците, които внимателно анализирали думата „раздяла“ в постовете и статусите във Фейсбук. Съществуват различни теории относно това на какво се дължат тези разлъки.

По-стиснатите люде си дават сметка, че не си заслужава да се хвърлят пари на вятъра за подаръци за човека, с когото не са сигурни, че ще продължат. Други пък предпочитат скъсването на отношенията пред това да представят човека до себе си на семейството. Но не трябва да изключваме и влиянието на стреса – периодът около коледните и новогодишните празници е особено напрегнат и на мнозина не им издържат нервите.

Много тлеещи конфликти излизат наяве и от това страда любовната връзка. Ако все пак двойките преодолеят фаталния 11 декември, да не мислят, че всичко им се е разминало. Разлъките на Коледа и на Нова година намаляват, но рязко скачат през пролетта, предупреждава таблоидът.

 
 

Turkish Airlines спечели награда за своя рекламна кампания

| от CHR Aero |

Turkish Airlines бе наградена с Gold Epica награда за своята кампания “Batman v. Superman”.

В блокбъстъра “Batman v. Superman” авиокомпанията прави поява със свой Boeing 777.

Идеята на рекламата е, че Turkish Airlines изпълнява полет между двата измислени града във филма- Готъм Сити и Метрополис.

Освен участие в самия филм, авиокомпанията предостави различни възможности на своите пътници да се запознаят с него, както и да надникнат в света на супергероите.

Авиокомпанията беше наградена в категория „Product & Brand Integration”, като тази кампания доведе до над 30 милиона гледания на рекламата в YouTube, както и над 125 милиона „media impressions”.

Epica Awards е основана през 1987 като това е единствената награда, която се определя от журналисти свързани с маркетинг и комуникационни заглавия.