Патентована лютеница, откраднатото бъдеще

| от |

Автор: Мартин Табаков (5corners.eu)

Има две неща, които „лошите” европейци не могат да ни откраднат: суджука “Горна Оряховица” и лютеница „Първомай”. Това е съгласно европейската политика за качество на ЕС, заради която двете стоки получават сертификат за специфично географско наименование на пазара на Съюза. С други думи, никой в ЕС няма да има право да ги произвежда, най-малкото не и преди изричното разрешение на българските титуляри.

_DSC4693fix(1)

Това само по себе си е хубаво. Не че фалирали немски семейства бюргери са се засилили да откраднат „хляба” на българските производители на лютеница. Редно е обаче българският душевен колорит да има и свое търговско „лице”, с оглед на това, че съвременният свят се крепи в относителен мир вследствие на взаимноизгодния стокообмен. Транзитът на стоки и услуги са в основата на икономическата логика на либералната демокрация. Толерира се консуматорството и потреблението, в интензитета на което да бъдат потъпкани редица травматични спомени, с оглед на тяхната взривоопасна чувствителност.

Така немецът трябва да забрави, че Елзас и Източна Лотарингия са били част от Фатерланда. Италианецът, че Далмация е част от римското наследство на Империята. Българинът – че на запад граничи с Албания.

С други думи,  наблягането върху предложението за голям сандвич с двойна порция картофки и газирана напитка в популярните заведения за хранете може да донесе повече мир на света, отколкото практически са допринесли за същата кауза идеологът на идеализма във външната политика Удроу Уилсън или Махатма Ганди с концепцията си за пасивна съпротива (сатяграха).

Това, което не успя да реализира докрай Мартин Лутер Кинг в битката против расовата сегрегация в американския бит и дистрибуцията на услуги в него, се оказа постижимо за афро-американеца Дон Томпсън, който вече повече от година управлява “MacDonald’s” от шефското кресло, бидейки на върха на пирамидата в мениджмънта на най-популярната американска хранителна верига в света.

Това е общата тенденция на консумативно потребление, в която на световната сергия стоят наедно и Lady Gaga, и турските домати, и сръбската чалга, и необезпокоеният душевен уют на българина. Наличието на евро и долари е универсалният морален критерий, според който може да бъдеш пич (активен потребител) в тази търговска верига на „плащай и бегай”.

Съответно всичко, което не може да бъде изядено, подкарано с 200 км в час или поне да е с „touch screen”, се намира в кьошето на съзнанието ни. Като обезпокояващата статистика, че към 2050 г. българите ще бъдат малцинство в собствената си държава.

Пак някъде там, захвърлена в периферията на ценностните ни приоритети, лежи под дебел слой прах и тежък главобол и една друга статистика. А именно, че не само всяка следваща година учениците, които се записват в училищата, са все по-малко, но и са „проспериращо” неграмотни.

Няма значение кой е написал „История славянобългарска” или що за интровертен особняк е бил Паисий Хилендарски. Важното е, че първомайската лютеница се прави от 100% български домати и чушки, захар, олио, черен пипер, сол, кимион и под 1/100  нишесте. А също така, че Христо Стоичков първо е бил българин, преди да стане испанец, а някъде преди това е бил и чорбар.

Значи, ние може да изчезнем като нация от тия географски ширини, но суджукът и лютеницата ще останат и след нас. Добре че ЕС ги патентова. Да бяхме патентовали и яйцеклетките на Катерина Найденова, единадесетокласничката от Казанлък, която спечели златен медал на олимпиада по физика. Белким след години се роди нещо различно от левачката на Стоичков.

На това му викам история на един народ: започнала със снопа пръчки на Кубрат и свършила с авторските права на „Булконс Първомай” АД, производител на едноименната лютеница. История, която е само минало и няма бъдеще, което да се реализира на заветните 110 994 кв. км, разположени под сянката на Стара планина.

Но за съвременния ни сънародник няма чак такъв повод за тревога, който да не може да бъде „преглътнат” като гарнитура към основното ястие. Така както в момента едни хора протестират на жълтите павета, а други хора ги гледат от масата вкъщи по новините. Първите са гражданското общество, активните потребители, които държат на качеството на продукта, който са закупили. Вторите също са гражданско общество, но само през работно време.

Но това е тегава тема за размисъл. Като тази, че е нагло да ти искат допълнително 0.59 ст. за кетчуп, когато си дал поне 5 лв за сандвич.

Ако бе П.Р.Славейков, да възкликне с прословутата фраза за дефицита на народност и за наличието на мършавост.

Но понеже не е той, аз ще възнегодувам как е възможно, при цена на буркан с лютеница между 2 и 4 лв, да ти искат 0.59 ст допълнително за сурогат?!

Средната височина на българина е около 1,75 м. Средната надморска височина на България е над 470 м.

Бая сандивичи и лютеница има да изядем, докато догоним висотите на Отечеството и създадем бъдеще, различно по състав и амбиции от това,  което пише на етикета на стоките.

Естествено, най-лесно е да си внесем такова от Китай. Но с кратък срок на годност и без гаранция за сервиз. Като кетчупа в страната на лютеницата.

 
 

Кание Уест и Ким Кардашиян наемат сурогатна майка

| от chronicle.bg |

Кание Уест и Ким Кардашиян са решили да наемат сурогатна майка, която да износи третото им дете. Причината за решението е здравословна.

Звездите вече са предплатили депозит в размер на 68 000 долара. Крайната сума, която ще получи жената, е 113 000 долара.

Втората част ще й бъде изплащан поетапно – по 4 500 долара през следващите 10 месеца. Договорът включва и клауза, според която сурогатната майка ще получи допълнителни 5 хиляди, ако роди близнаци.

За желанието си да дари скандалния рапър с трето дете, Ким проговори в риалити предаването си „Keeping Up With The Kardashians“ още през март. Тя допълни,че след усложнения при раждането на втория си наследник, третата бременност носи опасност за живота. Със сурогатната майка Уест и Кардашиян се свързали, благодарение на агенция.

 

 
 

Новата Opel Insignia – лукс, 4×4 и авангардни светлини

| от chronicle.bg |

Новото поколение на флагмана Insignia на Opel празнува българската си премиера в присъствието на над 300 почитатели на марката, настоящи и потенциални клиенти и медии, сред тях бяхме и ние.

Директорът на представителството на Opel за България Вихрен Горанчев представи модела, като обърна внимание на авангардните матрични светлини IntelliLux LED® , високотехнологичната система за задвижване на четирите колела с torque vectoring, свръхмодерните системи за асистенция на водача, висококачествения интериор със сертифицираните от AGR ергономични предни седалки и типичната за Opel първокласна свързаност с интеграция на смартфон, която сега включва уникалната система Opel OnStar. Тези системи ни бяха визуално представени благодарение на високотехнологичното видео прожектиране върху четирите стени на залата.

Това, което чакахме с нетърпение обаче, беше близкото запознанство с модела, което се случи благодарение на двата високооборудвани автомобила в Sofia Event Center.

Няма спор, че новата Insignia получава възможно най-добрия старт в живота благодарение на голямата популярност и успех на своя предшественик. Лансираното през 2008 година първо поколение Opel Insignia поставя началото на нова ера за марката. Той предложи множество иновативни технологии и вдъхновяващ непреходен дизайн, а когато се появи за първи път беше високо оценен от публиката и медиите, които го избраха за Автомобил на годината 2009 за Европа. Година по-късно и българските медиите му присъдиха най-високото отличие за България.

Ако първата Insignia маркира началото на нова ера за Opel, второто поколение Insignia идва в началото на следващата ера, която всъщност започна преди година и половина с новата Astra, а за първи път беше обявена с Opel Monza Concept на автомобилното изложение във Франкфурт през 2013 г. Концептуалният модел е послужил за вдъхновение на дизайнерите и инженерите на новата Insignia, които са създали истински флагман.

Като цяло новият модел е значително по-лек и динамичен, като в същото време е нараснал на дължина и широчина и е загубил малко от височината си. Ярко изразената предна решетка и тънките източени предни светлини, както и високотехнологичната визия на задната част създават драматизъм в стилистиката на Insignia, осигурявайки на версията Grand Sport излъчването на купе.

Вниманието към най-малкия детайл е ясно видимо и в интериора на новата Insignia.

Кокпитът видимо отразява стилистичната философия на Opel. Водачът седи по-ниско от преди и по тази причина е по-добре интегриран в автомобила, вероятно сдобивайки се с по-спортно, по-ангажиращо и по-интензивно преживяване при шофиране (но повече за него ще ви каже, след като тестваме модела). Повече внимание е обърнато на контролните органи и инфоразвлекателният интерфейс, а head-up дисплеят подчертава дигиталния характер на инструментите, като сензорният екран без рамка на системата IntelliLink излъчва едновременно изтънчен и технократски чар.

За първи път при Opel новото поколение Insignia се предлага с интелигентна система за задвижване 4 Х 4 с torque vectoring, при която мощността се разпределя индивидуално към 4-те колела.

Много малко модели в сегмента предлагат такава широка гама от интелигентни технологии, като новото издание на флагмана на Opel, започвайки от head-up дисплея, през адаптивния круз контрол, който обожаваме, автоматичното аварийно спиране и активното поддържане на лентата на движение, до предупреждението при опасност от сблъсък отпред с разпознаване на пешеходци. Новият флагман на Opel е и първият автомобил на марката от Рюселсхайм, осигуряващ значително подобрена защита на пешеходците и с помощта на активен преден капак, който в случай на сблъсък се повдига в рамките на милисекунди, за да увеличи разстоянието до компонентите в двигателния отсек.

Може би помните, че обърнахме внимание на новото поколение на иновативните IntelliLuxLED® матрични светлини, които дебютираха с новата Astra. Е, при новия Opel Insignia те са значително усъвършенствани.

Новата Insignia предлага типичните за марката Opel инфоразвлекателни технологии и свързаност от най-високо ниво. Това е гарантирано от последното поколение системи IntelliLink с Apple Car Play и Android Auto. Естествено, за новия флагман е на разположение денонощно системата за свързаност и услуги Opel OnStar, с която ви запознахме на тестдрайва на Zafira. Персоналният асистент предлага множество услуги: от автоматична реакция и помощ при катастрофа до асистенция при откраднат автомобил, като с новата Insignia стартират и две нови услуги – резервиране на хотелска стая и търсене на място за паркиране.

Новият Opel Insignia е вече в автосалоните на дилърите на марката, а рекламната му кампания за България стартира днес. Може да видите снимки от премиерата в галерията ни.

 
 

Даниъл Дей-Луис приключва актьорската си кариера

| от chronicle.bg, по БТА |

Трикратният носител на награда „Оскар“ Даниъл Дей-Луис приключва актьорската си кариера, съобщиха световните информационни агенции, позовавайки се на говорителката му.

Решението е лично и обяснения за него Даниъл Дей-Луис няма да дава, каза говорителката Лесли Дарт. „Той е изключително благодарен на всички с които е работил, и на публиката“, допълни тя.

Последният филм с Даниъл Дей Луис – „Phantom Thread“ ще излезе по екраните през декември.

Даниъл Дей-Луис спечели третия си „Оскар“ за най-добър актьор през 2013 г. за ролята на президента Линкълн. Така той стана първият, печелил три пъти тази награда. Предишните му две са за „Левият ми крак“ (1989) и „Ще се лее кръв“ (2007).

Даниъл Дей-Луис, който е на 60 години, е известен с това, че подбира внимателно ролите си и прави дълги паузи между ангажиментите си. Много водещи кинокритици го определят като един от най-добрите съвременни актьори. През 2013 г. сп. „Тайм“ го включи в списъка на най-влиятелните хора.

 
 

Дете закла костенурка в бизнес парка и я изяде. Майката: „Не пише, че е забранено“*

| от chronicle.bg |

Нов неприятен инцидент на територията на Бизнес парк – София не позволява на духовете на скандала да утихнат.

Четиригодишното Ангел-че на мама е извадило една от костенурките, които обитават езерцето в средата на парка, намушкало я е с ножа, който тати му е подарил, и я е изяло сурова пред погледите на обядващите служители.

„Не разбрах какво е направил Ангелчо, докато не видях, че новата му дрешка е изцапана с кръв. Изкарах си акъла, но после разбрах, че е от костенурката. Не виждам защо това трябва да е драма. Никъде няма табела, на която да пише, че е забранено яденето на костенурки в Бизнес парка. Баща му му подари касапския нож, за да се предпазва в училище. А и децата трябва да се учат да се оправят сред природата“, коментира майката пред Chronicle.bg

В същото време милиони потребители отделиха по час и половина от работния си ден, за да коментират случката.

„Майките в бизнес парка на клада!“, скандира Az Obicham Meso, на 24 години.

„Ей, не спряха значи да ограничават правата на децата. Било е гладно милото, нахранило се е“, контрира жена с профилна и кавър снимка на детето си.

Днес във Facebook се организира протест на будни майки, които искат управата на бизнес парка да подаде оставка и да вземат нещата в свои ръце.

„Вън работещите от парка! Парковете са на децата“, апелират те.

Главният прокурор Сотир Цацаров каза, че жандармерията е в готовност, ако протестът на майките излезе извън контрол. Полицаите са се въоръжили с електрошокови палки и сълзотворен газ, в случай че майките се барикадират с детски колички и започнат да замерят офисите в бизнес парка с използвани памперси.

Скандалът продължава.

*Текстът, разбира се, е плод на въображението, но битовите скандали, които ни заливат, оставят все по-малко пространство за фантазията на човешкия ум.