Най-странните пари по света, или валута отвъд тривиалното

| от |

Альона Нейкова

В банкноти и монети може да се превърне практически всичко

Все повече специалисти призовават през ХХI век да се ограничи използването на общоприетите парични знаци и да се мине към виртуалното разплащане. Но в доста страни по света хартиените банкноти и металните монети така и не успяват да намерят реално приложение. И независимо от факта, че отдавна са отминали времената на герданите и огледалата като разменна валута, на Земята все още се използват доста необичайни парични единици.

Зелената марка има всички основания да бъде причислена към най-странните валути. С такива банкноти се пазарува във Виетнам. Има обаче и уловка – с тях не може да се купи всичко, което се продава в магазините, а само някои конкретни стоки. По краищата на тези специални марки има купони, които се откъсват. Така притежателят на парите плаща за онова, което е изобразено върху тях. Например ако тази разплащателна единица е предназначена за купуването на облекло, купоните дават правото притежателят им да се сдобие само с панталон, чорапи, риза и т.н., като за всеки тип дреха има ограничено количество парични знаци.

Дървените банкноти, както за по-кратко са наричани сентениалите, са единствените в света, използвани навремето в градчето Мус-Джо, разположено в канадската провинция Саскачеван. Германците след Първата световна война използват такъв начин на печатане на валутата си, че в пари да може да се превърне практически всичко. Това се дължи на стремежа на цялата нация с всички сили да върне от небитието Райхсбанк и да се изплатят огромни обезщетения на засегнатите от катастрофалните битки страни. Дървените пари обаче се превръщат в едни от най-необичайните банкноти, произведени по онова време.

Фунтът на Луис е пример за реална валута, използвана само на конкретно място в света. Именно в това английско градче, на което са кръстени парите, кметът Майкъл Чартие решава да създаде собствена парична единица, за да се стимулират малките магазинчета, векове наред опитващи се да запазят традиционните за местността занаяти. Примерът се оказва заразителен и едва година по-късно брикстънският фунт завладява градчето край Южен Лондон, на което е кръстена валутата. С тези пари жителите имат правото в рамките на населеното място да купят абсолютно всички стоки и дори да си платят сметките за ток, вода и т.н.

Доларът на Дисни е една от най-силните валути в света. Този паричен знак е създаден през 1987 г. Ценността на парите с номинал $1, $5, $10 и $50 е изравнена с долара на САЩ. Банкнотите обаче може да се използват само в тематичните паркове и частния остров на Дисни (Castaway Cay), в специализирани курорти и на круизни кораби.

Чилийското песо не е нито странна, нито необичайна валута. Но когато става дума за серията монети от 2008 г., усмивките са гарантирани. Чувството за хумор наистина е необходимо, за да бъде разбрана грешката, мултиплицирана в 50 млн. бройки по 1 песо, върху които името на държавата е изписано грешно – Република Чии (Republica de Chiie).

Преработените пари изобщо не означават, че са втора употреба или са направени от рециклирана хартия и вторични суровини. Етимологията на названието на тази валута отвежда в средата на XIX век, когато Карибските острови започват да претопяват чуждоземни монети и да правят от така получения метал собствени. Цялата тази сложна манипулация се извършва заради факта, че местните жители няма откъде другаде да се сдобият с ценната суровина. Най-странните „преработени“ пари – с отверстие във формата на сърце, са били в обращение в Доминиканската република.

Космическият паунд е валута, която никога не е била използвана на Земята. Паричните знаци все още кротко чакат цивилизацията ни и технологиите да стигнат такова ниво, че в бъдеще наистина да се превърнат в единна единица за пазаруване във Вселената. Изработените монети са направени така, че да издържат натоварването на пътуванията из Галактиката: те нямат остри ъгли и са създадени от абсолютно безвредни за човешкия организъм вещества. Тази валута от света на фантастиката всъщност е разработена от учени на Националния космически център и Лестърския университет във Великобритания като алтернатива на паричните преводи по електронен път – удобни за жителите на Земята, но надали разпространени в цялата Вселена.

Сребърният долар на островите Палау шашва света през 2007 г. Именно тогава една от най-малките страни на планетата ни създава доста нетрадиционна собствена валута. Върху монетата не само че има изображение на Дева Мария, но парата е и с миниатюрен резервоар, който съдържа светена вода от прочутата пещера в Лурд (Франция).

Камъните Раи са може би едни от най-необичайните пари на света. Въпреки че са открити преди 5-6 столетия, и в днешния ХХI век се смятат за незаменим символ на богатството. Всъщност валутата е изключително популярна на островите Яп, Микронезия. Особеното при нея е, че изглежда като огромни каменни дискове от варовик с голяма дупка в средата. Размерите на камъните са доста различни: най-впечатляващите са с диаметър 3 метра, дебелина 50 см и тегло 4 тона. Стойността на парите зависи изцяло от определени параметри като размер, цвят, качество на изработката, както и историята на произхода на валутата. Раи се ползват за търговски сделки, както и по време и след военни действия, при сключване на брак, раждане на дете и т.н. Любопитен факт е, че при смяна на стопаните парите рядко се преместват на друго място.

Жителите на Яп се сдобиват с ценните камъни от островите Палау, откъдето ги докарват с помощта на специални канута или салове. А това изобщо не е лесна работа. Когато се сдобиват с железни прътове за по-лесен и бърз добив на пари, се стига до инфлация. Валутата се получава на разменни начала – желаещите да придобият ценния варовик, от който е направена, предлагат на притежателите на Раи гердани, кокосови орехи, както и ядките им, известни като копра. Японците, завладели островите по време на Втората световна война, използват огромните дискове за строителни цели и вместо котва. Интересното е, че камъните Раи са не просто парична единица, а и национален символ на Микронезия.

Темата за парите векове наред продължава да вълнува хората по цял свят. През каквито и аспекти да се пречупва знанието за произхода и употребата на различните валути, в крайна сметка се стига до известната поговорка „Щастието не е в парите, а в тяхното количество“. Уви…

strange currency1

strange currency2

strange currency3

Дървените пари са сред най-необичайните банкноти

strange currency4

Зелените марки са съставени от купони, които се откъсват при пазаруване

strange currency5

Фунтът на Луис е с ограничено място на употреба

strange currency6

Доларът на Дисни е сред най-силните валути в света

strange currency7

Сгрешеното песо

strange currency8

Космическите дискове ще проправят път на търговията във Вселената

strange currency9

Ценността на камъните Раи е и в начина, по който жителите на Яп се сдобиват с тях

strange currency10

Сребърна монета със светена вода

 
 

Тейлър Суифт спечели 400 000 долара за две седмици

| от chronicle.bg |

Преди две седмици Тейлър Суифт сложи край на бойкота си на стрийминг услугите и оттогава е спечелила близо 400 000 долара.

Мнозина помислиха, че тя е върнала песните си на стрийминг платформата Спотифай, за да ядоса Кейти Пери, но се оказа, че е спечелила също солидна сума.

Суифт взе странното решение да прекрати бойкота си на стрийминг услугите точно преди излизането на новия албум на Кейти Пери „Witness“ на 9 юни.

Нови данни обаче сочат, че 27-годишната Тейлър е спечелила малко под 400 000 долара за двуседмичния период, през който отново започна да ползва стрийминг услуги, като тези на Спотифай, Амазон мюзик и Пандора.

Тейлър Суифт, която не е издавала нови песни от повече от две години, решила да преустанови бойкота си на стрийминг услугите в знак на благодарност към феновете, след като от мултиплатинения албум „1989“, излязъл през 2014 г., бяха продадени 10 милиона копия в целия свят.

 
 

Фейсбук, благодаря ти за тормоза

| от Анка Забраванка |

Някога Facebook беше чудесно място, на което приятелите ти качват снимки от купони и пътувания, поуквате се от време на време, вместо да си „клипвате“ на телефона в знак „мисля си за теб“, а на стената на близък човек от компанията нямаше проблем да напишете: „Пепо ма, аре да ходим до барчето“, защото освен вас и Пепа най-вероятно нямаше да го видят кой знае колко хора, които да се тагнат, чекнат и снимат в барчето. За да те покани някой на събитие, включваше те в група със съобщения, вместо да прави „ивент“. Месинджър беше функция на социалната мрежа, а не отделно приложение. Някога Фейсбук беше златно място.

Днес обаче човек трудно може да се ориентира в десетте хиляди емотикони, с които да дефинираш себе си, да изразиш настроение и да се възмутиш с гиф в коментарите едновременно. Всичко се движи и мърда, а на стената ти се опитват да се вмъкнат десетки непознати, които да ти кажат нещо в коментарите, спамейки същевременно месинджъра ти.

Ето няколко от най-дразнещите функции на „новия“ Фейсбук. Марк, благодарим ти за тормоза.

Всички видеа тръгват автоматично

Няма значение дали пухкаво бяло зайче подскача по смешен начин, коте мърка и се върти, или зарин е залял цяло село и хора се гърчат в агония. Фейсбук ти позволява да видиш всичко, дори и да не искаш. Автоматичните видеа превръщат преживяването в социалната мрежа с една идея по-неприятно, отколкото би могло да бъде.

Еди-кой си хареса еди-какво си

Вместо в нюзфийда ти да излиза нормална информация за това какво правят приятелите ти, къде са и колко бебешки снимки са качили, е пълно с реклами на страници, които някой някъде е харесал и Фейсбук очаква от теб също да харесаш. Така в продължение на седмица може всеки ден да ти излиза по сто пъти едно и също рекламно съдържание, което не искаш да виждаш. Ако го скриеш и любезно помолиш Фейсбук да го махне, то той ти предлага…друго!

Потърси „приятели“

Ти не искаш да търсиш приятели. Имаш всички приятели на света, дори с около 500 отгоре. Не искаш всякакви странни хора, които един-два пъти си срещал на улицата да надникват в личния ти живот през социалната мрежа. Вместо това обаче Фейсбук настоява да добавиш тия 30 000 непознати, които всеки ден ти изникват в каренца по средата на нюзфийда. Така, докато кротко скролираш през телефона си, след инцидентен клик с тлъстия си палец, може да се окажеш сприятелил се с някой сингъл чичо от Карнобат, със съмнителна профилна снимка и информация за колите, които харесва. И когото не познаваш, никога не си виждал, защото никога не си стъпвал в Карнобат, никога не си искал да познаваш, но за сметка на това Фейсбук иска да ви сближи.

Добави личния си лекар

Социалната мрежа се е изпедепцала дотолкова, че да ти предлага за приятели дори хора, с които…хм… не би искал да делиш едно социалномрежово пространство. Като личния лекар. Или гинеколожката. Уви, Фейсбук явно знае всичко и обича да ти го напомня, предлагайки тези приятели.

Вижте как тя изчисти нацвъканото от чайка с един прост трик!

Всички възможни спам статии, които майка ти лайква, защото мисли, че са истина. Фейсбук ни кара да вярваме в невъзможното, да вярваме, че черното е бяло и бялото е черно. И че може да стане пак бяло, ако го търкаме с оцет и сода.

Фейсбук live

Дори не става дума за трагичните случаи на убийства и самоубийства, излъчени на живо, благодарение на Фейсбук. Самата идея, че в реално време ще излъчваш за всичките си посветени приятели от училище как ядеш пържола или пиян като смок се клатиш в дискотека, звучи абсурдно. Това май не е точно комуникацията, от която имаме нужда, нали?

Автоматичното отваряне на съобщения + seen

Това, че живеем в технологичен век, не означава, че трябва да отговаряме на всичко, на всички, веднага. Всеки път, когато отвориш Фейсбук и видиш 3 прозореца, в които някой те е питал нещо и очаква спешен отговор, а самото отваряне на страницата вече е дало seen на поне един от тях, те превръща в злобар, който „се прави“, вместо в човек, който има живот и извън виртуалното и точно в момента няма как да ти отговори на жизнено важните въпроси за температурата навън и какво ще яде за обяд.

 
 

Запознайте се с новите слушалки Beoplay E4

| от chronicle.bg |

Датската луксозна марка Bang&Olufsen разширява портфолиото си с още един продукт – слушалките Beoplay E4.

Те са от ново поколение и разполагат с по-добра функция за изолиране на външния шум (ANC), като блокират звук с до 15 dB по-ниска честота спрямо предишната ANC технология на Beoplay H3. По този начин слушателят трудно би чул дори ако самолет прелети над него.

Благодарение на т.нар. режим на прозрачност (transparency mode) само с един бърз жест пък може едновременно да изключите както шумоизолиращата функция, така и музиката, и да се върнете в обкръжението си.

2017_03_E4_Black_2

Новите Beoplay E4 са с подобрен дизайн. Батерията им е тънка, с полимерна повърхност, която осигурява по-голяма тактилност и издръжливост. Преработен е и дизайнът на устройството за управление на музиката, така че да се постигне по-лесно и интуитивно потребителско преживяване. Слушалките са изработени от лек алуминий, което ги прави изключително здрави и устойчиви на надраскване. В същото време са и изключително леки – общото им тегло е 50g.

Иновативните Beoplay E4 се предлагат в черен цвят и на цена от 249 евро. Очаква се през юли да пристигнат в шоурума на Bang&Olufsen – на ул. „Оборище“ 10 в София.

 
 

Модерните храни, които ни карат да отслабваме

| от chronicle.bg |

Ако се подигравате на модата за поглъщане на авокадо, чия и замезване с хумус, то може би трябва да си помислите втори път. Оказва се, че промяната на хранителните ни навици променя и начинът, по който тялото ни реагира на храната.

Според ново изследване тези храни променят начина, по който тялото ни реагира на глада.
Учените от Университета в Джорджия откриват, че храните, богати на полинаситени мазнини влияят на хормоните ни и променят апетита.

Храните като авокадо, киноа, чия, сьомга, семената от чия, зехтина и орехите отдавна вече са свързани с подобряване на паметта и уменията за решаване на проблеми. Сега обаче учените твърдят, че те могат да допринесат и за свалянето на килограми. Те се надяват, че тези промени в хранителните навици могат да възпрат епидемията от затлъстяване по света.

Учените са изследвали промените в хормоните на хора на възраст между 18 и 35 години, проверявайки психологическите проявления на глада и засищане след диета с храни, богати на полинаситени мазнини.

Участниците в изследването отговарят на въпроси за това колко са гладни, описвайки усещането чрез количеството храна, което мислят, че могат да изядат.

Онези, които консумират повече полинаситени мазнини описват по-слабо чувство на глад и по-дълго се усещат заситени от онези, които не следват такава диета.

Хормоните на апетита играят важна роля в регулирането на количеството храна, което изяждаме, казва Джейми Купър, който ръководи изследването. Според него от проучването могат да бъдат направени изводи, че приемането на храни, богати на този тип мазнини може да промени хормоните, които регулират апетита, така че да се чувстваме сити по-дълго време. Важно е обаче да се отбележи, че в изследването са участвали само 26 души, т.е. за да можем да вярваме на резултатите, трябва да бъде направено по-всеобхватно изследване.