Ястия за милиони, или най-скъпите храни по света

| от |

Альона Нейкова

Цените на някои продукти са изключително високи заради факта, че се срещат много рядко, други плодове и зеленчуци пък са трудни за отглеждане, а трети – почти невъзможни за култивиране

Повечето хора обичат да си похапват вкусно, въпреки че далеч не всички признават за този чревоугоднически „грях“. Малцина са и онези, които си позволяват да експериментират в кухнята, използвайки екзотични и странни плодове или здравословни диетични продукти. Но така или иначе, храната винаги ще е сред най-важните приоритети в живота на хората, най-малкото защото без нея физическото ни оцеляване просто не е възможно. Но някои разглеждат консумирането на гурме ястия не само като неизбежно условие за съществуване, но и като възможност да поглезят вкусовите си рецептори. И въпреки че в повечето случаи предпочитаме храната да не е скъпа, за да можем да си позволим по-разнообразни продукти, често ни се иска да хапнем нещо „по-така“, без да имаме предвид факта, че екзотичните ястия със сигурност ще оставят дупка в портмонето на обикновените хора. Макар че малцина (ще) имат уникалния шанс да опитат класираните като най-скъпите в света продукти, все пак нека разберем колко, всъщност, са готови да похарчат (и го правят!) богаташите, за да угодят на стомаха, но най-вече на егото си…

Сред най-скъпите храни на света са гъбите мацутаке. Понеже са голяма рядкост, цената им нараства до 1000 долара за половин кило. Родината на мацутаке, известни още като матаке, е Япония. Но уникално вкусните гъби се срещат в още няколко азиатски страни. Реколтата обаче намалява с всяка изминала година, а за виновници за изчезването на деликатеса са обявени… насекоми, унищожаващи дърветата, в чиято сянка обикновено растат мацутаке. Тъй като учените още не са успели да намерят начин за култивиране на тези гъби, съществува реална опасност те да изчезнат напълно. Вероятно затова заможните ценители на гурме културата не пропускат възможността да си похапнат матаке.

Макар че в никакъв случай не може да се приеме за здравословна храна, в списъка с най-скъпите ястия попада и бейгълът. Колкото и идеално кръгла да е питката на подобен сандвич, малцина имат готовност (и финансова възможност) да платят за него 1000 долара. Цената е толкова висока, не само защото бейгълът е намазан със специално сметаново сирене, в чийто състав преобладават изключително скъпите бели трюфели. Сандвичът съдържа и парченца чисто злато.

По ирония на съдбата едно от най-необичайните ястия на света се нарича Фритата за милиони. Онези, които все пак решат да опитат това чудо на кулинарното изкуство, ще трябва да платят доста по-малко, отколкото предполага наименованието му – „само“ хиляда долара. Цената е толкова висока, понеже деликатесът се прави от омари, яйца и хайвер от пъструга (риба от семейство Есетрови), който струва $65 за 30 грама. Имайки предвид, че всъщност става дума за вид омлет, трябва добре да се прецени – струва ли си всъщност парите тази фритата.

Мраморната пържола също се нарежда сред най-скъпите храни. Става дума за говеждо от породата вагю (кобе), като само едното парче струва 2800 долара. Казват, че това месо е толкова крехко, че направо се топи в устата. За да се постигне подобен ефект, кравите пият бира и им се прави ръчен масаж по няколко пъти дневно. Но освен че пържолата е много скъпа, тя е и изключително мазна. Така че, ако онези, които искат да я опитат и не смятат, че това предизвикателство е заплаха за портфейла им, добре е да преценят дали кулинарното изкушение няма да се превърне в бомба за здравето.

3200 долара струва порция Самундари Хазан. Ястието бе поднесено на официалната премиера на филма „Беднякът-милионер“ в Мумбай. Готвачите използвали за създаването на кулинарния шедьовър най-скъпите продукти на планетата – бял трюфел, хайвер от белуга и девонски краб, които били посипани със злато. Тези гурме шедьоври се превърнаха в предизвикателство и за най-големите гастрономи и станаха повод за многобройни коментари.

Диаметърът на пица „Роял“ е едва 30 см, но цената й е цели 4200 долара. Върху блата може да се открият парчета от омар, мариновани в коняк, хайвер, напоен с шампанско, шотландска пушена сьомга, отлежал балсамов оцет, еленско филе и прошуто. А най-отгоре всичко това е украсено с 24-каратово злато, което може да се яде.

Черната диня Денсуке расте само на японския остров Хокайдо. Тя се смята за най-скъпата и най-рядката, понеже годишната й реколта е едва 65 бройки, като едната струва 6100 долара. Казват, че динята не е прекалено сладка, обаче е изключително вкусна. Но дори най-богатите хора не може да са сигурни, че някога ще имат възможност да я опитат. Работата е там, че плодът не се продава, а се подарява на най-личните гости на старейшините на Хокайдо.

Ако си мислите, че Денсуке е най-скъпият плод, значи никога не сте чували за пъпешите Юбари. Две бройки струват над 22 000 долара и обикновено се продават на търг.

Онези, които искат да опитат най-редкия хайвер в света, трябва да отидат в лондонския Caviar House & Prunier. Но трябва да вземат със себе си доста тлъст чек или да носят 25 000 долара в брой. Освен че вкусът на уникалния ирански хайвер наистина е несравним с нищо друго, деликатесът се продава в кутийка от най-чисто злато.

Цените на някои храни са изключително високи заради факта, че се срещат много рядко, други плодове и зеленчуци пък са трудни за отглеждане, а трети – почти невъзможни за култивиране. Белият трюфел е въплъщение на всички тези компоненти и затова го наричат Кралят на всички гъби. Неизвестен богаташ от Хонконг платил 160 000 долара за екземпляр, тежал кило и половина. Не се знае и какъв точно кулинарен шедьовър се е получил от този трюфел, но той все още си остава в историята като най-скъпо продадения хранителен продукт в света.

Готвачите почитат закрилника си

Денят на свети Лаврентий, патрон и закрилник на готвачите, се отбелязва на 10 август. През 2005 г. за първи път се чества у нас и на Балканите с шествие, организирано от Българската асоциация на професионалните готвачи. Св. Лаврентий е един от седемте дякони в Древен Рим, убити по време на гоненията, устроени от римския император Валериан. Освен като закрилник на кулинарните гурута, светецът се приема и за покровител на учениците и подрастващите във възрастта на пубертета. Готвачите обаче трябва да се уважават не само тази неделя. През есента те си имат и друг професионален празник. Но наистина е достойно за уважение, че кулинарите имат светец, при това мъченик, който бди над благоденствието на професията им, нали?

 
 

Звезделина от Mint Stories: Истории за мода с ментов привкус

| от Зорница Аспарухова |

Запознайте се със Звезделина – професионален “инфлуенсър”. Преди две години и половина, тя и нейният приятел Калоян решават, че животът е прекалено кратък, за да го прекарат в офис и в правене на безинтересни неща и така създават личното си интернет пространство Mint Stories. Сега казват, че се случва да не спят от вълнение заради някоя история, която им предстои да разкажат или да заснемат.

Много от постовете в Mint Stories са свързани с модни течения, комбинации и онези неща, които Звезделина вярва, че читателите й ще харесат. А те са близо 9 000 във Facebook и Instagram.

звезделина цолова

За какво пишат? За всичко, което се радва на лайкове – освен модата, това са пътешествията, храната. Започват без дългосрочен план: „Наистина нямах никаква представа, че ще пиша точно за това или че ще правя нещо подобно вече толкова време. Блогът стана от само себе си това, което е. Харесва ми безкрайната свобода, която ми дава.”

Mint Stories е най-дълготрайното “работно място” на Звезделина.

В тази фотосесия Звезделина е с бижута и аксесоари Folli Follie, чиято глобална стратегия е да работят с модни инфлуенсъри от цял свят. Марката я избра, за да покани своите последователи в магазина на Follie Follie в Paradise Center в четвъртък, 8 декември.

звезделина цолова

Всички фенове на марката или нейни последователи, които посетят магазина на Folli Follie в Paradise Center утре от 17 до 20 часа, ще ползват отстъпка за пазаруване в размер на 30%, както и идеи за комбиниране на красивите аксесоари от Звезделина.

звезделина цолова

Задачата на Звезделина е да покаже своя стил в огромната колекция от пръстени, гривни, чанти и колиета. „Категорично Lady Bubble ми е сред любимата серия този сезон, но не мога да пропусна и среброто – Fashionably Silver, което ми е слабост. Харесват ми по-изчистените и нежни модели и тези две колекции съчетават именно това.“ Звезделина се спира на два масивни пръстена, гривна и колие. Не комбинира всичко едновременно, а ги съчетава с различни визии в червено, черно и актуалното за сезона – златисто.

звезделина цолова

В тоалета й присъства и часовник – едно от нещата, които отдавна не са просто практична вещ, а по-скоро задължителен аксесоар. И разбира се, какво е една жена без чанта. Звезделина избира кожена чанта за едно рамо в златисто.

звезделина цолова

„Модата е нещо абстрактно. Винаги има нужда от това, да й се внесе малко живот и душа, било то чрез собствена интерпретация или нов прочит, например“, казва Звезделина.

„По-студеното време позволява много повече заигравка с топлите аксесоари. Разбира се, не забравям и любимите ми часовници, без които не излизам, дългите колиета и по-големите чанти, които отново превзеха гардероба ми”. Но все пак най-добрата „модна униформа“ според блогърката, са доброто настроение и усмивката.

звезделина цолова

Звезделина има няколко основни принципа, когато става дума за празници: „винаги да избира нещо ново и да избягва да се облича в черно или други тъмни нюанси.”

За подарък най-често избираните от нея неща са аксесоарите.

звезделина цолова

“Не знам защо, но моето семейство упорито ги пренебрегва или просто свикнаха да разчитат на мен за тези детайли. Миналата година подарих на баща ми стилен черен часовник, който му гравирах с послание – сега всеки ден е на ръката му. С майка ми сме на мнение, че още една чанта никога не е излишна. Обичам да подарявам неща, от които даденият човек има нужда.“

Място: NEA flower shop

Фотограф: Калоян Христов

 
 

Ние тая песен сме я слушали

| от |

Стига сме се възмущавали от Гери-Никол и нейните турбохитове. Тая песен сме я слушали и не само сме я слушали, ами и сме й трошили пръсти, пили сме на нея и сме били с юмрук по масата. Гери-Никол повтаря титани на поп-шока. Титани, които не се стесняват. Къде е тръгнала 18-годишната дива с едни задни части само! Това е скромност граничеща с немотия. Отмести се, мила Гери-Никол, и направи място на хората, които откриха топлата вода.

Започваме силно с една песен на 100 кила преди с Криско да запеят че са „на хип хопа дрийм тийма, шмъркаме кока в Джим Бийма“ (Из Криско и 100 Кила – Остани за обяд). Става въпрос за песента П**ки по масата, в която можем да чуем:

„Раста крий се в храс, скришум пишим фас,
с жан тонко фас, п**ката кваз
занимавам се с п**ки мънички,
мажа се с крем против гъбички.
А ти лекувай си трипера шото тука почва припева.“

И след това наистина започва припева, където става познатото и предполагано мазало.

Рапът е ясен, нека заорем надълбоко в грешното творчество. Кой е слушал Изумруд? Емблематични мъже. Веднъж празнуваха рожден ден на своя приятелка в едно караоке в Студентки град и изпяха няколко парчета. Незабравима вечер. Една от техните песни директно минава покрай Гери-Николовата:

„В сладкарница Малинка

с тебе бяхме дваминка,

а навънка дъждът ромоли.

Аз си пия кафето,

тя ме бара за дупето

и се прави на „яж ми гъза“.

Красиво е.


Така нареченият Светльо от Хиподил с така наречените Легенди също имат хубава песен за маса. За маса, а аз бих добавил и за креват. Хайде всички заедно:

„Гъза ме боли,

боли ме гъза.

Повече няма да пия, защото

боли ме гъза.“

 


Няма да има откъс от текста на следващата песен, защото е прекалена. Става въпрос за Стоян, който докарва беля, барайки в стопанството.

 


С какво помним 1998 година? С песента на Румяна – Чук-Чук, нали.

„Чук – чука, чук, чук, чук!

Хайде, скъпи, идвай тук!

Чук – чука, чук, чук, чук!

Да не ида аз при друг!“

Между другото, Гери-Никол е родена през 1998.

 


Дано четете тази статия в прилично време, защото сега ще ви се допие.

„Що не си свалиш фланелката моряшка,

а аз ще ти покажа мойта синя прашка.

Ти и без това със поглед ми събличаш,

но да знаеш, че след мене гол ще тичаш.“

 


Последната песен е логическо продължение на предната. В нея лирическият герой задава въпрос.

 

 

Искате ли бис? Добре – последната песен в плейлиста ни „1000 песни като новата на Гери-Никол“ е авторство на най-добрия аренби изпълнител в България Върбан Тодоров – Бичето. Както би казал Тома Спространов: „Следващата песен е Ай кам фром дъ вилидж, Идем от село“

 

 
 

Тейлър Суифт и Зейн Малик с общо парче за „50 нюанса по-тъмно“

| от chronicle.bg |

Изпълнителите Тейлър Суифт и Зейн Малик изненадаха феновете си с ново парче към саундтрака на „50 нюанса по-тъмно“. Песента появи към полунощ в САЩ (т.е. тази сутрин българско време).

Песента е първата от саундтрака на предстоящия филм по втората книга на Е.Л. Джеймс.

Суифт съобщи за песента в Twitter с мистериозният туит „Z | T | 50“. Той беше споделен близо 15 000 пъти само за час.

Само час след пускането си в iTunes, „I don’t wanna live forever“ стигна номер 1 в класацията на iTunes за САЩ. За момента парчето е достъпно само в iTunes срещу 1.29 долара. Не е ясно кога ще може да бъде слушано на други места по света. Може да чуете откъс от него, публикувано в профила на Тейлър Суифт.

„Петдесет нюанса по-тъмно“ ще се появи на екран в началото на следвата година.

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.