Мечката прегръща само един път, но завинаги

| от |

Автор : Бисер Манолов (http://www.bissermanolov.com)

1794556_252043838298538_426230027_n

Нека да опитаме една игра. Затворете си очите. Аз ще ви кажа една държава, а вие ще кажете три думи, които я характеризират най-добре, но трябва да са първите, които ви дойдат наум. И така, готови ли сте? Затворете си очите. Започваме със САЩ: „Гугъл“, „Епъл“, долари. Тези думи изскочиха в съзнанието ми. При вас как е? Китай: бързо, евтино, чупливо. Това са моите първи три думи като асоциация със споменатата държава. Сега внимавайте! Русия: водка, мечка, газ. При вас как е? А Украйна: революция, революция, революция. Наистина само това ми изскочи в съзнанието. Много е важно в самата игра да се реагира спонтанно, без да мислите, и знаете ли, може би ще се окажете по-точни от излишни тонове политически анализи.

Ще се опитам да направя връзка между думите, които съм използвал за САЩ, Русия и Украйна. Ще взема по една от всяка група: долари, газ, революция. Задължително трябва да сложим тези три думички в „европейски кавички“ и ще се опитам да ви обясня защо от гледна точка на това, което става в Украйна в момента.

От Киевска Рус започва създаването на Русия. От друга страна, Украйна има изключително сложни вековни отношения с Полша. От гледна точка на историческите факти всяко едно категорично мнение е грешно. Едно обаче трябва да стане ясно на всички – Русия няма да се раздели с Украйна на каквато и да е цена. Европа трябва много добре да осъзнае този факт. В конкретния случай не става въпрос само за пари, а най-вече за история

През 2005 г. имаше едно изказване на Путин, което до ден днешен ехти в ушите на политическите анализатори. В общи линии то звучеше така: „Разпадането на СССР е най-голямата геополитическа катастрофа на ХХ век.“ Нали разбирате какво означава за Москва, ако Киев напусне сферата на влияние на Кремъл. Путин ще бъде поставен до „предателя Горбачов“. Да, за мнозина руснаци Горбачов е предал руските интереси на САЩ, макар че за Източна Европа той е много повече от един „симпатичен политик“. Тези думи на президента Путин имаха своето развитие впоследствие в амбициите на Кремъл за създаването на търговски и митнически съюз между Украйна, Казахстан, Беларус и Армения. Да, може да се каже, че това е нещо като „прегръдката на мечката“. Не говоря обаче са симпатичното мече Миша, което бе символ на олимпиадата в Москва през 1980 година. Това е мечешка прегръдка, от която няма отърване. Тръгнеш ли да бягаш, започва да се къса живо месо. Има кръв, много кръв. Само да спомена за базата на Руския черноморски флот в Крим. Споменавам го без причина, просто така, като факт.

През 2008 г. руският вестник „Комерсант“ цитира разговор между Владимир Путин и американския президент Джордж Буш: „Разбираш ли, Джордж, че Украйна не е дори държава. За повече от 900 години преди независимостта си от 1991 г. тя не е била държава. Части от нея са контролирани от Полша, Литва, Австро-Унгария, Германия и разбира се, Русия.“ През 2009 г. Путин нарича Украйна „малката Русия“. Споменавам всички тези факти поради една-единствена причина и тя е следната: абсолютно нито една държава няма интерес от фалита на Украйна, без значение каква геополитическа игра играе. Замириса ли ви на газ? Природният газ формира най-голяма част от търговския оборот на Русия с Европа. Както е известно, голяма част от този експорт минава точно през Украйна. Проектът „Южен поток“ е абсолютно необходим на Русия в контекста на „непослушната Украйна“. За мен няма никакво съмнение, че България няма да може да отиграе правилно ситуацията просто защото липсват качествени и независими политици. А има и още нещо. Бих цитирал нашите сръбски съседи, които имат традиционно лютив хумор, но много точен: „Бизнес се прави со дупе и со паре.“ За съжаление ние нямаме нито от едното, нито от другото, но това е друга тема. Когато говорим за „газ“, е важно да споменем, че Путин показа уважение към желанието на украинския народ сам да определя съдбата си. Като доказателство за това уважение Русия ще повиши доставните цени на природен газ от 268 долара за кубичен метър на 410 долара още от месец март. Явно мечката прегръща само веднъж, но завинаги.

Украйна няма да фалира, въпреки че хазната е празна. В периода 2014-2015 г. тя ще трябва да рефинансира държавен дълг в размер на 35 млрд. долара. Целият държавен дълг на Украйна е в размер на близо 130 млрд. долара. Брутният продукт на страната е около 174 млрд. долара. На база съотношението държавен дълг към брутен продукт страната стои по-добре от доста европейски държави. Русия съвсем „принципно“ заяви, че ще забави обещаната помощ в размер на 15 млрд. долара като инвестиция в украински държавен дълг. Финансовите пазари обаче реагираха малко по-различно от очакванията. В рамките на два дни след съобщението цените на украинските държавни облигации с падеж 2023 година се повишиха с около 10%. Това, казано на езика на финансистите, означава, че те не очакват фалит на Украйна. Да, има финансови турбуленции, има недостиг на кеш, да, има забавяне на изплащането на пенсиите, да, има теглене на средства от банките, но Украйна ще прескочи трапа на банкрута.

Националната валута се срина стремглаво, но това е възможно най-добрата новина за украинския експорт. Между другото над 31% от структурата на брутния продукт на Украйна се създава в сектора на индустрията. Над 50% от украинския експорт е в посока Русия. За икономическата зависимост между двете страни трябва да споменем и факта, че вследствие на събитията в Украйна руската рубла се сгромоляса до най-ниското си ниво към долара за последните пет години. Държавните субсидии на енергийните цени в момента и пълната зависимост от руския газ са основният проблем на украинската икономика. Има тотално пристрастяване към тези субсидии и постепенното преминаване към пазарни принципи на ценообразуване неминуемо ще доведе до видими сътресения. Това обаче са жизненонеобходими процеси за украинското стопанство.

От централата на МВФ казаха, че са готови за незабавна финансова помощ. Кристин Лагард заяви буквално следното: „Ние сме готови да действаме, но някой трябва да вдигне телефонната слушалка.“ Да, всичко опира до това украинците на излъчат правителство по възможно най-бързия начин. В рамките на две-три седмици след това ще има донорска конференция между Европа, САЩ, МВФ и Русия. От Европа официално казаха, че са подготвили едни 20 млрд. евро в рамките на седемгодишен период. Като незабавна помощ Старата госпожа е готова да инжектира над 600 милиона евро в боледуващото тяло на украинските финанси. САЩ също изразиха готовност за незабавна помощ.

Големите играчи са готови за действия. Украйна има на кого на разчита. Истината обаче е, че от гледна точка на чисто политическото развитие на ситуацията кашата е тотална. Финансовата криза ще бъде овладяна. И Русия, и Полша ще бъдат сред най-потърпевшите държави при евентуален фалит. В момента последното никой не може да си го позволи. Мигновено финансовата зараза ще плъзне и към прибалтийските държави. Не, няма как да стане. Изводите обаче, които България трябва да си направи, се набиват на очи. Кашите в родната енергетика не са по-малки от кашите в украинската. От съществена необходимост е да бъдат направени енергийни баланси на страната с експертни решения, извън контекста на политическите ангажименти. По газовите тръбопроводи не тече само газ. Тече най-вече зависимост, и то от чисто корупционен характер. Аз не бих приел какъвто и да е мандат, на който и да е икономически министър да договаря каквито и да е газови цени. Както написах по-горе, мечката прегръща само един път, но завинаги.

 
 
Слави Трифонов, цензура

Цен*ура

TUBORG разкрива нова визуална идентичност на глобално ниво

| от chronicle.bg |

Датският бранд Tuborg разкри нова глобална маркетинг кампания под мотото „Open for more”.

Кампанията предлага на младите потребители редица нови елементи, създадени да вдъхновят различни културни общности на различни пазари – в Източна Европа, Русия и Азия. Двете основни теми в кампания 2017 ще бъдат „музика“ и „традиции – от 1880 досега“.

Tuborg_5

Нова комуникация на всички нива (електронна, дигитална, външна, в търговските обекти) следва освежаването на марката, което започна с промяна във визията на всички видове опаковки на Tuborg (малка и голяма стъклена бутилка, кен, PET).

Тази промяна е първата от 2012 година насам и представлява изцяло нова иконография на бранда с нова цветна схема на логото, включваща сини елементи, които да отличат Tuborg пред повечето „зелени“ брандове. Дело е на дизайнера Turner Duckworth, който е запазил и обновил и някои съществуващи елементи – в един по-динамичен и младежки дух.

Вече е активен и новият сайт на марката. 

 
 

Патриоти от всички магазини! На хорото!

| от |

Хората са страдали от всякакви моди – като започнем с мъжките чарлстони, през тамагочитата, до айфоните и Ледената кофа.

Днес на мода е да си патриот и съответно всички вече са патриоти. „Била“ организират уроци по хоро пред магазините си. Това няма да е един път, усещам.

Скоро всички магазини ще имат свои патриотични ивенти и хепънинги. Ние дори подозираме как ще изглеждат те. То е лесно.

Била

Безплатно хоро. Понеделник – право, вторник – дунавско, сряда пайдушко, четвъртък – лютеница „Хорце“ от Първомай и така до понеделник.

Също така има идеи и планове за ММА турнир – нещо като Мъжко хоро, без да е Йордановден и без ледени води. Победителят печели наденица. Сега заради наденицата ще се утрепат!

Фантастико

Фантастико преоткриват и модернизират застоялите тропи на патриотизма. Те превръщат „бащино ми огнище“ в „топлата ми витрина“. Продуктите има вкус на детство – компот, лютеница, бой, хляб със сирене. Две праскови и две кюфтета.

Лидл 

Когато си толкова беден, че си стигнал до просешка тояга, Лидл е мястото, откъдето си купуваш въпросната тояга. От тях ще може да си купите и двата края на цената на един. Ако си правите сметката обаче, че новата „Родна стряха“ ще ви подслони – не. Там положението е Блажиш ли, блажиш ли, дядо Попе, просто с друго име. Междувременно точно в духа на едно време в Лидл „пуснаха“ крем „Каро“, бонбони „Амфора“ и лимонови резенки. А дори не е Коледа.

Кауфланд

Кауфланд се опитаха се да направят нещо вносно ексклузивно и премиум, но не му е сега моментът. За съжаление цените на продуктите, които българите консумират най-много, са фиксирани на бандерола. Остава само Графа да се погрижи за настроението.

Икеа

В Икеа се появява нов продукт – той се казва Дървö. Този продукт служи, за да го ‘земете, когато някой ви ядоса и искате „да ‘земете едно дърво“. При покупка на повече дървета, получавате безплатно камъни.

И докато другите се занимават с глупости, в кварталното магазинче бай Иван дава на борч хлябове и кисели млека на бабите. Бай Иван знае, че бабите гласуват за хора, които после позволяват на големите вериги магазини да си правят каквото искат и това влияе на бизнеса му, но въпреки това бай Иван дава на бабите безплатно неща и ги записва на едно картонче.

 
 

Google работи по групово фото приложение

| от chronicle.bg |

Google обяви, че работи по ново приложение за групово редактиране и споделяне на снимки.

То ще наподобява Moments на Facebook, а говорителите на компанията са казали, че това е просто един експеримент и не се знае кога и дали това ново приложение ще стане достъпно за всички.

Тъй като все повече потребители използват приложенията на Facebook, Twitter и Snapchat, вместо да търсят в интернет, т.е. чрез търсачката на  Google, е нормално да имаме такава реакция от Google.

 
 

#Fusionable: Посрещаме лятото с цялостен аутфит от магазин Fusion

| от Рада Копрева |

Сега имате възможността да посрещнете лятото с цялостен аутфит по ваше желание, осигурен от магазин Fusion! В периода 22 март – 05 април 2017 година можете да се запознаете с най-новите тенденции от световноизвестни марки като Pepe Jeans, GAS, Lacoste, Diesel, Converse и Superdry в магазин Fusion в Serdika Center, да развихрите въображението си и да спечелите нови дрехи за страхотни летни моменти.

За кампанията говори Рада Копрева – млада Instagram звезда, която разбира от дрехи и не се страхува да пробва.
Ето и нейните впечатления от #Fusionable:
Да, признавам се за виновна. Обичам да пазарувам дрехи. Аз съм от онези, които наричат шопинга „терапия“ и които изпитват неподправено удоволствие от купуването на нови дрехи.
И все пак, до момента не ми се беше случвало истински да се развълнувам от шопинг кампания.

#Fusionable на магазин Fusion обаче се оказа истинско предизвикателство за спокойния сърдечен ритъм. Не се случва често магазин, който е представител на световно известни марки като Pepe Jeans, GAS, Lacoste, Converse и Superdry, да стартира кампания, която дава шанс на всеки да изглежда страхотно, носейки цялостен аутфит по собствен избор.

Fusion ще раздаде три ваучера на свои клиенти. Всеки един от тях носи стойност, която е достатъчна за да може човек да се облече от глава до пети в магазина така, както му харесва.

#Fusionable обича да облича и се фокусира върху хора, за които облеклото има значение. Като мен…
фешън, кифла

Когато дадете на една жена възможността да се облече както пожелае, може да сте сигурни, че тя ще лети по ескалаторите на мола с 200 конски сили. Когато влязох във Fusion, положих всички налични усилия да се представя „професионално“ и да се държа на ниво, като истински фешън маниак, който е виждал всичко и не се впечатлява от нищо, но уви… Нямаше как да скрия, че всъщност треперя от вълнение като пред първа среща с някого, когото ужасно харесваш – много превъзбуда, малко срам…Помните как е.

Само дето пред мен не стоеше също толкова притеснен младеж, а парче приказка, някак претворена в реалността: магазин с всичко, за което съм си мечтала. Дрехите и обувките съчетаваха не само страхотни, свежи цветове, а и бяха в крак с всички модни тенденции за идния сезон. Fusion предлага не само ежедневни дрехи и обувки, но и по-спортни, а по стелажите вече стоят плажни артикули, които ни надъхват за летния сезон.

 

фешън, кифла

Влюбих се в дрехите с лека и проветрива материя, с които обичам да глезя тялото си, както и във вечните дънки. По навик плахо попитах за по-малки размери, защото структурата на тялото ми не е особено епична и понякога се случва да хлътна по някоя дреха, след което продавачът да ме отпрати към детския щанд.

Не и тук. От моя размер имаше както рокли, така и блузи и къси панталони! Хукнах към пробните, все едно ме гонеше големия лош вълк, а там вече ме очакваше всичко, което щях да пробвам- две рокли (Superdy), два чифта къси панталони (Pepe Jeans и Superdy), две блузи (Pepe jeans и Superdry) и един абсолютно наложителен за всеки пролетен и летен сезон чифт бели маратонки на завинаги любимата Pepe Jeans.

 

фешън, кифла

Имах леки съмнения, че нещо друго, освен роклите и обувките, ще ми лепне така, че да се харесам веднага, но voila! Отново останах приятно изненадана. С всеки от четирите комплекта, които си бях избрала, се чувствах стилна, обгърната в комфорт и носеща собствената си индивидуалност. Можех да нося дрехите от тази пробна в най-различни варианти чак до октомври. Мотах се в магазина сигурно часове. Не исках да свалям дрехите от себе си. Нали познавате онези моменти, в които сякаш някакъв невидим пъзел се нарежда и всичко е точно такова, каквото трябва да бъде, а вие не смеете да мръднете, за да не го развалите?

Такъв беше престоят ми в магазина. Правенето по сто снимки с всичко, което си бях избрала пък се оказа квинтесенцията на истинското ми петъчно удоволствие.

Благодарение на кампанията #Fusionable, един от тези…всъщност дори всички комплекти дрехи (разбира се, и обувките!) могат да си останат мои. Затова ако имате нужда от развлечение и от обогатяване на гардероба…

Правилата на играта са прости: избери най-готините дрехи от магазин Fusion, Serdika Center, снимай се с тях и качи снимката в Instagram или Facebook с хаштаг #Fusionable и хаштагове на марките, с които си облечен, и се тагни от магазина. На 07 април ще бъдат избрани 3-ма късметлии, които ще спечелят награда, с която да обновят изцяло гардероба си!