Спокойно! Лъвове в гората няма

| от |

Бисер Манолов

Представете си, че с вас сме заедно в гората. Изведнъж се чува лъвски рев. Каква реакция от наша страна ще последва? Ще побегнем панически, ще се покачим на най-близкото дърво или ще се изсмеем, защото знаем, че в България лъвове няма. Има и трети вариант – аз бягам панически, а вие крещите след мен да спра, защото в България лъвове няма.

bnb

Нарочно започвам коментара по този начин, тъй като в момента има известно напрежение сред вложителите в една банка (КТБ). Ще се опитам да бъда максимално полезен за повече от читателите, тъй като не е никак лесно да бъде поднесена толкова комплексна материя на хората, които не се занимават професионално с финанси. Веднага искам да изразя категоричното си становище, че под никаква форма не може да се прави аналог на сегашната ситуация с тази през 1996-1997 г.

Над 60% от банковия сектор в момента е в ръцете на кредитни институции, които са с безспорна репутация на международната сцена. Абсолютно по същия начин стоят и нещата с банките с български капитал. Няма да анализирам причината, поради която се стига до труса в момента. Атаката срещу въпросната кредитна институция обаче безспорно бе подготвена изключително прецизно.

Точно в този момент най-важното е да се запази спокойствие и да има отговорно политическо говорене.

Институциите и правителството задължително трябва да действат съвместно. Спомням си, че преди година фалира една от най-големите ипотечни банки в Англия „Нортън Рок“. В последвалите анализи бе споменато, че една от причините за настъпилия хаос е несъгласуваните действия между Bank of England (централната банка на страната) и министерството на финансите. При кризисни ситуации от такъв характер трябва да се действа с цялата мощ на държавата с цел минимизиране последствията за обществото. По време на казуса „Нортън Рок“ бе доказано, че гуверньорът на централната банка и финансовият министър изобщо не са комуникирали, та камо ли да са направили нещо за създаването на единен информационен център.

Когато говорим за банковия сектор в България от гледна точка на сегашната ситуация, мнозина си задават въпроса доколко стабилен е той. За мен няма абсолютно никакво съмнение, че в момента нещата са нормални и единственият проблем е паниката, която бе изключително умело провокирана.

Банковата система на България е от възможно най-консервативен тип. Това до голяма степен я предпази през последните години от финансовите катаклизми, обхванали целия свят. За да подкрепя това мое твърдение, ще ви дам следния пример. Основният ресурс, с който работят търговските банки в страната, е почти изцяло привлечен ресурс от местни физически и юридически лица плюс собствения им капитал. В банковия бизнес тази конструкция се счита като възможно най-безрисковата. Произходът на средствата в банковото дело се нарича пасив. Тоест средствата, с които оперират търговските банки, са предимно средства на вложителите. Английската банка „Нортън Рок“ финансираше дейността си предимно чрез емитиране на краткосрочни облигации. Казано с други думи, тя изцяло зависеше от състоянието на капиталовите пазари и инвестиционните намерения на малък брой участници. Банките в България имат собствен капитал над десет милиарда лева. По смисъла на банкирането собственият капитал играе ролята на финансов буфер при неблагоприятна стопанска конюнктура и съответната обезценка на вложенията. От тази гледна точка искам дебело да подчертая, че банковата система на България надвишава многократно изискванията за размера на собствения капитал по смисъла на европейските стандарти. В основата на всяка банкова система извън количествените характеристики обаче от изключителна важност е и доверието на вложителите.

Няма банка в света, която може да издържи на паническо теглене на депозити в рамките на няколко дни. Няма! Точно поради тази причина надзорните органи в цял свят разработват превантивни правила, за да се намали стресът за вложителите при наличие на кризисна ситуация. Повечето от вас са чували за термина „капиталова адекватност“. Банките инвестират набраните средства в различни активи. Към тези активи спадат и кредитите. Капиталовата адекватност показва дали на база риска на инвестираните средства банката има достатъчно собствен капитал, за да поеме тези евентуални финансови трусове.

Точно поради тази причина специалистите говорят, че банките в България са добре капитализирани, имайки предвид високата им степен на капиталова адекватност. Ще го кажа още по-кратко: банките в България са възможно най-безрисковите кредитни институции в Европа. Няма абсолютно никакво основание за паника. Да не забравяме още две важни неща и те са: първо, че финансовата ни система е регулирана от валутен борд, и второ, че паричният пазар на страната е от затворен тип. Казано с други думи, това означава, че нямаме фундаментална причина за обезценка на лева поради естеството на валутния борд. Нивото на валутните резерви на БНБ се намира исторически на едно от най-високите си равнища в размер на 28 млрд. лева.

Към настоя­щия момент практически е невъзможно да има атака на валутния борд от външни спекуланти поради споменатата специфика на паричния пазар. Отново казвам, спокойствието е решение на текущата ситуация, както и активното и синхронизирано участие на абсолютно всички държавни субекти. Точно в този момент ми се струва, че ще бъде актуално и повдигане на темата за членството на България в еврозоната. Разбира се, че това е един дълъг процес, който започва с подаване на апликационна форма за включване на страната в „чакалнята за еврозоната“, известна под наименованието EРM2. При членство на страната в еврозоната ще се отвори достъп до ликвидност на българските банки от ресурса на Европейската централна банка. Разбирате ли колко неиздържана е тезата, че такова членство щяло да ни струва пари. Когато правите пълно каско на автомобила си, това безплатно ли е? В този случай говорим за финансова застраховка на цялата ни финансова система. Това е тема, която незабавно трябва да бъде сложена на масата за дебати между всички политически партии и съответните държавни органи. „Застраховката“ означава плащане, за да прехвърлиш риска. Нали така?

Банковата система в страната категорично може да бъде определена като стабилна в този момент. „Лъв в гората няма.“ Дайте да не тичаме панически, че ще ни се пръсне сърцето, без някой да ни гони. Разбирам, че този, който ръководи държавата, трябва да ни покаже как става това. Не, имам по-добра идея, нека ние да му покажем.

 
 

Google не успява да произведе достатъчно смартфони Pixel

| от chronicle.bg |

Google не смогва да отговори на потребителското търсене на смартфоните от серията Pixel, особено на модела с 5.5-инчов екран Pixel XL.

В момента XL във всичките му версии не е достъпен в онлайн магазина на Google. Стана ясно, че 128 GB моделът пък няма наличности от 30 ноември насам.

Основният партньор на Google – американския оператор Verizon – сочи като най-ранна дата за доставки втората седмица на март (за модела със 128 GB).

Стандартният 5-инчов Pixel бил по-лесен за откриване както от Google, така и от Verizon.

Източник: The Verge

 
 

Мила, няма такива реклама

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.

 
 

Женските неща, които мъжете искат

| от chronicle.bg |

Да бъдеш възприет като „нежен“, „женствен“ или „чувствителен“, когато си мъж, е върховна обида, ругатня и унижение. Преди няколко дни потребител в сайта Reddit задава уместния въпрос: „Мъже, какво „женско“ нещо бихте правили, ако никой нямаше да ви съди?“ И се оказва, че въпросът има много отговори.

Някои мъже казват, че би им било приятно те да са „малката лъжичка“, когато спят с приятелките си (има се предвид позата, в която и двамата сте легнали на една страна и единият е гушнал другия – гушнатият е „малката лъжичка“, а гушкащият – „голямата“).

Друг от отговорилите казва: „Ако нямах пенис, щях да нося клинове.“

Прави впечатление, че много от мъжете са объркани по въпроса със срамното си окосмение – хем искат да го махнат, хем се тревожат дали няма да им се подиграват. Същевременно други са сигурни какво ще правят: „Ще си счупя ръцете от плетене, братле“

Никой не споменава цветните коктейли в чаша за Мартини със захар по ръба, но… да, цветните коктейли.

Много от марките се възползват от крехката мъжественост на някои хора, за да брандират продуктите си така, че те да вдъхват сила и увереност.

 

This absolutely necessary product:

„Забравих, че мъжете и жените имат различен вид зъби“

 
 

Най-неприятните жени в Холивуд

| от chronicle.bg |

Да бъдеш актриса в Холивуд не е лесно. Трябва да си секси, красива, талантлива и да даваш всичко от себе си, за да израснеш в една силно конкурентна среда.

Ако успееш в същото време да запазиш някаква човечност и да не изглеждаш супер надута, тогава ставаш истинска звезда. Ако не успееш, израстваш в кариерата си, но разочароваш онези, които имат късмета или нещастието да те познават.

В галерията долу сме събрали онези знаменитости, които по мнение на хората, които имат досег до тях, са изключително капризни, арогантни и се държат като принцеси. Иначе казано – кифли.

Вижте 10 известни, брилянтни в професията си жени, които са се провалили в отношението си към фенове и колеги.