Спасителят на банките и неговият двойник

| от |

SANYO DIGITAL CAMERA

Автор: Иво Атанасов, ivoatanasov.info

Патрисио Арагонес беше одрал кожата на Генерала. Изглеждаше като съвършен негов двойник, само линията на живота върху дланта му свършваше внезапно. Бяха го хванали в измама и вместо да го накаже, Генерала реши да го използва като свое второ „аз”, пращайки го там, където за самия него е опасно или пък му е скучно. Патрисио се справяше блестящо, но често му се случваше да казва не онова, което оригиналът мисли. Постепенно всички в Макондо привикнаха да чуват от Генерала днес едно, а утре – съвсем друго. Неслучайно зодията му е Близнаци, а не Близнак, търсеха обяснение и своите, и чуждите. Щом са двама, макар и в една кожа, няма как да не надделява мнението ту на единия, ту на другия.

Миналата година Патрисио предложи да се вдигнат предизборно доходите. Почти цял мандат не бяха мръднали дори със стотинка, хората щяха да бъдат доволни и от минимално повишение. А пари имаше – все още не бяха опоскали напълно резерва, оставен от предишните, пък и няколко милиарда нови заеми бяха изтеглили. Генерала обаче смръщи вежди. Много по-евтино щеше да му излезе да спечели изборите, като напечата бюлетини, а не като вдига доходите. Няколко пъти го бяха правили, щяха да успеят и сега. А парите ще вложи в пътища и строежи, та да има нещо и налице, и под масата.

При бунтовете срещу правителството обаче Генерала послуша Патрисио и бързо хвърли оставката си. Имаше почти животински инстинкт за оцеляване. Усещаше, че ако работи няколко месеца при пълни с демонстранти улици, на изборите щеше да капитулира. Пък и, макар външно да не показваше, си даваше сметка в какво положение е страната. Трябваше му буфер, върху който хората да стоварят отговорността, и това можеше да бъде служебното правителство. А после той щеше да се появи като спасител и с помощта и на печатницата да се върне на бял кон.

И Генерала спечели изборите. Но не с толкова, с колкото искаше. Арестът на незаконните бюлетини му попречи да грабне абсолютно мнозинство. И, макар и пръв, се озова в опозиция. Това го уязви жестоко. Бяха го улучили не в сърцето, а още по-лошо – в същността. Със зъл почерк бяха надраскали всичките му юнашки сънища. С гордостта му се бяха подиграли. Бяха проболи мечтата му хората да го сочат като своя избавител. И Генерала се разлюти, както никога дотогава. Протести, блокади, вотове, бойкоти, какво ли не опита, но нищо не помагаше, правителството стоеше невъзмутимо. Това до такава степен го вадеше от равновесие, че дори Патрисио Арагонес не смееше да му опонира, а се стремеше да запомня и повтаря думите му, когато го замества.

Тогава съдбата показа на Генерала, че я има и е с него. Подари му банково напрежение, а той беше достатъчно талантлив, за да го превърне във взрив. В Макондо това веднъж вече беше ставало. И Генерала започна да гърми от всички медии как държавата е фалирала, че е пред финансова катастрофа, че управляващите трябва на секундата да го помолят да стане премиер, иначе ни чака колапс като в една съседна страна. Напразно Патрисио го уверяваше, че банковата система е стабилна и влоговете не са в опасност. Напротив, Генерала настоя още в понеделник банките да осъмнат с нов финансов министър, иначе хората ще се натрупат да изтеглят парите си.

Поиска и огромен заем от Международния валутен фонд. Но защо точно от фонда, възрази Патрисио, неговите условия са най-заробващи, малко ли беше толкова години да ни макгърчи? Генерала го погледна отвисоко и подигравателно. Като двойник беше незаменим, но ето, най-важните неща не ги вдява. На срещата при президента трябваше да се настоява за банкова ваканция. Всичко да се затвори, да спрат всякакви операции. Оттам депутатите директно да отидат в парламента и на извънредно заседание да гласуват искане до фонда за въпросния кредит. Това ще означава, че кризата е във връхната си точка, ще послужи като основание да се обезсили конституцията и Генерала да получи извънредни пълномощия.

Което сигурно щеше да се случи, ако в най-важния момент вместо него думата не беше взел Патрисио Арагонес. Той все пак беше чел повечко книги, знаеше как свършват силните ръце и даде съгласие за плана на правителството. Така ситуацията в Макондо беше овладяна, в понеделник банките осъмнаха със същия министър, но без опашки от уплашени вложители. За Генерала остана само да си припише заслугата и го стори с обичайния си апломб.

Само ден по-късно обаче заяви, че не той, а лидерът на управляващата партия е спасителят. Патрисио Арагонес вече не разбираше какво става, чак такова извъртане не можеше да се обясни нито със зодията, нито с двойника. Сигурно се гласеше нещо, в което не го посвещават, а утре ще искат да го отстоява в медиите. Аха да вдигне скандал, но все пак замълча. Не защото е одрал кожата на Генерала, а защото Генерала можеше да одере неговата. Особено при тази внезапно свършваща линия на живота върху дланта му.

 
 

Колин Фърт кандидатства за италианско гражданство заради Брекзит

| от chronicle.bg |

Популярният британски актьор Колин Фърт кандидатства за италианско гражданство, след като страната му реши да напусне Евросъюза, съобщава БТА.

56-годишният носител на „Оскар“ за ролята си в „Речта на краля“ бил силно обезпокоен от последствията, които ще предизвика Брекзит. Фърт иска да се сдобие с двойно гражданство – британско и италианско.

По този начин той ще притежава същите документи като своята съпруга и децата си. Фърт е женен от 20 години за италианската продуцентка и режисьорка Ливия Джуджоли и имат две деца.

Колин Фърт е един от най-талантливите и уважавани британски филмови и театрални актьори. Той се е снимал в популярни ленти като „Гордост и предразсъдъци“, „Дневникът на Бриджит Джоунс“, „Мама мия“, а за ролята си на крал Джордж в „Речта на краля“ получава ной-високото кино отличие – „Оскар за най-добър актьор.

 
 

Най-тъпите български рекламни кампании в историята на вселената

| от |

Едно от най-гадните неща на света е да имаш рехава брада. Хем на практика нямаш брада, хем трябва да я бръснеш. Горе-долу същото е и с рекламата – хем не е наука, хем е сложна. Това, разбира се, не е оправдание, поне не уважително, за някои неадекватно скъпи, но за сметка на това нелепи интелектуални бисери от бранша. Ако грешките, така изказани по-долу, ви се струват нормални или стандартни – искам да ви напомня, че са направени от група възрастни хора, начело на големи дългогодишни бизнеси – клиентите, както и от други хора специалисти в рекламата, отново – от дълги години. Те са обсъдили всеки елемент от кампанията и в крайна сметка са казали окей на всичко. За тях тези неща изглеждат окей. Тези неща:

 

„Pod igoto“ на шльокавица. Тази „скандална“ книга е набиване на ресурси, за да се изкаже нещо, което всички вече знаят и няма да постигне нищо освен PR за издателството. Проблемът е подходът, видите ли: ако въпросното издателство трябваше да направи кампания за безопасен секс, решението им щеше да е да хванат сифилис и да кажат „Ето. Не правете така“.

 

Песента на Фантастико. Знам, че вадя някакви неща от нафталина, но песента на Фантастико е иконична за авторските песни в рекламите. Текстописците традиционно са недооценени, така че спокойно можете да дадете 50 лева на някой, който няма да римува „пет“ с „двайсет и пет“ и знае какво е прозодия. Например, на човека измислил стихчето:

Аз такива бабо-сандвичи не ям,

между две филии – резенче салам.

Аз обичам сандвичи от тия,

между два салама – тъъъъъничка филия.

 

Еми, хубаво е! Ритъм, рима, идея – всичко. Браво!

 

Борола и Арт-93. Борола правят Имунобор, а Арт-93 – колани и портмонета. Двете фирми нямат нищо общо помежду си освен инфантилните реклами, които правят. Видеата на Борила са посмешище, съжалямвам. „Ама, Мартине, във всяка класация, където мрънкаш по реклами, ли ще се споменава тоя Имунобор“. Да, не ме интересува, дори Имунобор да е панацея и да те кара да живееш до 200 години.

Билбордовете на Арт-93 са мацка, колан и логото „Арт“. Прилича на прощъпулник на абитуриент. Не знам колко им върши работа, съмнявам се да им върши работа, но ако им върши работа – окей. Въпросът е, че може да стане пъти по-добра с нищожно малко усилия и неполагането на тези усилия е вулгарността, срещу която така страстно се газирам.

 

Бързи кредити. Ама от ония, които на бял лист пише „Бързи кредити“ и телефон. Не ме разбирайте погрешно – като реклама е окей. Предава посланието правилно и недвусмислено, информацията стига до хората, нищо не разсейва вниманието им – за кампания е добра кампания. Но… изглежда зле, цялото нещо просто изглежда сенчесто и незаконно. Скъпи родители, не плашете децата с това, че някой батко ще дойде и ще им даде наркотици безплатно. Никой не раздава наркотици безплатно! Плашете децата си, че някоя батка ще дойде и ще им даде „бърз кредит“, от който никога няма да се измъкнат със здрави колене.

 

Всички онези реклами, в които се случва нещо яко, но никой не помни бранда.

Това е тоооолкова типична грешка на рекламистите. Фирмата налива 100 000+ пари за спотове и там други неща, за да не знае никой накрая марката, но всички да повтарят „Ооо, Пепи…“. На какво е реклама „Ооо, Пепи“? На салами, да, ама на кои салами? Има 100 салама, на кои? „Човек 1: Аз го открих. Човек 2: Ама аз го купих.“ на кредитите на коя банка е реклама? „Какво му трябва на един мъж?“. Същото – на коя бира? Знаете ли какво му трябва на един мъж – трябва му рекламист, който ще напише в сценария за спота името на бранда преди слогана, за да знаем после всички години наред, че именно Ариана е „На една ръка разстояние“.

P.S. Всъщност след известно обсъждане в редакцията стигнахме до извода, че „На една ръка разстояние“ май беше слоган на Астика. Още едно доказателство в подкрепа на казаното по-горе.

 
 

Юпитер не е това, което изглеждаше досега

| от chronicle.bg |

Космическата сонда на НАСА „Джуно“, която се движи в орбита около Юпитер от месец юли, откри чудовищни урагани, бушуващи на полюсите на тази планета, съобщава БТА.

Американското космическо ведомство публикува в сп. „Сайънс“ двете първи изследвания, получени благодарение на неговия космически апарат с маса 3,6 тона. Елиптичната орбита на „Джуно“ позволи на учените да извършат наблюдения от съвършено нов вид.

Сондата успя да прелети над полюсите на Юпитер и да се приближи на по-малко от 5 хиляди километра от най-високата облачна обвивка на атмосферата на тази планета.

Там бяха регистрирани гигантски урагани с диаметър 1 400 километра. Магнитното поле в тези региони се оказа 10 пъти по-силно от земното.

Оказва се, че Юпитер е планета, обградена от огромно магнитно поле, което създава радиация, която би унищожила планетата, ако тя не беше предпазена от огромен пласт титан. Полюсите на планетата са местата с най-висока радиация.

До края на мисията на сондата „Джуно“ през февруари 2018 г. ще бъдат направени още полети около планетата, които ще разкрият много повече информация за произхода, атмосферата и магнитните полета на планетата.

 
 

„Междузвездни войни“ навърши 40 години

| от chronicle.bg, по БТА |

През 1977 г. никой не бе чувал за лазерен меч или за медни бикини и не се обръщаше към непознати с думите „Нека Силата е с нас“, предаде Франс прес.

Нещата обаче бяха на път да се променят. Предстоеше да се появи по екраните третият филм на младия 33-годишен режисьор Джордж Лукас – за борбата между доброто и злото.

40 години по-късно „Междузвездни войни“ е най-рентабилната филмова сага на всички времена, а поклонници на джедайската религия има в много страни. „Не ми достигат епитети, за да опиша влиянието на „Междузвездни войни“ – заяви експертът Шон Робинс от специализирания сайт BoxOffice.com. – Четири десетилетия, свързани с рекорди, с нов вид развлечения посредством филмите от поредицата, с видеоигрите, книгите, играчките и всички артикули, вдъхновени от сагата. Това говори много.“

Първият филм от поредицата, излязъл по екраните на 25 май 1977 г., е с бюджет 11 милиона долара. Прожектиран е в само 32 киносалона и донася 1,6 милиона долара приходи през първия уикенд след появата си по екраните.

Актьорският му състав включва малко известни по онова време актьори – Марк Хамил /Люк Скайуокър/, Кари Фишър /принцеса Лея/ и Харисън Форд /Хан Соло/. Вестта за интересния филм обаче се предава между фенове „от уста на ухо“ и не след дълго се извиват големи опашки за билети пред киносалоните. В края на краищата първият филм от поредицата събра 221,3 милиона долара приходи, които дори се удвоиха след новата му редакция, извършена от „Туентиът сенчъри фокс“.

„Предпремиерата му е в емблематичния Китайски театър в Лос Анджелис, където филмът е прожектиран пред пълна зала 5 пъти дневно повече от година“, припомни кинокритикът Леви Тинкър. Той отбеляза, че тълпите фенове буквално протрили мокета в залата.

Двата следващи филма от поредицата – „Империята отвръща на удара“ и „Завръщането на джедаите“, събраха по над 200 милиона долара приходи.

Следващите три филма, излезли по екраните между 1999 г. и 2005 г., обаче не бяха толкова успешни. Действието в тях се развива преди случващото се във филмите от поредицата, появили се по екраните през 1977 г., 1980 г. и 1983 г.