Враговете на враговете на Турция са и нейни врагове

| от |

Бурак Бекдил,  в.“Хюриет“

След години упорита работа магьосниците на турската външна политика създадоха ново тълкуване на старата максима „Враговете на моите врагове са мои приятели“. Сега вече повечето врагове на враговете на Турция също са врагове на Турция.

А има също така бивши съюзници на Турция, които сега са нейни противници, т.е. говорим за геостратегическо положение, което преди доста време съветник по външната политика на премиера беше описал като „скъпоценна самота“.

Регионалното възмездие на Турция – Сирия, беше най-добрият й съюзник в региона. Сега Турция е във война с двама противници – и с Дамаск, и с Ислямска държава в Ирак и Лванта /ИДИЛ/, чиито бойци също воюват с Дамаск. ИДИЛ е в сблъсък и с редица кюрдски фракции, с които Турция се бие от 1984 г. досега. Все по-враждебен към Турция е друг неин враг – ливанското движение Хизбула, което е друг враг на ИДИЛ. Дълговременният враг на Хизбула и ИДИЛ – Израел, също е враг на Турция, заедно с Египет.

В теоретичен план Турция би могла да създаде своеобразни временни съюзи в региона, базирани на враждебността към нея. Това подава сигнал на Хамас и Мюсюлманското братство, единствените останали съюзници на Турция, че отношенията с Турция могат да приемат обратния образ на приятелството във всеки един момент поради някоя специфична регионална причина.

Но в момента турските ислямисти имат потенциала да направят нещо наистина уникално – да превърнат турските ислямисти в още един враг на страната.

Според резултатите от скорошно проучване на Метропол, турска социологическа агенция, едва 5% от турците изпитват симпатия към ИДИЛ. Това може да бъде оценено като чудесна новина. Всъщност това не е точно така. Заключенията на изследването означават, че е възможно близо 400 000 турци, които симпатизират на ИДИЛ. Действителност, това не е толкова прекрасна новина. Констатация на изследването означава, че може да има близо 400 000 турци, които се чувстват симпатизира на ИДИЛ. И ако само 10 на сто от тези 5% от турското население решат да подложат на терор Турция, това може да означава армия от 40 000 джихадисти, живеещи на турска земя. 40 000 бойци, които никоя армия няма да може да бомбардира и които ще са пръснати из цялата страна.

Според резултатите от проучването на Метропол близо 1/3 от турците не мислят, че ИДИЛ би могла да представлява заплаха за сигурността на Турция. По този повод се появи майтап дали сред участниците в анкетата са били президентът или премиерът на Турция. Очевидно Турция не се е поучила от грешките в миналото. От различни изказвания на премиера Ахмет Давутоглу става ясно, че приоритет на Турция в регионален план остава свалянето на Асад.

В сериозна и съдържателна статия във в. „Ню Йорк таймс“ /“Pakistan`s Lessons for Turkey,“ The New York Times, Oct. 5, 2014/ Михаел Танхум от университета в Тел Авив и Халил М. Каравели от Института Централна Азия-Кавказ написаха следното: „Дилемата пред Турция е много по-смъртоносна, отколкото нейните лидери осъзнават. Ситуацията в Турция в момента напомня ранните години на подпомагането на талибаните от Пакистан. ИДИЛ набира бойци в Турция. И пропускът да почисти собствената си къща може да поведе Турция в посока към „пакистанизация“, при което местната джихадистка инфраструктура ще доведе до вкореняване в обществото на сунитския екстремизъм.“

„Турската намеса в сирийската гражданска война наподобява пакистанската подкрепа към талибаните с цел да бъде повлияно върху хода на бойните действия в Афганистан. Само че подстрекаваният от Пакистан джихадизъм не остана отвъд границата в Афганистан. И сега Турция може да стане свидетел на началото на подобен ответен удар.“

„Решението на турското правителство да пренебрегне дейността на ИДИЛ близо до границите на държавата доведе до увеличаващо се влияние на екстремистите в определени части от големите турски градове.“

„Действията на сунитските екстремисти срещу алевитската общност може да въвлече Турция в подобен на пакистанския вихър на сектантско насилие и радикализиране. И политиката на поляризация, прилагана от правителството, още повече може да нагорещи сектантските напрежения. Екстремистите от ИДИЛ няма да се поколебаят да експлоатират разделителната линия между сунити и алевити в турското общество.

„Турски граждани може би ще бъдат привлечени в орбитата на войната точно както стана с части от пакистанското население. Ако мрежите на ИДИЛ в Турция останат действащи, Турция ще бъде изложена на риска, че израсли в границите й екстремисти ще получат подкрепа от техни съмишленици, завърнали се от територията на ИДИЛ в Сирия и Ирак“. /БГНЕС

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.

 

 
 

Първи поглед към Game of Thrones 7

| от chronicle.bg |

Зимата дойде, но Game of Thrones 7 – не. Новият сезон на култовото шоу ще се появи на малкия екран отново едва през лятото на 2017 г,. Ако дотогава има половин година, то това не значи, че по сериала не се работи. Вече може да видите и първи кадри от онова, което ни очаква.

Те се появяват в кратко видео на HBO за онова, което да очакваме от канала през 2017 година. Въпреки че виждаме само няколко кадъра от сериала по книгите на Джордж Р.Р. Мартин, те ни дават яснота за едно – зимата идва и тя е сезонът на Старките.

Вижте видеото за сериалите, които ще гледаме през 2017 година, в галерията – кадри от GoT7. Кога последно сте виждали Аря на кон?

 
 

#Bookclub: Оригиналните приказки на Братя Грим – за първи път на български

| от chronicle.bg |

Всички сме чели като деца приказките на Братя Грим. Десетки статии обаче говорят за „оригиналните“ приказки – онези, в които има много повече ужас и страх, отколкото в тези, които сме разлиствали като деца.

Зa пpъв път нa бългapcĸи eзиĸ излиза превод по opигинaлнитe нeмcĸи тeĸcтoвe нa пpocлoвyтитe пpиĸaзĸи, cъбpaни и paзĸaзaни oт Яĸoб и Bилxeлм Гpим. Издaниeтo вĸлючвa cтoтици пoяcнитeлни бeлeжĸи, илюcтpaции, биoгpaфични и poдocлoвни cпpaвĸи, ĸaĸтo и пoдpoбeн пpeдгoвop.

„Детски и домашни приказки“ излиза благодарение на издателство „Deja Book“.

Откъс от книгата можете да прочетете тук. 

 
 

Книга на седмицата: „Другият сън” от Владимир Полеганов

| от chronicle.bg |

Ученият Стивън Хокинг предупреди преди дни, че живеем в най-опасното време за планетата. Какво обаче ще се случи след това? В близкото бъдеще, когато технологиите са заели още по-голяма част от живота ни, работата се върши единствено на екрани, малки роботчета почистват домовете ни, а природата се е оттеглила от света наоколо?

Действието в „Другият сън” на Владимир Полеганов се развива именно в близкото бъдеще, когато все повече разчитаме на технологиите за всичко в живота си. След странен телефонен разговор млад мъж се озовава в непознат свят, в който постепенно се появяват странни предмети и хора. Непознатият свят не е приказен, той е чужд и различен. Героят се опитва да вкара в познатите форми всичко, което вижда, въпреки че то не напомня на някоя от тях.

Разказът се води така, сякаш четящият е наясно с начина, по който се развива всекидневието в този нов свят и всичко се подрежда като пъзел – парче по парче, което читателят трябва да прецени къде да сложи.

Специфична характеристика на романа на Владимир Полеганов е липсата на абзаци – читателят потъва в потока от мислите на героя, като постепенно навлиза в неговия странен свят, проследява лутанията на паметта му и опитите да конструира от хаоса реалност.

„Другият сън” е определян като психологически роман, маскиран като фантастичен. Той предлага невероятно пътешествие навътре във въображението и си играе със способността на читателя да отговаря на въпроси, които никога не си е задавал.

Владимир Полеганов е завършил клинична психология и творческо писане в СУ „Св. Климент Охридски”. Носител е на наградата за къс разказ „Рашко Сугарев”. През 2015 година разказът му „Птиците” е включен в антологията Best European Fiction на издеателство Dalkey Archive Press. Негови творби са публикувани в престижни български и чуждестранни издания. Автор е на сборника с разкази „”Деконструкцията на Томас С.”