Защо протестиращите в Балтимор посегнаха на аптека

| от |

По-голямата част от хората могат спокойно да симпатизират на протестиращите в американския град Балтимор. Не е трудно да си състрадателен към онези, които са жертва на полицейско насилие или крайна бедност, дори ако човек не се е сблъсквал с нито едно от двете. По-трудно е да се разбере как грабенето и опожаряването на една аптека има отношение към недоволството срещу местните органи на реда.

Президентът Барак Обама порица бунтовете в Балтимор и ги нарече „безсмислено насилие и унищожение”. Кметът Стефани Роунлингс-Блейк също е отчаяна от погрома по улиците. „Работихме толкова усърдно, за да убедим веригата CVS да инвестира в крайните квартали. Това е единственото място, на което толкова много хора могат да намерят предписаните им лекарства.” Защо тогава някой би изгорил до основи единствената аптека в квартала?

Причината, според историка Луис Хаймън от Университета Корнел е същата, заради която в края на 1960-та година бедните афроамериканци в страната изгарят „собствените” си квартали. А тя е, че те не усещат тези места като свои собствени. И тогава, както сега, полицейското насилие е част от унижението, което се шири из гетото и то е поводът за избухването на бунт. И тогава, както сега, анализаторите и коментаторите сравняват протестиращите с животни, които с дивашките си постъпки доказват, че имат нужда от дисциплина. И тогавашните, и сегашните протестиращи не търсят подходящ отговор на политическата обстановка, техният бунт е своеобразен криминален акт на беден човек, който просто иска да заграби каквото може без да плаща. Това обяснение съпровождаше 80-те години и хвърляше вината за протестите не в нищетата на гетото,а върху характера на жителите му. И напълно се разминавааше с политическите и икономическите схващания за най-бедните квартали на САЩ.

baltimore

По време на протестите през 1968 година Washington Post съобщава, че мишена на набезите са най-вече магазините, които са продавали стоки на кредит. В един от най-популярните репортажи за тези събития се цитира и една майка, която казва на сина си: „Не взимай хранителните стоки, вземи книгата”. Във въпросната книга били записани имената на всички длъжници на кредитния магазин в квартала. Изгаряйки книгата с имената майката се надявала, че и дълговете ще бъдат изтрити. Друга мишена на бунтуващите се жители на кварталите били магазините за така наречените „лесни кредити”. Там се продавали техника втора употреба и нискокачествени стоки на изплащане, но с убийствени лихви. Факт е, че в края на 60-те години телевизорите са толкова популярни в гетата, колкото и в останалите части на градовете. Разликата обаче е в качеството им – в по-бедните квартали те често са употребявани, неработещи и почти винаги по-скъпи.

Според изследване на Търговската камара от 1968 година надценката на телевизорите е 2.5 пъти по-голяма в гетата, отколкото в другите квартали на Балтимор. Ако семейството не може да плаща вноските си, двама мъже пристигат в дома, взимат телевизора и го препродават. Въпросното „препродаване” на телевизора се прави на показ, така че всеки от квартала може да види срама на семейството, което не е успяло да изплати телевизора си. Когато през 1960 година протестиращите започват да разбиват магазините и започват да грабят телевизори, техният акт в очите на наблюдателите изглежда като нагла кражба. За бунтарите, обаче, това е начинът да си върнат нещо, което им принадлежи и за което са си платили много повече от цената му. Това също е и начинът до известна степен да изтрият срама от публичната продан на имуществото им.

Protests in Baltimore After Funeral Held For Baltimore Man Who Died While In Police Custody

В този исторически контекст бунтовете в Балтимор от изминалата седмица вече не изглеждат просто акт на хулиганство, действията на недоволните имат много по-дълбоко послание. Те отразяват не само гнева към полицията, а към икономическите ограничения в гетата, според които бедните плащат много повече отколкото останалите . За жителите на бедните квартали полицейската бруталност и униженията са нищо в сравнение отнетата им възможност да могат да пазаруват свободни и като равни с останалите американци в собствените си квартали.

Протестът от миналата седмица достигна кулминацията си в близост до Универсалния магазин Mondawmin в гетото на Балтимор, който също е част от порочната система за унижение и експлоатация на бедните афро- американци. В квартала около мола, койтo също носи името Modawmin, средният годишен доход на домакинствата е едва 38 014 долара. Една трета от жителите печелят по-малко от 25 хиляди долара годишно. Само една трета от домакинствата притежават автомобил, което на практика означава, че много от жителите на квартала са принудени да пазаруват в него само защото няма как да излязат извън него. Пазаруването в квартала, където живееш е много удобно за юпитата, но бреме за бедните. Жителите на гетото не могат така лесно да излязат извън квартала и да се възползват от конкурентно ниските цени на магазините в по-добрите за живеене квартали. Икономистите често аларамират, че цената на стоките за бедните е с около 15 % по-висока. И въпреки че мола Mondawmin предоставя работни места за местните жители това не е достатъчно да се пребори безработицата, която достига до 23%.

Protests in Baltimore After Funeral Held For Baltimore Man Who Died While In Police Custody

Универсалният магазин предлага някои услуги за бедните жители на квартала, като бюрото за социални грижи. От управата на мола твърдят, че търговската им зона обхваща живеещите на около 4-5 мили извън Mondawmin. Затова и цената на стоките отговаря на възможностите на домакинствата извън гетото, които разполагат средно с около 54 642 долара годишно. Същевременно стоките в магазина са недостъпни за обитателите на Mondawmin. Малките магазини около мола успяват да задоволят нуждите на хората от гетото, но също се възползват от икономическите ограничения в бедния квартал. Услуги, които за средната класа понякога са безплатни, струват скъпо на най-бедните. Много от бедните американци не осребряват чековете си в банките, тъй като за това се изисква да имаш минимална сума в сметката си. Тъй като нямат пари за депозит, те са принудени да осребряват чековете си в специални „магазини за пари”,където им прибират по около 2% от сумата. Рекламата на един от тези магазини за пари, намиращ се на North Avenue (мястото, където полицейския ван откарва арестувания Фреди Грей в нощта), гласи: „Плащаме сметки. Изплащаме чекове за заплати”. Същият този магазин бе посочен от Бюрото за финансова защита на потребителите като един от онези с порочна практика, които изпращат биячи да тормозят и грабят кредитополучателите си. Същевременно тази фирма пере милиони долари чрез средствата на бедните потребители, които се възползваха от възможността да отвърнат на удара по време на протестите. Мародерите, които нахлуха в магазина за пари по време на бунта, най-вероятно са били в него и преди – като клиенти. Или може би са били клиенти на друга подобна фирма, чийто магазин също бе погълнат от пламъци по време на протестите, и който също предлага осребряване на чековете от заплата по същия порочен начин. Така че когато бунтовниците нападаха, трошиха и грабеха магазините за пари и нискокачествена техника в квартала, това не бе шанс за тях да докопат плячка, а да върнат собствените си пари.

13

Случващото се в Балтимор е само средата на кризата. Разбира се, трудно е да се определи какъв е мотивът на всеки един от грабителите по време на протестите, но би могло да се обобщи, че голяма част от набезите са всъщност плод на негодуванието срещу икономиката в гетата. Близо до магазините за пари, бе разграбен и магазин за перуки. Едва ли собствениците му са се занимавали с хищни финансови практики. Но когато става дума за аптеката на CVS, която бе разграбена, някак е твърде вероятно този, който й е посегнал поне веднъж е трябвало да избира дали да си плати наема или да си вземе животоспасяващото лекарство.

Така на базата на историята можем да видим, че причината за гнева на хората от гетото в Балтимор е доста по-дълбока. Едва ли тези бедни хора биха използвали нечия трагична смърт, за да плячкосват и разграбват. Техните действия са всъщност протеста им към порочната икономическа система в бедните квартали, която използва афроамериканците по изтънчени, коварни и трагични начини.

Както за протестите в Балтимор през 60-те години, така и за тези от изминалата седмица би могло да се обобщи, че докато недоволстват срещу полицията бедните афроамериканци са решили да се противопоставят и на други аспекти от нерадостния си живот в гетата – на икономическите унижения и репресии, които също са ежедневие така както и полицейския тормоз. Това, което трябва да се запомним е, че не е достатъчно за жителите на гетото в Балтимор да се спре полицейското насилие. Трябва да се осигурят по-добри икономически възможности ако наистина някой от управляващите иска бедните в Балтимор да живеят по-добре.

 
 
Коментарите са изключени за Защо протестиращите в Балтимор посегнаха на аптека