Покажи на тия хора как ги спираш, колко ги глобяваш…

| от |

Антония Антонова http://binar.bg/

След като bTV в лицето на репортерката си Теодора Трифонова преди време избухна с новината, че СЕМ „спира“ най-големия летен български хит „Видимо доволни“ на Криско и Мария Илиева, редица хора изпаднаха в паника. Целият интернет полудя. Половината фейсбук започна да брани свободата на словото, другата половина – да иска морал и стабилна психика за нашите деца, дори с цената на външна намеса върху личното творчество на свободни артисти, в демократична страна, в 21 век.

Още когато чух новината за „спиране“ на парчето, веднага ми стана ясно, че има нещо гнило в поредното гръмко заглавие на частната телевизия. Какво значи „спира“? Какво може да спре СЕМ? Както самият председател на Съвета за електронни медии Георги Лозанов каза в последното си интервю в сутрешния блок на същата медия : „Съветът за електронни медии не спира песни. Санкционирани песни за текстовете имаме не една и не две“.

Явно това, хубаво или лошо, си е част от рутинната работа на СЕМ.  Значи, ако съществува въпрос за цензурата, дали такава съществува и доколко е необходима намеса, то той не засяга толкова конкретния случай, колкото цялостната работа на регулатора.

Самият Криско каза в сутрешния блок на Нова телевизия на 10 септември следното: „СЕМ въобще не са тръгвали нищо да правят, защото първо че няма какво да се направи и няма защо при положение, че парчето няма нецензурни думи. Цялото нещо тръгна от една репортерка, която реши да си направи, така, скок в кариерата във вашата конкурентна телевизия. Направи си страхотна измислица и като го пуснаха в техните новини, всичко тръгна все едно е, нали, реална информация, а то въобще няма нищо такова.“

Въпреки тези думи, преди няколко дни излезе отвореното писмо, разпространено от продуцентската къща на Мария Илиева „Стерео стая“, в което певицата, екипът й и Кристиян Талев-Криско – копродуцент на скандалната творба – излизат с позиция относно намерението на СЕМ да ограничи излъчването на летния хит в електронните медии.

В писмото артистите питат какъв е смисълът от регулаторен орган, който не работи по ясни правила, а според субективни критерии. Посочват отношението на регулатора като „дискриминативно към конкретно художествено съдържание“. Определят санкцията като „цензура“ и „безпардонно вмешателство“. Абе, изобщо – драма.

СЕМ могат да санкционират медии, ако преценят, че дадена песен е със спорен текст от гледна точка на закона. По думите на Лозанов в студиото на Нова телевизия, от близо две години в българското законодателство влизат специално създадени по европейски модел текстове за защита на децата, които не могат да бъдат пренебрегнати. Може да се предполага, че „Видимо доволни“ е песен с опасни послания за моралното здраве на подрастващите според регулатора.

В цялата тази какофония, в която не е много ясно кой кого в какво точно обвинява и дали има основание да го прави, най-важна и смислена остава породилата се публична дискусия.

Живеем в общество, в което всяка вечер, в национален ефир, по времето, когато излъчват „Сънчо“, върви риалити предаване, в което за нормално поведение се представя това да изневеряваш, да правиш секс за пари, да крещиш денонощно на другарчето до теб, да се наливаш с пиене от 10 сутринта и т.н. Всяка сутрин, пак в национален ефир, това поведение се обсъжда, като отново се въртят клипчета и кадри от Къщата на хора по гащи, които често говорят глупости.

Това е една частна продукция, бизнес, но и социален експеримент. Посланията вътре определено са спорни, а може би и не особено възпитателни за малките деца.

Живеем в свободно общество, в което частната инициатива се поощрява така, както и творческата свобода. Живеем в свят, в който една от най-влиятелните и социално ангажирани дами на планетата – Бионсе Ноулс – измежду всичките си призиви за равенство на половете и други важни теми чат-пат пее и за дупето си, да не казваме и колко много го показва. Все в различни прилепнали и блестящи бодита. Между другото си е приятелка с Обама.

Изобщо, сексът в съвременния свят е ултимативното послание, което ни атакува отвсякъде. Как точно да си спасим децата, влизащи все по-рано в пубертета, от него и повсеместно изкривения му прочит? Можем ли и нужно ли е?

Това вече се изговори стотици пъти, но наистина, единственият шанс е във възпитанието. Във връзката между децата и родителите. В правилния подход към новото поколение и в показването на добрите примери, а не в заклеймяването на артистичните провокации.

В крайна сметка основното потребяване на това съдържание е в интернет, а не в традиционните медии. Реално погледнато опитът да се ограничи достъпът до вредни послания към децата чрез санкции в телевизии и радиа е обречен на неуспех. Децата не ползват тези медии, така или иначе.

В този ред на мисли не само решенията на СЕМ по този въпрос, но и реакцията срещу тях, са на практика безсмислени, защото не водят доникъде. За добро или зло моралът и ценностната система на хората в България далеч не зависят чак толкова пък точно от СЕМ.

По-важна от позицията на медийния регулатор е позицията на обществото. Дали то иска цензура. Дали то иска морал. Дали двете зависят едно от друго и как.

Не смятам, че е морално да се държи сметка на артист в свободния свят, в 21 век, относно това защо се е изразил така или иначе. Паралелно някъде в Брюксел гола жена разплисква червена боя от вагината си върху бяло платно по средата на площад, осеян с любопитни зрители… И целият нет гръмва. Но това сигурно е високо изкуство…

Със сигурност не е много морално да водиш децата си на концерт на изпълнител, който просто си пее за секс и това му е основна тема в репертоара. Когато знаеш това, заведи детето си на куклен театър, не на детско парти с Криско. Каквото и по дяволите да значи „детско парти с Криско“…

Когато си прост и безскрупулен, не може да те спаси нито СЕМ, нито Господ.

 
 

Delta airlines възобновява полетите си до Москва

| от chronicle.bg |

Американската авиокомпания Delta airlines отново ще лети от Ню Йорк до летище Шереметиево в Москва, предаде ТАСС, цитирайки летищните власти.

Delta ще възобнови полетите от 27 май с честота пет пъти седмично. Te ще се изпълняват от самолет Boeing-767-300-ER, посочват от московското летище.

Превозвачът спря да лети до Русия през ноември миналата година. Тогава представител на авиокомпанията поясни, че полетите до тази дестинация са сезонни и се прекратяват всяка зима, припомня БТА.

През 2015 година редица авиопревозвачи напуснаха руския пазар и досега не са възстановили в пълен обем услугите си. Преките полети от Москва закриха германските Air Berlin и Eurowings, както и нискотарифният британски превозвач Easyjet. Lufthansa, тайландската Thai Airways International и Finnair пък значително свиха маршрутната си мрежа, припомня ТАСС.

 
 

Започна Българският фестивал на изкуствата в Канада

| от chronicle.bg, по БТА |

Седмото издание на Българския фестивал на изкуствата в Канада беше открито в Торонто на 24 март. Това съобщиха от Генералното консулство на България в Торонто.

Фестивалът на изкуствата започна в Торонто с концерт на Георги Дончев – акустичен бас, и Анка Гнот – вокали и китара. Открита бе изложбата „Contemplation“, посветена на съвременно фотографско изкуство. А също и експозиция на участници в организирания от генералното консулство на Република България в Торонто фотоконкурс „България! Че кой ли не я знае?!“ – 2016 г.

В рамките на откриването бяха наградени Държавната агенция за българите в чужбина, д-р Ирина Маркова и Асоциация на българските инженери в Канада. Наградите бяха връчени за активна родолюбива дейност, както и Веселин Лучански.

Фестивалът ще продължи до 17 април 2017 г. в Торонто, Отава и Монреал. Ще участват на редица творци от България и чужбина. В програмата са включени изложби и концерти, прожекция на филми, рок и джаз музика, семинари, великденски концерт в изпълнение на хор и джаз трио и др.

 
 

15 роли на Кийра Найтли, които можем да гледаме отново и отново

| от chronicle.bg |

На днешния ден празнува разкошната Кийра Найтли, която днес навършва 32 години.

Два пъти номинирана за Оскар, Найтли е от онези актриси, които доказват, че можеш да бъдеш едновременно красавица и добра актриса.

По случай рождения й ден ви черпим с галерия с нейни роли, които трябва да си доставите.

 
 

И Тя е със сини очи

| от Кристина Димитрова |

Тя и той са телата, които линеят за една изгубена любов.

Те са със сини очи и черни коси. Знаят, че когато настъпи последната нощ, ще последва раздялата. Той й разказва една и съща история отново и отново. В стаята времето е спряло и сякаш героите са попаднали във вакуума на живота.

Тази типична любовна история на френската писателка Маргьорит Дюрас ще оживее на сцената на театър „Възраждане“, за да ви разкаже историята на двама души, сключили договор за обичане за 23 нощи.

„Очи сини, коси черни“ е театралната адаптация на едноименния роман на Дюрас, която е направена от писателката Ирена Иванова, вече позната като момичето с няколко спечелени престижни награди за ролята си във филма „Безбог“.

Освен че самата тя е със сини очи, е силно повлияна от Дюрас през последните няколко години от живота си.

Франция се стича като Рейн в творчеството на Ирена, а да посегне към адаптацията на „Очи сини, коси черни“ е едно от най-смелите й предизвикателства през последните месеци. Една от концепциите, които самата Дюрас залага в пиесата, е отчуждението на героите не само помежду им, а и от самите себе си.

Тя и Той са затворени в стаята на миналото, но търсят една друга стая, в която любовта е възможна. В тази стая може да влезете и вие на 31-ви март и 3-ти април и да станете свидетели на раждането на една повече-от-любов.

Всичко започва във фоайето на хотел Рош във френска морска провинция.

Никой в историята няма име. Мъжът от историята се приближава до прозорците на фоайето и вижда Странник с черна коса и сини очи, чиито очи не може да забрави и изгубва завинаги. Появява се жената от историята и отвежда Странника. Мъжът обикаля плажа с надеждата го срещне отново. Среща същата жена в кафене на брега на морето, но не я разпознава като жената отвела странника. Предлага й да прекара следващите вечери с него срещу заплащане, защото много прилича на изгубения Странник. Тя приема. Следват двадесет и три безсънни нощи…

Адаптацията на Ирена Иванова запазва характерната за Дюрас символика, залегнала в романа, а това е морето, корабът и стаята – интимното място за срещи, където се ражда невъзможната-възможна любов.

Прочитът на романа, на Ирена Иванова е многопластов и може да бъде разбран на повече от едно ниво.

Той се гмурка в дълбокото, после изплува, за да си поеме въздух и пак се гмурка. Залата на театър „Възраждане“ ще бъде озвучена от дълбокия и запомнящ се глас на актьора Велизар Бинев, за който това е завръщане на сцената след дългогодишните му актьорски появи на големия екран в над 80 чужди продукции. Зрителите ще чуят и въздействащия текст на поета Владислав Христов – „Писма до Лазар“.

Именно тази негова творба отразява историята по поетичен и абстрактен начин, прорязвайки я по цялото й протежение до края. Постановката е в характерния експериментален стил на Ирена Иванова, а на сцената ще излязат актрисата Дария Митушева в ролята на Жената и Николай Марков в ролята на Мъжа. Под звуците на традиционна индонезийска музика актьорите ще разкажат историята, чрез своите телата. Ирена очевидно не изневерява на Дюрасовия любовник, който често е с Азиатски произход.

Спектакълът е проект на Театрално ателие „Експериментика“ и е реализиран с подкрепата на Френския културен институт, Посолството на Република Индонезия, Нов български университет и Voice Academy.