Покажи на тия хора как ги спираш, колко ги глобяваш…

| от |

Антония Антонова http://binar.bg/

След като bTV в лицето на репортерката си Теодора Трифонова преди време избухна с новината, че СЕМ „спира“ най-големия летен български хит „Видимо доволни“ на Криско и Мария Илиева, редица хора изпаднаха в паника. Целият интернет полудя. Половината фейсбук започна да брани свободата на словото, другата половина – да иска морал и стабилна психика за нашите деца, дори с цената на външна намеса върху личното творчество на свободни артисти, в демократична страна, в 21 век.

Още когато чух новината за „спиране“ на парчето, веднага ми стана ясно, че има нещо гнило в поредното гръмко заглавие на частната телевизия. Какво значи „спира“? Какво може да спре СЕМ? Както самият председател на Съвета за електронни медии Георги Лозанов каза в последното си интервю в сутрешния блок на същата медия : „Съветът за електронни медии не спира песни. Санкционирани песни за текстовете имаме не една и не две“.

Явно това, хубаво или лошо, си е част от рутинната работа на СЕМ.  Значи, ако съществува въпрос за цензурата, дали такава съществува и доколко е необходима намеса, то той не засяга толкова конкретния случай, колкото цялостната работа на регулатора.

Самият Криско каза в сутрешния блок на Нова телевизия на 10 септември следното: „СЕМ въобще не са тръгвали нищо да правят, защото първо че няма какво да се направи и няма защо при положение, че парчето няма нецензурни думи. Цялото нещо тръгна от една репортерка, която реши да си направи, така, скок в кариерата във вашата конкурентна телевизия. Направи си страхотна измислица и като го пуснаха в техните новини, всичко тръгна все едно е, нали, реална информация, а то въобще няма нищо такова.“

Въпреки тези думи, преди няколко дни излезе отвореното писмо, разпространено от продуцентската къща на Мария Илиева „Стерео стая“, в което певицата, екипът й и Кристиян Талев-Криско – копродуцент на скандалната творба – излизат с позиция относно намерението на СЕМ да ограничи излъчването на летния хит в електронните медии.

В писмото артистите питат какъв е смисълът от регулаторен орган, който не работи по ясни правила, а според субективни критерии. Посочват отношението на регулатора като „дискриминативно към конкретно художествено съдържание“. Определят санкцията като „цензура“ и „безпардонно вмешателство“. Абе, изобщо – драма.

СЕМ могат да санкционират медии, ако преценят, че дадена песен е със спорен текст от гледна точка на закона. По думите на Лозанов в студиото на Нова телевизия, от близо две години в българското законодателство влизат специално създадени по европейски модел текстове за защита на децата, които не могат да бъдат пренебрегнати. Може да се предполага, че „Видимо доволни“ е песен с опасни послания за моралното здраве на подрастващите според регулатора.

В цялата тази какофония, в която не е много ясно кой кого в какво точно обвинява и дали има основание да го прави, най-важна и смислена остава породилата се публична дискусия.

Живеем в общество, в което всяка вечер, в национален ефир, по времето, когато излъчват „Сънчо“, върви риалити предаване, в което за нормално поведение се представя това да изневеряваш, да правиш секс за пари, да крещиш денонощно на другарчето до теб, да се наливаш с пиене от 10 сутринта и т.н. Всяка сутрин, пак в национален ефир, това поведение се обсъжда, като отново се въртят клипчета и кадри от Къщата на хора по гащи, които често говорят глупости.

Това е една частна продукция, бизнес, но и социален експеримент. Посланията вътре определено са спорни, а може би и не особено възпитателни за малките деца.

Живеем в свободно общество, в което частната инициатива се поощрява така, както и творческата свобода. Живеем в свят, в който една от най-влиятелните и социално ангажирани дами на планетата – Бионсе Ноулс – измежду всичките си призиви за равенство на половете и други важни теми чат-пат пее и за дупето си, да не казваме и колко много го показва. Все в различни прилепнали и блестящи бодита. Между другото си е приятелка с Обама.

Изобщо, сексът в съвременния свят е ултимативното послание, което ни атакува отвсякъде. Как точно да си спасим децата, влизащи все по-рано в пубертета, от него и повсеместно изкривения му прочит? Можем ли и нужно ли е?

Това вече се изговори стотици пъти, но наистина, единственият шанс е във възпитанието. Във връзката между децата и родителите. В правилния подход към новото поколение и в показването на добрите примери, а не в заклеймяването на артистичните провокации.

В крайна сметка основното потребяване на това съдържание е в интернет, а не в традиционните медии. Реално погледнато опитът да се ограничи достъпът до вредни послания към децата чрез санкции в телевизии и радиа е обречен на неуспех. Децата не ползват тези медии, така или иначе.

В този ред на мисли не само решенията на СЕМ по този въпрос, но и реакцията срещу тях, са на практика безсмислени, защото не водят доникъде. За добро или зло моралът и ценностната система на хората в България далеч не зависят чак толкова пък точно от СЕМ.

По-важна от позицията на медийния регулатор е позицията на обществото. Дали то иска цензура. Дали то иска морал. Дали двете зависят едно от друго и как.

Не смятам, че е морално да се държи сметка на артист в свободния свят, в 21 век, относно това защо се е изразил така или иначе. Паралелно някъде в Брюксел гола жена разплисква червена боя от вагината си върху бяло платно по средата на площад, осеян с любопитни зрители… И целият нет гръмва. Но това сигурно е високо изкуство…

Със сигурност не е много морално да водиш децата си на концерт на изпълнител, който просто си пее за секс и това му е основна тема в репертоара. Когато знаеш това, заведи детето си на куклен театър, не на детско парти с Криско. Каквото и по дяволите да значи „детско парти с Криско“…

Когато си прост и безскрупулен, не може да те спаси нито СЕМ, нито Господ.

 
 

„The OA“ е sci-fi приказка. А вие гледате ли го?

| от |

На 16 декември, докато хората са в трескава подготовка на истерията покрай предстоящите коледни празници и само чакат, за да изпратят 2016-а година на майната й, Netfix – новатори в правенето и пускането на добре телевизия – бълват цял сезон на най-новото си шоу – The OA.

The OA минава някак незабелязано за много хора. Дали е от идването на Коледа, или от голямата истерия, която другото шоу на канала Stranger Things предизвика, не е ясно. Но The OA остава леко в сянка. По-умните телевизионни маниаци обаче надушват като хрътки, когато нещо ще бъде добро, не просто защото е гледаемо, а защото съдържа в себе си онези бисери на телевизионния разказ, които някои сериали и поредици могат да донесат, и съответно The OA започва да набира своята малка, но вярна аудитория.

Близо месец след премиерата си шоуто, дело на Netflix и американската кукувица Брит Марлинг, която е създател, продуцент и основна актриса в него, бива подновено за втори сезон. Продължение, което всеки, който веднъж е дал шанс на The OA очаква с леко нетърпение, равносилно на сърбеж там, където не можеш да се почешеш в момента.

Историята в шоуто проследява младата откачалка Прери, която се завръща като някакво ненормално чудо в родния си дом, от който е изчезнала преди точно 7 години. При завръщането й се променят две неща – от сляпо момиче, тя се е превърнала напълно зряща жена и ако преди е изглеждала просто затворена в себе си, то сега е леко луда девойка, бълваща небивалици и сентенеции, която няма търпение да се освободи от емоционалната и физическа обвързаност към семейството, което не е виждала отдавна, но което си я иска обратно.

Така започва историята на Прери, която малко след като се прибира на мястото, което чувства като чуждо тяло, удобно наместило се в нея, събира група от аутсайдери и откачалки, на които да разкаже историята си и съответно те да й помогнат да се върне там, откъдето е дошла, за да намери единственото нещо, което я интересува – нейният приятел Хоумър.

Епизод след епизод, подредени в строг, динамичен и ярък разказ, зрителят започва да се запознава с историята на Прери. Нейната вярна секта, изградена от счупени франкенщайнове, всеки със своите проблеми, и да потъва бавно, но сигурно в полу-фантазната вселена на The OA. Тя пък, от своя страна, е като лудост, пълна с капани и женска хистерия, каквито рядко се появяват по телевизията. Да не кажем никога.

Самата Брит Марлинг е известна с това, че конвенционалните неща не й пасват добре. При нея всяко нещо трябва да е обърнато наопаки, добре изтупано и превърнато в нещо друго. Такова е и киното, което прави – за справка вижте „Другата Земя“ – както и телевизията.

The OA е първият телевизионен проект на Марлинг в компанията на верния й приятел и партньор Зал Батманглидж, който режисира много голяма част от сценариите й. Музиката в сериала също е дело на член на тяхната малка група – братът на Зал – Ростам Батманглидж, който в ежедневието си е и част от бандата Vampire Weekend, пише мелодиите.

The OA е сериал, който напомня на сън. И подобно на сънуването е пълен с хиперболи, неща, които изглеждат нелогични, но намират своя път постепенно, с тъмни кътчета, задъхващи моменти и един Торбалан, който се крие в мрака.

Хубаво е, че и гледането му е подобно на сънуване, „бързо постепенно, а после изведнъж“, както пише Джон Грийн. Така и The OA те хваща за гушата и не те пуска. Цели 8 епизода.

Втория сезон, начело с Брит Марлинг и групата й от фрикове, може да очаквате в края на тази година. Netflix подновиха The OA в същата седмица, в която направиха същото и със Stranger Things, макар тогава малко хора да го разбраха.

Но е хубаво да го знаете, когато The OA завладее съзнанието ви с плътната си и ненормална атмосфера и се чудите какво ще стане после.

Към вкусната и различна Брит Марлинг и нейната циркова трупа, които са основното звено на сериала, добавяме и Риз Ахмет, Джейсън Айзък и Паз Вега, които участват. В случай, че някой има нужда от още причини, за да види сериала. На нас лично не ни трябваха.

 
 

Ясна е причината за избухващите телефони на Samsung

| от chronicle.bg |

Фиаското с избухващите устройства Samsung Galaxy Note 7 се дължи на проблем с батерията. Това сочат резултатите от разследването по темата.

Galaxy Note 7 беше замислен като конкуренция на последния iPhone, но се наложи всички устройства да бъдат изтеглени заради безброй сигнали за подпалени телефони.

Изтеглянето струва на компанията около 5.3 милиарда долара и навреди на репутацията на южнокорейския технологичен гигант.

В понеделник компанията обяви, че проблемът с избухващите телефони е причинен единствено от батериите – няма проблем със софтуера или хардуера.

Причина са грешки в дизайна и производството, които са се отразили на батерията.

Докладът от разследването посочва, че проблемите са свързани с недостатъчно изолационен материал в батерията и дизайн, който не дава достатъчно пространство за безопасно разполагане на електродите на батерията.

Samsung обяви, че поема отговорност за провала.

Компанията не обяви името на доставчиците на батериите, но миналата година те бяха идентифицирани като филиала Samsung SDI и китайската Amperex Technology. Технологичният гигант не планира да предприема правни действия срещу тях, а приема отговорността за действията си.

Samsung’s Note 7 се появи на пазара през август 2016 година като устройство, конкуриращо iPhone на Apple.

През септември обаче се наложи да бъдат изтеглени 2.5 милиона устройства заради оплаквания с прегряване и избухващи батерии.

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days

 
 

НТС ще помага на планетата с виртуална реалност

| от chronicle.bg |

НТС основа фонд за виртуална реалност, чиято работа ще е създаването на съдържание и технологии.

Бюджетът е 10 милиона долара, които ще служат за стимулиране на устойчивото развитие по цял свят, предава Venture Beat.

Новият проект на компанията се казва VR for Impact и беше обявен на Световния икономически форум в Давос, Швейцария. Според HTC, VR бизнесът предстои да стане индустрия за 25 милиарда долара към 2021 г. и може да се използва за осигуряване на растеж и стабилност в сфери, които силно се нуждаят от това.

Фондът ще работи в партньорство с инициативата “Цели за устойчиво развитие” на ООН за разработването на идеи, които могат да доведат до промяна и трансформации в области, където такива са жизнено необходими.

Програмата на ООН работи за справяне с крайната бедност, опазване екологичното равновесие на планетата и осигуряване на мир и просперитет. НТС вече стартира кампания за най-добрите идеи за това, как виртуалната реалност може да се използва за постигане на тези цели и първият награден проект ще бъде съобщен в Деня на Земята (22 април).

Източник: Venture Beat