Най-големите музикални клишета

| от | |

Ники Русиновски http://binar.bg/

Да се пише за музика е изключително трудно. По-лесно е да напишеш политически или даже икономически коментар, отколкото музикален. В това ще ви се закълне всеки, опитвал някога да пише и двете.

Една от причините е, че музиката изисква много по-задълбочени познания за много по-голямо количество факти, отколкото почти всяка друга област. Друга е убеждението, че всеки разбира от музика – както и от футбол и политика…

В резултат на това често четем големи глупости, писани от некадърни журналисти и пълни с клишета. Въпросните журналисти – пък и изпълнители и музиканти – явно смятат, че така говорят на езика на аудиторията си, докато всъщност просто се излагат.

Ето някои от най-дразнещите и често срещани клишета, които имат твърде малко общо с действителността.

Групата Хикс взриви стадиона/арената/залата

Аллах акбар! Те да не са терористи, че да взривяват нещо/някого, бе?! Това, че някой е изнесъл (вероятно добър) концерт и ти не знаеш как да напишеш/съобщиш това на читателите, не е оправдание да си служиш с такова безсмислено клише.

„Взриви“, „размаза“, „изтрещя“ са нелепи метафори от езика на тийнейджър под 15 години с мисловни способности малко над тези на млад орангутан. „Взриви“ е разрешено да се използва само за Рамщайн – по понятни причини. И по изключение за AC/DC – ако са изпълнили „T.N.T“.

Певецът Игрек се завръща с нов албум

Откъде се завръща, питам аз? Да не е бил случайно последните 3 години на Марс? Или нещо се е отдал на пост и молитва в Индия за някоя и друга петилетка? Ако не е нито едно от двете – значи пишете/четете глупости.

Особено забавна разновидност на това клише е „Еди кои си се завръщат в България с нов концерт“. Още веднъж – завръщат се в България само ако са живели тук и ги е нямало няколко години например. „Да се завърнеш в бащината къща“, нещо такова, ду ю ъндърстенд ми (четете класиците, бе!)?

Стинг или Хулио Иглесиас няма как „да се завърнат“ в България, след като нито са българи, нито някога са живели тук. В случая на Иглесиас той е вече толкова сенилен и отнесен/напушен, че дори не знае дали някога е бил в България и в най-добрия случай си мисли, че е пял в Букурещ…

Новата тава на…

Тави имаше баба ти на село едно време. Всички ние останалите имахме грамофонни плочи – или винил, както му казват сега. Черните винилови 12-инчови плочи може и някога да са приличали на загорели тави на някого, но това е било за последно сигурно през 70-те. Наистина, предимно рок музиканти в миналото употребяваха този израз, но определено влагайки в него солидна доза ирония. „Баба носила е бозаво, внуците й носим розово“, ако пак трябва да цитираме едни класици.

Днес грамофонните плочи вече поне от 20 години не са част от бита ни. Факт е, че винилът още съществува и дори бележи известен ръст в производството си, предназначено за някои специфични групи (DJ-еи, аудиофили и заклети фенове). Албумите обаче излизат на дискове, даже на флашки и в iTunes – което прави думата „тава“ силно неадекватна, архаична и профанска.

Новият ми сингъл

„Сингъл“ е едно много точно определено понятие – малка грамофонна плоча с най-често две парчета. CD сингъл или само сингъл се употребява по изключение и за компакт диск със същите характеристики. Когато на Запад казват „сингъл“, често имат предвид всъщност едно от тези две парчета, което е влязло в класациите и се върти по радиата.

У нас понятието обаче е нелепо, доколкото никой не е издавал сингъл на винил след 1990 г., а CD синглите тук бяха екзотика, при това също отминала. Имаше опити да се наложи терминът „радио сингъл“, но това не се получи.

Всъщност „сингъл“ е синоним на „хит“. След като нито имаш сингъл като физически носител, а често нямаш и никакъв хит (освен ако не си Графа или Ъпсурт например), не употребявай този термин. Кажи си „нова песен/трак/парче“. Ще те разберем. Всички.

Дългосвирещ албум

… е като „мокра вода“ – тавтология. „Краткосвирещ“ албум няма и изобщо никакви други „албуми“ няма. То въобще и албумите като музикална форма и продукт полека отиват на „няма“, но това е един друг въпрос. Има такова нещо като EP – „икстендид плей“, често наричано и мини албум в последните десетилетия, особено когато е издадено на CD. Но и то със сигурност не е „дългосвирещ албум“, хм.

Култовата група/парче

Това не е култово. Не е култово. Не е култово. Разбираш ли? Тъпо е.

Освен ако не пишеш за групата The Cult…

 
 

Твърде дебела за модел на Louis Vuitton?!

| от chronicle.bg |

Колко слаб трябва да е един модел, за да бъде модел? В последните 2-3 години представите се променят и все повече „plus size” модели се оказват на кориците на модни списания с история в слабите тела. Наскоро Франция дори прие закон за това как трябва да изглеждат моделите, ако искат да се явят на модния подиум – трябва да изглеждат здрави.

Оказва се обаче, че модните къщи продължават да изискват ненормално слаби тела за ревютата си. Последният пример е този с професионалния модел Улрике Луис Лан Хойер.

В четвъртък 20-годишната датчанка сподели в Инстаграм за ужасяващото си преживяване в Япония, където трябвало да се включи в ревю на Louis Vuitton в Киото. Тя обаче е уволнена, защото е „твърде дебела”, носейки дрехи с размер 34.

Казано й е от Алексиа Шевал, която отговаря за моделите, че има „много подут”, лицето й е „подуто” и по тази причина трябва да прекара следващите 24 часа само на вода. Унижението обаче не приключва с принудителното гладуване.

Когато се събужда в 6.30 сутринта, зверски гладна, хапва съвсем съвсем малко с другите модели. Когато Алексиа Шевал идва, проверява дали Хойер е яла.

Вечерта й казват, че няма да участва в шоуто и трябва да се прибира вкъщи.

„Изискванията и очакванията към моделите във високия клас мода често са напълно непостижими и директно вредящи на човешкото тяло”, пише Хойер в публикация във Facebook.

Тя разказва за момичетата по ревюта, които обикновено приличат на скелети, нямат цикъл и се борят с проблемните си отношения към храната. Тя упреква хората от индустрията, че откриват удоволствие в това да властват над млади жени и стигат до крайности, за да им създадат хранителни разстройства.

 
 

Наистина ли Памела Андерсън е неузнаваема?

| от chronicle.bg |

Вече веднъж го преживяхме с любимата Бриджит Джоунс, когато Рене Зелуегър се появи на събитие с променена визия. Всички, които помнят пухкавите устни на героинята от култовия филм не можеха да повярват какво се е случило с актрисата и започнаха безкрайни разговори за пластичната хирургия и това, което причинява на любимите ни лица от екрана. Никой обаче не обърна внимание на друго – между снимките на Бриджит Джоунс и деня на фотоса бяха минали години. Ако образът от филма не остарява, актьорът в ролята не е открил философския камък, който да го дари с вечна младост.

Сега ни се случи още веднъж. С Памела Андерсън. 

Актрисата се появи в Кан и за своите 49 години изглежда невероятно, С пригладена на опашка коса и семпла рокля, тя наистина беше едно от събитията на червения килим. Не така обаче видяха мнозина актрисата от „Спасители на плажа“. „Неузнаваема“, „провокира въпроси за пластичната хирургия“ и т.н. заглавия отново се появиха онлайн. Независимо какви са причините да изглежда толкова добре, на Памела Андерсън могат да завидят мнозина 49-годишни жени.

Всъщност голямата промяна е, че актрисата е оставила зад гърба си провокативните и разголени дрехи, като ги е заменила с доста по-семпли облекло и грим. В галерията можете да видите снимки на „новата“ Памела и да ги сравните с предишното й амплоа.

Междувременно появата на актрисата в Кан провокира и друг разговор – за отношенията й с Джулиан Асанж. Преди време тя определи създателя на „Уикилийкс“ като един от най-любимите й хора на планетата. Тя често посещаваше австралиеца в посолството на Еквадор в Лондон, където той поиска политическо убежище през 2012 година, за да избегне екстрадирането си в Швеция по обвинения за изнасилване – обвинения, които в петък бяха окончателно свалени.

 
 

Приказната сватба на Пипа Мидълтън

| от chronicle.bg |

Пипа Мидълтън сключи брак с любимия си Джеймс Матюс по време на сватбата на годината, в присъствието на кралски особи, семейство и приятели.

Пипа е сестрата на херцогинята на Кеймбридж и съпруга на принц Уилям – Кейт Мидълтън.

Церемонията беше почти толкова пищна колкото онази преди 6 години, на която Пипа беше шаферка на сестра си.

Мидълтън и Матюс се ожениха в църквата Сейнт Марк в Енгълфилд. Пипа беше облечена в рокля на известния стилист Джайлс Дикън, с обувки „Маноло Бланик“.

Сред шаферите им бяха малките принц Джордж и принцеса Шарлот.

На сватбата, освен Кейт и Уилям, присъстваше и принц Хари, който обаче не доведе на церемонията приятелката си – актрисата Меган Маркъл, въпреки спекулациите, че и тя ще бъде там.

Сред другите гости на сватбата беше тенисистът Роджър Федерер със съпругата си.

Подробности около церемонията и тържеството не са споделени с медиите, а мерките за сигурност по време на събитието са засилени.

Над района са забранени полетите, включително на дронове, балони, хвърчила и парашути. Вижте в галерията няколко снимки от церемонията.

 
 

Жан-Люк Годар се завърна

| от chronicle.bg, по БТА |

Легендарният режисьор Жан-Люк Годар се завърна в Кан необичайно в изпълнението на актьора Луи Гарел във филма „Опасният“ на Мишел Азанависиюс, представен в основната конкурсна програма, съобщи АФП.

Филмът показва Годар насред екзистенциалната му криза през май 1968 г. За него Азанависиюс се е вдъхновил от книгата „Една година по-късно“ на Ан Вяземски, бивша съпруга на легендата на новата вълна. Годар, който участва активно в студентските бунтове през май 1968 г., преживява болезнено провала на филма си „Китайката“ с участието на Вяземски.

Филмът на Азанависиюс го показва егоцентричен и ревнив. В крайна сметка той води до отчаяние младата си съпруга, която е толкова влюбена в него.

Някои реплики улучват точно в целта. Зрителят се чуди дали наистина Годар е казал това. Други обаче се забравят мигновено. Мишел Азанависиюс признава, че дори сам не може да се ориентира. Той е използвал както цитати на Годар, така и измислени от него самия фрази.

Луи Гарел в ролята на Годар е в непознато досега амплоа. Изпълнението му го нарежда сред кандидатите за наградата за най-добър актьор.

Самият Жан-Люк Годар, който е на 86 години, живее в Швейцария. Той работи върху новия си филм „Образ и текст“, който Кан с радост би представил. Легендарният режисьор обаче не се вълнува от това. През 2014 г. той дори не пристигна, за да получи присъдената му Награда на журито за „Сбогом на езика“.