Advertising Age: Най-добрите рекламни истории на 2013 г.

| от |

reklami

Стотици милиони гледания. Милиони споделяния. В четвъртък миналата седмица, в Ню Йорк, бяха раздадени за пети пореден път световните награди за най-добри рекламни истории Viral Video Awards.

Най-споделяна кампания: „Ужаси с 2.30 ч“

Клиент: енергийна напитка – 5-Hour Energy

Създадена от: College Humor

Споделяния: 6.9 милиона

Създаден като трейлър за хорър филм – героинята отказва обяд, защото пие напитката 5-Hour Energy (и очевидно не изпитва нужда от храна). Това, буквално й спасява живота. Останалите й колеги са засегнати от хранителен вирус, който ги превръща във вегетиращи в различни пози същества и ходещи трупове, а нашата героиня е единствената, която избягва злата участ … поне за сега.

Viral Агенция на годината

72andSunny

Зрители: 279.2 милиона

Базираната в Лос Анджелис агенция 72andSunny грабна титлата за Агенция на годината с 18 кампании, които са акумулирали общо 279,2 милиона гледания. Въпреки, че тя е най-популярна с работата си за Samsung, най-вирусната й кампания е тази за Google – „Chrome: For…“, която събра 97,9 милиона гледания на всичките й осем различни клипа, генерирани основно от видеа публикувани само във YouTube. Всеки клип е с продължителност от 16 секунди, около половината от дължината на стандартна ТВ-реклама.

Най-гледана кампания

Клиент: Dove – „Real Beauty Sketches“

Създадена от: Ogilvy & Mather Brazil

Гледания: 138.1 милиона

Кампанията съпоставя образи на жени по начина, по който се виждат самите те и начина, по който ги виждат другите. Участниците установяват, че представата им за самите тях е много по-скромна, от тази която другите имат за тях. Първата такава кампания стартира през 2004 г. и получава огромен зрителски интерес, но същевременно генерира и много противоречиви мнения заради поставянето на външната красота в центъра на темата за оценяването по същество на една жена.

Най-споделяния клип със знаменитости

Клиент: Турски Авиолинии, „Selfie-двубой“

Създадена от: CPB, Los Angeles

Зрители: 137.2 million

Кобе Брайънт и Лионел Меси заемат отново ролите си от кампанията от 2012 „Легенди на борда“ като се съревновават отново кой ще бъде най-добър. Този път предизвикателството е selfie-снимка. Кампанията постига резултат от 100 милиона зрители само за осем дни и заражда масови конкурси по правене на selfie-снимки онлайн, като например #SelfieOlympics, което събира хиляди участници в Twitter, Facebook и Instagram.

Най-добър криейтив

Клиент: Tullamore Dew, „The Parting Glass“

Създадена от: Opperman Weiss

Зрители: 2.5 милиона

Създадена, за да се отличава от типичните пиянски кампании, този кратък филм разказва красива история за група млади господа, които се сбогува с един от своите. Отварящата сцена е на църковното гробище, където те си спомнят за отминалите добри времена и вдигат тост за един от връстниците си, който напуска мъжката им компания заради една жена в бяла рокля…

Вотът на зрителите: най-смешен Viral

Клиент: Poo Pourri, „Момичетата не ходят по голяма нужда“

Създадена от: The Harmon Brothers

Зрители: 25.4 милиона

Този смешен клип показва червенокоса британска снобка, която седи на тоалетната чиния и рецитира монолог за ходенето по голяма нужда, като го сравнява с „упорити следи от спирачки“ и „космически пръски“ по чинията. Въпреки, че това изглежда като смехотворен измислен продукт, базираната в Далас компанията продава вече повече от шест години своите „тоалетни“ продукти в бутици в цялата страна.

Вотът на зрителите: Най-силна Viral новина

Клиент: WestJet, „Коледно чудо“

Създадено: WestJet и Studio m

Зрители: 37.9 милиона

В тази празнична кампания, пътниците на WestJet, които се чекират преди излитане биват  запитвани виртуално какво искат за Коледа преди да се качат на полета си. След като кацнали всеки едни от тях бил изненадан да открие, едни облечен в синьо Дядо Коледа на WestJet, който изпълнява буквално техните желания, като доставя подаръците, които са поискали по линията за получаване на багаж. В събитието участват 150 служители на авиокомпанията, които координират логистика на летището, увиването на подаръците и преминаването им през охраната. Това събитие става международен хит за канадската авиокомпания и събира 2,2 милиона споделяния в социалните мрежи.

Вотът на зрителите: Най-добро Viral видео с послание

Клиент: TrueMove H, „Да дадеш“

Създаден от: O&M Thailand

Зрители: 18.1 милиона

Една тайландска телекомуникационна компания прави клип за силата на жеста да дадеш в този вдъхновяващ филм, който разказва историята за продавач на юфка, който помага на едно младо момче, което е хванато да краде лекарства за болната си майка. Историята скача 30 години напред, когато доброжелателни продавач се озовава в болница заради влошено здравословно състояние. Докато дъщеря му се бори с трупащите се медицински разходи, тя изведнъж открива бележка, на която пише: „Всички разходи са платени преди 30 години с три опаковки болкоуспокояващи и пакетче вегетарианска супа“. Кампанията генерира повече от 1.5 милиона споделяния в социалните мрежи.

 
 

Българското представление „Паякът“ заминава на американско турне

| от chronicle.bg |

Ако не сте гледали представлението „Паякът“ на режисьорския тандем Йордан Славейков и Димитър Касабов, сте пропуснали едно от значимите събития в българския театър през последното десетилетие.

Историята на сиамските близнаци Марта и Мартин, така прецизно, пълнокръвно и въздействащо пресъздадена от Пенко Господинов и Анастасия Лютова, е от онези театрални представления, които стискат зрителя за гърлото и не отслабват безпощадната си хватка много след излизането от салона.

Ако сте от театралните фенове, които харесват „Комиците“ и обичат да ходят на театър „да се посмеят малко“, може да спрете да четете този текст веднага. „Паякът“ е метафорична илюстрация на най-черните човешки характеристики и разказ за начините, по които те изпълзяват навън и изменят реалността. Иначе казано – постановката едва ли ще ви разсмее и разсее.

„Паякът“ е едно от най-награждаваните български театрални представления и сега заминава на 20-дневно турне в Америка.

Презокеанската обиколка на „Паякът“ е по покана на няколко родни институции и организации в Америка – Българския културен център в Сиатъл със съдействието на Генералното Консулство на РБ в Лос Анджелис, BG Voice Chicago и BG Еvents NYC.

Както вече споменахме, пиесата е написана и режисирана от Йордан Славейков и Димитър Касабов, а актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова, които са тандем и в живота, влизат в кожата на брат и сестра, сиамски близнаци, непосредствено преди операция по разделянето им.

Преди американските дати постановката ще бъде показана на 20 януари, петък, на сцената на ТР „Сфумато“.

The-Spider-American-Poster-270872-500x0

Пътуването на „Паякът“ до Америка е своеобразно завръщане след като през лятото на 2013 г. проектът беше показана на престижната сцена на Бродуей в рамките на 17-тото издание на международния театрален фестивал New York International Fringe Festival.

Тогава актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова изиграха общо 5 представления със субтитри изиграха пред американска публика.

Пиесата беше отличена от американските театроведи и журналисти, като получи блестящи рецензии в изданията на New York Times и The Village Voice. Популярният нюйорски безплатен седмичник за култура и изкуство The Village Voice излъчи българската пиеса „Паякът” като най-добра сред 10 топ спектакъла, показани на най-големия мултиартистичен фестивал в Сверна Америка – New York International Fringe Festival. Играта на българските актьори  Пенко Господинов и Анастасия Лютова беше аплодирана и от журналистът Scott Heller в неделно издание на New York Times, където в пространствена рецензия обсипа със суперлативи българската постановка.

Заглавието се играе вече 6 години на българската сцена с над 65 представления. Има в портфолиото си номинация А’Аскеер 2011 за съвременна българска драматургия, номинация за “Полет в изкуството” 2012 от Фондация Стоян Камбарев. Награди за ней-добър театрален експеримент и за най-добра актриса на Анастасия Лютова от фестивал „Артокраина“ Санкт Петербург 2013, приз за най-добър театрален дует от театрален фестивал „Славянский венец“ – Москва 2013.

Какво каза един от режисьорите, Йордан Славейков, за предстоящото турне:

Това пътуване стана възможно благодарение на енергията на една българка, която живее отдавна в Америка – г-жа Елка Русков. Още преди  три години и половина тя прочела в New York Times рецензия за нас и си казала, че иска да се срещнем. През 2015-та тя дойде в София и гледа „Паякът“. Около една година организира това турне – свърза българските общности и българските културни институции зад граница. Тя направи мрежа от контакти, за да се случи това пътуване. В Чикаго, където живее значителна част от българската общност зад океана, вероятно ще имаме две представления – едно след друго.

Едновременно ще вървят субтитри на английски на всички места, за да може и местна публика да има възможност да ни гледа. В Ню Йорк билетите вече  чудесно се продават сред англоговорящи. Може би това се дължи на факта, че по някакъв начин сме познати в този град и че имаме имаме професионални и бизнес отношения с хората, които представляват театралната общност. Те с голяма радост канят свои приятели англоговорящи. В Ню Йорк публиката ще бъде минимум 50 на 50 – наши сънародници и американци с отношение към театъра.

Преди всичко искам да подчертая, че не отиваме в Америка, за да  умиляваме родната българска публика.

Отиваме да покажем една различна гледна точка на темата за отношенията в двойка. Опитахме се много критично и честно да сложим на масата проблемите в едно партньорство – в случая са брат и сестра, могат да бъдат и син-баща, майка-дъщеря и т.н..  Подходихме към тях честно и безкомпромисно, говорим за неизричани, непомислени, премълчавани неща.  За неща, за които обикновено не се говори, тъй като хората обичат да замитат боклука под килима и да се правят, че боклук няма.

 
 

Омара Портуондо празнува 70 години на сцената в София

| от chronicle.bg |

Омара Портуондо Buena Vista Social Club, която прослави кубинската култура по целия свят, ще отпразнува живота и музиката по най-подходящия възможен начин – със специално турне.

Кубинката ще отбележи своя 85-и рожден ден и 70 динамични години на сцената заедно с изключителни гост-звезди и ще ни припомни, че изкуството няма възраст, а само качество. По изрично желание на легендарната певица, София е една от спирките в тази фиеста, която ще отрази различни аспекти на дългата ѝ кариера, минавайки през най-обичаните класики, любовта ѝ към елегантното кабаре, паметните години с Buena Vista Social Club и настоящите ѝ творчески търсения.

На 28-и април, в зала 1 на НДК, Омара Портуондо ще ни отведе на едно задушевно прощално пътешествие с кубинската музика.

Omara_Portuondo_Sofia

Омара израства в Хавана. На 15 години започва да работи като танцьорка в бляскавия клуб Тропикана, където сестра ѝ е певица. Силата ѝ обаче също се оказва пеенето – от работата ѝ с пианиста Франко Емилио се ражда нов стил  –  “fillin” (feeling), а Омара се превръща в Кралицата на филинга – тази симбиоза между джаз и бразилска боса нова.

Кариерата ѝ се развива в женската формация Cuarteto D’Aida. По това време квартетът подгрява едни от най-големите звезди като Бени Море, Едит Пиаф, Бола де Ниеве и Нат Кинг Кол, а клуб Тропикана е в своя пик на популярност и успех.

В кризисната точка от американско-кубинските отношения сестра ѝ и много други музиканти остават в Маями. Омара решава да се върне в Куба, а там се е отворила празнина, благодарение на която  кариерата ѝ процъфтява – първо с реформирания Cuarteto D’Aida, а след 1967 г. и като солов артист.

През 1997 г., когато се очаква да намали темпото, проектът Buena Vista Social Club се отразява на творческия ѝ живот и известност по целия свят. Едноименният филм на Вим Вендерс предизвиква фурор, а Салман Рушди нарича годината „лятото на Buena Vista”.

Соловият албум на Омара от 2000 г. взима Грами, следват редица записи и турнета, както и звездни колаборации, като тази с кубинския джаз пианист Чучо Валдес. Тя е първата жена на поста Международен посланик на Червения кръст. В последните години има концерти по целия свят, от Royal Opera House в Лондон до Latin Passion festival в Хонконг.

На 28-и април в зала 1 на НДК ще имаме възможността да се докоснем до една ера, чийто завеси бавно и елегантно се спускат, оставяйки публиката винаги да иска още.

Билетите за концерта на Омара Портуондо са на цени от 50 до 110 лв. и са достъпни в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен център НДК, Български пощи и мрежата на Eventim.bg.

 
 

Една ябълка на ден…

| от |

Едно време на софийските психоаналитични семинари идваха големи имена от лаканианската школа във Франция. Неистово умни хора изнасяха лекции от трибуната, докато една шепа жадни за знания студенти и формиращи се аналитици стояха и ги слушаха. На всеки семинар обаче неизбежно се случваше нещо интересно. Горе-долу по средата пристигаше една жена с раница и по пет торби във всяка ръка, сядаше най-отзад и започваше да шушка с пликовете, вадейки от тях пластмасови бутилки с жълта течност, различни по големина чаши и кило ябълки, които започваше да реже с джобно ножче и да похапва с шумно дъвчене.

Оттогава ябълките винаги са ми били червена лампичка за опасност, а откакто журналистката Илиана Беновска превърна ябълката в символ на българската журналистика, положението не се подобри.

По време на последната пресконференция на Росен Плевнелиев като президент на България, тя опита да приложи любимия си журналистически прийом – да замери политика с ябълка. Вместо всичко да мине с ахване и шеги, както при изпращането на френския посланик Ксавие дьо Кабан или при победната пресконференция на Румен Радев, този път НСО се намеси веднага. Беновска бе изведена от залата за пресконференции под съпровода на развеселените погледи на другите журналисти и мрачната физиономия на президента Плевнелиев.

Не е фатално, че си имаме персонаж, който смесва цирк и журналистика, вдигайки посещенията в родните онлайн медии и рейтинга на телевизионни емисии. Всеки има изконното право да се направи за посмешище. Но никой няма право да сгромолясва и без това не особено високото ниво на българската журналистика, превръщайки сериозни събития в нелепа смесица между лош театър и епизод на „Съдби на кръстопът“.

Довечера малцина ще са разбрали какво е казал Плевнелиев по време не прощалната си реч, но всички ще са разбрали, че Беновска отново е вилняла и много хора ще кажат, че това е „истинската“ журналистика – да задаваш „неудобни“ въпроси, да наричаш нещата „с истинските им имена“ и да караш политиците „да се чувстват неудобно“.

В социалните мрежи вече се заговори за цензура, а някои дори поставиха въпрос дали е трябвало от НСО да извеждат Беновска.

Да, естествено, че е трябвало. И именно това щеше да се случи във всяка държава, която наричате нормална.

В задаването на смислени, неудобни въпроси има достойнство и смисъл. Но в опитите за унижаване на президентската институция и клоунизирането на едно събитие от сериозно политическо естество няма нищо достойно.

Беновска се държеше като Мел Гибсън в „Смело сърце“, когато героят му крещи „СВОБОДА“, докато го бесят, и така угаждаше на нарцистичната си потребност да вижда в себе си лицето на българската журналистика. Лошото е, че има опасност някой погрешка да привиди в нея „истински журналист“, „отдаден професионалист“ или „смел човек“.

Секс закачките, които си разменяше Беновска с ген. Радев и Слави Трифонов през ноември, бяха смешни. Помните – отново ябълки, полюции, кой е мъж и кой не е.  Само че една шега, повторена повече от веднъж, спира да бъде смешна и става в най-добрия случай досадна.

Една от мерите за успешна кариера е да знаеш кога да се оттеглиш. Беновска, време е. Политическата сцена и без това си има достатъчно клоунади.