Трансформациите на пивото, или това е друга бира

| от |

Учени не спират да търсят връзка между появата на пенливата напитка и възникването на цивилизацията ни

 

Смята се, че бирата е сред най-старите и най-консумираните алкохолни напитки в света. Последни изследвания сочат трето място по популярност за пивото – след водата и чая. Не е тайна, че пивото се получава чрез варене и ферментация на нишесте, извлечено главно от зърнени култури – най-вече малцов ечемик. За създаването на бира също така се използват пшеница, ръж, царевица, ориз, овес, сорго, лимец и коноп. За процеса спомага специална ферментационна мая. Любопитен факт е, че обикновената бира се ароматизира с хмел, който придава неповторима горчивина и действа като природен консервант. Също така може да се добавят и други аромати като билки и плодове. Обикновено алкохолното съдържание на бирата е между 4 и 6%, макар че се срещат и доста по-силни. Напитката е популярна по цял свят, като в много страни всяка година се провеждат различни празници на бирата, сред които най-известният е германският Октоберфест.

Специалистите са на мнение, че пивото се появява в средата на Х хилядолетие пр.н.е., когато започва отглеждането на зърнени култури. Първите писмени свидетелства за употребата на бира са от древен Египет и Месопотамия. При разкопките на Годин тепе в Иран са открити доказателства за съществуването на напитката, датиращи от средата на IV хилядолетие пр.н.е. Ранни шумерски текстове съдържат препратки към бирата, а химнът, посветен на богинята Нинкаси, служи едновременно за молитва и начин за запомняне на рецептата за производство на бира. По този начин тя е предавана от поколение на поколение.

Оризова бира се произвежда в Китай през VI хилядолетие пр.н.е. А върху някои табелки от Ебла, писани в средата на III хилядолетие пр.н.е., се изброяват различни видове пиво, правени в града, включително едно, което носи неговото име. Приблизително по това време бирата е широко разпространена и в Европа.

Докато някои археолози не спират да търсят връзка между появата на пивото и възникването на цивилизация, в света се създават най-различни видове бира – необичайни като визия, състав, опаковка и начин на поднасяне.

Пивото Ромулан е най-синята лицензирана пенлива напитка в цял свят. Вездесъщите японци обаче решават да направят нещо повече от американците. И пускат на пазара бира в три цвята: Okhotsk Blue или Ryuhyou Draft – синя, Hamanasu Draft – червена, и Shiretoko Draft – зелена. На вкус те почти с нищо не се различават от стандартното пиво, а видът им зависи от специфичните съставки. Така добавянето на малко водорасли допринася за синеенето на питието, което обаче не се отразява на качествата му. Освен това в Страната на изгряващото слънце твърдят, че при създаването на бирата използват вода, получена от топенето на айсберга, стигнал до бреговете на Хокайдо от леденото Охотско море. Зеленият цвят се дължи на специфично растение, което може да се намери само на полуостров Ширетоко. Червената бира пък се прави от шипка, която добавя в бирата и витамин С.

Съдържанието на алкохол в цветните бири не надвишава 5%, а шест бутилки от напитката се продават за около 32 долара.
Какао, шоколад, захар и редица други съставки са част от така нареченото пиво за възрастни, което се появи на пазара в Деня на влюбените. Напитката е много ароматна и същевременно – леко горчива, с което донякъде запазва традиционния вкус на бирата. Тиражът й бе доста ограничен – първоначално бе обявено, че само по интернет ще се продават 20 000 комплекта с по 3 кенчета във всеки, като цената ще е 16 долара. Явно бирата доста се е харесала, щом по-късно в магазините бяха пуснати още 12 000 кутийки, въпреки че за съдържанието на алкохол в нея всички многозначително мълчат.

Голям интерес преди време предизвика така нареченото Космическо пиво. Едва 30 души, победили в специална лотария, както и 60 ВИП персони, поканени на тържествената церемония по представянето на Space Barley, са имали късмета да опитат тази бира. Всъщност космическото в нея не е толкова много, колкото някои вероятно си мислят. Напитката е направена от трето поколение ечемик, отгледан от семената, прекарали 5 месеца на борда на Международна космическа станция. Общо в орбита са били пратени около 25 г семена, а фирмата Sapporo, създала космическата бира, се е сдобила едва с 4 г, от които после успяла да дочака на няколко пъти реколта, достатъчна, за да се направи минимално количество пиво. Опиталите Space Barley получиха сертификат и спечелиха екскурзия в завода за космическа бира.
Необичаен артикул бе пуснат на пазара преди 5 години отново в Япония. Продуктът е предназначен за мъже и жени на възраст 20-30 години и се продава както в супермаркети, така и в магазини за играчки. Безкрайната бира (Mugen Beer) се търгува по 819 йени ($8,3) бройката.

Диаметърът на бурканчето е 55 мм, дебелината – 27 мм, теглото – 35 г. Вътре са скрити батерийки по 1,5 волта, необходими за захранването на скромната електроника, която при отварянето на „бирата“ осигурява характерното „п-ш-ш-ш“, а после и реалистичния шум от сипването на пивото в халба. И въпреки че истинско пиво в тези бурканчета липсва, производителят предвижда да продаде 50 млн. бройки от „безкрайния звук“, в който явно е и целият смисъл на Mugen Beer.

Пиво, чийто вкус и аромат се променят с времето, се предлага от компанията Asahi Breweries за около 2 долара шишето от 334 мл. Ако бутилката се съхранява при стайна температура – между 10-20 градуса по Целзий, специално подбраната бирена мая осигурява втора фаза, по време на която отново започва процесът на ферментация. На всеки 30 дни пивото забележимо се преобразява, но, ако се вярва на фирмата-производител, „свежестта остава“.

Най-скъпата бутилка е с вода от Антарктика

В класацията на най-скъпите и необичайни бири по света на трето място е Crown Ambassador Reserve, известно като най-луксозното австрийско пиво. Отличава се с изключително качествени малц и хмел, отлежава в продължение на 3 месеца във френски дъбови бъчви. Тази бира се предлага само с ограничена серия от 7000 номерирани бутилки по 750 мл, като всяка струва 94,99 долара.

На втора позиция е пивото Schorschbock 57. При създаването му са комбинирани традиционните техники за варене. Съдържа 57,5% алкохол, има опушен и пикантен вкус с нотки на стафиди. По цял свят се предлагат само 36 бутилки, всяка от които струва по 275 долара.

Класацията се оглавява от бирата Antarctic Nail Ale, която се произвежда в малката пивоварна Nail Brewing сред ледове. Досега са направени само 30 бутилки, продадени по 800 долара бройката. Смята се, че това е една от най-чистите бири в света, предвид факта, че се използва вода от Антарктика.

Альона Нейкова

 
 

HP ZBook 15u със значително подобрение на процесора

| от chronicle.bg |

 

HP обяви подобрение преносимата си работна станция HP ZBook 15u.

Тези, които сте имали досег до HP ZBook 15u, знаете, че със своя 15.6“ дисплей станцията е една добра комбинация от мобилност и стойност. С тегло от от 1.9кг. (4.18lbs)3 и 19.9 мм. дебелина, работната станция може да се похвали с висока производителност. Захранва се с новите седмо поколение Intel® Core™ i5 и i7 процесори4, с да 32 GB DDR4 памет5, професионална графична карта AMD FirePro™, 2TB2 дисково пространство, включително и по избор HP Z Turbo Drive G25, и FHD touch или UHD дисплей.

Батерията е с дълъг живот и се поддържа от HP Fast Charge, осигуряваща бързо презареждане до 50% от батерията само за 30 минути.

Мобилната работна станция ZBook 15u има обща системна надеждност, гарантирана от 120 000 часа тестване в HP’s Total Test Process и е проектирана да отговори на MIL-STD 810G стандартите. Потребителите могат да се възползват от Windows 10 Pro1 и богатите функции на ISV сертифицираната видео карта AMD FirePro™ 3D с 2GB видео памет, проектирана да работи с всички професионални приложения на преносимата работна станция ZBook 15u.

HP ZBook15u_Touch_G4_with_Hand_Solidworks

Тази мобилна работна станция е оборудвана с конфигурация, подсигуряваща висока сигурност и лесна управляемост, включително водещата в индустрията BIOS функция за защита – HP Sure Start Gen8, която следи състоянието на BIOS, възстановява платформата без намеса, връща BIOS до обичайното му състояние и предлага функционалност за централизирано управление.

Интегрираните Trusted Platform Module (TPM), Smart Card Reader и по избор Finger Print Reader5 осигуряват защита на данни, имейл и потребителски документи. HP ZBook 15u има множество портове включително USB 3.1 Gen 1 port, DisplayPort™ 1.2 и други.

Мобилната работна станция HP ZBook също така идва и с предварително инсталираната HP Remote Graphics Software за отдалечени работни групи, HP Performance Advisor за оптимална производителност и HP Velocity за по–надеждно и бързо сърфиране мрежата.

HP ZBook 15u е достъпно сега със стартова цена от €1,090 без ДДС.

 

 
 

Варненска компания за изкуствени рифове се бори за 1 млн. долара

| от chronicle.bg |

Варненската компания Sea Harmony, която е разработила свой патент за изкуствени рифове, е българският финалист в надпреварата за част от наградния фонд от 1 млн. долара в конкурса Chivas The Venture.

Компанията започва работа по развиването на вертикални ферми за миди Pisa Reef. За разлика от съществуващите, тяхната разработка дава възможност за инсталиране и извън заливите. Pisa Reef е цяла подводна къща, която бързо се заселва с екологична система – миди, скариди и риби. Хранейки се със свръхпопулациите от зелени водорасли, развили се вследствие на битово замърсяване на водата, ерозия и използване на химикали, новите обитатели на вертикалните ферми пречистват водата. Освен това, създават и добър добив.

Sea Harmony е избрана да продължи към световния финал след няколко етапа, като в последния се състезаваше с още три отличени стартиращи бизнеси с кауза. Компаниите-полуфиналисти в Chivas The Venture са три.

Stackport се класираха със системата за незрящи VAST, която използва очила с камера и приложение за смартфон, за да ориентира хората с нарушено зрение във всекидневни ситуации. Създателите на идеята очакват продуктът им да върне на работните места 15% от незрящите. VAST ще им дава възможност да се ориентират по-добре в непознати пространства, да подобрят възможностите си за четене, пазаруване, придвижване.

Cupffee е компания, създател на вафлена чашка за кафе – тя е вкусна, ядлива, биоразградима и не променя вкуса на кафето. Замърсяването с опаковки за еднократна употреба е огромен световен проблем. Cupffee е много добро решение както за любителите на бисквитката към кафето, така и за околната среда – дори и да изхвърлите чашката, тя се разгражда за няколко дни.

Изкуствената фотосинтеза е в основата на проекта на Wasabi Innovations – третият полуфиналист. Чрез специални сапунени молекули и сапунен мехур, се преработва въглероден двуокис във възобновима енергия с помощта на слънчевата светлина. В резултат на това бизнес начинание може да бъде революционизирана световната енергийна практика и предоставена възможност за обръщане на климатичните промени в света.

Sea Harmony, заедно с финалистите от другите 31 страни, ще участват и в едноседмично обучение за управление на бизнес в Оксфорд. През юли финалистът ни ще представи България на глобалния финал на Chivas The Venture в Лос Анжелис и ще се състезава за дял от милионния награден фонд. Sea Harmony ще презентира идеята си пред световни бизнес лидери и международното жури на Chivas The Venture.

Наградният фонд от 1 000 000 долара ще бъде разпределен на два етапа – 250 000 долара чрез 5-седмично онлайн гласуване, 750 000 долара – от глобално жури между един или повече екипи.

Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента.

 
 

Технологиите са чудо: само прекомпилирай ядрото и ще видиш

| от леля Ц. |

Снощи се случи нещо съвсем обикновено.

Прясно зарибена от сериала на BBC „Шерлок“, изпитах желание да си дръпна саундтрака и да си сложа една от мелодиите като рингтон на телефона. Знам, че сега е модерно телефоните на хората да звънят с противните вградени мелодии на марката и само назадничавите хора си свалят нашумели поп парчета, с които да стряскат хората в трамвая, но получих импулс и реших да го реализирам.

Колко трудно може да бъде? Преди десет години исках телефонът ми да звъни с интрото на „Сексът и градът“, влязох в Data.bg, дръпнах мелодията и десеткилограмовата Motorola, която ползвах, звънеше с този тон цялото лято на 2005г.

Тъй като обаче за десет години технологиите са напреднали значително, свалянето на мелодия за рингтон се оказа адска борба между неравностойни противници.

Първо установих, че не мога просто да дам download, а се нуждая от програма, която да ми позволи да вкарам нещо в телефона си. След това, тази програма трябва да се „pair-не“ с друга. Двете да се рестартират. За всяка една да си измисля парола. Паролата нямаше как да е „password4″, нито дори „password123″. Трябваше да съдържа една малка буква, една голяма, един символ и поне 8 знака. След като се спрях на „487skromnipingvinaotzimbabve_*“ и проклетата машина реши, че паролата е достатъчно сигурна, вярвах, че съм на крачка от изпълнение на задачата.

И наистина, оставаше само да отворя SSH терминала през криптирания VPN тунел, да прекомпилирам ядрото и да пусна цялата система да се рендира.

Въведох още една парола за „back-up-ване“, потвърдих я на три имейла и написах в Google „download sherlock soundtrack“. Мъжът ми, който разбира от компютри, е сигурен, че да напишеш в Google „download нещо си“ е сигурен начин да хванеш остър вирус на горните дихателни пътища. Аз обаче поех риска и четири часа по-късно бях готова да открия проклетата мелодия в „Ringtones“ на телефона. Докато на някой от стоте екрана, които ползвах за висшата си IT цел, не се появи изискване да въведа номер на банковата си карта.

Затова затворих лаптопа и аз, като Кари Брадшоу, се замислих:

„Улесниха ли напредналите технологии живота ни“?

или

„Защо се борим като прасета с тикви да ползваме компютрите, при положение че те трябва да ни служат?“

Умелото използване на всички джаджи (като под тази дума обединявам компютри, телевизори, миялни машини, вентилатори и изобщо всякакви уреди, които работят с ток и са сложни) е необходимо, за да може човек да си проправя път в модерния живот. Дори служителите на Център за градска мобилност се разхождат с дяволски джаджи, по които отчитат кой автомобил заслужава скоба, а всички знаем, че те не пишат дипломна работа, за да започнат да работят това. Защо обаче боравенето с технологиите трябва да изисква такива усилия?

За телевизора у дома има три дистанционни, всяко от което изисква да го познаваш персонално. Подът се чисти от прахосмукачка с изкуствен интелект, която е достатъчно умна, за да обиколи къщата и да събере боклуците, но не и достатъчно самостоятелна, за да не се залее с няколко литра вода, когато бутне ваза. Телефонът ми показва мръсните си тайни, само когато го открехна с моя пръстов отпечатък. Вентилаторът в офиса се опъва на десет човека, които по цял ден невротично натискат копчетата му, само за да стане ясно, че половината персонал загива от студ, а другата половина лее пот и се попива с кърпички.

Поклон пред всички Шерлок-умове, които мислят в посока развитие на технологиите, но все пак времето, в което пералнята не рецитираше Е.Е.Къмингс, а телефоните служеха, за да се обадиш по телефона, бяха чудесни и винаги ще ми липсват.

С трепереща ръка и носталгичен почерк,

Леля Ц.

 
 

Дженифър Лорънс си има ново гадже – интернет не одобрява

| от chronicle.bg |

Дженифър Лорънс си има ново гадже и хората не пропуснаха да го нагрубят за външният му вид и най-вече заради годините му. 26-годишната актриса излиза с режисьора Дарън Аронофски („Реквием за една мечта“, „Черният лебед“, „Пи“). Той е на 47 години.

Носеха се слухове, че двамата са заедно, което накара публиката да се разбунтува, но сега когато връзката им се потвърди, интернет направо полудя.

Съмнения за отношенията им са започнали на сета на „Майка“, където работят заедно. Подозренията се циментират след като били забелязани в Ню Йорк да споделят една и съща близалка.

 

 

 

Хейтът по адрес на двойката е непростим и отвратителен. В Туитър бяха публикувани техни снимки с коментари, които критикуват Дженифър за избора й.

Явно хората често забравят, че не е тяхна работа кой с кого излиза.

 

„Ию! Дженифър Лорънс и Дарън Аронофски. Июююююю, какво по дяволите е това, Джен“    

 

„Знам, че не трябва да съдим за книгата по корицата, но Дженифър Лорънс излизаше с това, а сега излиза с онова.“

 

„Медиите: Дженифър Лорънс и Дарън Ароновски излизат!

Аз: ХАХА, не.

Медиите: Ето снимки в ресторант

Аз: …

Дженифър и Дарън споделят близалка

Аз (Текст от снимката): Майната му. Приключих. Приключих тотално.“