Откъде идват изразите „кашляш като магаре“ и „напил си се като свиня“?

| от |

ПИТАНКА е мястото за всички онези въпроси, които винаги сте искали да зададете, но не е имало на кого. Тук ще намерите и техните отговори, които за вас ще намери Драго Симеонов.

Отговорите може да не са специализирани, да не са сериозни или дори да не са свързани с въпроса, но със сигурност ще получите отговор.

Така че, ако имате въпроси, питайте Питанка. Можете да го направите на страницата на Питанка във Facebook.

Защо се казва „кашляш като магаре“, след като магарето не кашля, и „напил си се като свиня“, след като свинята, не пие?

36e0f98182539c3d

Факт е. Свинята не пие или най-малкото няма навика да си купува алкохол. Ако й се предложи, това е друга работа. С магаретата обаче нещата са малко по-различни. Сега ще отговорим на този магарешко-свински въпрос.

Започваме с магаретата. Не знам колко магарета сте виждали и каква част от тях са били в добро здраве, но всъщност магаретата кашлят, при това много характерно. Те имат интензивен кашлящ рефлекс и той е толкова разпознаваем и забележителен, че дори в народната традиция заболяването коклюш се нарича магарешка кашлица.

Причините за кашлицата при магаретата може да са няколко. Магарето може да получи възпаление на дихателните пътища, причинено от простуда или бактерия. Това, че е магаре, не го имунизира. Имаме дори случаи на магарета с астма, много близка да човешката, и това съвсем не е толкова рядко. Разбира се, магарето може да кашля и не заради заболяване, а просто защото е работило в запрашена среда или е яло определен тип храна, която му пречи да диша. Така или иначе магаретата си кашлят и това е забелязано отдавна.

Разбира се, не всяко магаре кашля, но всяко може да се разкашля, а разкашля ли се веднъж, няма как да сбъркате характерния звук. Затова и в представите ни кашлицата е свързана с магаретата, а не с конете, които също кашлят.

Що се отнася до пиянството на свинята, тук нещата са малко по-различни. Свинете са податливи на алкохолизъм. При редица изследвания е установено, че свинята е най-близо до човека спрямо реакцията към алкохола. Ние имаме сходни кръвоносни и дихателни системи и преработваме алкохола по един и същи начин.

Обаче в естествената си среда свинете нямат достъп до алкохол. Значи, не че не биха пили, просто никой не би ги черпил. Проблемът при свинете е, че единствената им среда е кочината. Те се въргалят по цял ден в мръсотия и кал. Това ги прави социално неприемливи от нас – хората, докато не станат под формата на пържоли. Тогава са напълно социално приемливи.

Пияният, след като загуби контрол над себе си, също се въргаля често пъти в нечистотия. Така че думата свинщина реално отбелязва поведение, което е свързано с липсата на задръжки и обществено неприлично държание, най-вече въргаляне.

Ето как единият случай на анималистично сравнение – „кашля като магаре„, е напълно оправдан и не носи в себе си някаква морална оценка, а е по-скоро живописно описание на симптоми. В другия случай обаче имаме е предимно морална оценка, без да се основава на реална животинска практика. Свинете се ровят в кал, но са си най-вече трезвеници.

Селскостопанските сравнения обаче в повечето случаи се основават на човешката перспектива или са плод на човешки действия. Например „мръзна като куче“ или „пребиткато куче“ не означава, че принципно кучетата обичат да студуват или държат някой да ги набие. Нали така?

Ако имате още въпроси, питайте “Питанка”. Можете да го направите на страницата на Питанка във Facebookкакто и на имейл pitaipitanka@gmail.com.

 
 

Продават въздух от концерт на Адел

| от chronicle.bg, по БТА |

Австралиец се опитва да продаде въздух от концерта на Адел в Аделаида. Въздухът е бил пакетиран в найлонови пликчета, съобщи в. „Уест Острелиън“.

„Грабнете къс история за вашата колекция за Адел“ – пише Шон Макдона към офертата си в Ибей. – Всеки истински фен трябва да притежава такъв въздух. Много изгодно предложение“.

Началната цена на пликче с въздух е 14,95 австралийски долара (около 20 лева).

Концертът на Адел в Аделаида беше на 13 март. Публиката й беше от 70 000 души. Една от фенките й преживя нещо незабравимо, когато певицата я изтегли на сцената, за да пеят заедно.

 
 

Ето го първия трейлър на „Churchill“ с Брайън Кокс

| от chronicle.bg |

Новият Чърчил ще бъде Брайън Кокс във филма„Churchill” на Джонатан Теплицки.

Действието на филма се развива непосредствено преди D-Day през 1944 година, когато едно от най-големите предизвикателства пред силите на Съюзниците е самият Чърчил, който се страхува, че катастрофалните събития от Галиполи през 1915-та, когато загиват над 500 хил. войници, могат да се случат отново.

Лентата е по сценарий на британската историчка Алекс фон Тънзелман, която прави своя дебют в киното.

Премиерата е на 2 юни в Съединените щати и на 6 юни във Великобритания.

А ето го и трейлъра:

 
 

Когато звездите бомбят снимки

| от chronicle.bg |

Фотобомбите представляват накратко следното – когато човек влезе в кадъра при снимката на друг.

Винаги се получава смешно, но е най-забавно, когато фотобомби правят звездите.

Предлагаме ви в галерията списък със снимки на знаменитости, които „случайно“ се приплъзват в кадъра на друг.

Сред тях можете да видите бивш президент, британската кралица и много актьори и актриси.

 

 
 

Emirates и Дженифър Анистън срещу забраната за лаптопи

| от chronicle.bg |

Американското правителство забрани преноса на лаптопи и друга електроника в ръчния багаж в самолет. Emirates отговарят на това с рекламен клип с Дженифър Анистън.

В рекламата, озаглавена „Let us Entertain You“ („Нека ви забавляваме“ – от англ. ез.), Дженифър Анистън пътува в икономична класа в Airbus A380. Със спота Emirates напомня за системата си за забавление, която включва над 2500 канала за филми, телевизия и музика. Тя е предостатъчна, за да не забележим липсата на лаптопи, заради забраната им.

Клипът всъщност е от реклама, която Анистън снима за авио компанията миналата година. Президентът на Emirates сър Тим Кларк уверява, че забраната ще се спази в срок. Освен Emirates забраната усещат и 8 други компании от Близкия Изток и северна Африка.

Клипът не разкрива нищо изненадващо, имайки предвид, че през 2016 компанията печели титлата „Най-добра авио компания на света“. Състемата им пък печели „Най-добрата система за забавление на пътници в света“.

Следва клипът: