Обичай оковите си, Пепеляшке!

| от | |

Автор: Лола Монтескьо (още от нея на chuime.bg)

Когато бях момиче и прекарвах летните си ваканции при баба, имах неколцина приятелки, имали нещастието да се родят в семейства с така да се каже традиционни разбирания.

Всъщност като се замисля, май всичките ми дружки от това малко планинско градче бяха обречени да растат в традиционен модел семейства. Някои бяха малко по-свободни, други караха нещо като военна повинност под родния си покрив.

Общо взето обаче всички тези момичета имаха да изпълняват сериозни домашни задължения и само след извършването им можеха да излизат да играят. Били сме може би на около 12-13 години. Игрите навън бяха позволени, само ако Мариета първо боядиса оградата на къщата (Том Сойер в пола, кълна се), Елка сготви за баща си и брат си (майката ги беше напуснала), Весето извади костилките на 4 килограма череши, приготвени за компоти, а Катето изглади. Задачите в повечето случаи се даваха от строгите бащи, а майките тихомълком бяха съгласни. Не че аз не помагах на баба, но спорадично и то, когато тя ме помоли – примерно да обеля чушките за зимнината. Аз, като виждате, от малка съм си твърдоглава, бунтарски настроена и МЪРЗЕЛИВА Пепеляшка!

Нямах ежедневното задължение да си заработя играта. И не че някоя от приятелките ми е страдала много, но все пак тази форма на заробване ме възмущаваше, защото закъснявахме за лудориите, които си бяхме намислили. Така че боядисвах и аз с тях огради, вадех костилки и подсвирках под балкона на готвещите и гладещите да побързат.

Всичките ми приятелки имаха братя. Братята имаха едно задължение – да човъркат по автомобила в събота заедно с таткото. Ах, да, и да държат изкъсо сестра си да спазва прилично поведение вечер в младежкия клуб. В смисъл – никакви момчета, никакви цигари. Всичките тези момичета заминаха да следват в други градове, когато пораснаха и първите години изкараха в нон-стоп купони с мъже, алкохол, цигари… Сигурна съм, че и с удоволствие са спрели да готвят, гладят и да ядат череши. Наваксаха си. Братята им пък, с малки изключения, си останаха в малкото градче и се ожениха за покорни жени, които поеха боядисването на огради и правенето на компоти от сестрите, докато благоверните им лежат под колите на двора.

Разказвам тази история, защото се сетих за детството си, докато четях стари коментари под “Мръсните тайни на Пепеляшка” в блога ми. Те много ме впечатлиха. Не с това, че доста хора схващат сатирата като чиста монета и не с това, че доста майки се успокоиха, че не са сами в лудостта си. :-)

Изуми ме един друг факт – почти никой не коментира превъплъщението на много принцове в мъжете, подобни на братята на моите приятелки от детството. И фактът, че Пепеляшка отново е насадена на огнището, което трябва покорно да чисти, но с ръчица на която проблясва златна халка. Тя е нейната окова, която трябва да обича.

Тая работа явно си е толкова нормална, че освен крива усмивка не заслужава повече. Ожесточеният бой във форума бе за това дали аз мрънкам и съм лигла, защото открито признавам колко тежка е майчината роля. Тоест, некаква си пепеляшка се бунтува срещу боядисването на огради, правенето на компоти, готвенето или гледането на деца, защото й мъчно за игрите, пардон стъклените обувчици. И пита – бе не е ли редно и принцът (или пък братът) да свърши малко работа? Аз да не съм купена на пазара за роби?

Но всички знаем, че истинските пепеляшки си чистят огнището покорно и не протестират. Защото ролите в приказките са раздадени и на нея й се пада тази. Толкоз! Точка! Някои коментират, че отношенията между принца и пепеляшка на другия ден са въпрос на избор. Просто Пепеляшка вместо да мери обувки, за да докаже, че е подходяща (това не го приемайте буквално, а като метафора, че в тази приказка жената е подлагана на тест, а мъжът по презумпция е съвършен, може би трябва да спретне едно състезание по белене на картофи и да се омъжи за победителя. :-) Може би.

Проблемът на тази теза е, че освобождаването на пепеляшка от огнището зависи единствено от късмета й.  Или от съобразителността й. Или ще попадне на принц, който й ПОМАГА, или – не. Пиша помага с големи букви, защото това също според мен не е достатъчно. Той трябва ДА ДЕЛИ. И радостите и несгодите, нали така? Това не бива да се оставя на късмета или съобразителността. Трябва да е норма в отношенията, към която да се стремят и жените, и мъжете.

За беда има коментари като “мъжът ми не е длъжен” или “така й се пада, след като едно яйце не може да Му опържи”…  Напротив, мъжът е длъжен. Също толкова, колкото и жената. На пепеляшка също й се спи, мили принцове. На пепеляшка също й се играе на компютъра/ходи на кино/среща с приятелки. На пепеляшка й се иска да се концентрира върху работата си, ако има кой да играе с детето. На пепеляшка й се иска да не се концентрира върху работата си, ако има кой да работи, а тя си играе с детето. На пепеляшка също й се иска да намери сготвено, опрано и изчистено от време на време. Примерно. Пепеляшка не е само майка и съпруга, но и дъщеря или сестра, приятелка, служителка, и най-вече – жена.

Просто на пепеляшка ролите й са много по задължение, а на принца – толкова, колкото реши. Ако той не ПОМАГА, не е мързелив. Пепеляшка обаче е набедена за мързелана, ако реши, че не иска да мие чинии. Ако той не става нощем да дундурка бебето,  не е лош татко. Пепеляшка обаче е антимайка, ако каже на висок глас: „Искам да поспя“. На принца му се случва да остане без работа, никой не го кори. Ако пепеляшка обаче не работи, за да гледа деца (това не се смята за работа), тя става “тъпа домакиня.” Ако пепеляшка и работи въпреки гледането на децата, се превръща в лоша майка.

Така или иначе, мили пепеляшки, на другия ден след края на приказката е много лесно да ви пробутат ролята на лошия. Ако не обичате оковите си, например. Или ако нямате късмет. :-)

Ах, да, и още нещо, мили принцове: пепеляшка дебелее, уморява се и остарява. И само две неща я правят все още принцеса: любовта и уважението ви.

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.

 

 
 

Изтекоха снимки на новия смартфон на Meizu

| от chronicle.bg |

Наскоро Meizu представи официално смартфоните Pro 6 Plus и M3X.

На 6 декември компанията ще даде пресконференция, на която вероятно ще представи още свои устройства. Слуховете твърдят, че Meizu ще покаже M5 Note, но на сцената ще се появи и друга джаджа с кодовото име Meizu Four (1206).

Днес в китайската социална мрежа се появи порция снимки на телефона.

Все още няма официална информация за спецификациите на смартфона, но според слухове, Meizu Four ще има извит 2K AMOLED Edge дисплей и Exynos 8890 чипсет.

Meizu-Four-leak_6

Източник: GSM Arena

 
 

Gipsy King: Кралският S-Class от Vilner

| от chronicle.bg |

Това, което виждате на снимките, е един от най-новите проекти на Art Studio Vilner. Автомобилът е топ изпълнението на Mercedes-Benz S-Class, като изключим S 65 AMG и Maybach, който реално е позициониран, като отделен модел.

Клиентът е избрал мощният 585 к.с. S-Class, с топ оборудване, но каталогът с опции на Mercedes-Benz така и не е успял да отговори напълно на желанията му за интериор, дори в секциите с AMG и Designo предложения. Това насочва ’The King’ – ще го наречем така, защото ни помоли да запазим името му в тайна -, към Art Studio Vilner.

мерцедес, кола

Фина черна кожа и алкантара, ромбоидно-квадратен десен, изразен чрез бели, контрастни шевове. Vilner изпълняват дори стелките от кожа с квадратна графика, като същият десен е повторен и от двете страници на таблото с алкантарата, които през повечето време остават скрити от затворените предни врати. Пресичащите се бели шевове вървят през централните области на седалките, отстрани на централния тунел, както и по тавана на автомобила. Кората на капака на багажника също е получила фино отношение, алкантара и бели шевове в квадратни графики.

мерцедес, кола

Секции от алкантара и фина кожа „Напа“ правят волана едновременно приятен за окото и на допир. Алкантара покрива гърба на вътрешното огледало, гърбовете на подглавниците и всички оригинално оставени голи пластмасови елементи в интериора. Тя присъства и на тавана, както покрива дори отварящото се „яйце“, което помещава бутоните за набиране на телефонни номера.

мерцедес, кола

2015 Mercedes-Benz S 63 AMG, 5461 куб. см, V8, 585 к.с., 900 Нм, 7 ст. автоматична, задно задвижване, 2045 кг.

 
 

Дарете близките си за Коледа с орангутан

| от chronicle.bg, по theorangutanproject.eu |

Често подаръците за Коледа са силно ненужни. Сега обаче това може рязко да се промени. Орангутаните няма да събират прах по рафтовете в секцията.

Интернет сайт предлага да осиновите орангутанче вместо да купувате на близките си подарък за Коледа. Това става с дарение, а след като то е направено, можете да пратите по имейл сертификата до „жертвата“ на подаръка ви или да го изпратите до себе си, да го принтиранет и да го подарите лично.

Даренията са в размер на 20 и 35 евро. За 20 евро вие ще уредите на животинката един месец свежа и питателна храна от плодове и зеленчуци. За 35 евро осигурявате същото плюс пъзел, който орангутанчето трябва да реши, за да получи храната. Пъзелите развиват мозъка на животните и правят ежедневието им в приюта по-приятно.