Патентована лютеница, откраднатото бъдеще

| от |

Автор: Мартин Табаков (5corners.eu)

Има две неща, които „лошите” европейци не могат да ни откраднат: суджука “Горна Оряховица” и лютеница „Първомай”. Това е съгласно европейската политика за качество на ЕС, заради която двете стоки получават сертификат за специфично географско наименование на пазара на Съюза. С други думи, никой в ЕС няма да има право да ги произвежда, най-малкото не и преди изричното разрешение на българските титуляри.

_DSC4693fix(1)

Това само по себе си е хубаво. Не че фалирали немски семейства бюргери са се засилили да откраднат „хляба” на българските производители на лютеница. Редно е обаче българският душевен колорит да има и свое търговско „лице”, с оглед на това, че съвременният свят се крепи в относителен мир вследствие на взаимноизгодния стокообмен. Транзитът на стоки и услуги са в основата на икономическата логика на либералната демокрация. Толерира се консуматорството и потреблението, в интензитета на което да бъдат потъпкани редица травматични спомени, с оглед на тяхната взривоопасна чувствителност.

Така немецът трябва да забрави, че Елзас и Източна Лотарингия са били част от Фатерланда. Италианецът, че Далмация е част от римското наследство на Империята. Българинът – че на запад граничи с Албания.

С други думи,  наблягането върху предложението за голям сандвич с двойна порция картофки и газирана напитка в популярните заведения за хранете може да донесе повече мир на света, отколкото практически са допринесли за същата кауза идеологът на идеализма във външната политика Удроу Уилсън или Махатма Ганди с концепцията си за пасивна съпротива (сатяграха).

Това, което не успя да реализира докрай Мартин Лутер Кинг в битката против расовата сегрегация в американския бит и дистрибуцията на услуги в него, се оказа постижимо за афро-американеца Дон Томпсън, който вече повече от година управлява “MacDonald’s” от шефското кресло, бидейки на върха на пирамидата в мениджмънта на най-популярната американска хранителна верига в света.

Това е общата тенденция на консумативно потребление, в която на световната сергия стоят наедно и Lady Gaga, и турските домати, и сръбската чалга, и необезпокоеният душевен уют на българина. Наличието на евро и долари е универсалният морален критерий, според който може да бъдеш пич (активен потребител) в тази търговска верига на „плащай и бегай”.

Съответно всичко, което не може да бъде изядено, подкарано с 200 км в час или поне да е с „touch screen”, се намира в кьошето на съзнанието ни. Като обезпокояващата статистика, че към 2050 г. българите ще бъдат малцинство в собствената си държава.

Пак някъде там, захвърлена в периферията на ценностните ни приоритети, лежи под дебел слой прах и тежък главобол и една друга статистика. А именно, че не само всяка следваща година учениците, които се записват в училищата, са все по-малко, но и са „проспериращо” неграмотни.

Няма значение кой е написал „История славянобългарска” или що за интровертен особняк е бил Паисий Хилендарски. Важното е, че първомайската лютеница се прави от 100% български домати и чушки, захар, олио, черен пипер, сол, кимион и под 1/100  нишесте. А също така, че Христо Стоичков първо е бил българин, преди да стане испанец, а някъде преди това е бил и чорбар.

Значи, ние може да изчезнем като нация от тия географски ширини, но суджукът и лютеницата ще останат и след нас. Добре че ЕС ги патентова. Да бяхме патентовали и яйцеклетките на Катерина Найденова, единадесетокласничката от Казанлък, която спечели златен медал на олимпиада по физика. Белким след години се роди нещо различно от левачката на Стоичков.

На това му викам история на един народ: започнала със снопа пръчки на Кубрат и свършила с авторските права на „Булконс Първомай” АД, производител на едноименната лютеница. История, която е само минало и няма бъдеще, което да се реализира на заветните 110 994 кв. км, разположени под сянката на Стара планина.

Но за съвременния ни сънародник няма чак такъв повод за тревога, който да не може да бъде „преглътнат” като гарнитура към основното ястие. Така както в момента едни хора протестират на жълтите павета, а други хора ги гледат от масата вкъщи по новините. Първите са гражданското общество, активните потребители, които държат на качеството на продукта, който са закупили. Вторите също са гражданско общество, но само през работно време.

Но това е тегава тема за размисъл. Като тази, че е нагло да ти искат допълнително 0.59 ст. за кетчуп, когато си дал поне 5 лв за сандвич.

Ако бе П.Р.Славейков, да възкликне с прословутата фраза за дефицита на народност и за наличието на мършавост.

Но понеже не е той, аз ще възнегодувам как е възможно, при цена на буркан с лютеница между 2 и 4 лв, да ти искат 0.59 ст допълнително за сурогат?!

Средната височина на българина е около 1,75 м. Средната надморска височина на България е над 470 м.

Бая сандивичи и лютеница има да изядем, докато догоним висотите на Отечеството и създадем бъдеще, различно по състав и амбиции от това,  което пише на етикета на стоките.

Естествено, най-лесно е да си внесем такова от Китай. Но с кратък срок на годност и без гаранция за сервиз. Като кетчупа в страната на лютеницата.

 
 

Грешка при обявяването на „Оскар“ за най-добър филм. Ето и кой е победителят

| от chronicle.bg |

Драмата „Лунна светлина“ спечели награда „Оскар“ за най-добър филм, измествайки считания за фаворит мюзикъл „La La Land“, съобщава БТА.

Първоначално обявяващият наградата актьор Уорън Бийти се обърка и съобщи, че „La La Land“ е спечелил наградата за най-добър филм. Това може да бъде добавено към списъка с най-срамни моменти на „Оскар“-ите.

Нашумелият мюзикъл спечели шест награди за вечерта, за най-добър режисьор, най-добра актриса, операторско майсторство, оригинална музика, песен от филм, сценография, но не и най-голямата.

Деймиън Шазел, който е на 32 години, стана най-младият творец с награда „Оскар“ за най-добър режисьор.

„Това е филм за любовта, затова тази награда посвещавам на своята любима, която е тук в залата – Оливия“, каза Шазел след получаването на златната статуетка за режисура.

Деймиън Шазел има и предишна номинация за „Оскар“ за сценария на филма „Камшичен удар“. Лентата разказва за млад джазов барабанист. Успехът й помогна на Шазел да намери продуценти за „La La Land“.

Шазел е бил джазов барабанист в гимназията, след което се е насочил към киноспециалност в Харвардския университет.

Ема Стоун спечели награда „Оскар“ за най-добра актриса („La La Land“), а Кейси Афлек („Манчестър до морето“)- за най-добър актьор.

Наградите „Оскар“ в поддържащите роли спечелиха Махершала Али („Лунна светлина“) и Вайола Дейвис ( „Огради“ /Fences) .

Кенет Лонърган спечели награда „Оскар“ за оригинален сценарий за „Манчестър до морето“.

В категорията за късометражна анимация, в която беше номиниран „Сляпата Вайша” на Теодор Ушев, спечели унгарският „Piper”.

Ето и списък с другите победители:

Списък на носителите на 89-ите награди „Оскар“, оповестен от Асошиейтед прес:
– най-добра актриса в поддържаща роля – Вайола Дейвис „Огради“ (Fences)
– най-добър актьор в поддържаща роля – Махершала Али („Лунна светлина“)
– най-добър чуждоезичен филм – „Търговският пътник“, режисьор Асгар Фархади, Иран
– най-добра анимация – „Зоотрополис“
– късометражен анимационен филм – „Свирчо“ („Piper“), Алън Бариларо и Марк Зондхаймър
– най-добър документален филм – „О Джей: Произведено в Америка“ Езра Еделман и Каролайн Уотърлоу
– късометражен документален филм – „Белите каски“, Орландо фон Айнсидел
– късометражен игрален филм – „Пей“ (Унгария) спечели награда „Оскар“
– сценография – „La La Land“
– операторско майсторство – Линус Сандгрен „La La Land“
– грим и прически – Алесандро Бертолаци, Джорджо Грегорини и Кристофър Нелсън за „Отряд самоубийци“
– костюми – Колийн Атууд за „Фантастични животни и къде да ги намерим“.
– монтаж – Джон Гилбърт за „Възражение по съвест“
– визуални ефекти – Джон Фавро „Книга за джунглата“
– звуков мишунг – Кевин О’Конъл, Анди Райт, Робърт Маккензи и Питър Грейс за „Възражение по съвест“
– оригинална музика – Джъстин Хъруиц за „La La Land“
– песен от филм – „City of Stars“ от мюзикъла „La La Land“

Вижте и седемте най-добри момента от снощната церемония:

 

 
 

Омари, хайвер и макарони със сирене са в менюто след наградите „Оскар“

| от chronicle.bg, по БТА |

След като 89-ите награди „Оскар“ вече са раздадени, победители и победени ще се почерпят на Бала на губерантора. За менюто му отговаря отново майстор-готвачът Волфганг Пук, съобщи сп. „Пийпъл“.

За 22-ия си Бал на на губернатора Волфганг Пук е създал над 50 ексцентрични ястия на тема класическия и съвременен Холивуд. Помага му екип от 350 професионалисти.

Само морските деликатеси за бала тежат 1300 кг. Освен рибите ще има щипки от раци, скариди, омари от Мейн, стриди. Оскарите тук са от сьомга, гарнирани с черен хайвер.

След като от години гъделичка вкусовите рецептори на звездите, Волфганг Пук държи на традиционните си рецепти – пилешки пай, макарони със сирене, ребърца, гарнирани с полента с трюфели, омари. Новостите в менюто са кралски рак от Аляска с джинджифил и черен боб, сашими с жълтоопашата риба, хавайска салата от сурова риба тон. Волфганг Пук обещава да има по нещо за всеки вкус.

Обикновено Волфганг Пук не планира ястия, свързани с номинираните, но тази година е изключение. Той се е вдъхновил от филма „Марсианецът“ за зеленчукова градина.

Когато шевовете на елегантните рокли и смокинги започнат да се пръскат, идва ред на шоколадовия бюфет. За почитателите на сладкото ще има шоколадов фонтан, кула от целувки-макарони, шоколадови бонбони, петифури и шампанско.

 
 

Суетата на Оскарите: снимки от червения килим

| от chronicle.bg |

Тези Оскари вероятно ще останат в историята с небивалия гаф по време на връчването на наградата за най-добър филм.

A може би все пак и с победителите. Тук няма да разсъждаваме по въпросите за изборите на Академията, качеството на воденето на Джими Кемъл и справедливостта на наградите -а ще се фокусираме върху блясъка и външния вид на звездите.

Вижте в галерията най-интересно, стилно или скандално облечените звезди.

 
 

Ryanair използва гафа от „Оскар“-ите, за да си направи реклама

| от chronicle.bg |

Нискотарифният превозвач Ryanair използва грешката с обявяването на победителя на „Оскар“-ите в категорията за най-добър филм, за да си направи реклама.

Компанията пусна в Туитър снимка от церемонията с текст:  „Сгрешили сте името? Предлагаме 24-часови гратисни периоди да поправите малки грешки. Така няма да бъдете оставени в La La Land“.