Време ли е НАТО да изгони Турция?

| от |

Джонатан Шанцер,  сп. „Политико“

Кюрдският град Кобане в западна Сирия е под обсадата на Ислямска държава /ИД/.

Водената от САЩ коалиция атакува джихадистите, обсаждащи Кобане – в сряда и четвъртък нанесе 13 рейда – но само бомбите не са достатъчни. Танковете на турската армия в момента са разположени край сирийската граница и може би се намират на най-добрата позиция. Но турците отказаха да се включат в сраженията, въпреки че на 2 октомври турският парламент гласува за разполагане на турската армия за сражения в Ирак и Сирия, както и да позволи на чужди войски да използват турската територия. Седмица след гласуването Турция все още не е участвала в нито една от водените от САЩ операции срещу ИД.

Турските акции като съюзник на Запада падат надолу. Анкара упорито отказва да се присъедини към коалицията, докато тя не разшири сраженията си и към свалянето на сирийския президент Башар Асад. Турските 200 или повече изтребители Ф-16 бездействат, докато Ислямска държава бележи обезпокоителни успехи в Сирия и Ирак. Това поведение е в рязък контраст с други мюсюлмански съюзници – включително Саудитска Арабия, Бахрейн, Обединените арабски емирства, Катар и дори Йордания – които участват във въздушната кампания срещу ИД.

Турското отсъствие е очевидно. Тази страна е единствената членка на НАТО сред съюзните мюсюлмански държави. Но да бъдем наясно, сблъскат с ИД не е мисия на НАТО, а служи за напомняне колко малко режимът на Ердоган направи за запазване на реда в Близкия изток. Даже може да се каже, че Турция по много начини направи битката с ИД по-трудна. С изключение на разрешението няколко невъоръжени безпилотни американски самолети да излетят от нейна територия, Анкара отказа на Запада да действа от турски въздушни бази. Това принуди щурмовите самолети да предприемат своите полети от базите Ал Удейд в Катар, Шахийд Мвафаг в Йордания или Ал Дхарфа в ОАЕ. Що се отнася до базата Инджирлик в Източна Турция, поддържана от НАТО, Анкара даде да се разбере, че неясно за колко време тя няма потенциал от нея да се извършват бойни операции. Но това не трябва да е изненада. Инджирлик от доста време няма потенциал. Анкара отказа на Съединените щати да използват военновъздушната база за кинетични операции през войната в Ирак през 2003 г. и нейните последствия. Вместо това базата беше използвана за логистика, подкрепа и тренировки. Базата принадлежи на Турция, но технически по силата на чл. 5 от устава на НАТО страната не може да ограничава дейности на НАТО при провеждане на одобрена операция. От друга страна Анкара може да ограничи американския персонал и екипировка. И страната непрекъснато върши това, което разочарова американските военни стратези.

Вярно, може да се твърди, че турците са били прави да се държат на страна по време на злополучната война на Америка срещу Ирак. Но това е все едно да не се обръща внимание на турската роля в други международни конфликти. Да вземем за пример водената от НАТО мисия в Афганистан от 2001 г., в която Турция ограничи участието си до логистика и обучение, но отказа да взима участие във въоръжени сблъсъци. В този контекст Турция разположи персонал от около 400 души в състава на силите на НАТО в Косово, както и още персонал за други международни операции на Балканите, но пое ангажименти само до обучение, наблюдение и подкрепа. /БГНЕС

 
 

8 тайни на успеха: Колко е важен етикетът с Валентин Игнатов

| от chronicle.bg |

Никой не е скочил високо, докато е искал да направи просто една малка крачка.

„Направи нещо голямо“ е и мотото на новия бизнес телефон на Samsung – Galaxy Note 8.  Достатъчно голям, за да не е малък и достатъчно компактен, за да не е прекалено голям – този път от Samsung са право в целта с размера. И не само с размера. 

Помолихме няколко човека с богат бизнес опит да ни разкажат за тяхното правене на нещо голямо, за съвета, който са получили в подходящ момент. Както и да дефинират „успеха“ според собствените си принципи – и дори да ни го напишат на ръка с S Pen стилуса на Note8.

 

Успехът е понятие, в което може да се набутат всевъзможни измерители и смисли: пари, слава, семейно щастие, популярност, власт, поредица от малки постижения или един голям пробив…какво ли не. Но истински успешният човек се познава бързо и безпогрешно, когато разговаряш с него на живо.

Обикновено той е спокоен, уверен, без хистеричната необходимост непрекъснато да говори за успехите си, с добър подход към хората. Той е събеседник, общуването с който носи усещане за смисленост и спечелено време.

Валентин Игнатов е точно такъв успял човек: той не излъчва претенциозност, не налага мнение и говори така, че събеседниците му го слушат не защото трябва да го слушат, а защото им е интересно. Нещо, с което, нека бъдем честни, малко хора могат да се похвалят.

DSC_2373

Валентин започва своята кариера от Pepsi, където работи като търговски директор. Пътят му минава през Devin, където е един от собствениците, и в момента се намира в една област, която е по-привлекателна от водата и безалкохолните: бирата.

В момента той произвежда Karsten – висококачествена бира, която се произвежда в завода на Tuborg-Carlsberg в Букурещ. Валентин разбира не само от бири. Говорим си с него за маркетинг, за разликата между стока и продукт, за италианците-палячовци и италианците-бизнесмени, за немските му корени и за България – държавата, в която има място за хората, които искат да успеят.

DSC_2346

Какво пият българите? Обичат ли бира?

Българите много обичат да пият бира. Тя е една от най-древните питиета, измислена е още от древните египтяни, които са ферментирали пшеница и са пили бира. За разлика от годините на социализма, бирата която сега се произвежда в България е много качествена и по нищо не отстъпва на западните бири.

Тогава имаше един виц, за българи, които изпратили в чужбина бира за проверка. Върнали им я с бележка, че „Вашият кон няма проблеми с бъбреците“.

Сега вече не е така. За производството на добра бира е изключително важно да има добра вода, а у нас водата е много чиста, което е първата предпоставка за направата на хубава бира.

Нещо за твоята бира? Ще ни убедиш ли да я пием?

Произвеждаме Карстен от три години в Румъния при бутилировача на Carlsberg и Tuborg. В същия завод се правят и соковете Granini, които навремето внесох в България. Тази година имаме голям успех, тъй като една от големите търговски вериги у нас, Billa, ми се довери и приеха Карстен да бъде акцент в летния сезон. Бирата се приема много добре, тъй като е малцова бира, няма изкуствени съставки, а процентът на алкохол е в оптималните граници, които са между 4,5 и 5. В случая на нашата бира той е 4,7.  Другият измерител за хубава бира е съставката твърдото вещество, т.нар. плато, чиито съвършени стойности са между 10 и 11. При Карстен то е 10,5. Освен това, бирата е евтина.

Какво отличава евтината бира от скъпата?

Като производство всички бири са евтини, когато говорим за мейнстрийма. Ако решите да произвеждате бира, трябва да знаете, че първоначалната инвестиция е много голяма. Но оттам нататък, това, което вкарваш, за да се прави бирата, е минимално: пшеница, малц, хмел, вода. Разбира се, има бири на друго ниво: белгийски, бенедиктински, които се правят по манастири…там производството неизбежно е по-скъпо. Но разликата в цената при мейнстрийм бирите не е в качеството им, а в маркетинга, дистрибуцията и средствата за продажба.

Цялото интервю с Валентин Игнатов четете в Webcafe.bg.

 
 

Най-гиздавите SUV автомобили на Автосалон София

| от chronicle.bg |

SUV автомобилите отдавна излязоха от калните пътища и влязоха по тесните, софийските улички. В началото това ни дразнеше, но впоследствие чарът на вдигнатите, едри коли ни спечели.

На автосалон София SUV колите доминират категорично. В галерията може да видите най-атрактивните от тях.

 
 

Почина Андрония Попова – Рони

| от chronicle.bg |

Вчера сутринта, след тежко боледуване, почина певицата Андрония Попова – Рони.

Тя беше вокал на „Насекомикс“ и „Help Me Jones“, а след това беше и част от българското суинг трио „Sentimental Swingers“. Участва и в създаването на „World Melancholy“ на „Блуба лу“, а песните й озвучават нови български филми като „Източни пиеси“ на Камен Калев и „Каръци“ на Ивайло Христов.

Рони беше майка на две деца, певица, инструменталист, преподавател и приятел. Работи като композитор и изпълнител в много български и международни, театрални постановки, кино и телевизионни филми и най-вече музикални албуми за пораснали и деца.
Тя беше и преподавател е в НМУ „Любомир Пипков“ в специалност поп и джаз. През годините участва в създаването на няколко групи, от които
най-основна и знакова за нея е „Насекомикс“, с която записва два студийни албума с авторски музика и текст, признати от критиката и публика в целия свят!

Надяваме се българската публика да почувства любовта, смелостта и свободата, която им инжектира.

Да почива в мир!

 

Мотото на Рони беше „Има два начина да изживееш живота си. Единият е, като мислиш, че не съществуват чудеса. Другият е, като мислиш, че всяко нещо е чудо.“ (Айнщайн)

 

 
 

Турция финансира изоставено сръбско летище

| от chronicle.bg |

Турция ще финансира завършването на летище „Morava” в Кралево, централна Сърбия. Това се случва 5 години след като главната сграда е била построена, но не се използва. Новината идва след среща на сръбския министър на строителството, транспорта и инфраструктурата с турския му колега.

Инвестицита е в размер на 10 милиона евро като парите ще отидат за обновяване на пистата на летището. Основният му терминал беше завършен през 2012 година и струва 22 милиона евро, но 2200-метровата писта може да понесе единствено малки турбовитлови самолети.

Президентът на Турция Реджеп Ердоган посети Сърбия тази седмица заедно с министри от кабинета си и делегация от над 100 хора от бизнеса. Той каза, че първата дестинация на обновеното летище “Morava” трябва да е Истанбул. Част от областта Рашка в Сърбия, където се намира Кралево, има близка историческа връзка с Турция и затова се очаква много хора от там да използват локалното летище за полети до Истанбул, вместо това в Прищина.

 

Това са вторите 10 милиона евро, които Турското правителство инвестира в летището. Първите са отпреди 4 години. Вторите щяха да бъдат представени като дарение също по това време, но през октомври 2013 година отношенията между двете страни се усложняват и тогавашният сръбски министър на строителството и урбанизацията отказва дарението. Той заявява, че държавата сама ще финансира строежа – нещо, което в последствие не се случва. Миналата година летището в Белград дарява 300 000 евро за ремонта, но те са крайно недостатъчно.

 

Wizz Air скоро каза, че следи развитието на летище „Morava“ и може да го добави към мрежата си, когато то е завършено.

Съоражението се очаква да подпомогне силно локалната икономика, защото се намира между няколко индустриални града и е близо до автомобилния завод Fiat-Zastava. Очаква се и скок в туризма.