Покоряване на Олимп

| от | |

books-text

Адриана Иванова

Как ми се иска да докосна с длан кожата на бедрото й, изглежда като бяло тесто и сигурно е леко грапава от ежедневното безпощадно преклонение към женския фанатизъм за обезкосмяване. Има едни такива дяволски притегателни крака, здрави и стегнати като на велосипедист, и както ги кръстосва винаги, когато сяда където и да е, изглежда непристъпна и същевременно приканваща поне да пробваш.

Днес я срещам за трети път, този път в кафенето пред библиотеката, кимва ми вяло, въобще не я интересувам, пали си цигарата с едно обиграно движение, което изглежда почти вълшебно, сякаш огънчето излиза измежду палеца и показалеца й, всмуква дима и после го изкарва на тънка струйка.Аз дишам тежко на близкия стол и се опитвам да открадна от дима й, все едно се опитвам да открадна частици от нея.Знам, че усеща как я зяпам като гладен пес, а аз без това приличам на гладен пес с тоя вечно умоляващ поглед.Знам,че това я отблъсква и отвращава дълбоко до сложната плетеница на ДНК-то й, знам, че ме смята за неприятна подробност от пейзажа наоколо, като драскотина на предното стъкло на автомобила й, като пъпчица на гладкото й чело, и тя иска да ме изстиска, пукне, изчопли и изтрие със слюнка, защото мястото ми не е там. Знам, че обича да си избира сама мъжете, чувал съм истории за ловния й сезон и за обстреляния от нея мъжки дивеч.Чувал съм, че имало и такива, които успявали да отвърнат на изстрела, а тя като ранен Минотавър, се връщала в тъмната си бърлога и не излизала от там докато не заздравеели раните й. За мен това са само митове. Не е възможно да раниш една богиня и да не раниш самият себе си.

Наблюдавам я от известно време. Вече съм запаметил всичките й неприкрити навици и жестове, а понякога успявам да различа и ония, прикритите.Забелязвам, как понякога когато мисли ,че никой не я гледа, отпуска тялото си, вдишва дълбоко, все едно за последно, дълго задържа въздуха в кутията на дробовете си, а после внимателно го изпуска като гайда, докато стойката й съвсем не се скриви.В този кратък миг изглежда като млада столетница, все едно изведнъж нечий огромен палец я смазва като буболечка.Тогава усещам, че малко я ненавиждам задето спира да бъде толкова божествена и става банална, но тя ме засича със своя детектор за внимание и веднага се стяга и изопва като лък.Опъва се като тетива, намества стрелите си и се прицелва.Излишно е да казвам колко точен е мерникът й.

Тя е от онзи тип жени,на които им приляга да яздят огромни черни коне, да носят груба животинска кожа, която да покрива само най-интимните им части, да развяват внушителните си коси като камшици, а гладни остриета да шават неспокойно в нежните им бели десници.Отива й да гледа отгоре на света, отива й да бъде модерна Валкирия, да поразява с очи, да задушава с кичури и да застрелва със смях.

Да, мисля ,че когато се засмя за пръв път на една прожекция на стари неми филми, а звукът обля цялата зала и всички грешни души в нея , аз й станах поклонник. Познаваме се бегло, говорили сме не повече от два пъти, не мога дори да си спомня дали е умна или просто имитира добре интелигентност, но споменът за смеха й, образът й, яхнал черен кон и разфасоващ сърца, ме зашемети, принизи до нивото на муха, комар или кърлеж.

Тя е винаги горда.Винаги сдържано студена.Винаги носи къса пола и демонстрира краката си, сякаш ако не го прави всеки ден нещо ужасно ще сполети човечеството.Обичам бедрата й, обичам движенията на ръцете й, бих я заставил да докосва коленете си ежеминутно, бих я гледал как оформя маникюра си, как нанася крем по острите форми на лактите си.Бих

й дал да възседне раменете ми за да препуска през живота отгоре ми, все едно съм просто средство за нейно улеснение.

Поръчва си второ кафе и поглежда часовника си все по-често.Приятелката й закъснява?А може би чака мъж? Самата мисъл за това ме кара да изтръпна.Бих я попитал, но се боя твърде много от отговора-ами ако все пак се окаже, че чака някой полу-бог като нея, някой с когото да създадат божествената си империя тук, сред простолюдието и всеки месец изискват кръвен данък от нас?Не бих понесъл да не бъда част от този данък.

Отпива кафе и устните й се задържат на ръба на чашата, сякаш забравя да ги отлепи от там.Завиждам на тази чаша, завиждам за тази метафизична близост, която аз може би нямам шанс да имам, особено след като дойде полу-богът.Усещам как гневът се надига в мен и как ми се иска да отида при нея, да отскубна тая чаша от пръстите й, да отскубна и пръстите й , да я накъсам цялата докато не стане на малки червени панделки ,та да нахрани всички нуждаещи се души в тоя град.Почти съм изпаднал в тиха истерия, когато телефонът й звънва, тя се сепва и припряно го поднася към ухото си, а очите й искрят от някакво смесено чувство, което не мога да разгадая.Не чувам думите й, но виждам как смесеното чувство се избистря, как съставките му се отместват, докато остава едно единствено изначално усещане.Двете бляскави огледала на душата й се пълнят със солени сълзи, които се стичат безсрамно по бузите й- нея току-що я изхвърлиха от гилдията на богините.Свалиха я от трона, низвергнаха я, пратиха я на екзекуция и я убиха с няколко замаха на думите.Отново я виждам такава, състарена и смазана, но сега тя не бърза да се изпъне, а се отпуска съвсем надолу и се принизява с бившите си поданици  Поглежда ме директно и аз с ужас виждам как от нея са останали само воднисти очи- умоляващи като на гладен пес.

 
 

Колко калории има в чаша вино?

| от chronicle.bg |

Чували ли сте за винената диета? Това е много популярен абсурд, при който, твърди се, отслабвате, докато пиете вино. Уловката е, че покрай виното нямате право да пиете или ядете кой знае какво друго. Така в крайна сметка сте гладни и пияни, а заради махмурлука на следващия ден едва ли ще ви се яде. И така цяла седмица. Разбира се, едва ли точно така стоят нещата, но поне отстрани изглеждат така.

Оказва се обаче, че употребата на алкохол в умерени количества има страхотни позитиви. Една чаша вино може да подобри паметта, да намали шансовете от инфаркт, червеното вино е добро за храносмилането, пише PopSugar.

Все пак е добре да знаете колко калории съдържа всяка чаша вино, която планирате да приемете.

150 мл розе се равняват на 126 калории средно. При червеното вино – 125 калории, бялото – 121 калории, пенливото вино – 113 калории, а десертното – 72 калории.

 
 

Първият трейлър на седми сезон на Game of Thrones е тук

| от chronicle.bg |

Първият пълен трейлър на седмия сезон от култовия сериал на HBO – „Игра на тронове“ – е вече тук и всички фенове са развълнувани.

Няма да разваляме кефа ви със спойлери, макар че след като гледате трейлъра 2-3 пъти, някои неща, които предстоят, вероятно ще ви станат ясни. Трейлърът е чудесен, изпълнен с напрежение и подсказки за това какво ще вълнува героите през новия сезон.

Първият епизод от седми сезон на „Игра на тронове“ излиза в България на 17 юли. А дотогава очакваме поне още 2-3 трейлъра.

 
 

Вижте кои са носителите на „Аскеер“ тази година

| от chronicle.bg |

Традиционно на 24 май, театър „Българска армия” за 27 път Фондация „Академия Аскеер” връчи своите национални награди за постижения в театралното изкуство през изтеклия сезон.

Изборът за всяка една от общо 12-те наградни категории принадлежи на широка театрална и духовна общност – актьори, режисьори, сценографи, композитори, драматурзи, театроведи, на писатели, хуманитаристи и учени културолози, които формират журитата на Академия „Аскеер”.

Обект на внимание от страна на журито бяха 119 представления. 67 от тях са реализираните премиери в София, 52 спектакъла са представени от извънстолични театри. Селектираната продукция принадлежи на 7 столични сцени с 13 заглавия и 2 извънстолични театъра с 3 заглавия. Ако включим и сценичните творби – обект на разглеждане в категория Съвременна българска драматургия, спектаклите, разгледани през годината от „А`Аскеер”, са 143.

Членовете на журито обсъдиха и с тайно гласуване определиха НОСИТЕЛИТЕ НА НАГРАДАТА „АСКЕЕР 2017”

Изгряваща звезда

Боян Крачолов за режисурата и Димитър Крумов и Иван Николов за ролите си в „Това НЕ Е Хамлет“, авторски спектакъл на Боян Крачолов по текстове на Шекспир, Бекет, Молиер, Мигел де Сервантес, Том Стопард, Петер Вайс, Мюлер, Калдерон и други, Театрална работилница „Сфумато“

Поддържаща мъжка роля

Йордан Ръсин за ролята на Телегин във „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, постановка Григор Антонов, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Поддържаща женска роля

Ивана Папазова за ролята на Икония във „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Сценография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Костюмография

Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“

Театрална музика

Петя Диманова за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Водеща мъжка роля

Свежен Младенов за ролята на поп Кръстьо във „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“

Водеща женска роля

Меглена Караламбова за ролята на Майката в „Разговори с мама” по Сантяго Овес от Жорди Галсеран, постановка Венцислав Кулев, Театър 199 „Валентин Стойчев“

Режисура

Диана Добрева за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив

Най-добро представление

„Еквус” от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“

Съвременна българска драматургия

„Пробен срок“ от Николай Гундеров
(Театър 199 „Валентин Стойчев“, постановка Тея Сугарева, 5 ноември 2016 г.)

Академия „Аскеер” удостои с Голямата награда

ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
„АСКЕЕР 2017”

Големият български драматург
КОНСТАНТИН ИЛИЕВ

Честито на всички отличени!

 
 

Красивите учени са по-некомпетентни

| от chronicle.bg, по БТА |

Учени от университета на Кембридж откриха, че симпатичните учени по-лесно печелят благоразположението на аудиторията, но ги считат за по-неспособни в сравнение с не толкова привлекателните им колеги, съобщи сайтът „Лайф“.

За изследването експертите проведоха социологическо проучване сред обикновените хора. Те бяха попитани за отношението им към Брайън Кокс, водещ физик и към експерта по анатомия Елис Робъртс, чиито добър външен вид им помогна да постигнат успехи като учени в публичното пространство. Независимо от това се оказа, че зрителите не ги възприемат като висококвалифицирани специалисти.

Ръководителят на изследването психологът Уил Скайларк каза, че искал да изясни как външността на учените влияе на възприемането им от публиката.

„Знаем, че добрият външен вид помага на политиците, затова решихме да разберем дали това важи и за учените“, добави той.

В първия етап на експеримента на доброволците бяха показани снимки на над 300 британски и американски учени. Хората трябваше да оценят интелекта и нивото им на привлекателност. След това анкетираните трябваше да оценят доколко би им било интересно да разберат какво правят учените, а също и дали смятат, че тези хора се занимават с точни или важни изследвания.

Когато опитът стигна до оценяването на интелектуалните способности на учените, красотата не беше в тяхна полза. Тези, които анкетираните определиха като по-привлекателни и по-общителни, бяха посочени като неспособни за висококачествени изследвания.

Изследователите стигнаха до извода, че външният вид оказва огромно влияние при избора и оценката на информация. Това, че по-красивите учени са подценявани, може да се превърне в предизвикателство, предвид големия брой цифрови средства за масова информация.