Обичай оковите си, Пепеляшке!

| от | |

Автор: Лола Монтескьо (още от нея на chuime.bg)

Когато бях момиче и прекарвах летните си ваканции при баба, имах неколцина приятелки, имали нещастието да се родят в семейства с така да се каже традиционни разбирания.

Всъщност като се замисля, май всичките ми дружки от това малко планинско градче бяха обречени да растат в традиционен модел семейства. Някои бяха малко по-свободни, други караха нещо като военна повинност под родния си покрив.

Общо взето обаче всички тези момичета имаха да изпълняват сериозни домашни задължения и само след извършването им можеха да излизат да играят. Били сме може би на около 12-13 години. Игрите навън бяха позволени, само ако Мариета първо боядиса оградата на къщата (Том Сойер в пола, кълна се), Елка сготви за баща си и брат си (майката ги беше напуснала), Весето извади костилките на 4 килограма череши, приготвени за компоти, а Катето изглади. Задачите в повечето случаи се даваха от строгите бащи, а майките тихомълком бяха съгласни. Не че аз не помагах на баба, но спорадично и то, когато тя ме помоли – примерно да обеля чушките за зимнината. Аз, като виждате, от малка съм си твърдоглава, бунтарски настроена и МЪРЗЕЛИВА Пепеляшка!

Нямах ежедневното задължение да си заработя играта. И не че някоя от приятелките ми е страдала много, но все пак тази форма на заробване ме възмущаваше, защото закъснявахме за лудориите, които си бяхме намислили. Така че боядисвах и аз с тях огради, вадех костилки и подсвирках под балкона на готвещите и гладещите да побързат.

Всичките ми приятелки имаха братя. Братята имаха едно задължение – да човъркат по автомобила в събота заедно с таткото. Ах, да, и да държат изкъсо сестра си да спазва прилично поведение вечер в младежкия клуб. В смисъл – никакви момчета, никакви цигари. Всичките тези момичета заминаха да следват в други градове, когато пораснаха и първите години изкараха в нон-стоп купони с мъже, алкохол, цигари… Сигурна съм, че и с удоволствие са спрели да готвят, гладят и да ядат череши. Наваксаха си. Братята им пък, с малки изключения, си останаха в малкото градче и се ожениха за покорни жени, които поеха боядисването на огради и правенето на компоти от сестрите, докато благоверните им лежат под колите на двора.

Разказвам тази история, защото се сетих за детството си, докато четях стари коментари под “Мръсните тайни на Пепеляшка” в блога ми. Те много ме впечатлиха. Не с това, че доста хора схващат сатирата като чиста монета и не с това, че доста майки се успокоиха, че не са сами в лудостта си. :-)

Изуми ме един друг факт – почти никой не коментира превъплъщението на много принцове в мъжете, подобни на братята на моите приятелки от детството. И фактът, че Пепеляшка отново е насадена на огнището, което трябва покорно да чисти, но с ръчица на която проблясва златна халка. Тя е нейната окова, която трябва да обича.

Тая работа явно си е толкова нормална, че освен крива усмивка не заслужава повече. Ожесточеният бой във форума бе за това дали аз мрънкам и съм лигла, защото открито признавам колко тежка е майчината роля. Тоест, некаква си пепеляшка се бунтува срещу боядисването на огради, правенето на компоти, готвенето или гледането на деца, защото й мъчно за игрите, пардон стъклените обувчици. И пита – бе не е ли редно и принцът (или пък братът) да свърши малко работа? Аз да не съм купена на пазара за роби?

Но всички знаем, че истинските пепеляшки си чистят огнището покорно и не протестират. Защото ролите в приказките са раздадени и на нея й се пада тази. Толкоз! Точка! Някои коментират, че отношенията между принца и пепеляшка на другия ден са въпрос на избор. Просто Пепеляшка вместо да мери обувки, за да докаже, че е подходяща (това не го приемайте буквално, а като метафора, че в тази приказка жената е подлагана на тест, а мъжът по презумпция е съвършен, може би трябва да спретне едно състезание по белене на картофи и да се омъжи за победителя. :-) Може би.

Проблемът на тази теза е, че освобождаването на пепеляшка от огнището зависи единствено от късмета й.  Или от съобразителността й. Или ще попадне на принц, който й ПОМАГА, или – не. Пиша помага с големи букви, защото това също според мен не е достатъчно. Той трябва ДА ДЕЛИ. И радостите и несгодите, нали така? Това не бива да се оставя на късмета или съобразителността. Трябва да е норма в отношенията, към която да се стремят и жените, и мъжете.

За беда има коментари като “мъжът ми не е длъжен” или “така й се пада, след като едно яйце не може да Му опържи”…  Напротив, мъжът е длъжен. Също толкова, колкото и жената. На пепеляшка също й се спи, мили принцове. На пепеляшка също й се играе на компютъра/ходи на кино/среща с приятелки. На пепеляшка й се иска да се концентрира върху работата си, ако има кой да играе с детето. На пепеляшка й се иска да не се концентрира върху работата си, ако има кой да работи, а тя си играе с детето. На пепеляшка също й се иска да намери сготвено, опрано и изчистено от време на време. Примерно. Пепеляшка не е само майка и съпруга, но и дъщеря или сестра, приятелка, служителка, и най-вече – жена.

Просто на пепеляшка ролите й са много по задължение, а на принца – толкова, колкото реши. Ако той не ПОМАГА, не е мързелив. Пепеляшка обаче е набедена за мързелана, ако реши, че не иска да мие чинии. Ако той не става нощем да дундурка бебето,  не е лош татко. Пепеляшка обаче е антимайка, ако каже на висок глас: „Искам да поспя“. На принца му се случва да остане без работа, никой не го кори. Ако пепеляшка обаче не работи, за да гледа деца (това не се смята за работа), тя става “тъпа домакиня.” Ако пепеляшка и работи въпреки гледането на децата, се превръща в лоша майка.

Така или иначе, мили пепеляшки, на другия ден след края на приказката е много лесно да ви пробутат ролята на лошия. Ако не обичате оковите си, например. Или ако нямате късмет. :-)

Ах, да, и още нещо, мили принцове: пепеляшка дебелее, уморява се и остарява. И само две неща я правят все още принцеса: любовта и уважението ви.

 
 

Филмите, селектирани в „Петнайсетдневката на режисьорите“ в Кан

| от chronicle.bg, по БТА |

В паралелната секция „Петнайсетдневката на режисьорите“ на кинофестивала в Кан бяха селектирани 19 филма от 1649 предложени пълнометражни ленти.

Сред финалистите фигурират „Un beau soleil interieur“ на френската режисьорка Клер Дени с участието на Жерар Депардийо и Жулиет Бинош, музикалната комедия на Брюно Дюмон „Jeannette, l’enfance de Jeanne d’Arc“ и „Alive in Paris“ на Абел Ферара.

„Тази година постъпиха с 67 кинотворби повече от миналата 2016-а в паралелната секция „Петнайсетдневка на режисьорите“. Сред тях фигурират пет филмови дебюта и пет френски, пет американски, три италиански и седем ленти на жени-режисьорки“, заяви директорът на програмата Едуард Уайнтроп.

„Петнайсетдневката“ ще бъде открита с прожекцията на комедията „Un beau soleil interieur“. „Харесваме кинотворците, които изпробват нови неща, така че и ние се опитваме да дадем своя принос, като ще стартираме паралелната секция с комедия“, коментира Уайнтроп.

Сред другите включени заглавия фигурират лентите на Шон Бейкър „The Florida Project“, „The Rider“ на Клои Жао, „Patty Cakes“ на Кери Мърниън, „West of the Jordan River“ на Амос Гитай и др.

 
 

Sofia Restaurant Week се завръща с ново пролетно издание

| от Спонсорирано съдържание |

София отново ще потопи сетивата си в море от кулинарни преживявания – от 7 до 13 май Sofia Restaurant Week ще ви накара да откриете вкусните тайни на 25 от най-добрите столични ресторанта.

След изключително успешното първо издание на Фестивала през септември 2016 г., пролетната Седмица на софийските ресторанти ще ви предложи нови локации, менюта и кулинарни изкушения.

В пролетното издание има 17 нови ресторанти, които заедно с останалите 8, предлагат две различни менюта по избор. Всеки един от ресторантите притежава уникална атмосфера, и е подбран след внимателна селекция от организаторите.

В рамките на седем дни може да опитате невероятна храна, резервирайки своите места в предпочитаните ресторанти, които предлагат няколко степенно меню на стойност 25 лв., без включени напитки.

Единствено по време на Sofia Restaurant Week ще може да обиколите със своето семейство и приятели максимален брой от модерните кулинарни локации в града, без да се притеснявате за семейния бюджет или за времето.

GIP_Morino

Kohinoor, SASA, Wagamama са само част от екзотичните места, които може да посетите. Ресторантите са избрани според качеството на храната и обслужването, интериора и наличието на приятна градина, както и заради изключителното кулинарно преживяване, което предлагат.

В зависимост от настроението и придружителите, може да избирате между малки семейни ресторанти като Vino&Tapas и Багри, авторска кухня в Nico’las, 33 Гастронавта и Вакуум, както и висок клас заведения като Talents или Клуб Пушкинъ. Почитателите на живата джаз музика ще могат да посетят Egur, Egur и Morino Urban Wine & Dine. Petrus е подходящ и за семейства с деца, и ще изненада всички с новото меню, което шеф Петър Янков е подготвил. За любителите на steakhouse grill заведенията, организаторите са избрали Roadhouse Grill, където ще могат да опитат месо от висок клас, доставено от САЩ и Италия.

IMG_33Gaustauts

За любителите на вкусната чуждестранна кухня Sofia Restaurant Week предлага азиатска, индийска, средиземноморска, френска, италианска, арменска и гръцка кулинария. Сред предложените ресторанти ще намерите както модернистична, така и традиционна кухня, а някои от местата ще ви изненадат и с иновативни предложения.

Пролетната тема ще бъде застъпена в менютата на ресторантите с присъствието на специалитети с агнешко месо и свежи сезонни зеленчуци.
Sofia Restaurant Week се организира от водещи онлайн и офлайн пътеводители за заведения и туризъм на български и английски език – Zavedenia.bg и Sofia In Your Pocket.

Всички ресторанти, както и менютата, които предлагат, можете да видите на официалния сайт на Sofia Restaurant Week.

Резервации за Sofia Restaurant Week ще могат да бъдат направени от 26 април 2017 г. чрез интернет страницата на Фестивала.

 
 

23 филма, обвинени в расизъм заради кастинга

| от |

Холивуд се побърква по какво ли не. Но един от най-големите проблеми е предимството на белите актьори пред останалите – дори когато ролята не е на бял човек.

През 1965 година легендата Лорънс Оливие се боядисва в черно, за да играе в „Отело“. Джон Уейн пък, който е по-американец от Белия дом, играе монголеца Чингис Хан. Днес имаме Скарлет Йохансон в „Дух в броня“, както и доста други – Мат Деймън и целия каст на „Изход: Богове и Царе“.Официалният термин е „whitewashing“ и буквално се превежда като „промиване“.

Режисьорите твърдят, че не могат да намерят актьори със съответния произход и цвят на кожата, които да успеят да изнесат целия филм. Казват, че всичко е измислица и затова няма значение кой какъв човек играе или пък просто се примиряват с това, че имат някой да играе ролята там.

В зенита на политическата коректнос, ще ви покажем 23 филма, в които актьорите играят освен роля, и раса. Прощавайте, но Ема Стоун играе полуазиатка!

 
 

Deadpool 2 по кината на 1 юни 2018

| от chronicle.bg |

FOX обяви своята програма за филмите по комикси на Marvel, предвидени за 2018 г.

Киностудиото започва през април, когато очакваме нов филм от поредицата X-Men, базиран на сюжетната линия New Mutants. Той ще се пови по кината на 13-ти април 2018 г., а няколко месеца по-късно ще видим и дългоочакваното продължение на Deadpool.

Засега то носи името Deadpool 2 и премиерата е предвидена за 1-ви юни 2018 г.

В края на следващата година ни очаква още една комикс-лента, която отново е вдъховена от X-Men. Той се нарича X-Men: Dark Phoenix и ще дебютира на 2-ри ноември 2018 г.