За иронията в политиката

| от |

Любомир Талев, Петте кьошета

Съставянето на настоящото широко коалиционно правителство (включващо министри от дясно-центристките формации Граждани за Европейското Развитие на България и Реформаторски Блок, на лявата Алтернатива за Българско Възраждане и подкрепяно – поне към момента на написване на тази статия – от националистическата формация Патриотичен Фронт) бе съпътствувано от няколко иронични обстоятелства, които нямаше как да убягнат от вниманието на хората, следящи родната политическа сцена от по-скоро или от по-отдавна. Да започнем от най-стародавната от тях:

Георги Първанов, Ивайло Калфин и търсенето на по-добра алтернатива

Когато на парламентарните избори през 2001 г. бившето лице на СДС от 1990 г. Лияна Панделиева беше избрана за депутат в ХХХIХ ОНС от листата на БСП, тогавашният лидер на столетницата Георги Първанов отговори на въпроса защо го е направил с думите: „Като символ, че дори и бившите лица на СДС търсят нещо по-добре за себе си.“ Депутатстването на госпожица Панделиева разбира се не остави някаква трайна следа, както и по-нататъшната ѝ обществена кариера, но това е тема на друг разказ. По-интересното в случая е, че тринадесет години по-късно самият господин Първанов, междувременно натрупал два президентски мандата (неповторено постижение в следдесетоноемврийската ни история), напусна БСП, сформира АБВ и се включи във вече споменатото коалиционно правителство с предимно десен характер. По този начин самият Първанов се превърна в символ на това, как и най-успешните лица на БСП обръщат гръб на корупционната, задкулисна и откровено антибългарска политика на червената партия, за да потърсят по-добри алтернативи за себе си и за България.

Говорейки за алтернативи, самият представител на АБВ в коалиционното правителство, Ивайло Калфин, на президентските избори през 2011 г., тогава в качеството си на кандидат то листата на БСП, бе припознат от мнозина избиратели не задължитело в лявата част на политическия спектър като алтернатива на кандидата на ГЕРБ Росен Плевнелиев. „Плевнелиев може да е интелигентен и възпитан, но е зависим от Борисов, а Калфин е интелигентен и възпитан, но не е зависим от Борисов“ – това бяха мотивите, с които много от моите десни (или традиционно гласуващи за партии, които се обявяват за десни) приятели дадоха гласа си за кандидатската листа на левицата на балотажа на президенстките избори. Именно с „логиката“ „всички срещу ГЕРБ“ се обяснява и рязкото подобрение на резултатите на двойката Калфин – Данаилов – от 28,96% и 974 300 гласа на първия тур на изборите, на 47,42% или 1 531 193 гласа на втория.

В крайна сметка търсещите алтернатива в кандидатите на БСП не можаха да попречат на Росен Плевнелиев да стане президент. И слава Богу, защото всички сме свидетели по какъв достоен начин президентът Плевнелиев пое отговорността за властта, когато за три години два пъти му се наложи да съставя служебно правителство и колко категорично застана на страната на гражданското общество покрай скандалния казус с назначението на Делян Пеевски и последвалите над едногодишни протести. От друга страна, при евентуален триумф на левицата на президентските избори през 2011 г. сегашното ѝ – по всичко личи необратимо – разцепление просто нямаше как да се случи. Най-малкото защото едно от сегашните водещи лица на АБВ Калфин щеше да бъде избран за президент от листата на БСП, а Георги Първанов нямаше да има аргументи за бунт срещу ръководството на партията. Така или иначе в настоящия момент Ивайло Калфин е министър в правителството с министър-председател Бойко Борисов, когото много от десните и либералните избиратели на Калфин от 2011 г. се опитваха да накажат, и те със сигурност оценяват иронията на ситуацията.

Иронията в дясно

Не по-малко иронични моменти са свързани с участието във властта на зявилите се като десни формации – Реформаторския Блок и Патриотичния Фронт. РБ и особено най-влиятелната партия в него от години се упражняват в остра реторика срещу ГЕРБ и особено срещу неговия лидер, в опит да се препозиционират в либералния център и да задържат симпатиите на най-радикализираните си поддръжници. Този процес кулминира в предизборната декларация, в която Блокът обяви, че няма да участвува в правителство с премиер Бойко Борисов, копираща даденото от говорителя на РБ в оставка Радан Кънев обещание пред избирателите му във Варна. Въпреки това и след известни криволичения (минали през опита за публичен линч на председателя на СДС Божидар Лукарски, който пръв си позволи да каже истината, че „изключването“ на Бойко Борисов от властта от страна на РБ е било просто „трик“ за привличането на гласовете на една определена категория избиратели, както и през размяната на музикални поздрави от стените на основните преговарящи от двете страни във Фейсбук), (не)очакването се случи и Реформаторският Блок подписа коалиционното споразумение за съставяне на кабинет с премиер – Бойко Борисов.

Обясненията на господин Кънев за това звучаха повече от логично – когато си извънпарламентарна опозиция можеш да си позволиш да говориш по-фриволно, докато като парламентарно представен субект носиш отговорност за управлението на държавата, особено в толкова критичен момент. И че именно участвувайки във властта, Блокът ще съумее да докаже пред избирателите своите управленски достойнства и по този начин да разшири чувствително електоралната си подкрепа. Всичко това е прекрасно и дори държавническо, но не можеше ли тези неща да бъдат обяснени малко по-рано, вместо да се нагнетяват очакванията на избирателите точно в обратната посока и радикализирането им да се засилва до степен, до която най-крайните от тях да тълкуват съставянето на правителство във формат (преимуществено) ЕНП като предателство и да се превърнат в негови врагове?

Подобно е положението в ПФ, които по време на предизборната кампания прозряха създадената с цел да намали електоралната тежест на ДПС сред българските граждани с турски етнически произход и мюсюлманско вероизповедание Народна Партия Свобода и Достойнство като филиал на тайните служби на Република Турция на тази база обявиха, че няма да се коалират с Реформаторския Блок, чийто член е НПСД. И тук следно известно проточване на преговорния процес и за разочарование на най-радикалните си избиратели Фронтът в крайна сметка подкрепи правителството, а податките към днешна дата са, че ще секнат и исканията от страна на ПФ за отзоваване на представителите на НПСД от властта.

Вместо заключение

Краткият преглед на най-новата ни политическа история в контекста на съставянето на сега управляващия министерски съвет показва, че тя (историята) не е лишена от ирония. Както и че политическите лидери – но и избирателите – са длъжни стриктно да се придържат към народната мъдрост „три пъти мери, един път режи“ в изказванията си, защото политиката обича да им напомня за всяко тяхно непремерено изказване. В някои случаи това води просто до куриози, както в примера с Георги Първанов, внезапно озовал се в ситуацията на включената от него на избираемо място в листата на БСП Лияна Панделиева. В други случаи обаче е налице реалният риск да се стигне до уронване на доверието в политическата сила, която е издигала „революционни“ или „анти“ лозунги в името на краткосрочни политически дивиденти. Ето защо е препоръчително в бъдеще публичното говорене на политическите лидери да бъде плод повече на морала и разума и по-малко – на моментни емоции и на опити да се угоди на тази или онази група. В името на добруването както на споменатите лидери и политическите сили, които представляват, така и на България.

 
 

Григоре, не знаеш ли български?

| от Александър Николов |

През септември миналата година Григор Димитров достигна до осминафиналите на US open. За да се поздравят с този успех, родните „патриоти“ си намериха повод да са сърдити. След мача със Соуса, Григор говорил на английски на корта и не поздравил българите по трибуните на български. 

Няколко дни след първата му титла от 2014 насам (в Бризбейн) и също толкова преди началото на Australian Open, родната ракета номер 1 даде кратко интервю за сайта на турнира, в което за пореден път казва колко е доволен да вижда български знамена и да чува родна реч от трибуните. На английски. И „гордите Българи“ отново подскочиха като ужилени.

„Запазили сме си езика под турско робство и византийско иго и за един световноизвестен спортист трябва да е гордост да говори на родния си език, защото преди всичко е Българин“, така изглежда най-безобидната критика в социалните мрежи навсякъде, където видеото е споделено.

В определени ситуации е нужно и редно да се говори на английски и това няма нищо общо с патриотизма.

Какъв език се говори в дадена ситуация не е въпрос нито на каприз, нито на лична преценка, а на традиция, писани или неписани правила и въпрос на протокол или добро възпитание.

Международният език, харесва ли ни или не, е английският. По-рядко с такъв статут се ползва френският и донякъде – испанският. Без значение колко са велики, немският, руският, китайският или българският – не са.

В ЕС официални са всички езици на общността и при официални изказвания (в ЕП например) няма проблем да се използва български, чешки или гръцки. Въпреки това тези държавни ръководители, които могат, използват английски или друг по-разпространен език. В дипломацията говоренето на езика на домакините отключва по-лесно вратите. Затова Росен Плевнелиев се разбираше толкова добре с немския президент Йоаким Гаук, а Ирина Бокова е добре приета във Франция. По същата причина Борис Джонсън говори на френски при посещението си в Париж, а Владимир Путин се обърна на немски към Бундестага. Британските дипломати във всяка една страна пък прекарват между 3 и 6 месеца преди мандата си в изучаването на местните език и традиции. До степен, че Джонатан Алън говореше по-добър български от някои родни депутати.

Всички международни организации имат ясни правила за езиците. В УЕФА и ФИФА освен на английски се говори и на френски и това няма нищо общо с бившите генерални секретари Сеп Блатер и Мишел Платини.

Ако песните на Евровизия могат да бъдат на всеки един език на страните участнички, то официалната церемония и гласуването е на английски и френски. Френският е използван от Франция, Андора, Монако, Люксембург, Белгия, Швейцария и доста често от Великобритания. Използването на френски от британската телевизия определят като приятелско намигване към съседите и спазването на традициите, тъй като дълго време това е езика, използван от Кралския двор.

В авиацията всички международни полети използват английски за комуникация. Дори когато кулата и екипажа говорят един и същ език, английският е предпочитан, а изключение се прави само за вътрешни полети.

Във футбола владеенето на местния език също е почти задължително за най-добрите футболисти и треньори. На пресконференция и португалецът Моуриньо, и французинът Венгер, и италианците Конте и Раниери, и германецът Клоп, и испанецът Гуардиола говорят на английски. Защото такива са неписаните правила на Висшата лига на Англия.

Ако се върнем на тениса, и в ATP, и във WTA се използва предимно английски – и на пресконференции, и в интервютата на корта. Изключения са само играчите, които участват на турнир в страна, използваща родния им език. Или при желание да зарадват публиката. Надал говори на испански на турнирите в Испания, но в знак на уважение към любимия му турнир – Ролан Гарос, използва френски на кортовете му, както и в Монте Карло. Но на US open, Wimbledon или Australian Open всички говорят на английски – и Джокович, и Надал, и Федерер, и Григор. Дори Нишикори не говори на японски, без това да е повод за драми в родината му.

На турнира в София Григор ще поздрави публиката на български, но всички останали ще говорят на английски. Освен ако някой не реши да зарадва родните фенове на тениса с едно „Здравейте, как сте“.

За човек, който прекарва по 10 дни годишно в България, Григор говори чудесен български. Наскоро използва Facebook профила си, за да поздрави българските си фенове на родния си език. 

А тези, които не говорят английски, могат да се сърдят само на себе си, защото онази гордост „знам само един език – български“, ми е непонятна.

Истинският патриотизъм се крие точно в това, което прави Григор. Защото и в САЩ, и в Австралия разпознават българския флаг, а китайци изписват „Khaide Grigor“ в негова подкрепа. И предпочитам да каже, че е българин на английски, така че да го разберат хилядите по трибуните. Дано още такива като него станат посланици на България. От другите – горди, че не знаят нито думичка на чужд език, ме е леко срам.

 
 

Българското представление „Паякът“ заминава на американско турне

| от chronicle.bg |

Ако не сте гледали представлението „Паякът“ на режисьорския тандем Йордан Славейков и Димитър Касабов, сте пропуснали едно от значимите събития в българския театър през последното десетилетие.

Историята на сиамските близнаци Марта и Мартин, така прецизно, пълнокръвно и въздействащо пресъздадена от Пенко Господинов и Анастасия Лютова, е от онези театрални представления, които стискат зрителя за гърлото и не отслабват безпощадната си хватка много след излизането от салона.

Ако сте от театралните фенове, които харесват „Комиците“ и обичат да ходят на театър „да се посмеят малко“, може да спрете да четете този текст веднага. „Паякът“ е метафорична илюстрация на най-черните човешки характеристики и разказ за начините, по които те изпълзяват навън и изменят реалността. Иначе казано – постановката едва ли ще ви разсмее и разсее.

„Паякът“ е едно от най-награждаваните български театрални представления и сега заминава на 20-дневно турне в Америка.

Презокеанската обиколка на „Паякът“ е по покана на няколко родни институции и организации в Америка – Българския културен център в Сиатъл със съдействието на Генералното Консулство на РБ в Лос Анджелис, BG Voice Chicago и BG Еvents NYC.

Както вече споменахме, пиесата е написана и режисирана от Йордан Славейков и Димитър Касабов, а актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова, които са тандем и в живота, влизат в кожата на брат и сестра, сиамски близнаци, непосредствено преди операция по разделянето им.

Преди американските дати постановката ще бъде показана на 20 януари, петък, на сцената на ТР „Сфумато“.

The-Spider-American-Poster-270872-500x0

Пътуването на „Паякът“ до Америка е своеобразно завръщане след като през лятото на 2013 г. проектът беше показана на престижната сцена на Бродуей в рамките на 17-тото издание на международния театрален фестивал New York International Fringe Festival.

Тогава актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова изиграха общо 5 представления със субтитри изиграха пред американска публика.

Пиесата беше отличена от американските театроведи и журналисти, като получи блестящи рецензии в изданията на New York Times и The Village Voice. Популярният нюйорски безплатен седмичник за култура и изкуство The Village Voice излъчи българската пиеса „Паякът” като най-добра сред 10 топ спектакъла, показани на най-големия мултиартистичен фестивал в Сверна Америка – New York International Fringe Festival. Играта на българските актьори  Пенко Господинов и Анастасия Лютова беше аплодирана и от журналистът Scott Heller в неделно издание на New York Times, където в пространствена рецензия обсипа със суперлативи българската постановка.

Заглавието се играе вече 6 години на българската сцена с над 65 представления. Има в портфолиото си номинация А’Аскеер 2011 за съвременна българска драматургия, номинация за “Полет в изкуството” 2012 от Фондация Стоян Камбарев. Награди за ней-добър театрален експеримент и за най-добра актриса на Анастасия Лютова от фестивал „Артокраина“ Санкт Петербург 2013, приз за най-добър театрален дует от театрален фестивал „Славянский венец“ – Москва 2013.

Какво каза един от режисьорите, Йордан Славейков, за предстоящото турне:

Това пътуване стана възможно благодарение на енергията на една българка, която живее отдавна в Америка – г-жа Елка Русков. Още преди  три години и половина тя прочела в New York Times рецензия за нас и си казала, че иска да се срещнем. През 2015-та тя дойде в София и гледа „Паякът“. Около една година организира това турне – свърза българските общности и българските културни институции зад граница. Тя направи мрежа от контакти, за да се случи това пътуване. В Чикаго, където живее значителна част от българската общност зад океана, вероятно ще имаме две представления – едно след друго.

Едновременно ще вървят субтитри на английски на всички места, за да може и местна публика да има възможност да ни гледа. В Ню Йорк билетите вече  чудесно се продават сред англоговорящи. Може би това се дължи на факта, че по някакъв начин сме познати в този град и че имаме имаме професионални и бизнес отношения с хората, които представляват театралната общност. Те с голяма радост канят свои приятели англоговорящи. В Ню Йорк публиката ще бъде минимум 50 на 50 – наши сънародници и американци с отношение към театъра.

Преди всичко искам да подчертая, че не отиваме в Америка, за да  умиляваме родната българска публика.

Отиваме да покажем една различна гледна точка на темата за отношенията в двойка. Опитахме се много критично и честно да сложим на масата проблемите в едно партньорство – в случая са брат и сестра, могат да бъдат и син-баща, майка-дъщеря и т.н..  Подходихме към тях честно и безкомпромисно, говорим за неизричани, непомислени, премълчавани неща.  За неща, за които обикновено не се говори, тъй като хората обичат да замитат боклука под килима и да се правят, че боклук няма.

 
 

HP ZBook 15u със значително подобрение на процесора

| от chronicle.bg |

 

HP обяви подобрение преносимата си работна станция HP ZBook 15u.

Тези, които сте имали досег до HP ZBook 15u, знаете, че със своя 15.6“ дисплей станцията е една добра комбинация от мобилност и стойност. С тегло от от 1.9кг. (4.18lbs)3 и 19.9 мм. дебелина, работната станция може да се похвали с висока производителност. Захранва се с новите седмо поколение Intel® Core™ i5 и i7 процесори4, с да 32 GB DDR4 памет5, професионална графична карта AMD FirePro™, 2TB2 дисково пространство, включително и по избор HP Z Turbo Drive G25, и FHD touch или UHD дисплей.

Батерията е с дълъг живот и се поддържа от HP Fast Charge, осигуряваща бързо презареждане до 50% от батерията само за 30 минути.

Мобилната работна станция ZBook 15u има обща системна надеждност, гарантирана от 120 000 часа тестване в HP’s Total Test Process и е проектирана да отговори на MIL-STD 810G стандартите. Потребителите могат да се възползват от Windows 10 Pro1 и богатите функции на ISV сертифицираната видео карта AMD FirePro™ 3D с 2GB видео памет, проектирана да работи с всички професионални приложения на преносимата работна станция ZBook 15u.

HP ZBook15u_Touch_G4_with_Hand_Solidworks

Тази мобилна работна станция е оборудвана с конфигурация, подсигуряваща висока сигурност и лесна управляемост, включително водещата в индустрията BIOS функция за защита – HP Sure Start Gen8, която следи състоянието на BIOS, възстановява платформата без намеса, връща BIOS до обичайното му състояние и предлага функционалност за централизирано управление.

Интегрираните Trusted Platform Module (TPM), Smart Card Reader и по избор Finger Print Reader5 осигуряват защита на данни, имейл и потребителски документи. HP ZBook 15u има множество портове включително USB 3.1 Gen 1 port, DisplayPort™ 1.2 и други.

Мобилната работна станция HP ZBook също така идва и с предварително инсталираната HP Remote Graphics Software за отдалечени работни групи, HP Performance Advisor за оптимална производителност и HP Velocity за по–надеждно и бързо сърфиране мрежата.

HP ZBook 15u е достъпно сега със стартова цена от €1,090 без ДДС.

 

 
 

„Manifesto“, където Бланшет играе 13 роли

| от chronicle.bg |

Германският художник Джулиан Розефелд показва трейлъра на „Manifesto“ – филм, в които Кейт Бланшет играе 13 различни роли.

Първоначално пуснат като видео инсталация в Australian Centre for the Moving Image в Мелбърн, „Manifesto“ е преправен в пълнометражен игрален филм. Трейлърът ни показва Бланшет в няколко от всичките й персонажи.

Премиерата на филма е по-късно този месец на Sundance Film Festival. В оригиналния синопсис пише, че Росефелд поставя „Бланшет в ежедневния свят – на домакиня, на работник във фабрика или на новинар – докато цитира думи, които са вдъхновили цели движения в изкуството“. И добавя: „Manifesto“ е забавен, а в същото време изисква от нас да се питаме дали тези страстни твърдения все още са верни и вдъхновяващи“.