Влизат ли САЩ в тон с турския диктат против Асад

| от |

Емре Услу, в. „Тудей`с заман“

Турският премиер Ахмед Давутоглу заяви, че САЩ се приближават към приемането на турската позиция, която е едновременното отстраняване в Сирия на президента Башар Асад и Ислямска държава на Ирак и Леванта /ИДИЛ/.

Не зная дали Давутоглу говори истината, защото, за съжаление, турските лидери повече не са надеждни. Те непрекъснато си противоречат и техните твърдения нямат стойност на международната арена. Никой световен лидер или медия вече не приемат на сериозно техните изявления.

Точно като близкоизточните диктатори те казват едно нещо на народа, но друго абсолютно различно в частен разговор. Противоречията при президента Реджеп Тайип Ердоган станаха вече толкова очевидни, че той дори не се притеснява да противоречи на обикновени исторически факти. Поради следните причини не приемам сериозно твърдението на Давутоглу за приближаването на американските политици до приемането на доводите на Турция.

Преди да изложа доводите, бих искал да дам ясно да се разбере, че лично бих искал режимът на Асад да беше свален още през 2011 г. Никога не съм крил личното си мнение, само че не мога да разбера защо ако турското разузнаване беше наистина толкова могъщо, колкото твърдят правителствените кръгове, разузнавателната служба не отиде в Сирия и не проведе операция срещу Асад, за да спаси сирийския народ от този жесток диктатор.

За съжаление от 2013 г., когато ИДИЛ установи контрол върху голяма част от територията, изоставена от силите на Асад, те вече са новата реалност в Сирия. Външни сили, включително Съединените щати и Турция би трябвало да обсъдят тази нова реалност. Двата района, в които ИДИЛ засега не може да диктува събитията, са доминирания от кюрдите регион и този, в който действат силите на Асад.

В кюрдския район ИДИЛ започна стратегическа атака срещу Кобани и създадоха нарастваща заплаха срещу контролираните от кюрдите земи. Единственият регион, за който сега силите на ИДИЛ не са заплаха, е контролираният от силите на Асад, регион, в който малцинствата от християни и алевити живеят под защитата на сирийската армия. При тези обстоятелства Турция иска САЩ в едно и също време да отстранят и Асад, и войските на ИДИЛ. Обаче стратезите трябва да си зададат въпроса „Колко лесно би могло да бъде отстраняването на Асад и ИДИЛ по едно и също време?“. От военна гледна точка да бъдат взети на мушка силите на Асад и неговият режим е много по-лесно, отколкото ИДИЛ, просто защото Асад разполага с повече или по-малко организирана армия, което прави конвенционалната атака срещу нея доста по-лесна.

Ако Съединените щати предприемат въздушни удари срещу Асад и ИДИЛ едновременно, резултатът би могъл да бъде много различен. Въздушните удари срещу сирийската армия биха могли да имат опустошителен ефект. Само че ИДИЛ е проникнала в райони с цивилно население и бомбардировките няма да бъдат много ефективни срещу техните сили. Ще са необходими също и сухопътни войски за прогонване на ИДИЛ от завзетите от нея територии, а за изграждането на такива сили ще трябват години.

В стратегически план молбата САЩ да атакуват едновременно Асад и ИДИЛ няма да бъде нищо по-различно от оказване помощ на ИДИЛ. Представете си кой ще запълни празнината, ако американската бойна авиация унищожи ВВС на Асад, които са най-ценният стратегически актив на режима в Дамаск? Естествено, това ще бъде ИДИЛ.

Като се има предвид, че няма да е еднакво лесно да бъдат атакувани силите на Асад или американските военни самолети започнат едновременно удари срещу Асад и ИДИЛ, именно сухопътните сили на ИДИЛ ще напреднат и ще вземат под контрол районите, контролирани в момента от Асад. Без трета сила, която има капацитета едновременно да се бие срещу ИДИЛ и Асад,ще бъде оказване на голяма помощ на ИДИЛ ако САЩ решат едновременно да водят битка и срещу Асад, и срещу халифата. Освен това въздушните атаки на Щатите срещу армията на Асад биха означавали подпомагане на ИДИЛ да нахлуе в обитаваните от християнски и алевитски малцинства и да ги подложи на кланета, докато САЩ успеят да изтласкат ИДИЛ, ако това въобще би било възможно.

Това, което е необходимо да бъде направено, е създаването на трета сила, модерни въоръжени сили, за да бъде създаден работещ буфер между Асад и ИДИЛ ако САЩ възнамеряват да започнат въздушни удари едновременно срещу ИДИЛ и Асад. Тази трета сила трябва да попречи на ИДИЛ да вземе под контрол районите, от които силите на Асад ще изтеглят.

Самото съществуване на режима на Асад е силно зависимо от съществуването на ИДИЛ. Отстраняването на ИДИЛ означава същото да сполети и Асад. По този начин третата сила, която би могла да бъде създадена от САЩ и Турция, вероятно ще бъде враг и на ИДИЛ, и на Асад по едно и също време. Поради което коалиционните партньори ще трябва да сформират много мощна трета сила, която да бъде готова да води тежки битки едновременно и срещу ИДИЛ, и срещу Асад. Възможно ли е това? Едва ли. /БГНЕС

 
 

Райна Косева: какво е да бъдеш жена-пилот

| от chronicle.bg |

Райна Косева е пилот в националния превзовач „България Ер“ и има 5 500 летателни часа. Тя управлява Embraer 190.

Описва професията си като изключително интересна и красива. „Малко професии могат да предложат такива гледки, каквито ние виждаме всеки ден. Особено красиво е когато полетът е рано сутрин и виждаме изгрева на слънцето –първо от ниско, а после, когато сме високо над облаците и всичко е огряно от слънчевите лъчи“, казва Райна.

Решението ѝ да се захване с пилотската професия е било напълно случайно и импулсивно. Детската й мечта била да стане хирург. Това обаче се променя в 11 клас, когато с нейни приятели се записали за парашутисти в аероклуб „Божурище“. Там имала възможност да лети и пилотира малки самолети.

Capture

Така тя се влюбва в небето и вместо в Медицинския университет, кандидатства в Техническия за специалност „Авиационна техника и технологии“ и завършва през 2003 година.

За разлика от много пилоти, които никога не са попадали в стресиращи ситуации, Райна има няколко. Преди да работи в „България Ер“, тя е била пилот в карго компания. Спукана гума на основния колесник при кацане и отказ на двигател при излитане са най-сериозните проблеми, с които тя и екипажът е трябвало да се справи, докато е пилотирала самолет в карго компанията. И в двата случая обаче е категорична, че е била подготвена.

„На повечето пилоти никога не се е случвало да им спре двигателят на самолета. На мен ми се случи – не беше страшно, защото бях подготвена. Това е една от ситуациите, в които всички трябва да знаем как действаме дори насън. С командира тогава действахме по процедурите и приземихме самолета без други щети. Освен основното обучение през което минаваме, на всеки 6 месеца се провеждат т.нар. тренажори – тренировки, където всички пилоти в изкуствени условия трябва да упражняваме уменията си в такива ситиации. Когато обаче ми се случи в реална среда, всички колеги и инструктури бяха много впечатлени и един през друг идваха да ме разпитват. Един командир дори се пошегува, че един гърмян заек е много по-скъп от други два негърмяни“, спомня си Райна.

17918753_1389105864484275_131290256_n

Откакто е пилот в „България Ер“ не се е сблъсквала с подобни аварии.

“Усещането при пилотиране на новите самолети Embraer (б.р марка самолет) e изключително! Никога не съм имала възможността да шофирам чисто нова кола, но съдбата ми подари емоцията да карам нов самолет. Всичко е много спокойно, издържано до краен предел от гледна точка на сигурност и безопасност“, категорична е тя.

За вълнуващи истории и хора, с които се е запознавала на борда на авиокомпанита, Райна може да разказва много.
Най-ярко си спомня, когато се срещнала с Боби Михайлов. Тогава тя е била втори пилот и старшата стюардеса с широка усмивка й казала, че той е на борда.

„Аз съм страшен футболен фен и когато разбрах, че той е на борда, поисках автограф. Подадаох летателната си книжка на стюардесата и я помолих да отиде при него и да му поиска автограф. Тя започна да ми се смее, хвана ме за ръката и ме заведе при него. И така, освен много печати, признания и удоствоверения, в книжката си вече имам и автограф от Боби Михайлов“, казва през смях тя.

Друга спортна легенда, с която се е срещала отново на борда, е Кубрат Пулев.

„Да си пилот е много динамично, разнообразно и отговорно. Може би и това ми харесва най-много“, категорична е Райна.
В свободното си време се отдава на децата си. Заедно ходят на ски, плуване. Запалени са и по туризма, като най-много обичат да пътуват заедно.

 
 

Довечера очакваме Омара Портуондо в София

| от chronicle.bg |

За последно ще чуем песни от репертоара на Buena Vista Social Club днес.

Сензацията на Куба – Омара Портуондо, ще изпълни най-известните и обичани песни на Buena Vista Social Club днес зала 1 на НДК, както и част от богатия си личен репертоар.

Концертът ще отпразнува дългите ѝ 70 години на сцена и ще ни припомни какво означава да се наслаждаваш на живота през призмата на музиката и кубинския темперамент. Само преди броени дни неуморната Омара пя в Букурещ в препълнената зала Палатуй, като 4 хиляди души я аплодираха на крака над 15 минути и я връщаха няколко пъти на сцена. Несъмнено незабравима ще остане и прощалната ѝ среща с българската публика, която предстои на 28-и април.

Винаги облечена с цветна регалия, енергична и изглеждаща много по-млада от 85, автентичната дива няма как да се раздели с музиката буквално:„Пеенето ме зарежда с енергия, само една песен е нужна, за да се преодоляват различия, за да изживееш хиляди истории.“

омара портуондо

Световната обиколка на Омара започна през миналата 2016-а и премина през страни от Северна и Латинска Америка, като я срещна с хиляди фенове от няколко континента, готови да се докоснат до носталгията по старите улици на Хавана.

У нас любителите на кубинските ритми ще се насладят и на музиканти като Роландо Луна. Брилянтният пианист е свирил с артисти като Амаури Перез, Силвио Родригез и Пабло Миланес, но определя работата си с Омара като преломен момент в кариерата, който го обогатява и му помага да открие гласа, с който иска да си партнира. До кубинската легенда ще застане и ненадминатият с челото Гастон Хоя, който е плътно до Портуондо през последните години в мисията да споделя със света безценното богатство на тази музика. Най-пoпулярната певица в Куба ще се качи на българската сцена за последен път, за да изпълни любимите на цели поколения песни от репертоара на Buena Vista Social Club – Veinte años, Quizas, Quizas, Quizas, Besame Mucho и много други, които ще ни пренесат в магичната и пълна с любов към живота Хавана.

Билети за концерта на 28 април все още могат да се закупят в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен център НДК, Български пощи и мрежата на Eventim.bg на цени от 45 до 100 лв.

 
 

Сериали, базирани на филми

| от |

Качественото кино има навика да се провира дори и през най-малките пролуки, които комерсиалните бомбастични заглавия му оставят. То намира своите почитатели и оставя приятна следа и послевкус в зрителя.

Доброто кино ще съществува, независимо колко комерсиални екшъна и филми за надяждане с пуканки се направят. Същото важи и за добрата телевизия.

В нашата селекция днес двете се срещат. Някъде по средата, където е най-удобно.

Избрали сме шест сериала, които са базирани на шест качествени филма, които ако не сте гледали, е добре да се засрамите.

За останалите – всичко е горе в галерията.

 
 

Пенелопе Крус: Олеле, каква жена!

| от chronicle.bg |

Пенелопе Крус е много неща. Танцьорка, актриса, бивша съпруга на Том Круз, настояща съпруга на Хавиер Бардем, носителка на „Оскар“. И на последно, но не и по важност място, една от нааааай-сексапилните, страстни и красиви актриси в Холивуд.

Днес тя навършва 43 години и смятаме, че е съвсем в реда на нещата да й честитим както си можем – не с пост във Facebook, а с галерия, чрез която читателите ни да си спомнят добрите й роли и да ги прегледат пак.

Включили сме в тази  галерия особена компилация от филми, в които Крус играе много добре, такива, в които самите филми имат безспорни качества, и някои, които не си струват гледането като продукции и актьорска игра, но в тях Пенелопе просто е ужасно секси.

Ами това е. Без повече приказки. Придвижвайте се бързо към снимките, знаем че това чакате.