Смъртната присъда на Саудитска Арабия

| от chronicle.bg по CNN |

На 14 септември, местни медии, позовавайки се на върховния съд в Саудитска Арабия, съобщиха, че съдът е потвърдил смъртната присъда на Али ал Нимр, осъден за участието си в протести преди четири години.

По това време, той е бил на 16 години. Днес, той очаква екзекуцията си, която според закона ще се осъществи чрез обезглавяване, след което тялото ще бъде изложено на публично място за назидание.

Престъпленията, за които е осъден младият Ал Нимр, са „нарушаване на предаността към владетеля“, „участие в маршове и демонстрации срещу властта“, „използване на клетъчен телефон с цел организацията на демонстрации срещу властта“.

Той е обвинен и в подслоняване на хора, издирвани от полицията, подпомагане укриването на хора, издирвани от полицията и атакуване на полицията с коктейли Молотов и камъни, макар че не са доказани физически наранявания по въпросните полицаи.  Ал Нимр отрече вината си и каза на съда, че в затвора е бил принуден да подпише самопризнания.

Саудитска Арабия е една от трите държави в цял свят, известна с това, че поддържа смъртната присъда на хора, които са извършили престъпленията, за които са осъдени, в детска възраст. Другите две страни са Иран и Судан. Според закона няма сила, която да спре властите на Саудитска Арабия да изпълни присъдата, която бе издадена през май 2014г.

Действително, Саудитска Арабия ратифицира международните договори, които забраняват екзекутирането на лица, извършили криминално деяние преди да са навършили 18 години. И въпреки това задължение към международната общественост, саудитските власти могат да се измъкнат от него, тъй като според вътрешната им законодателна система, всеки, който се отличава с физическите белези на пубертет, може да бъде третиран и съден като възрастен. През януари 2013г., Саудитска Арабия екзекутира домашна помощница от Шри Ланка, която бе обвинена в убийството на новородено, което е извършила на 17-годишна възраст. През март същата година, властите отнеха живота на двама мъже, извършили въоръжен грабеж преди да имат навършени 18 години.

А ал Нимр никак не е единствен. Всъщност, той е част от една набираща сила тенденция. Саудитска Арабия е една от държавите с най-много изпълнени смъртни присъди в света, към момента тази година там са екзекутирани 135 души. Местните дипломати се опитваха да отклонят критицизма, който заля страната заради високия брой екзекуции. През септември, посланикът на Саудитска Арабия заяви пред Обединените нации в Женева, че тези, които критикуват страната по този повод, всъщност защитават правата на убийците.

На практика обаче смъртните присъди, издадени за убийства, са по-малко от половината издадени смъртни присъди въобще. Такива се издават за трафик на наркотици, грабежи и дори за магьосничество. А онези, които са осъдени за наистина сериозни престъпления, често не получават справедливи дела. Случаят на ал Нимр е образцов пример за това.

Служителите на вътрешна сигурност арестуват ал Нимр през февруари 2013г. във връзка с протести на нарастващото малцинство на шиити в източната провинция на страната. Шиите надигнаха глас срещу отдавна съществуващата дискриминация от страна на правителството и излязоха на протест срещу това, че властта на Саудитска Арабия грубо потиска мирните протести в съседен Бахрейн.

Властите държат младежа близо девет месеца без да го допуснат до дело, като през това време разпитите са се осъществявали без присъствието на адвокат. Много от скалъпените обвинения срещу него не отговарят на понятието „значимо престъпление“ според международния закон. Съдът така и не успява да изслуша какво твърди обвиняемият, тъй като го държат в изолация.

Членове на семейството му се свързват с организацията Human Rights Watch и я уведомяват, че след ареста на ал Нимр никой не е допуснат да го види в продължение на четири месеца. Когато властите най-накрая го завеждат пред съдия, според слуховете не са му позволили да информира семейството си, нито да се свърже с адвокат, както не са му дали и копие от документите по делото.

Имало е три сесии на съда преди властите да позволят на младежа да се свърже с адвокат. Освен това, противно на заповедите на съда, управителят на затвора разпорежда адвокатът да няма право да посещава клиента си в затвора, което не дава възможност да се подготви защитата.

„Изненадващо“ съдът намира ал Нимр за виновен през май 2014г. само на базата на самопризнание, което е подписал по време на разпитите, въпреки твърдението на обвиняемия, че един от разпитващите го полицаи е написал самопризнанието и го е накарал да подпише насила. Очевидно това няма голяма тежест за съда, тъй като те зачитат само факта, че неговият подпис стои върху документа.

Животът на ал Нимр сега е в ръцете на краля на Саудитска Арабия – крал Салман, чието решение ще е ясен знак за това дали той действително смята да реформира съдебната система в страната или ще обезсмърти заклеймената в цял свят съдебна практика да се екзекутират непълнолетни престъпници.

Вчера френският президент Франсоа Оланд призова краля да не екзекутира младия шиит.
„Помолих Саудитска Арабия да се откаже от екзекуцията на младия Али ал Нимр в името на принципа, че смъртната присъда трябва да бъде отменена, а екзекуциите – да бъдат спрени“, каза Оланд на пресконференция след вчерашния Европейски съвет, на който бе обсъдена темата за бежанците.

 
 

Комедия за закуска, драми на обяд, трилъри за вечеря

| от chronicle.bg |

Хората обичат да гледат комедии на закуска, драми в обедната почивка, трилъри на вечеря и документални филми късно вечер. Това сочи изследване на Netflix, цитирано от БТА. 

Телевизионната платформа е събрала данни за предпочитанията на потребителите в 22 държави. 34 процента от абонатите, които ползват платформата рано сутрин, търсят епизоди от класически комедии и ситкоми, например „Пълна къща“, „Как се запознах с майка ви“, „Приятели“.

Към обяд интересът се насочва към по-сериозни програми. По това време 47 процента от потребителите гледат драми, като „Анатомията на Грей“ и „Оранжевото е новото черно“. Обедният стрийминг е особено популярен в Бразилия – с 25 процента повече, отколкото в останалия свят .
Хората, които гледат телевизия, докато вечерят, предпочитат трилъри като „Живите мъртви“ и „В обувките на сатаната“. След 23 ч. обаче гледат предимно документални филми.

Верижното гледане на сериали започна, когато Netflix пусна целия сезон на „Къща от карти“ наведнъж през 2013 г. Сега хората вече не са ограничени от графика на телевизиите и могат да определят кога какви филми искат да гледат.

 
 

Откриха суперскоростен инкубатор за звезди

| от chronicle.bg, БТА |

Учени от института „Карнеги“ в САЩ и института за астрономия „Макс Планк“ в Германия откриха галактика, в която звездите се раждат стотици пъти по-бързо, отколкото в Млечния път.

Според изследователите тези обекти са се образували 1,5 милиарда години след Големия взрив.

Експертите първоначално допуснали хипотезата за съществуването на подобни звездни системи, когато открили млади масивни галактики. Тези обекти, съдържащи стотици милиарди звезди, можели да възникнат само при много интензивен процес на звездообразуване.

Астрофизиците открили доказателства за съществуването им, когато изучавали квазарите – свръхмасивни черни дупки, разположени в центъра на гигантски галактики. Тогава установили, че те имат съседни галактики, които всяка година произвеждат звезди с обща маса, сравнима с тази на стотици слънца.

Близостта с квазарите не е случайна. Свръхмасивните им черни дупки се разполагат в област от Вселената, където плътността на материята е много висока. Подобни условия благоприятстват появата на аномални галактики.

 
 

Ама защо Ричард Брансън?

| от Силвия Петкова |

Милиардерът Ричард Брансън изнесе в София лекция, в която разказа за личния си опит в бизнеса. Оставям настрана организацията на събитието, на която по-скоро приляга думичката хаос. Няма да кажа и думичка за водещия, заслужаващ златен медал за нелепо поведение. Но не спирам да си задавам един въпрос: Защо Ричард Брансън?

Още когато се появи новината за тази лекция се чуха и първите неодобрителни възклицания започващи от коментари за високата цена на лекцията и достигащи до заключението, че няма кой знае какво да се научи от Ричард Брансън.

И ако цената на лекцията е субективен фактор според възможностите, то последното заключение сякаш обедини около себе си повечето мнения в социалните мрежи. Сигурна съм, че ако гостуването на собственика на Virgin беше обявено като „Дайте съвет на сър Ричард Брансън“, то щеше да има далеч по-голям успех. Но така, дошъл той да ни учи на бизнес – никакъв шанс. Ако някой ще тийчва останалите как се постигат успехи, то малко ли експерти имаме у нас, та да каним от чужбина. И по-евтино щеше да ни излезе, че да решим и първия проблем.

Ричард Брансън е писател, има няколко книги, от време на време обича да се изявява като журналист. Това писателстването не е голяма работа, който не е поискал, той не е написал книга. Даже футболиста Христо Янев издаде криминален роман. Ваня Щерева можеше да научи посетилите лекцията на къде повече неща, ако не друго тя поне е готвила и в Черешката на тортата и знае няколко рецепти от Катето Евро. А за толкова пари и една песен щеше да изпее.

Журналистиката също не е лесна работа, ама как не се сетиха организаторите да го сложат на първия ред да се учи и да му пуснат един след друг Сашо Диков, Люба Кулезич, Антон Хекимян, Петя Дикова, Кристина Патрашкова, Валерия Велева, Соня Колтуклиева… Последната даже е живяла в Лондон, ама той в Петрич не е, кой знае повече за нещата от живота, а? За един сутрешен блок време сме го отказали и от телевизията, и от радиото. Ако все пак оцелее след всичко това, каним Рада Домусчиева да му разкаже за Голямото завръщане на софиянци миналия Великден и гаранция се е качил на първия космически кораб на Virgin с еднопосочен билет.

Ричард Брансън е бизнесмен. Щото ние бизнесмени все едно нямаме. Карамански го гръмнаха, ама семейство Баневи още са живи. Арабаджиеви – също. Брансън може да ви научи как се създава хотел, обаче Ветко и Маринела (или както там им бяха имената) могат да ви кажат как от хотел с репутация и японски вишни се сътворява онова нещо с палмите. Да видим кое е по-трудно, ако ще си мерим успехите.

Брансън бил голям меценат, дарител, еко настроен човек. Алоооо, чуваме ли се? Ние си имаме миска, която си дарява старите силиконови гърди на абитуриентка в нужда. Надцакай я ако можеш. А тези еко глупости не на нас. Нашият министър на екологията каза, че глобално затопляне няма. Точка.

Това за авиокомпаниите, които е създал, даже не виждам какво да го коментираме. Возил ли се е на един полет с Волен Сидеров? Не се е. Ако се беше возил, щеше да си ги закрие всичките девици* (от Virgin, името на авиокомпаниите) и да се извини едновременно по СКАТ, Алфа и Канал 3. По два пъти.

Музикалният бизнес на господина от Великобритания е едно нищо в сравнение с българските поп, рок, рап, естрада и поп-фолк. Един бърз кастинг с Гери Никол, Веселин Маринов, Фики и Криско и даже няма нужда да му демонстрираме невероятния талант скрит в изпълнението на „Бяла роза“. Толкова скрит, че още никой не го е намерил.

Къде е тръгнал той лекции да прави. О, май диър, седни да ти пуснем един уебинар на Кобилкина и тогава да те видим накъде си се запътил и откъде ние се връщаме. За успех ще говориш, когато участваш поне два пъти във VIP Brother, победиш Камелия Воче в Черешката на тортата и реализираш успешна имитация на Роси Кирилова в Като две капки вода. След това преминаваш изпит по коментиране на стотина теми в сутрешен блок заедно с поне по три контра гледни точки за 7 минути общо време и две развълнувани жени за надвикване. Тогава ела пак да учиш хората как се постигат успехи в бизнеса.

А ние така и не разбрахме КОЙ и най-вече ЗАЩО покани Ричард Брансън. Добре, че не му е хрумнало Марк Зукърбърг да ни гостува, че такъв конфликт на интереси щеше да се създаде…

 
 

Вижте кои са носителите на „Аскеер“ тази година

| от chronicle.bg |

Традиционно на 24 май, театър „Българска армия” за 27 път Фондация „Академия Аскеер” връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност – актьори, режисьори, сценографи, композитори, драматурзи, театроведи, на писатели, хуманитаристи и учени културолози, които формират журитата на Академия „Аскеер”.

Обект на внимание от страна на журито бяха 119 представления. 67 от тях са реализираните премиери в София, 52 спектакъла са представени от извънстолични театри. Селектираната продукция принадлежи на 7 столични сцени с 13 заглавия и 2 извънстолични театъра с 3 заглавия. Ако включим и сценичните творби – обект на разглеждане в категория Съвременна българска драматургия, спектаклите, разгледани през годината от „А`Аскеер”, са 143.

Членовете на журито обсъдиха и с тайно гласуване определиха НОСИТЕЛИТЕ НА НАГРАДАТА „АСКЕЕР 2017”

Изгряваща звезда

Боян Крачолов за режисурата и Димитър Крумов и Иван Николов за ролите си в „Това НЕ Е Хамлет“, авторски спектакъл на Боян Крачолов по текстове на Шекспир, Бекет, Молиер, Мигел де Сервантес, Том Стопард, Петер Вайс, Мюлер, Калдерон и други, Театрална работилница „Сфумато“

Поддържаща мъжка роля

Йордан Ръсин за ролята на Телегин във „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, постановка Григор Антонов, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Поддържаща женска роля

Ивана Папазова за ролята на Икония във „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Сценография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Костюмография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Театрална музика

Петя Диманова за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Водеща мъжка роля

Свежен Младенов за ролята на поп Кръстьо във „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Водеща женска роля

Меглена Караламбова за ролята на Майката в „Разговори с мама” по Сантяго Овес от Жорди Галсеран, постановка Венцислав Кулев, Театър 199 „Валентин Стойчев“

Режисура

Диана Добрева за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Най-добро представление

„Еквус” от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“

Съвременна българска драматургия

„Пробен срок“ от Николай Гундеров
(Театър 199 „Валентин Стойчев“, постановка Тея Сугарева, 5 ноември 2016 г.)

Академия „Аскеер” удостои с Голямата награда

ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
„АСКЕЕР 2017”

Големият български драматург
КОНСТАНТИН ИЛИЕВ

Честито на всички отличени!