Танц в нощта

| от | |

books-text

Иван Лафчиев

Лампите угаснаха и всичко потъна в мрак.

Тишина.

Виненочервените завеси се спуснаха безшумно.

Цигулки изпълниха нощта с нежните си тонове, магични флейти запяха омайно, а сетне към тях се присъедини компания от тромпети, тромоби, перкусии, кларинети, обои, арфи и още редица инструменти, все по-изящни един от друг. Във въздуха затрептя феерия от звуци, която галеше всички сетива.

Лъч светлина прониза мрака и се впи жадно в завесите. Точно тогава в светлия ореол се появи грациозният силует на фина балерина. Позата, която бе заела, показваше многогодишен опит на сцената – тялото й бе безупречно изпънато като струна на китара.

Не помръдваше в продължение на няколко минути, а когато музиката навлезе още повече в своето Adagio, балерината бавно разгърна ръцете си. Всяко нейно движение бе точно и отмерено, а лекотата и плавността бяха несравними. Прости движения се редуваха със сложни, образуващи картини в пространството около нея. Не картини, а истински шедьоври.

Само след секунда музиката съвсем леко промени ритъма си, а силуетът, сякаш слепен с нотите, го последва плътно. Застана на десния си крак и започна да се снижава, като с всеки сантиметър левият крак се издигаше повече и повече. Ръката на балерината се повдигна и описа полукръг, след което се протегна напред, все едно да достигне някаква безумна тайна или забравени трепети на сърцето. После се завъртя, описвайки перфектно promenade en arabesque.

Черният силует на балерината лакомо поглъщаше светлината от прожектора и ставаше все по-плътен.

Цигулките ускориха темпото, перкусиите засилиха ударите и мелодията бързо премина в Allegro, а изящната балерина неистово започна да се върти зад винено червената завеса. Движения, резки и гъвкави като камшик, описваха лудешки фигури. Главата й се мяташе наляво, надясно, нагоре и надолу, а тялото й беше като необуздан звяр, излязал на свобода от дългогодишен плен.

Музиката стана още по-интензивна, но силуетът не остана по-назад и също забърза движенията си. В най-бурната част на представлението около балерината започнаха да падат тежки капки. Хиляди обвити в мрак, тъмни, плътни капчици обливаха жената, а тя все така не преставаше да танцува своя танц на живота. Сега балерината бе едно с музиката и нищо не можеше да я изкара от магията, която обхващаше самата й същност.

Черният дъжд продължаваше безмълвно да се спуска зад завесите на фона на яркия лъч светлина.

Флейтите изпяха последната си превъзбудена песен и замряха. Арфата също утихна и повече не можеха да се чуят ангелските й напеви. Един по един всички инструменти замлъкнаха и музиката спря.

Силуетът се върна в началната си поза, поклони се и повече не помръдна. В тишината на дъждовната вечер се чуха няколко пропуквания и лъчът светлина се отдръпна от винено червената завеса, вече утолил жаждата си.

Всичко отново потъна в мрак.

Тишина.

Лампите светнаха и оцветиха малка стая с нюансите на деня.

Пред спуснатите завеси на един малък стол седеше възрастна, леко пълна жена с очи, изпълнени със сълзи. Ръцете й пуснаха малката кукла-балерина на конци и тя тежко се свлече на масата. Избърса сълзите, които все още се спускаха по лицето й и прибра в близкия шкаф фенера, който лежеше до нея. Обърна се, дръпна тъмночервените завеси от прозорците и се загледа в тихото, ясно нощно небе. Стоя така дълго време, след което се обърна и бавно излезе от стаята.

Затвори тежката врата, а на закачалката до нея потрепнаха старата, избеляла пачка, балетните пантофи и бялото, вече пожълтяло и прокъсано трико, които бяха нейният живот преди повече от четиридесет години.

 
 

CHR хороскоп: Избягвайте Риби, Стрелец, Близнаци и Дева в началото на седмицата

| от Селена Астро |

В понеделник Луната ще се намира в знака Риби. Много вероятно е през деня все още да усещаме действието на слънчевото затъмнение от предния ден и да сме доста разсеяни и разконцентрирани. Не е изключено нещата, с които се захващаме да се объркват, размиват и протакат и заради това е важно да сме внимателни с решенията, които вземаме и действията, които предприемаме през периода.

Най-много трябва да внимават подвижните знаци Риби, Стрелец, Близнаци и Дева, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Те ще са с изострена чувствителност и емоциите силно ще влияят на преценките им. Ще са склонни да приемат приказките и действията на околните лично и дълго ще ги обмислят и преживяват, ако не са в синхрон с техните. Добре е да намерят време за разпускане и отделяне от стреса, най-добре чрез творчески занимания, плуване или йога.

Вторник и сряда Луната ще преминава през знака Овен и поради тази причина тези два дни ще бъдат изключително подходящи за спортни активности, авантюризъм и отстояване на позициите.

През тях най-комфортно ще се чувстват огнените знаци Овен, Стрелец и Лъв, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Те ще успеят да постигнат значителни личностни успехи и ще направят пробив за нещо, за което отдавна са имали желание.

Четвъртък, петък и събота Луната ще преминава през знака на Телеца, което й разположение ще направи тези три дни подходящи за печелене и харчене на пари, разпределение на бюджета и установяване на бъдещи цели и планове.

Периодът е идеален за обръщане внимание на здравето и тялото ни, здравословно хранене, практикуване на любим спорт, спа- или козметични процедури.

През тези дни най-добре ще се чувстват земните знаци Телец, Козирог и Дева, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. При тях е възможен значителен пробив във важна за тях сфера, както и постигане на признание от околните, за изминали усилия и постижения.

В неделя Луната ще преминава през знака Близнаци. Много е вероятно, заради това й разположение да станем доста по-любопитни, приказливи и общителни. Вторият почивен ден е подходящ за кратки пътувания, спортни занимания, провеждане на важни разговори, впускане във флиртове и любовни закачки.

Периодът ще е най-успешен за въздушните знаци Водолей, Везни и Близнаци. Голяма част от тях ще успеят да отмятат задачите и ангажиментите си с лекота и ще трупат симпатиите на околните.

През цялата седмица Слънцето, Светилото, което отговаря за нашите съзнателни нужди, Его, таланти и начини за изява ще се движи в синхрон с Нептун, небесното тяло, олицетворяващо размиването на границите на егото и жертването му в името на по-голяма цялост и смисъл, за състрадателността.

Заради този аспект се очаква голяма част от нас да имат проблем с отстояването на себе си. Някои ще срещат трудности и дълго ще събират смелост да кажат нещата, които искат, други ще имат проблем да предприемат стъпките, които са намислили и смятат за неотложни.

Ще има хора, на които ще се наложи да жертват себе си за друг, други може сами да изискат такава жертва.
Най-силно ще повлияе планетната конфигурация на подвижните знаци Близнаци, Риби, Стрелец и Дева, както и на хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. При тях може да се очаква прекалена агресивност в постигане на намисленото и не особено зачитане на чуждото мнение през периода. За това е важно да се стараят да са по-деликатни и да внимават кого засягат по пътя си. Добре е да си мерят приказките, за да не кажат нещо, което може да остане във времето и с което да имат проблем в последствие.

 
 

„La La Land”, Мерил Стрийп и още 7 интересни факта преди „Оскар”-ите

| от chronicle.bg |

Освен към изравнения с „Титаник“ и „Всичко за Ева“ рекорд на мюзикъла „La La Land“ с 14 номинации и рекордната 20-а актьорска номинация за Мерил Стрийп, ви предлагаме поглед към още няколко любопитни факта за тазгодишните участници в надпреварата за „Оскар“:

Мат Деймън, номиниран в качеството си на продуцент на „Манчестър до морето“, е едва третият след Уорън Бийти и Джордж Клуни, получавал номинации в категориите за актьор, сценарист и филм.

Дензъл Уошингтън, който изпълнява главната роля и е режисьор и съпродуцент на лентата „Огради“ („Fences“), е едва седмият след Уорън Бийти, Кевин Костнър, Клинт Истууд, Брад Пит, Леонардо ди Каприо и Брадли Купър с актьорска номинация и номинация за най-добър филм за една и съща продукция.

– С времетраене от 7 часа и 47 минути документалната лента „О Джей: Произведено в Америка“ е най-дългият номиниран филм в историята на наградите „Оскар“.

Кевин О’Конъл („Възражение по съвест“) и Анди Нелсън („La La Land“) си поделят рекорда с по 21 номинации за звуков мишунг, откакто от 1961 г. в категорията се обявяват индивидуални претенденти. Кевин О’Конъл е човекът с най-много номинации за „Оскар“, без нито една спечелена награда на Академията. Анди Нелсън е печелил два пъти награда „Оскар“.

– Тази година за първи път в историята на наградите има номирирани чернокожи изпълнители във всички актьорски категории. Рекордните четирима чернокожи режисьори са номинирани в категорията за пълнометражен документален филм. За 84-и път в историята на наградите няма номинирана жена в категорията за най-добър режисьор.

– На номинация в категорията за най-добър филм са имали право 336 игрални филма в сравнение с 305 миналата година. Предложение за категорията най-добър чуждоезичен филм са изпратили 85 държави.

– Церемонията за наградите „Оскар“ се излъчва по телевизията по целия свят. Американската киноакадемия е издала повече от 1600 акредитации на журналисти за тазгодишната 89-а церемония. Звездите ще позират на червения килим пред повече от 70 фотографи.

 
 

Моника Белучи открива белградския филмов фестивал

| от chronicle.bg, по БТА |

Актрисата Моника Белучи и филмът на Емир Кустурица „На млечния път“ ще открият днес 45-ия Международен филмов фестивал ФЕСТ в Белград, на който ще бъдат представени 95 филма, съобщи белградската агенция Бета.

В главната програма са 15 филма от 12 страни. До 5 март, когато на тържественото закриване на фестивала ще бъде показан филмът на американския режисьор Мартин Скорсезе „Тишина“, ще могат да се видят най-добрите филми от световните фестивали и почти всички фаворити за Оскар.

Днес сръбският премиер Александър Вучич ще приеме в сградата на правителството италианската актриса Моника Белучи и режисьора Емир Кустурица, съобщи Танюг.

 
 

Най-злите мъже в модерното кино

| от |

Едно клише гласи, че добрите момичета харесват лоши момчета. А лошите момичета… те също харесвали лоши момчета. Ако разгледаме това клише малко по-обширно, можем спокойно да кажем, че антагонизмът като цяло е най-малкото любопитен за хората. И доста харесван.

Тъмните страни от характера привличат хората така, както светлината привлича насекомите. Те се приближават все повече и повече, за да виждат по-добре, докато не се опарят. Или не изгорят.

Седмото изкуство не остава по-назад в тази тенденция. От по-стандартните филми, борещи се с доброто и злото, през задължителните супергерои, до обширните и силно многопластови модерни шедьоври, киното на новия век може да се похвали с антагонисти, за които злото е станало понятие с много по-дълбок смисъл.

В последните години, в голяма част от хубавото кино лошият властва. Антагонизмът е издигнат почти в култ, който привлича многолюдни почитатели от всякакъв пол и възраст. Сложността и харизмата на лошото, облечено и поднесено чрез великолепна актьорска игра от едни от най-големите имена в киното, е едно от нещата, които правят добрите филми, това, което са.

В навечерието на Оскарите ние сме събрали за вас каймака на най-лошите. Онези мъже в модерното кино, от които ни е страх и печелят адмирации, заради това, че ни карат дори да се подмокрим понякога.

В галерията горе.