Трансформациите на пивото, или това е друга бира

| от |

Учени не спират да търсят връзка между появата на пенливата напитка и възникването на цивилизацията ни

 

Смята се, че бирата е сред най-старите и най-консумираните алкохолни напитки в света. Последни изследвания сочат трето място по популярност за пивото – след водата и чая. Не е тайна, че пивото се получава чрез варене и ферментация на нишесте, извлечено главно от зърнени култури – най-вече малцов ечемик. За създаването на бира също така се използват пшеница, ръж, царевица, ориз, овес, сорго, лимец и коноп. За процеса спомага специална ферментационна мая. Любопитен факт е, че обикновената бира се ароматизира с хмел, който придава неповторима горчивина и действа като природен консервант. Също така може да се добавят и други аромати като билки и плодове. Обикновено алкохолното съдържание на бирата е между 4 и 6%, макар че се срещат и доста по-силни. Напитката е популярна по цял свят, като в много страни всяка година се провеждат различни празници на бирата, сред които най-известният е германският Октоберфест.

Специалистите са на мнение, че пивото се появява в средата на Х хилядолетие пр.н.е., когато започва отглеждането на зърнени култури. Първите писмени свидетелства за употребата на бира са от древен Египет и Месопотамия. При разкопките на Годин тепе в Иран са открити доказателства за съществуването на напитката, датиращи от средата на IV хилядолетие пр.н.е. Ранни шумерски текстове съдържат препратки към бирата, а химнът, посветен на богинята Нинкаси, служи едновременно за молитва и начин за запомняне на рецептата за производство на бира. По този начин тя е предавана от поколение на поколение.

Оризова бира се произвежда в Китай през VI хилядолетие пр.н.е. А върху някои табелки от Ебла, писани в средата на III хилядолетие пр.н.е., се изброяват различни видове пиво, правени в града, включително едно, което носи неговото име. Приблизително по това време бирата е широко разпространена и в Европа.

Докато някои археолози не спират да търсят връзка между появата на пивото и възникването на цивилизация, в света се създават най-различни видове бира – необичайни като визия, състав, опаковка и начин на поднасяне.

Пивото Ромулан е най-синята лицензирана пенлива напитка в цял свят. Вездесъщите японци обаче решават да направят нещо повече от американците. И пускат на пазара бира в три цвята: Okhotsk Blue или Ryuhyou Draft – синя, Hamanasu Draft – червена, и Shiretoko Draft – зелена. На вкус те почти с нищо не се различават от стандартното пиво, а видът им зависи от специфичните съставки. Така добавянето на малко водорасли допринася за синеенето на питието, което обаче не се отразява на качествата му. Освен това в Страната на изгряващото слънце твърдят, че при създаването на бирата използват вода, получена от топенето на айсберга, стигнал до бреговете на Хокайдо от леденото Охотско море. Зеленият цвят се дължи на специфично растение, което може да се намери само на полуостров Ширетоко. Червената бира пък се прави от шипка, която добавя в бирата и витамин С.

Съдържанието на алкохол в цветните бири не надвишава 5%, а шест бутилки от напитката се продават за около 32 долара.
Какао, шоколад, захар и редица други съставки са част от така нареченото пиво за възрастни, което се появи на пазара в Деня на влюбените. Напитката е много ароматна и същевременно – леко горчива, с което донякъде запазва традиционния вкус на бирата. Тиражът й бе доста ограничен – първоначално бе обявено, че само по интернет ще се продават 20 000 комплекта с по 3 кенчета във всеки, като цената ще е 16 долара. Явно бирата доста се е харесала, щом по-късно в магазините бяха пуснати още 12 000 кутийки, въпреки че за съдържанието на алкохол в нея всички многозначително мълчат.

Голям интерес преди време предизвика така нареченото Космическо пиво. Едва 30 души, победили в специална лотария, както и 60 ВИП персони, поканени на тържествената церемония по представянето на Space Barley, са имали късмета да опитат тази бира. Всъщност космическото в нея не е толкова много, колкото някои вероятно си мислят. Напитката е направена от трето поколение ечемик, отгледан от семената, прекарали 5 месеца на борда на Международна космическа станция. Общо в орбита са били пратени около 25 г семена, а фирмата Sapporo, създала космическата бира, се е сдобила едва с 4 г, от които после успяла да дочака на няколко пъти реколта, достатъчна, за да се направи минимално количество пиво. Опиталите Space Barley получиха сертификат и спечелиха екскурзия в завода за космическа бира.
Необичаен артикул бе пуснат на пазара преди 5 години отново в Япония. Продуктът е предназначен за мъже и жени на възраст 20-30 години и се продава както в супермаркети, така и в магазини за играчки. Безкрайната бира (Mugen Beer) се търгува по 819 йени ($8,3) бройката.

Диаметърът на бурканчето е 55 мм, дебелината – 27 мм, теглото – 35 г. Вътре са скрити батерийки по 1,5 волта, необходими за захранването на скромната електроника, която при отварянето на „бирата“ осигурява характерното „п-ш-ш-ш“, а после и реалистичния шум от сипването на пивото в халба. И въпреки че истинско пиво в тези бурканчета липсва, производителят предвижда да продаде 50 млн. бройки от „безкрайния звук“, в който явно е и целият смисъл на Mugen Beer.

Пиво, чийто вкус и аромат се променят с времето, се предлага от компанията Asahi Breweries за около 2 долара шишето от 334 мл. Ако бутилката се съхранява при стайна температура – между 10-20 градуса по Целзий, специално подбраната бирена мая осигурява втора фаза, по време на която отново започва процесът на ферментация. На всеки 30 дни пивото забележимо се преобразява, но, ако се вярва на фирмата-производител, „свежестта остава“.

Най-скъпата бутилка е с вода от Антарктика

В класацията на най-скъпите и необичайни бири по света на трето място е Crown Ambassador Reserve, известно като най-луксозното австрийско пиво. Отличава се с изключително качествени малц и хмел, отлежава в продължение на 3 месеца във френски дъбови бъчви. Тази бира се предлага само с ограничена серия от 7000 номерирани бутилки по 750 мл, като всяка струва 94,99 долара.

На втора позиция е пивото Schorschbock 57. При създаването му са комбинирани традиционните техники за варене. Съдържа 57,5% алкохол, има опушен и пикантен вкус с нотки на стафиди. По цял свят се предлагат само 36 бутилки, всяка от които струва по 275 долара.

Класацията се оглавява от бирата Antarctic Nail Ale, която се произвежда в малката пивоварна Nail Brewing сред ледове. Досега са направени само 30 бутилки, продадени по 800 долара бройката. Смята се, че това е една от най-чистите бири в света, предвид факта, че се използва вода от Антарктика.

Альона Нейкова

 
 

Джони Деп се извини за шегата, че е време Тръмп да бъде убит

| от chronicle.bg по БТА |

Актьорът Джони Деп се извини за шегата, че може би е време да бъде убит Доналд Тръмп.

В изявление, разпространено чрез списание „Пийпъл“ Деп каза, че думите са били проява на „лош вкус“, че се е опитал да се пошегува, но не му се е получило, искал е само да разсмее публиката и не е имал лоши намерения.

По време на своя проява на музикалния фестивал в Гластънбъри, Великобритания, звездата от „Карибски пирати“, споменавайки Тръмп, попита откога актьор не е убивал американски президент, имайки предвид убийството на президента Ейбрахам Линкълм, застрелян през 1865 г. от актьора Джон Уилкс Бут.

След това Деп каза, че наистина това отдавна не се е случвало и „може би вече е време“.

Думите му предизвикаха остра критика от страна на привържениците на Тръмп.

Миналия месец актрисата Кaти Грифин също бе разкритикувана, след като се появи нейна снимка, на която тя държи маска, приличаща на окървавената глава на американския президент. Заради това Си Ен Ен уволни Грифин от новогодишното си предаване.

кати грифин, доналд тръмп, глава

 
 

Екстремни тестове за KIA Stinger

| от chronicle.bg |

KIA Stinger навлиза във финалния етап от своя режим на абсолютно екстремни тестове и процеси за усъвършенстване. Програмата за изпитания, която се провежда в различни точки по целия свят както на пътна настилка, така и на писта, трябва да гарантира, че автомобилът притежава нужни качества.

Аеродинамика: как се оформя специфичния гран туризмо дизайн за Stinger:

При разработване екстериора на Stinger – фастбек, дизайнерите на КИА получават напътствия от експертите по аеродинамика в компанията. Развойният център на КИА във Франкфурт използва софтуер, който изчислява динамиката на флуидите (CFD). С него бързо може да се тестват и оценяват разнородни идеи за подобряване на аеродинамичния профил на автомобила, без това да е за сметка на неговия фастбек силует.

След четири седмици съвместна работа на екипите са осъществени леки корекции по екстериора на Stinger с цел подобряване обтекаемостта на автомобила.

Каросерията е леко заострена към задната част, а новите ‘хриле’ са разположени зад предните калници за да намалят завихрянето на въздуха по фланговете на автомобила. Задният аеродинамичен спойлер е с променена форма и изпълнява задачата да редуцира както вертикалните вибрации, така и да увеличи стабилността при високи скорости. В предната част са позиционирани по-големи хоризонтални канали за оптимизиране на охлаждането на спирачките, а специфичната форма на въздушните отвори допълнително спомага за намаляване на вертикални вибрации.

Управление и удоволствие от шофирането: гран туризмо за всякакви условия

Динамиката на Stinger изправя инженерния екип на КИА пред ново предизвикателство. Специализирани в разработката на шасита, инженерите на марката получават буквално бял лист хартия, на който да очертаят схемата със зададените характеристики на окачването и кормилното управление на автомобила. Тяхната задача е да създадат автентичен гран туризмо с динамика на шофирането, която отговаря на неговия фастбек дизайн. Формата на Stinger вдъхновява работата по постигане на оптимално динамично шофиране с максимално високо ниво на контрол над автомобила. В същото време приоритет остава и постигането на баланс между ежедневното шофиране и комфорта при пътуване с високи скорости на дълги разстояния.

Stinger_1_small

За да изпълнят заданието, инженерите на КИА разработват два вида окачване. Stinger е оборудван с предно окачване макферсон и напълно независимо задно окачване мултилинк. В същото време обаче липсата на предшественик на Stinger позволява на инженерите да изградят както традиционна пасивна настройка, така и съвсем нова адаптивна система за електронно регулиране на окачването (Dynamic Stability Damping Control, DSDC). Тя адаптира дължината на хода на амортисьорите в движение и се контролира от група сензори за ускорение, спиране и управление.

С помощта на селектора за избор на режима на шофиране (Drive Mode Selector System), водачът има възможност да променя характеристиките на амортисьорите като избира между два режима: нормален или спортен. И докато при нормалния режим окачването леко се втвърдява при остри завои, този ефект е доста по-слабо изразен при спортния режим. Изборът на спортен режим осигурява значително по-директно предаване на трептенията при всякакви условия на пътя и скъсява дължината на хода на амортисьорите за по-добър контрол и директно управление по време на по-емоционално шофиране. Селекторът DSDC ще бъде включен в пакета от стандартно оборудване на 3,3-литровите V6 версии на Stinger.

Stinger_3_small

Пасивното окачване – част от стандартното оборудване за моделите с 2,0-л бензинов турбодвигател и за всички 2,2-л дизелови модели – е конструирано по същото задание като системата DSDC. Пасивната настройка е подложена на изпитания по състезателната писта „Нюрбургринг Нордшлайфе“ и по конвенционални пътища. Тя предразполага към нужната стабилност при дълги пътувания и криволичещи пътища. Базирано на изключително прецизната концепция на КИА, окачването на Stinger е изцяло преработено за оптимална обратна връзка при управление на автомобила.

Като част от стандартното оборудване на всеки Stinger, R-MDPS позволява на водача да избира между два режима на шофиране – нормален или спортен.
При спортен режим по-късата предавка осигурява по-бърза реакция, намалявайки необходимостта от допълнителни действия. Нормалният режим редуцира усилието при кормуване, което е предпоставка за по-умерени реакции при пътуване. Също така този режим изисква повече усилие при завъртане на волана – чрез линейното натрупване на съпротивление, което дава на водача повече увереност при шофиране.

Спирачна система: как спира най-мощният автомобил в историята на КИА

Със своите 370 к.с., 3,3-литровият V6 двигател с турбокомпресор на КИА Stinger дава възможност на автомобила да постигне ускорение от 0 до 100 км/ч само за 4,9 секунди, което го поставя на първо място по бързина на ускорението в историята на КИА.

Stinger_4_small

С цел да постигнат максимална ефективност на спирачките, много по-добра от всички автомобили на КИА досега, инженерите подлагат Stinger на различни високоскоростни спирачни тестове. Създават набор от впечатляващи предизвикателства за проверка на възможностите им, а екипът от тест пилоти се отправя към известния планински път Гросглокнер в австрийските Алпи за изпитания на спирачната система при постоянно спускане. За тестовете са използвани и някои частни съоръжения в Северна Германия и Източна Испания, както и пистата „Нюрбургринг“.

Мощните 3,3-литрови конфигурации на Stinger са оборудвани със спирачна система, разработена съвместно с Brembo. 18-инчовите дискови спирачки Brembo са специално проектирани да отговорят на високата мощност на двигателя. С перфорация и оребряване те постигат не само по висок термичен капацитет, но и нивата на износване при тежка експлоатация значително намаляват. Спирачките са оборудвани и с най-мощните бутала в историята на КИА.

Качество и надеждност: тестът Грийн Хел

Като всеки автомобил , Stinger е подложен на пълен набор от изпитания, които доказват високата надеждност и стабилност на автомобила. Докато „Нюрбургринг Нордшлайфе“ изигра решаваща роля при изграждане динамичния характер на Stinger, то резултатите от тестовете в Грийн Хел затвърдиха високото качество и надеждност на изцяло новия модел.

Всеки тестови автомобил се подлага на поне 10 000 км шофиране, което се равнява на 480 обиколки на „Нордшлайфе“. Всепризната като перфектна тестова зона, пистата има 73 завоя, 300-метрова денивелация във височината между най-високата и най-ниската точка на трасето, както и максимален наклон от 17%. Комбинацията от рязко ускорение, бързо намаляване на скоростта, остри предизвикателни завои и променящи се повърхности и наклони, е безпрецедентен тест за мощност и динамичност. Разстоянието, изминато по време на разработката на Stinger, се равнява на повече от 160 000 км екстремни изпитания на пътя.

Всеки прототип на Stinger, тестван на „Нюрбургринг Нордшлайфе“, се подлага на същия „наказателен“ режим на безкомпромисни изпитания на окачването, каросерията и задвижването. Процедурите за изпитване на КИА са предназначени за установяване на износването на задвижващия механизъм и по-специално евентуалното изтичане на течност, както и на характеристиките за топлинния контрол на предавателната кутия. Температурата на спирачките, ауспуха и скоростната кутия на автомобила са под постоянно наблюдение, за да се гарантира, че те работят оптимално през цялото време.

3,3-литровият Stinger към момента е в последната си тестова фаза на „Нюрбургринг Нордшлайфе“, но значителна част от разработката на 2,0л и 2,2-литровите модели – със задвижване на задните и на четирите колела – вече е приключила. Един дизелов прототип е изминал 20 000 км на „Нордшлайфе“. Преди това двигателят е покрил пълния задължителен тестови пробег от 10 000 км, но допълнителната работа по шасито изисква изпитанието на серия нови компоненти. Задвижващата система – двигателят и скоростната кутия – остават същите, но с нови компоненти, а тестването продължава с изминаването на допълнителни 10 000 км.

8-степенната автоматична скоростна кутия на Stinger, която ще се предлага с всеки от трите двигателя, е важен акцент при проверките на задвижването. Изпитанията на „Нордшлайфе“ откриват необходимостта от по-ефективен топлинен контрол в скоростната кутия – ранните тестове сочат, че температурата на маслото се покачва над стойностите, препоръчани от инженерния екип. За да коригират това, инженерите на КИА снабдяват скоростната кутия с охладител на маслото с по-голяма повърхност за да може охлаждането да бъде по-ефективно.

Освен на „Нюрбургринг“ изпитанията на Stinger се провеждат и в други точки по цял свят с над 1,1 милиона километра общ пробег за проверка на издръжливостта, което се равнява на 27 обиколки на Земята около екватора.

Разработката на автомобила се осъществява в цяла Европа, Близкия Изток, Азия, Северна и Южна Америка с цел провеждане на екстремни климатични тестове и проверка на качеството за всички компоненти, използвани в Stinger. Подготвян за международна аудитория, Stinger е подложен на тестове при необичайни студове, горещини и на много висока надморска височина, изправен е пред императиви на пустинята, претоварени градски центрове, планинските проходи и райони с постоянно замръзнала земя.

Производство и продажби

КИА Stinger влиза в производство през втората половина на 2017 г. и ще се предлага на международните пазари от четвъртото тримесечие на годината. Ценообразуването на местните пазари и окончателните спецификации ще бъдат оповестени непосредствено преди пускането на Stinger на пазара.

 
 

„Безбог“, „Слава“ и „Спомен за страха“ са номинирани за най-добър игрален филм

| от chronicle.bg, по БТА |

„Безбог“ на Ралица Петрова, „Слава“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов и „Спомен за страха“ на Иван Павлов са номинирани за най-добър пълнометражен игрален филм от Българската филмова академия – 2017. Трите продукции имат и номинации за режисура. Наградите ще бъдат връчени тази вечер от 19.00 ч. в Театър „Българска армия“, научи БТА от Съюза на българските филмови дейци.

За отличията за главни роли конкуренцията при актрисите е между Ирена Иванова – „Безбог“, Маргита Гошева – „Слава“, и Рая Пеева – „Пеещите обувки“ на Радослав Спасов, а при актьорите – между Ивайло Христов – „Спомен за страха“, Стефан Денолюбов – „Слава“, и Димитър Николов – „Христо“ на Григор Лефтеров и Тодор Мацанов.

Наградите за поддържащите роли си оспорват актрисите Йорданка Стефанова – „Спомен за страха“, Пламена Гетова – „Летовници“ на Ивайло Пенчев, и Радена Вълканова – „Маймуна“ на Димитър Коцев – Шошо, и актьорите Димитър Крумов – „Христо“, Ованес Торосян – „Спомен за страха“, Филип Аврамов – „Летовници“.

Номинираните късометражни игрални филми са „Дрехи“ на Веселин Бойдев, „Куче“ на Владимир Петев и „На червено“ на Тома Вашаров. В документалното кино надпреварата е между „Книжарят“ на Катрин Бернщайн и Асен Владимиров, „От Кремона до Кремона“ на Мария Аверина и „Пощальонът“ на Тонислав Христов, а в анимацията – между „Зоотроп“ на Сотир Гелев, „Как се скараха орисниците“ на Анна Харалампиева и „Пътуваща страна“ на Весела Данчева и Иван Богданов.
Най-добрият дебютен филм ще бъде избран между игралните „Безбог“ и „Христо“ и документалния „Пустиняци“ на Цветан Драгнев.

Ще бъдат връчен и награди за сценарий, филмова музика, операторско майсторство, сценография, костюми, монтаж, звукорежисьор, филмова теория и критика.

 
 

„Transformers: The Last Knight“ оглави бокс-офис класацията

| от chronicle.bg, по БТА |

Блокбастърът „Трансформърс: Последният рицар“ оглави бокс-офис класацията на Северна Америка, но приходите от дебютния му уикенд са ниски в сравнение с предишните филми от поредицата, съобщи Асошиейтед прес.

Приходите от уикенда на „Трансформърс: Последният рицар“ в САЩ и Канада са 43,5 милиона, а за петдневния период от сряда – 69,1 милиона. Предишните четири филма дебютираха с над 97 милиона долара.

Филмът, в който Марк Уолбърг за втори път изпълнява главната роля, обаче предизвика по-голям интерес в чужбина, особено в Китай. Приходите му на световния пазар са 196,2 милиона долара, от които 123,4 милиона в Китай.

Засега не е ясно дали „Трансформърс: Последният рицар“ ще успее да покрие направените разходи. Бюджетът му е 217 милиона долара и почти още толкова за маркетинг. Отзивите на критиката за него са по-лоши, отколкото за предишните филми.

Второто място в бокс-офис класацията на Северна Америка си поделиха „Жената чудо“ и „Колите 3″ с приходи от 25,2 милиона долара. Почти месец след като излезе на екран, „Жената чудо“ продължава да привлича интерес. За четири седмици приходите в САЩ и Канада надхвърлиха 300 милиона долара. Продажбата на билети по света донесе 652,9 милиона долара – най-високите постъпления от филм, режисиран от жена.

Четвърти е „47 метра надолу“, а пети – биографичният филм за рапъра Тупак Шакур „All Eyez On Me“.