Стогодишни камъчета за запалки

| от |

Суперите са „супер“, пращят от стока. От много стока. Всичко е на едно място, няма нужда да се редиш на различни опашки. Икономия на време. Ествествено, че посещението в петдекарния железен хамбар си има предимствата, ако забележиш – има и намаления тук-там. Скъпи стоки, евтини стоки, някои не толкова.

pazara

Обаче в суперите много ми липсва контакта с продавача. Единствения контакт е звукът от скан пиукането на машинката на касата. А касиерката, облечена с кожен елек дори и в жегата – хич не ме и поглежда. Само разсеяно ме пита – имам ли карта за намаления. Машинално ми прехвърля нещата през прозорчето със скана. Нещата летят, тя ги хвърля, хвърля, хвърля. Пиуууп, пийййип, пиуууууп. И толкоз. Плащай. „Торбичка искате ли?“

Няма го въпросът с оттенък на малко интимност, като: „Оооооо, отдавна не си идвал!..“.

Каквито продавачите, такава е и интимността. Аз съм пълен глупак, ако си въобразявам, че ще фамилиарнича с кожения елек. Глупак, касиерката посреща и изпраща като японско роботче хиляди лица и то – само до обяд. Достатъчно е вкисната, за да обърне внимание на твоята физиономия и на твоите глупави покупки.

Точно, за да попълвам липсващите интимности при покупка на мед, домати, месо, кромид. Или кафе с кардамом – типичната арабска подправка за кафе. Свикнах с вкуса му в Иран.

Както и да е, често посещавам пазара Кирков. Дето му викат „Женския“.

Е, да – голяма цигания е там. Не споря, така е. Сега го ремонтират, ще видим какво ше излезе.

Обаче там – при арабите, от които редовно купувам месо, получавам и лично изпращане до вратата. Къде другаде, освен там? При кожения елек – НЕеее.

А при Йоргос – продавача на маслини, винаги се кефя на звучащото от склада му сиртаки. Обичам да следя как Йоргос размахва ритмично лопатката за маслини. Като истински диригент е. Маестрото дълго размахва лопатката-палка преди да я забоде в купата със „Стафидаки от Кронос – 8.90 лв.“. На единия рафт има кутии с чай, забелязвам картонен етикет. Както и сгрешен надпис, надраскан с червен флумастер: „ЧАУ, 1.50лв.“.

Голяма работа, нали виждам, че е ЧАЙ, а не отрова за мишки. Дори не чувам колко струва пакетчето с маслините, толкова сме се омагьосали двамата в трелите на бозукито. И дирижирането. Дори не се сърдя, когато понякога кипърецът ми връща по-малко пари. Защото, какво значение има това, след като той ме изпраща лично чак до вратата. И леко се покланя след мен, сложил едната си ръка, облечена с гумена ръкавица върху гърдите си. Тупа се с кожената ръка по сърцето и казва:„Праятилю мой, чал!“. Мигновено му прощавам забравеното ресто. Моментално.

И днес направих това упражнение с Йоргос и маслините. Както и с арабите. Сещам се, че на последните дори не им знам имената, близки сме си само по физиономии.

И тогава изведнъж.…. видях този сляп човечец, който още размахва кутийката с камъчета за запалки. Боже мой! Същия си е, както и преди 100 години! Само е остарял горкия. Помня го, отпреди дори да тръгна на училище. А това беше толкова отдавна.

Боже мой!

Николай Крижитски

 
 

Швеция е в Airbnb. Цялата.

| от chronicle.bg |

В Швеция съществува конституционно право наречено „allemansrätten“. С две думи то представлява правото на свободно движение в страната. Всеки може да се разхожда, да кара колело или да опъне палатка почти навсякъде. Единственото изключение са частните жилища и обработваемата земя.

За да разкажат на целия свят за това шведите са сътворили уникална рекламна кампания, в която… включват цялата страна в Airbnb.

Това не е първата нестандартна реклама на шведския туризъм. Миналата година Швеция създаде „Шведския номер“, на който отговаряше произволен жител на страната.

Тази година Visit Sweden работи в тандем с Airbnb, където рекламира 9 различни вида туризъм – от трудно достъпните гори във Вармланд през западното крайбрежие до панорамните гледки в близост до Националния парк Скюлескоген.

 
 

Най-дългата НОЩ на Пловдив се завръща този септември

| от chronicle.bg |

Стартирало като „Нощ на музеите и галериите“ през 2005-а година по инициатива на Веселина и Катрин Сариеви (основатели на галерия SARIEV и фондация „Отворени изкуства“), днес НОЩ/ПЛОВДИВ е съвкупност от множество местни, национални и международни проекти, разширяващи културната карта на Пловдив.

В последните години фестивалът събира аудитория между 40 и 60 хиляди души, като артистичните проекти са над 120 разположени на 60 – 70 локации в града под тепетата.

Тази година ораганизаторите ще избират от над 70 проектни предложения от всички сфери на изкуството – съвременно и традиционно визуално изкуство, театър, кино, съвременен танц, пърформанс и др., които да включат в НОЩ/ПЛОВДИВ.

7.night.2017.lina.krivoshieva

Съдържанието през 2017-та ще бъде разпределено по традиция в тематични подпрограми: „Музеи, Галерии, Ателиета“ – като за първи път ателиетата са акцентирани като равностойна част от програмата, за да може публиката да надникне свободно в тези специфични работни пространства на изкуството; „Град и Култура” – представя културното съдържание на читалища, театри, библиотеки, общностни и религиозни центрове, културни домове, кинозали; „Клуб и Музика“ – представя алтернативните клубни пространства в града; „Публични пространства“ пък работи за развитието на културната карта на Пловдив като представя артистични проекти в открити публични пространства; в „Малката Нощ” по традиция ще бъдат включени събития за най-младата и будна аудитория.

3.night.2017.lina.k

Специален акцент в НОЩ/Пловдив, 2017 ще бъде програмата „Отворени изкуства“ с мотото ТУК НАВСЯКЪДЕ. В нея организаторите в партньорство с някои от най-активните международни културни институти и посолства ще представят специална селекция на артистични проекти от Австрия, Франция, Израел, САЩ, Финландия, Испания, Индонезия, Кореа и България. За първа година фондация „Отворен изкуства“ ще представи и артистичен проект част от международната мрежа за изкуство в публични пространства IN SITU, на която е член от есента на 2016 г.

6.night.2017.ALOS

По случай 10 годишнината на фондация „Отворени изкуства“ в програмата очаквайте и специална юбилейна изложба, в която чрез инсталации, произведения на изкуството, видеа, снимки и архиви ще бъдат представени някой от най-интересните проекти, артисти и дейности от България и чужбина, работили с „Отворени изкуства“ през последното десетилетие.

Повече подробности и детайли за цялата програма на НОЩ/Пловдив ще бъдат разкрити съвсем скоро. А дотогава „Запази Нощта за Пловдив – 15, 16, 17 септември“.

 
 

Хелена Бонам Картър: 12 любими нейни роли

| от chronicle.bg |

Хелена Бонам Картър е легенда в киното. Носителка на награда „БАФТА“, „Еми“ и „Сателит“. Номинирана за две награди „Оскар“, три награди „Сатурн“и седем награди „Златен глобус“.

Освен това, тя е командор на Британската империя от 2012 г. заради приноса й към драматургията.

Хелена Бонам Картър е родена на днешната дата в Лондон – в семейство на баща-директор на банка и майка – психотерапевт.

От 1994 до 1999 г. има връзка с Кенет Брана, а от 2001 до 2014 г. е с режисьора Тим Бъртън. Двамата имат две деца – син на име Били (р. 2003) и дъщеря на име Нел (р. 2007).

Хелена прави филмовия си дебют във филм на К. М. Пейтън, „Модел на рози“, преди да се появи в първата си главна роля в „Лейди Джейн“. Следват много роли, които са удоволствие за зрителите.

В галерията сме подбрали нашите любими.

 
 

„Междузвездни войни“ навърши 40 години

| от chronicle.bg, по БТА |

През 1977 г. никой не бе чувал за лазерен меч или за медни бикини и не се обръщаше към непознати с думите „Нека Силата е с нас“, предаде Франс прес.

Нещата обаче бяха на път да се променят. Предстоеше да се появи по екраните третият филм на младия 33-годишен режисьор Джордж Лукас – за борбата между доброто и злото.

40 години по-късно „Междузвездни войни“ е най-рентабилната филмова сага на всички времена, а поклонници на джедайската религия има в много страни. „Не ми достигат епитети, за да опиша влиянието на „Междузвездни войни“ – заяви експертът Шон Робинс от специализирания сайт BoxOffice.com. – Четири десетилетия, свързани с рекорди, с нов вид развлечения посредством филмите от поредицата, с видеоигрите, книгите, играчките и всички артикули, вдъхновени от сагата. Това говори много.“

Първият филм от поредицата, излязъл по екраните на 25 май 1977 г., е с бюджет 11 милиона долара. Прожектиран е в само 32 киносалона и донася 1,6 милиона долара приходи през първия уикенд след появата си по екраните.

Актьорският му състав включва малко известни по онова време актьори – Марк Хамил /Люк Скайуокър/, Кари Фишър /принцеса Лея/ и Харисън Форд /Хан Соло/. Вестта за интересния филм обаче се предава между фенове „от уста на ухо“ и не след дълго се извиват големи опашки за билети пред киносалоните. В края на краищата първият филм от поредицата събра 221,3 милиона долара приходи, които дори се удвоиха след новата му редакция, извършена от „Туентиът сенчъри фокс“.

„Предпремиерата му е в емблематичния Китайски театър в Лос Анджелис, където филмът е прожектиран пред пълна зала 5 пъти дневно повече от година“, припомни кинокритикът Леви Тинкър. Той отбеляза, че тълпите фенове буквално протрили мокета в залата.

Двата следващи филма от поредицата – „Империята отвръща на удара“ и „Завръщането на джедаите“, събраха по над 200 милиона долара приходи.

Следващите три филма, излезли по екраните между 1999 г. и 2005 г., обаче не бяха толкова успешни. Действието в тях се развива преди случващото се във филмите от поредицата, появили се по екраните през 1977 г., 1980 г. и 1983 г.