Последен влак за Израел и палестинците

| от |

Томас Фрийдман, Ню Йорк таймс

Когато държавният секретар Джон Кери започна енергичните си усилия за постигане на мир между израелците и палестинците, казах, че това е последният влак за постигането на решение със създаване на две държави.

Ако не проработи, това би означавало, че спуснатата отгоре, дипломатически конструирана концепция за две държави като начин за излизане от конфликта е изчерпана. За израелците и палестинците следващият влак би бил единственият, идващ към тях.

И така, сега пристига на първи коловоз…

Този влак се появи за първи път във войната в Газа и скоро може да пристигне на Западния бряг. Миналата седмица палестинец от Източен Йерусалим уби 3-месечно израелско бебе и рани седем други, след като преднамерено заби колата си в импровизирана гара.

Може ли да бъде предотвратен по-голям сблъсък? Не от Вашингтон. Това може да дойде само от израелците и палестинците, действащи сами, пряко един с друг, с истинско въображение, за да превърнат съществуващата в момента „нездрава взаимозависимост“ в „здрава взаимозависимост“.

„Никога няма да стане!“, ще кажете вие. Всъщност, този модел вече съществува сред израелски, палестински и йордански еколози. Ще ви разкажа за това след секунда. И примерът, който те задават, е най-добрата надежда за бъдещето.

Ето защо – израелците точно днес, водени от премиера Биби Нетаняху, имат някои наистина силни аргументи да запазват статуквото, аргументи, които в дългосрочен план са смъртоносни за Израел като еврейска демократична държава. „Това е определението за трагедия“, казва философът от Еврейския университет Моше Халбертал. „Имате всички тези наистина добри аргументи за запазване на статукво, които ще ви унищожат“, допълва той.

Какви аргументи? Израел днес е обграден на четири от общо пет граници – Южен Ливан, Газа, Синай и Сирия, не от държави, а от милиции, облечени като цивилни, въоръжени с ракети и внедрени сред цивилни. Никоя друга страна не е изправена пред подобна заплаха. Когато израелски командири на Голанските възвишения гледат към Сирия днес, те виждат руски и ирански военни съветници наред с отряди на сирийската армия и бойци на Хизбула от Ливан, борещи се срещу джихадистките сунитски милиции. И джихадистите обикновено печелят. „Те са много по-мотивирани“, ми каза представител на израелското министерство на отбраната.

Това не е ситуация, която подтиква поемането на рискове в Западния бряг точно до единственото международно летище на Израел. Фактът, че Израел едностранно се оттегли от Газа през 2005 г. и ХАМАС пое управлението там през 2007 г. и след това посвети голяма част от енергията си на борбата с Израел, а не на изграждането на Палестина също не подтиква към поемане на риск за промяна на статуквото. Израел предложи на ХАМАС осем дни след началото на войната в Газа, но ХАМАС избра да изложи народа си на голямо разрушение и избиване още 43 дни, надявайки се да предизвика глобален натиск върху Израел да направи отстъпки на ХАМАС. Това беше противно, завърши с провал и поради това някои жители на Газа днес опитват да избягат от управлението на ХАМАС.

Дипломатически президентът Обама предложи на 17 март лично, на четири очи идеи за компромис по ключови опорни точки в рамката на Кери на палестинския президент Махмуд Абас и поиска от него да заяви категорично дали ще ги приеме. Обама все още очаква отговор.

Нетаняху и Абас постигнаха напредък по някои проблеми, но никой от тях не можа да приеме цялата рамка на Кери. Така че статуквото преобладава. Но това не е нормално статукво. То става все по-токсично. Ако Израел запази Западния бряг и неговите 2,7 милиона палестинци, ще създаде още по-голяма мултирелигиозна, мултинационална държава в своя център с една религия/националност, доминиращи над други. Това е точно видът държава, която рухва в граждански войни в други части на света.

Също така колкото по-дълго продължава статуквото, толкова по-неумолимо продължава строежът на заселнически селища в Западния бряг, насърчавайки още по-голяма делегитимация на Израел на световната сцена. Веднага след войната в Газа, в която САЩ защитиха Израел, Израел обяви, че завзема още близо 1000 акра земя в Западния бряг за заселнически селища близо до Витлеем. „Няма място за тревога“, казаха израелски представители, обяснявайки, че това е земя, която Израел ще запази при всяко споразумение за създаване на две държави. Това би било добре, ако Израел също така очертае областта, която ще получат палестинците, и спре строежа на заселнически селища там. Но няма да го направи. Това само може да доведе до проблеми.

„Иронично по-голямата част от израелската заселническа дейност в последната година беше в области, които по всяка вероятност ще бъдат в Израел при каквато и да е пътна карта за мир“, заяви Дейвид Маковски, член на екипа от мирни преговарящи на Кери, който сега е отново във Вашингтонския институт. „Но, тъй като Израел отказва да обяви, че ще ограничи заселническите дейности само до тези области, други също не правят разграничението. Вместо това се създава представа, че Израел не е искрен относно решението със създаване на две държави, засилвайки европейския стремеж към делегитимация.

Легитимното послание на Израел в областта на сигурността се губи, защото според някои изглежда свързано с идеология“, казва бившият американски преговарящ Денис Рос. „Ако кажете, че сте ангажирани с две държави, заселническата ви политика трябва да отразява това“, допълва той.

Но, уви, „вместо да опита да мисли творчески как да разреши този проблем, Израел прави обратното, донасяйки регионалния геополитически проблем в собствения ни заден двор и тласкайки хората от палестинското общество, които предпочитат ненасилието, в задънена улица“, казва Халбертал.

Опитва ли се някой да създаде здрава взаимозависимост? Миналата седмица бях посетен от делегация на „ЕкоПийс“ в Близкия Изток, оглавена от йорданския архитект Мункет Мехяр, израелският адвокат Гордън Бромберг и палестинския експерт по водата Надер ал-Хатееб. Да, те пътуват заедно.

Те дойдоха във Вашингтон да предупредят за водна криза в Газа. С малко електричество за обезсоляване на водата прясната вода е в малки количества. Управлението на отпадъците също рухна, така че необработени отпадъци се изхвърлят в Средиземно море, където се придвижват на север с течението, заплашвайки питейната вода, произвеждана от израелския завод за обезсоляване в Ашкелон. Всичко това е една екосистема. Всички са свързани.

Но на север „ЕкоПийс“ помогна за вдъхновяването чрез образование, научни изследвания и застъпничество, израелски, палестински и йордански кметове за рехабилитация на река Йордан, която всички те превърнаха в открита канализация. От 1994 г. Йордания съхранява вода през зимата от своята река Ярмук в израелското Галилейско езеро и след това Израел я връща на Йордания през лятото, нещо като водна банка. Това показва как „големи врагове могат да създадат положителна взаимозависимост, веднъж започнали да се доверяват един на друг“, казва Бромбърг.

Точно това е идеята. Единственият източник на трайна сигурност не са стени, ракети, гласуване в ООН или европейски демонстрации. Отношенията на доверие между съседи създават здравословна взаимозависимост – екологична и политическа. Те са най-трудни за изграждане, но също така и най-трудно се разбиват, ако ги има. /БГНЕС

 
 

Първият филм в България, адаптиран за хора с ограничено зрение

| от chronicle.bg, по БТА |

„Белгийският крал“ е първият филм в България, адаптиран за хора с ограничено зрение. Първата прожекция у нас за незряща публика е днес от 17.00 ч. в Дома на киното.

„Кино за незрящи“ е проект на „София филм фест“ /“Арт фест“, с перспектива да стане постоянна инициатива, за да могат хората с ограничено зрение да припознаят киното в своя живот. Тревожно е, че много малко от незрящите хора са влизали някога в киносалон. Това е на път да се промени – благодарение на усилията на организаторите все повече филми ще бъдат технически адаптирани.

През март, по време на 21-ия СФФ, за първи път бяха показани два филма, тематично свързани с живота на хора, които са загубили зрението си. Прожекциите бяха експериментални, като в реализирането им се включиха актьори, четящи на живо в залата диалога между героите, както и обяснителния текст между репликите, за да могат незрящите да си представят сцените и детайлите в тях възможно най-добре, припомнят инициаторите.

„Белгийският крал“ е първият филм в България, който е дублиран по специален начин, чрез което става достъпен за хора с нарушено зрение. Озвучаването на филма е осъществено в партньорство с „Доли медия студио“.

Филмът е пародия на документален роуд муви, в който един крал се събужда за реалния свят – в ролята е белгийският актьор Петер Ван ден Бегин. Сред актьорите са и Брюно Жорис, Титус де Воогт, Люси Дебе. Нина Николина влиза в ролята на българската фолклорна певица Ана, която спечелва сърцето на белгийския крал, а Валентин Ганев е заместник-шефът на турските тайни служби. Холандският режисьор Питер ван дер Хауен е в ролята на документалиста Дънкан Лойд, а сръбският актьор Горан Радакович е снайперист от Сараево и любител на птиците.

„Белгийският крал“ е заснет почти изцяло в България, в него участва истински български фолклорен ансамбъл с певици от най-известните български хорове – „Мистерията на българските гласове“, „Филип Кутев“, квартет „Славей“, както и двама ученици от Училището за деца с нарушено зрение „Луи Брайл“ в София. Именно ученици от това училище ще бъдат в Дома на киното днес, за да се срещнат с филма, събрал най-много зрители по време на 21-ия СФФ. Тяхното присъствие е осигурено с любезното съдействие на г-жа Мария Константинова, оперативен директор на „ИзиПей“ и председател на организация „Право на зрение“.
Билетите за незрящи са на преференциална цена от 5 лв., за всички останали – по 7 лв.

 
 

Бързите коли на 21-ви век

| от chronicle.bg |

Днес рожден ден има Феручо Ламборгини! Той, разбира се, е създателят на колите Ламборгини и днес щеше да стане на 101.

Живеем в ерата на скоростта. Колие са естествен бенефициент от развитието на компютърните технологии. Преди компютрите контролираха колко по-малко неудобна да е седалката на пасажера и правеха шибидаха да се чупи по-лесно. Сега контролират диференциали, скоростни кутии, двигатели, всичко. При това с надхирургическа прецизност и бързина. В следствие на това колите станаха безобразно бързи.

По тези два повода в днешната ни галерия сме събрали най-бързите коли на 21 век. За сега. Насладете им се и съжалявайте, че си купихте закуска сутринта вместо да си заделите парите.

 
 

Киа Моторс ще строи нов завод в Индия

| от chronicle.bg |

КИА Моторс подписа Меморандум за разбирателство с правителството на Андхра Прадеш, Индия за строителството на нова производствена база в Anantapur.

Споразумението бе подписано на официална церемония в град Виджаявада, част от Андхра Прадеш, югоизточна Индия. Инвестицията за първия завод на КИА в Индия, който се очаква да бъде въведен в експлоатация в края на 2017г., възлиза на 1.1 милиард щатски долара.

Стартът на производство е планиран за втората половина на 2019г., като капацитетът на базата ще бъде 300 000 автомобила годишно.

КИА планира производството на стратегически компактен седан и компактен SUV, специално насочени към индийските потребители. Заводът, разположен на площ от 2.16м2/536 акра, включва 4 основни цеха – щамповане, заваряване, боядисване и сглобяване.

Модерният завод ще предостави възможност на компанията да стартира продажбите си и в Индия, което ще спомогне за устойчивия ръст в продажбите, както на местно, така и на международно ниво. Индия е най-бързо развиващия се пазар на нови автомобили в света и 5-ти по големина в международен мащаб.

През изминалата 2016г. в страната са реализирани над 3.3 милиона автомобила. Експертите прогнозират, че до 2020г. Индия ще се превърне в третия най-голям пазар на автомобили в света.

 
 

Какво научихме от премиерата на новия Suzuki Swift

| от chronicle.bg |

Вчера в култовия клуб „Ялта” се състоя родната премиера на най-новото поколение на емблематичния SUZUKI SWIFT.

От компанията изтъкнаха, че че новият SWIFT е основна част от глобалната стратегия за увеличаване на пазарния дял на SUZUKI, като ръстът до 2019 г. се очаква да бъде над 29%. На модела ще се разчита и локално, за да се запази тенденция за стабилен и значителен ръст в пазарния дял на марката.

SWIFT е модел, който отразява по възможно най-добрия начин опита на SUZUKI в производството на компактни автомобили, но също така той подчертава и отдадеността на компанията в създаването на автомобили със спортен дух, които носят максимално удоволствие от шофирането.

SUZUKI_SWIFT_GLX_02

Създаден на база на концепцията «SWIFT INNOVATION» изцяло новото поколение на модела притежава съвременен дизайн и е оборудвано с всички актуални технологии на японския производител. SWIFT се отличава с младежкия си и спортен дизайн, двигатели, които предлагат подобрена динамика и икономичност, богатата линия на модела – разнообразие от двигатели и скоростни кутии, конкурентно оборудване, надвишаващо средното за класа ниво, съвременни системи за активна и пасивна безопасност, система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO.

Speedy_Blue_Premium_Silver_CWC

Първото, което прави впечатление в новото поколение на SWIFT е тенденцията към положително намаляване на някои основни характеристики за автомобила – тегло (от 960 кг до 840 кг) и радиус на завиване (с 0,4 м по-малък), и постигане на много конкурентни нива на други показтели – 5% по-икономичен, 8 % по-аеродинамичен, 25% повече пространство в багажното отделение.

Ето и акцентите от представянето на новия SWIFT:

ДИЗАЙН

Успешният и непреходен дизайн на SWIFT отговаря напълно на нуждите на клиентите. Новият дизайн на SWIFT се фокусира върху еволюцията на база ДНК-то на своя предшественик. Запазвайки характеристиките на дизайна, е създаден един нов модел.

Компактната, ниска и широка каросерия, с нисък център на тежестта, въплъщава напълно спортния вид на новия SWIFT.

SUZUKI_SWIFT_interior_06

Агресивната предна маска с широк отвор, в съчетание с атлетичните линии, преминаващи през страничните части на автомобила, създават усещане за динамика, която отличава автомобила.

В същото време, за да се създаде по-голямо пространство в купето за пътниците, новият SWIFT разполага с
междуосие, което е 20 милиметра по-дълго от това на предишния модел. Височината на автомобила е 15 милиметра по-малка, а широчината на автомобила е по-голяма с 40 милиметра, подчертавайки ниската и широка форма на новия модел.

Новият SWIFT разполага с 265 литра пространство за багаж, което е с 54 литра повече от предишния модел.
Вътрешната част на новия SWIFT, която е със съвременен и младежки дизайн, който изразява спортните характеристики на модела. Централната конзола е обърната към водача, а купето за пътниците създава усещането за по-голям простор в сравнение с предшестващия модел.

Впечатляващо е арматурното табло, което в GLX версиите, посредством цветен TFT LCD 4,2 инчов екран, предоставя различна информация, свързана с управлението на автомобила, използвайки лесни за разбиране
графики.

SUZUKI_SWIFT_interior_11

ДВИГАТЕЛИ

Новият SWIFT е оборудван с два двигателя, атмосферен бензинов 1.2-литров двигател DUALJET с 90 к.с. / 6.000 об.мин. и 1.0-литров турбо бензинов двигател BOOSTERJET с 112 к.с. / 5.500 об.мин.

1.2 DUALJET балансира хармонично мощността и разхода на гориво. Посредством употребата на системата за многоточково впръскване и по-леките материали, които са използвани за неговото производство, е постигнат изключително нисък разход на гориво, който достига 4,3 литра/100 км. Двигателят е съчетан с ръчна 5-степенна скоростна кутия или безстепенна автоматична скоростна кутия (CVT).

Турбо двигателят 1.0 BOOSTERJET, благодарение на технологията за директно впръскване, с която разполага, съчетава висок въртящ момент с нисък разход. Този двигател е с максимален въртящ момент, който е на разположение при ниски обороти, което го прави съпоставим с характеристиките на дизелов двигател. Този двигател се съчетава с ръчна 5- степенна скоростна кутия или с автоматична 6-степенна скоростна кутия.

И двата двигателя в GLX версията с ръчна 5-степенна скоростна кутия се предлагат само в комбинация с полу хибридната система на Suzuki SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS се състои от интегриран генератор, който съдейства на двигателя при стартиране и ускоряване на автомобила, и компактна високо-производителна литиево-йонна батерия. В допълнение, системата е отговорна и за производството на електрическа енергия по време на спиране на автомобила, която се използва за захранване на електронни компоненти, като например радио и светлини.

Средният разход за GLX версиите в комбинация със SHVS системата е едва 4,0 литра/100 км. за 1.2 и се явява най- ниският разход за класа на задвижваните с бензин атмосферни двигатели с ръчна скоростна кутия и 4,3 литра/100
км. за 1.0.

В подобни нива варират и емисиите на вредни газове CO2, които са изключително ниски. Емисиите на CO2 за версиите с двигател 1.2 с ръчна 5-степенна скоростна кутия са 98 гр/км, а с помощта на SHVS системата, вредните газове достигат едва 90 гр/км.

SUZUKI_SWIFT_interior_22

БЕЗОПАСНОСТ

Новият SWIFT е първенец и по отношение както на безопасността на пътниците, така и на безопасността на пешеходците. Сред най-добрите в своя клас, той разполага със съвременно предпазно оборудване за предвиждане и избягване на евентуални произшествия – Dual Sensor Brake Support – система за подпомагане на пътното поведение на автомобила и спирачната дейност на база на камера и лазер. Новият SWIFT е първият модел на SUZUKI, който е оборудват с тази технология. Той е снабден и с Radar Brake Support – система, която беше за първи път въведена с новото поколение на легендарната VITARA. Водачън на SWIFТ може да разчита и на системата за следене и предупреждение при смяна на линиите на пътното платно. Като стандарт в този компактен автомобил са заложение 6 въздушни възглавници. Системата Hill Hold – асистент при потегляне при наклон, е изключително удобна при по-интензивния трафик в града.

Новият SWIFT е достъпен и във версии със система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO. Тази система автоматично контролира поведението на автомобила и при нужда насочва въртящия момент към задния мост.

SUZUKI_SWIFT_interior_01

ОБОРУДВАНЕ

Новият SWIFT включва всички съвременни технологии и улеснения за водача: муулти-информационна система с тъч дисплей и възможност за свързване със смартфон, камера за заден ход, чийто образ се появява на дисплея на мулти- информационната система и подобрява видимостта, навигация, LED светлини, автоматични светлини, адаптивен круиз контрол, автоматична функция на дългите светлини и още много други технологии, които поставят нови стандарти за безопасност и комфорт при шофирането.

SWIFT се предлага в 7 основни цвята, от които само един не е металик и още 4 двуцветни комбинации, които
подчетрават младежкия дух на водела. На разположение на клиентите е и богат избор от аксесоари, с които
могат да персонализират своя автомобил.

SWIFT_PI_01_40_high

ЦЕНИ

Цената на новия SWIFT започва от 23 390 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,2 GL и от 28 990 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,0 GL+.

Цените за версиите с ALLGRIP AUTO започват от 29 590 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версията 1,2 GL+.