Най-странните пари по света, или валута отвъд тривиалното

| от |

Альона Нейкова

В банкноти и монети може да се превърне практически всичко

Все повече специалисти призовават през ХХI век да се ограничи използването на общоприетите парични знаци и да се мине към виртуалното разплащане. Но в доста страни по света хартиените банкноти и металните монети така и не успяват да намерят реално приложение. И независимо от факта, че отдавна са отминали времената на герданите и огледалата като разменна валута, на Земята все още се използват доста необичайни парични единици.

Зелената марка има всички основания да бъде причислена към най-странните валути. С такива банкноти се пазарува във Виетнам. Има обаче и уловка – с тях не може да се купи всичко, което се продава в магазините, а само някои конкретни стоки. По краищата на тези специални марки има купони, които се откъсват. Така притежателят на парите плаща за онова, което е изобразено върху тях. Например ако тази разплащателна единица е предназначена за купуването на облекло, купоните дават правото притежателят им да се сдобие само с панталон, чорапи, риза и т.н., като за всеки тип дреха има ограничено количество парични знаци.

Дървените банкноти, както за по-кратко са наричани сентениалите, са единствените в света, използвани навремето в градчето Мус-Джо, разположено в канадската провинция Саскачеван. Германците след Първата световна война използват такъв начин на печатане на валутата си, че в пари да може да се превърне практически всичко. Това се дължи на стремежа на цялата нация с всички сили да върне от небитието Райхсбанк и да се изплатят огромни обезщетения на засегнатите от катастрофалните битки страни. Дървените пари обаче се превръщат в едни от най-необичайните банкноти, произведени по онова време.

Фунтът на Луис е пример за реална валута, използвана само на конкретно място в света. Именно в това английско градче, на което са кръстени парите, кметът Майкъл Чартие решава да създаде собствена парична единица, за да се стимулират малките магазинчета, векове наред опитващи се да запазят традиционните за местността занаяти. Примерът се оказва заразителен и едва година по-късно брикстънският фунт завладява градчето край Южен Лондон, на което е кръстена валутата. С тези пари жителите имат правото в рамките на населеното място да купят абсолютно всички стоки и дори да си платят сметките за ток, вода и т.н.

Доларът на Дисни е една от най-силните валути в света. Този паричен знак е създаден през 1987 г. Ценността на парите с номинал $1, $5, $10 и $50 е изравнена с долара на САЩ. Банкнотите обаче може да се използват само в тематичните паркове и частния остров на Дисни (Castaway Cay), в специализирани курорти и на круизни кораби.

Чилийското песо не е нито странна, нито необичайна валута. Но когато става дума за серията монети от 2008 г., усмивките са гарантирани. Чувството за хумор наистина е необходимо, за да бъде разбрана грешката, мултиплицирана в 50 млн. бройки по 1 песо, върху които името на държавата е изписано грешно – Република Чии (Republica de Chiie).

Преработените пари изобщо не означават, че са втора употреба или са направени от рециклирана хартия и вторични суровини. Етимологията на названието на тази валута отвежда в средата на XIX век, когато Карибските острови започват да претопяват чуждоземни монети и да правят от така получения метал собствени. Цялата тази сложна манипулация се извършва заради факта, че местните жители няма откъде другаде да се сдобият с ценната суровина. Най-странните „преработени“ пари – с отверстие във формата на сърце, са били в обращение в Доминиканската република.

Космическият паунд е валута, която никога не е била използвана на Земята. Паричните знаци все още кротко чакат цивилизацията ни и технологиите да стигнат такова ниво, че в бъдеще наистина да се превърнат в единна единица за пазаруване във Вселената. Изработените монети са направени така, че да издържат натоварването на пътуванията из Галактиката: те нямат остри ъгли и са създадени от абсолютно безвредни за човешкия организъм вещества. Тази валута от света на фантастиката всъщност е разработена от учени на Националния космически център и Лестърския университет във Великобритания като алтернатива на паричните преводи по електронен път – удобни за жителите на Земята, но надали разпространени в цялата Вселена.

Сребърният долар на островите Палау шашва света през 2007 г. Именно тогава една от най-малките страни на планетата ни създава доста нетрадиционна собствена валута. Върху монетата не само че има изображение на Дева Мария, но парата е и с миниатюрен резервоар, който съдържа светена вода от прочутата пещера в Лурд (Франция).

Камъните Раи са може би едни от най-необичайните пари на света. Въпреки че са открити преди 5-6 столетия, и в днешния ХХI век се смятат за незаменим символ на богатството. Всъщност валутата е изключително популярна на островите Яп, Микронезия. Особеното при нея е, че изглежда като огромни каменни дискове от варовик с голяма дупка в средата. Размерите на камъните са доста различни: най-впечатляващите са с диаметър 3 метра, дебелина 50 см и тегло 4 тона. Стойността на парите зависи изцяло от определени параметри като размер, цвят, качество на изработката, както и историята на произхода на валутата. Раи се ползват за търговски сделки, както и по време и след военни действия, при сключване на брак, раждане на дете и т.н. Любопитен факт е, че при смяна на стопаните парите рядко се преместват на друго място.

Жителите на Яп се сдобиват с ценните камъни от островите Палау, откъдето ги докарват с помощта на специални канута или салове. А това изобщо не е лесна работа. Когато се сдобиват с железни прътове за по-лесен и бърз добив на пари, се стига до инфлация. Валутата се получава на разменни начала – желаещите да придобият ценния варовик, от който е направена, предлагат на притежателите на Раи гердани, кокосови орехи, както и ядките им, известни като копра. Японците, завладели островите по време на Втората световна война, използват огромните дискове за строителни цели и вместо котва. Интересното е, че камъните Раи са не просто парична единица, а и национален символ на Микронезия.

Темата за парите векове наред продължава да вълнува хората по цял свят. През каквито и аспекти да се пречупва знанието за произхода и употребата на различните валути, в крайна сметка се стига до известната поговорка „Щастието не е в парите, а в тяхното количество“. Уви…

strange currency1

strange currency2

strange currency3

Дървените пари са сред най-необичайните банкноти

strange currency4

Зелените марки са съставени от купони, които се откъсват при пазаруване

strange currency5

Фунтът на Луис е с ограничено място на употреба

strange currency6

Доларът на Дисни е сред най-силните валути в света

strange currency7

Сгрешеното песо

strange currency8

Космическите дискове ще проправят път на търговията във Вселената

strange currency9

Ценността на камъните Раи е и в начина, по който жителите на Яп се сдобиват с тях

strange currency10

Сребърна монета със светена вода

 
 
Слави Трифонов, цензура

Цен*ура

Цен*ура

| от |

Вие имате магазин за плодове и зеленчуци, аз имам 10 реда фиданки. Правим договор аз да продавам на вашия плод-зеленчук и да правим бизнес.

Идвам, 5-6 години продавам много готина продукция, но днес ето че вече продавам каквото си искам, защото имам тази свобода и по закон, и по договора ми с вас.

Вие ми казвате: „Днес магазинът е затворен, защото прекаляваш“. Аз ви казвам: „Черните ми дрехи крият от вас колко са бели душите ми.“ И съм прав, защото така сме се разбрали. Само дето не съм прав…

Не съм прав по същия начин, по който не съм прав, когато момичето предложи да плати на първа среща, аз да кажа „Ми окей“. Това, което ще стане, когато тя си плати, няма да е неморално или незаконно. Ще е тъпо.

На магазина пише “Плод-зеленчук”, хората очакват ако не само плодове и зеленчуци, то поне предимно това. Затова влизат. Като влязат обаче единственото плодово в магазина е презервативи с вкус на лимон. Често нямам и от тях.

Поне да продавах добре, но не продавам особено добре. София-Ден-и-нощният отсреща продава 2 пъти колкото мен. А дори не продават от магазин, а от багажник на кола. Нормално е да затворите магазина, нормално е да направите нещо.

От една страна така. От друга страна…

Това е Слави Трифонов и историята му на екран доказва, че той е поставял ултиматуми, чупил е телевизори, изхвърлял е боклуци. бТВ би трябвало добре да знаят за какво става въпрос. Какво да очакваш от Слави Трифонов?

Да добавим и това, че преди записа на всяко предаване сценарий получават не само режисьорите, Ку-ку бенд и т.н. Сценарият стига и до един човек, който се нарича делегиран продуцент. Той (или тя) е от страната на телевизията и следи “да не стане нещо”. Съответно – бТВ знаят какво ще става във всяко предаване. Естествено, едва ли са знаели, че Филип Станев ще къса снимка на президента, но това е частен случай.

В този смисъл в спора си със Слави Трифонов те са в ролята на момичето, което на първа среща каже: „Ти ще платиш“. Нито е неморално, нито е незаконно. Тъпо е.

Двете страни са заедно в тази работа, а работата е ясна.

В крайна сметка след цялата разправия с „Шоуто на Слави“, довечера всички ще са пред телевизора, за да видят какво ще стане. Излъчва се, рейтингът се вдига, Слави се чува, а новият изпълнителен директор на бТВ Флориан Скала оправдава доверието – всички са щастливи.

Преди 2-3 годни в едно интервю питаха DJ Станчо още ли има вражда между „Снайпер Рекъдрс“ и „Аренби Рекърдс“ и той каза: „А-а-а, не, то това беше само за да продаваме касетки.“

А ако случайно бТВ реши и тази вечер да пуска стари записи, то шоуто така или иначе ще продължи. С малко повече шум на улицата.

 
 

Апартамент на Дейвид Боуи в Ню Йорк се прдава

| от chronicle.bg, по БТА |

Бившият апартамент на Дейвид Боуи край южната част на Сентръл парк в Ню Йорк е обявен за продан.

Дейвид Боуи, който вече не е между живите, и съпругата му Иман живееха в апартамента през 90-те години на миналия век, преди да го продадат през 2002 г. Те оставиха пиано в апартамента, когато се преместиха в друго жилище. То все още е там.

Апартаментът с три спални с прекрасен изглед към Сентръл парк е обявен за продан за 6,5 милиона долара.

Според източници, цитирани от сп. „Форбс“, Боуи и Иман превърнали една от баните в апартамента в паник стая, в която да потърсят убежище, ако неканен гост проникне в жилището. Паник стаята впоследствие отново била превърната в баня.

След като продадоха апартамента, Боуи и Иман се преместиха в жилище в Сохо.

 
 

Suzuki Ignis: от града, през неолита, до Възраждането

| от |

На пръв поглед Suzuki Ignis попада в спорно добрата категория „симпатичен автомобил“.

Това може да не звучи обидно, но представете си цял живот да ви наричат „симпатичен“. Нито един път „красив“, нито един път „уникален“, нито един път „превъзходен“. Самочувствието ви едва ли ще хвърчи в облаците.

Затова подхождам към Suzuki Ignis с амбицията да видя този автомобил отвъд симпатичното. Персоналната ми симпатия се ражда от визуалната му прилика с първия ми автомобил, ексцентрична Mazda Demio, и от особено приплеснатата задница. Само японци могат да създадат такава задница, в това няма съмнение.

Докато се отправям към центъра на София, веднага става ясно, че шофирам един много сгоден градски автомобил.

Градското шофиране е удоволствие – нещо, което редовните шофьори знаем, че в последно време е сериозно предизвикателство. Задръстванията и малоумните шофьори са си факт, но когато човек се сблъсква с тях зад стъклото на един приятен, елегантен интериор, всичко се понася по-лесно.

интериор, кола

 Другото градско достойнство на Ignis е паркирането.

Едно време се чудех как така 10-годишни деца шофират гаргантюански пикапи в американските филми, докато не установих, че в Щатите почти всички коли са автоматик. По същия начин смятам, че и второкласник може ловко да маневрира с Ignis, заради добрата задна камера за ясна видимост и габаритите, които позволяват вмъкване на изключително тесни места. Дължината му е 3,7 метра, а радиусът на завиване е само 4,7 м, което го прави изключително маневрен.

Ловко вкарвам Игнасио между два спрели гиганта на улица „Париж“. След час в офиса се връщам в него, за да потегля към избраната дестинация.

Необходимо е да спомена, че въпросната дестинация е малко особена. Тръгваме към неолитно селище „Тополница“, което се намира до известното с европейския си вид село Чавдар. По пътя става ясно, че управлението на Игнасио се случва с лекота – както на пътя, така и извън него. За това ще стане дума по-късно.

Поведението му на асфалта е достатъчно стабилно и сигурно, за да го класира като удачен избор за дълго извънградско пътуване.

Много полезно допълнение са системата за предупреждение за напускане на лентата и класическия автопилот. Завоите на Гълъбец, които обичайно предизвикват стомаха ми да се свие като ощипан таралеж, се понасят доста прилично. Пъргаво, с изобилие от пасивни и активни елементи за сигурност, шофирането на Ignis става все по-увличащо.

кола, сузуки

Когато стигаме до мястото, където ще спим, изживявам лек шок. Подготвена съм за неолитните условия, но съм пропуснала, че колибата ни има един метър свободно преминаващ вятър между покрива и наровете, одрани котки по столчетата и тоалетна – клекало на километър и половина. Оставяме Игнасио да червенее красиво на хълма на неолитното селище, малко под параклиса, и се опитваме да се приспособим към къщата ни за вечерта. Пропуснах да спомена, че денят е рожденият ден на съпруга ми и съм решила, че ще му спретна хипервълнуваща изненада, за която той по пътя закачливо пита да не би да съм решила да спим в някоя плевня. Е, да. Понякога шегата е вярна.

IMG_5994

Към 11 ч. вечерта установяваме, че единственото живо същество в радиус от 10 км, е автомобилът, а когато лягаме на наровете, романтиката бързо бива поставена под въпрос заради ураганния вятър, който блъска главите ни в сламата.

След бърза преценка на ситуацията с огромно облекчение и с обещание, че ще се върнем в „Тополница“ през лятото с компания, потегляме към Копривщица. Тук трябва да споменем, че на вратите на Ignis гордо стои надписа Made in Japan – гарант за високо качество, а моделът има 5 звезди за безопасност от Euro NCAP. Таблото е изключително опростено, което ми харесва, тъй като се изпотявам от вида на твърде много копчета, а големият сензорен дисплей по средата е доста приятен.

Докато се движим към Копривщица по тъмно, слушаме саундтрака на „Twin Peaks“.

Леко се вкарваме във филма, очаквайки вместо надписа „Копривщица“ някак да видим табелата от шапката на сериала.

Докато луната се показва иззад облак на Audrey`s Dance, стигаме до меката на българското гостоприемство в най-чистия му вид, паркираме (разбира се, безпроблемно) Игнасио на една от тесните улички и отиваме да празнуваме рожден ден в „Дедо Либен“, където местни хора пеят народни песни и танцуват хора, демонстрирайки толкова естествен патриотизъм, че биха засрамили всеки наричащ себе си „патриот“ в политиката и извън нея.

сузуки

Нощта преваля и слънцето се хързулва над Копривщенските поляни, в двора на хазяите ни тича пекинез, спали сме на вятър под 120м/сек и светът е чудесен. Предимно защото днес ще тестваме офроуд възможностите на Ignis. Казват, че са подходящи за лека разходка „по нивата“ и за живущи в ниско-планински квартали през зимата, но някак имам чувството, че малкият може повече.

Изкарвам го на въпросните поляни.

Оказва се, че благодарение на високия просвет, Игнасио може почти безпроблемно да се придвижва по леко пресечен терен, включително пасбищна нива.

сузуки

Асистентът при спускане и потегляне при наклон помага за офроуд частта и с ръка на сърцето мога да кажа, че Ignis може да накара повече от половината кросоувъри, които са два сегмента над него да се червят от срам.

сузуки

Кросоувър дизайн, дръзки дизайнерски решения (ама наистина, погледнете тази задница) и ниско тегло, Ignis е завидно добър градски автомобил с „още нещо“. Той не претендира за някакви изключително-невероятно-мега-гига-хипер качества, но е чаровен и комфортен градски пичага с опция да отведе неговия шофьор – вероятно също градски пичага, извън града и извън пътя.

IMG_6012

Когато го връщам в шоурума на Сузуки, се случва немислимото – изгубвам се в София.

Все пак съм жена. Навигацията, която до този момент винаги съм възприемала като най-ненужната джаджа, която може да съществува под слънцето, се оказва спасителен инструмент, който ме отвежда до желаната дестинация, и то през място, до което не бих отишла по друг повод – столичният квартал „Христо Ботев“, където по стените на постройките има надписи като „Мангал рапер“, а аз шофирам по улица „Мими Балканска“.

сузуки

Връщам Ignis с кал по стените и гумите и леко погалвам трите дизайнерски резки до страничното огледало, които ми напомнят за началото на „Джурасик парк“ . Ще се видим отново.

 
 

Ford Mustang GT с кожа от истински мустанг и кобри

| от chronicle.bg |

Ford Mustang е легенда. Историята на този култов автомобил се припомня от време на време, но никога не е излишно да се спомене отново.

Или поне накратко, защото колата го заслужава.

Представен на изложението в Ню Йорк на 17 април 1964 г., два месеца и девет дни след като „Бийтълс“ за пръв път свирят в САЩ, Mustang буквално смайва публиката и всички искат да го имат.

кола, форд мустанг

Ford стартира официалните продажби още същия ден, като те са рекордни – до края на 64-та марката реализира 97 705 автомобила в изпълнение ‘Notchback’ купе и още 28 833 открити коли. На следващата година пуска Mustang Fastback с елегантно спускащ се към задницата покрив, форма която се запечатва завинаги в съзнанието на хората и с която повечето асоциират името Mustang.

кола, форд мустанг

Форма в която Ford предлага и най-новото шесто поколение на модела (макар, че наскоро излезе фейслифт), първият Mustang създаден и с мисъл за Европа, както и първият с наистина независимо задно окачване.

кола, форд мустанг

И първият с 2,3-литров 4-цилиндров двигател, чиито показатели са стабилни. Конкретната кола обаче е в изпълнение GT с масивния атмосферен 5-литров V8 и 422 коня, идващ с подобаващия за един ‘Stang’ тътен. И макар интериорът на Mustang MkVI да е огромен качествен скок, собственикът на този автомобил иска седалките му не само да са от истинска кожа, а въпросната кожа да е от съответната порода – мустанг. Заедно с косъма.

кола, форд мустанг

Представителството на Vilner в Пекин се заема с педантичното изпълнение на този донякъде противоречив проект.

Клиентът е категоричен: „Това е истински Mustang, искам и кожата да е от мустанг…“ . Vilner решават, че най-удачно е да използват естествения материал с косъм за страниците на седалките, останалата им площ обвиват в същия материал, но обработен и на ръка. Ателието борави с респект и влага огромно количество ръчен труд в изработката. Обърнете внимание на перфорациите, всички те са нанесени педантично на ръка. Конците са червени, в контраст с екстериора на колата. В същото бордо са изпълнени и предпазните колани, както и шевовете около лоста на ръчната спирачка, също облицована с конска кожа.

кола, форд мустанг

Почти всички останали повърхности са облагородени с фина алкантара: корите на вратите, корите при задните седалки, таблото, воланът, който е комбинация кожа от мустанг/алкантара и таванът на Mustang GT, изпълнен според изискванията на клиента. Алкантареното платно над главите на шофьора и пасажера е ръчно изрисувано с две кобри, препратка към по-мощните Shelby изпълнения на колата, но изпълнено в традиционен китайски стил. Детайл завършващ този изключително автентичен и персонализиран интериор е металната табелка срещу пътника, на която е гравирано изображение с първото поколение Mustang и номер 01, идентфициращ уникалността на проекта.

кола, форд мустанг

2015 Ford Mustang GT, 4951 куб. см, V8, 422 к.с., 524 Нм, 6 ст. автоматична, задно предаване, 1732 кг.