Повишаването на МРЗ или как скришно да субсидираме най-едрия капитал

| от |

Автор : Владимир Каролев (http://karolev.com/)

Ако правителството определи, че цената на стоката Х не може да бъде по-ниска от 20 лв., а вие имате само 10 лв. в джоба си, ще си я купите ли? Ще проявите интерес, ще я пожелаете, но само толкова. Ясно е, че няма да си я купите, защото нямате с какво. Вие може би ще страдате, но този който няма да си продаде стоката, също ще страда. Дори ще страда повече, ако за него парите са по-ценни отколкото стоката е за вас.  Ако обаче имате достатъчно пари и можете да си позволите по-луксозната стока У, която не само че замества Х, но дори е по-качествена и по-полезна за вас от нея, тогава това, което прави правителството няма да ви интересува, защото то не се отнася за вас. Но от гледна точка на обществото едни потребители ще могат да си купуват стоки от този вид, тоест тези с парите ще си купуват У и съответно само продавачите на У ще продават успешно. А относно стоката Х, нито купувачите й ще могат да си я купуват, защото нямат повече пари, нито продавачите ще могат да я продават, защото няма кой да я купи.

111118060452-office-work-story-top

И какво се получва: държавата вместо да помогне на продавачите на Х да получат повече пари, всъщност прави така, че да не могат да получат и това, което са получавали досега.  Това не е само теория. Практиката го доказва и то по най-лошия начин за най-бедните и най-нискоквалифицираните хора, които работят за минимална работна заплата (МРЗ). Тези хора продават труда си и когато държавата повишава МРЗ, тя не задължава фирмите да повишат възнагражденията на най-нископлатените си служители, а просто ги задължава да не наемат служители на заплата под определено ниво. Логично, най-нискоквалифицираните и непродуктивнтие биват освобождавани и остават безработни, без заплата (пък била тя и минимална). Някои бизнеси не могат да си позволят да купят стоката Х (труда на нискоквалифицираните работници) и в крайна сметка и двете страни страдат.  Кои ли са тези бизнеси, които наемат нискоквалифицирани работници?

Ако попитаме 1000 души кой бизнес зависи от най-евтиния наемен труд, повечето отговори ще са, че това е едрият бизнес. И нищо чудно – многобройни документални филми са показвали противоречиви практики на международните компании в далечна Азия и Африка, които са оставили траен отпечатък върху съзнанието на много хора. Но истината е точно обратната. Едрият бизнес не е толкова зависим от евтината работна ръка, тъй като той притежава мощен научно-изследователски потенциал, нужния финансов ресурс да го реализира и размера, за да използва икономия от мащаба.

Спомням си едно интервю с бивш изпълнителен директор на Найк. Журналистът го попита защо не автоматизират производството на маратонки или нямат нужната технология. Директорът се засмя и отговори, че я имат отдавна, просто все още има работници по света, за които ниската заплата в завод на Найк е по-добро от всичко останало, което могат да си намерят като алтернатива. И затова все още използват човешки труд и дават работа на такива служители.

Очевидно не са големите компании. Тогава „КОЙ”, както напоследък все питаме? Кой е най-зависим от евтиния труд и кой ще загуби най-много от невъзможността да наема такива хора (а те да останат безработни)? Отговорът е малкият и средният бизнес. Именно тези бизнеси често разчитат на евтината работна ръка, за да компенсира предимството на едрия бизнес в икономиката от мащаба (по-ниските постоянни разходи), по-големите възможности за капиталови инвестиции и научно-развойна дейност. Алтернативата на автоматизацията за малкия и среден бизнес при регулаторно елиминиране на възможността да се наема евтина работна ръка не е никак привлекателна. Автоматизацията е особено скъпа, когато не могат да се използват предимствата на евтин финансов ресурс, икономия от мащаба и силен собствен изследователски капацитет.

Не ме разбирайте погрешно! Автоматизацията на труда не е лошо нещо и не трябва да се възпира. Но не е работа на държавата чрез МРЗ да елиминира малки и средни бизнеси, зависящи от евтина работна ръка и които не могат да си я позволят и така да защитава от конкуренцията едрия бизнес, който притежава нужния капиталов и научен капацитет да автоматизира своите процеси без особени сътресения. Автоматизацията на бизнеса ще се случи по естествен начин, когато цената й е по-конкурентна от тази на човешкия труд и последния по естествен начин се пренасочи към нови индустрии.

Повишаването на минималната работна заплата и дори нейното съществуване е изключително вредно както за ниско-квалифицираните и най-бедни работници, така и за дребния и среден бизнес. МакДоналдс вече има капацитета да замести всички работници приемащи поръчки с таблети. Но ще може ли малкият ресторант за хамбургери до него да направи същото? Найк има капацитета да замести всички шивачи с роботи. Но ще може ли малката местна фабрика за обувки да направи същото? Едрите земеделски стопани имат капацитета да заместят работниците със скъпи машини. Но могат ли малките местни фермери да направят същото?

Отговорът е прост: не, не могат. Повишаването на минималната работна заплата се явява като скрита държавна субсидия и чадър срещу конкуренцията на национално ниво за едрия корпоративен бизнес. Без значение какво говорят (лъжат) политиците и представителите на този бизнес.

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.

 

 
 

Новото летище на Берлин няма да заработи и през 2017

| от CHR Aero с БТА |

Дългоочакваното откриване на новото летище на Берлин няма да стане факт и през 2017 г., потвърди ръководителят му Карстен Мюленфелд, цитиран от ДПА.

Въпреки отдавна обявеното откриване все още има затруднения пред пускането в експлоатация на новото международно летище на германската столица. Първоначалните планове бе то да заработи през 2011 г.

Откриването през тази година бе поставено под въпрос по-рано тази седмица, след като възникнаха проблеми с вратите на летището.

Летище „Берлин-Бранденбург“ се строи в Шьонефелд, извън града, на мястото на старото берлинско летище с ограничен капацитет. Новият аеропорт трябва да замени летище „Тегел“, което е близо до центъра на столицата и няма възможност за разширение.

 
 

CHR Седмичен хороскоп: Предстои ни авантюристична и любовна седмица

| от Селена Астро |

Седмичен астрологичен обзор (от 23.01. до 29.01):

Понеделник и вторник Луната ще преминава през знака на Стрелеца, което й разположение ще ни направи доста авантюристични, оптимистични и общителни през първите два дни от седмицата.

Те ще бъдат идеални за пътувания в чужбина, общуване с чужденци, учене и взимане на изпити, както и за решаване на правни въпроси .

Най-много успех се очаква да имат през периода огнените знаци Овен, Лъв и Стрелец, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Много е вероятно те да поставят началото на ново начинание, което в бъдеще да им донесе парични постъпления и да подобри имиджа им.

Oт сряда до петък на обяд Луната ще се намира в знака Козирог, от което следва, че през тези два дни и половина ще сме доста по-сериозни и насочени към решаването на важни задачи.

Не е изключено голяма част от нас, най-вече кардиналните знаци Козирог, Рак, Везни и Овен, както и хората родени с лични планети или Асцендент в тези знаци, да имат усещането, че срещат пречки и ограничения отвън. Важно е да влагат достатъчно старание в нещата, които зависят предимно от тях, понеже колкото повече усилия инвестират, толкова повече ще постигат.

От петък на обяд до неделя включително Луната ще се намира в знака Водолей, като в събота в 2.00 сутринта настъпва Новолуние в същия знак, тогава Луната съвпада с градусите на Слънцето.

Заради събитието е възможно да сме прекалено едностранчиви и да не виждаме противоположната гледна точка. Поради тази причина е важно да избягваме спорове или конфронтации със заобикалящите ни. Най-добре е да се фокусираме върху себе си и търсенето на вътрешен баланс, а не върху другите и изискванията ни към тях.

Също така може да се очаква през тези дни да сме доста объркани и разсеяни. Няма да ни е лесно да се организираме и да сме достатъчно ефективни, но също така не е изключено и в обстоятелствата около нас да цари хаос и по един или друг начин всичко, с което се захващаме да се протака.

Най-напрегнат ще бъде периодът около Новолунието за неподвижните знаци Водолей, Телец, Скорпион и Лъв, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. При тях са възможни трудности и неразбирателства покрай заобикалящите ги, които не е изключено да ги обезверяват на моменти. Най-важното е да се концентрират върху собствените задачи и да не си позволят да загубят почва под краката, отстоявайки се на всяка цена за неща, които нямат кой знае какво значение, и заради които могат да развалят отношенията си с важни за тях хора.

През цялата седмица движението на планетата Венера, планетата, която отговаря за хармонията, партньорствата и разбирателството ще съвпада с това на Марс, небесното тяло, което описва начина, по който се отстояваме и началото на нещата.

Този аспект е с много силен романтичен привкус, още повече, че се случва в знака Риби, най-отнесения и романтичен знак от зодиака, Венера отговаря за анимата и женското начало, докато Марс е олицетворение на анимуса и мъжкото начало.

Докато действат съвместно енергиите на двете планети, бихме могли да очакваме да сме силно влюбени и привлечени към някого от обкръжението. Периодът е много добър за стартиране на отношения, както и за прекарване на време с любим човек. Ще сме любвеобилни и раздаващи се.

Най-силно ще действа съвпада на Марс и Венера на водните знаци Рак, Скорпион и Риби, както и на хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Те ще имат изключителен подем, както в личните, така и в професионалните партньорства и ще успеят да изпъкнат, както в личен, така и в професионален план.

 
 

Тези хора на 70+ години ще разбият стереотипите ви за възраст

| от chronicle.bg |

По линията на стереотипите, обхващащи възрастните хора, всички сме виновни.

Повечето от нас са убедени, че веднъж щом човек навърши 70 години, хубавата част от живота му е приключила и това, което предстои, включва единствено болести, декубитални дюшеци и наливане на минерална вода в Княжево.

Разбира се, това далеч не се отнася до всички пенсионери. Фотографът Владимир Яковлев е посветил доста време на проекта си „Age of Happiness“, където снима хора между 70 и 100 години, които все още следват мечтите си, откриват нови неща и живеят на пълни обороти.

Вижте в галерията част от снимките, които е направил той и веднага счупете предразсъдъците.