Липсата на визия трябва да ни плаши, не наличието на такава

| от |

Николай Найденов*

* Авторът е бакалавър по „Политически науки на английски език“ от НБУ и настоящ магистър по „Международни Отношения“ в Университета „Сейнт Андрюс“, Шотландия

До президента на Република България
До министър-председателя на Република България
До министъра на отбраната на Република България
До министъра на външните работи на Република България

Уважаеми господа,

Обръщам се към Вас с огромно чувство на загриженост, както и със значителна доза недоумение.

Винаги съм си представял, първо като гражанин, протестирал срещу правителството на г-н Пламен Орешарски от ден първи до последните му дни, но и като човек занимаващ се с обществена дейност и политика, че служебното правителство на проф. Георги Близнашки би следвало да има три основни приоритета:

1) провеждането на честни и демократични избори;

2) стабилизирането на държавния и финансов сектор (в зависимост от лостовете, които са налични) и;

3) изпращането на недвусмислени сигнал към всички наши евроатлантически партньори, че България е пълноправен и пълноценен член на ЕС и НАТО.

Не мога да скрия задоволството си от текста, който прочетох във вторник сутрин (26/08/14г.) на страницата на „Министерство на отбранта“ (МО), както и сериозния респект, който изпитах към министър Шаламанов и негория екип изготвил „Визия 2020. България в НАТО и Европейската отбрана“. Няма да се спирам и да анализирам, но е видно, че от текста лъха компетентност, висок профеиоснализъм и модерно разбиране и осъзнаване на новия тип конвенционални и неконвенционални заплахи, които стоят пред България и по-общо пред ЕС и НАТО. Категорично бих определил този документ като „исторически“, не само заради гореизборните му достойнства, но и поради, може би, най-силаната му черта – очертава по ясен и категоричен начин, но и безпристрастно, заплахите, които стоят пред България и нейните партньори.

За изминалите 25 години преход се нагледахме на всевъзможни „засукани“, „обемни“ и най-вече безпредметни и лишени от всякаква стойност документи за националнита ни сигурност. За първи път с този документ България показва мащаб и способност да гледа на собствения си национален интерес сериозно, поставяйки „на масата“ проблеми, които реално съществуват и които по-добре да отчетем докато назряват, а не когато вече е твърде късно.

Затова намирам, че няма по-ясен и категоричен сигнал за политическа осъзнатост, лоялност и загриженост към националния и евроатлантически интерес от „Визия 2020. България в НАТО и Европейската отбрана“.

Няма и по-красноречив сигнал от това българският външен министър и министърът на отбраната – господата Даниел Митов и Велизар Шаламанов – да  представят страната ни на изключително важната среща на високо равнище на НАТО в Уелс на 4-ти и 5-ти септември. Именно този документ показва не просто най-наболелите проблеми, но и задава приоритети, които да гарантират националаната ни сигурност и в контекста на взаимната отбрана.

Винаги открито съм твърдял, че през изминалата година и половина на сериозна политическа криза и безпрецедентна конфронтация президентската инситуция е била единствената котва и гарант за стабилост на страната (в рамката на своите конституционни прерогативи). Това обаче по никакъв начин не променя факта, че г-н Росен Плевнелиев, който в публичните си изяви многократно подчертава, че заплахата идва от действията и продължаващата агресия от страна на Руската Федерация към Украйна, носи пряка отговорност за действията и бездействието на своето правителство.

Намирам за изключително тревожно решението на проф. Близнашки да оттегли внесената „Визия 2020. България в НАТО и Европейската отбрана“ от гласуването в Министерския съвет. Оценявам изявеното желание на премиера за диалог и обсъждане по темата, но това по никакъв начин не променя факта, че документ от най-висока национална значимост бива оттеглен в пълен противовес на декларираните от Вас, г-н Президент и г-н Премиер, непоколебимост и решителност за възстановяване на доверието в нашите нартньори от НАТО и ЕС. Нещо повече, дори и документът да бъде одобрен със закъснение, това отново би оставило впечатление за сериозна геополитическа и външностратегическа неориентираност.

Опасявам се дори, че подобен, на пръв поглед, „незначим инцидент“ не просто би разклатил доверието у нашите партньори, а би затвърдил вече нлагащото се през последната изминала година усещане за политическа посредственост и липса на визия. А това от своя страна би застрашило, или поне не би подсилило, аргументите в полза на кандидатурата на г-жа Кристалина Георгиева за поста „Върховен представител на ЕС по въпросите на външната политка и отбрана“.

Дълбоко вярвам, че една от най-големите заплахи за настоящия режим в Кремъл са бившите страни от „Социалистическия блок“, които успешно се развиват като либерални демокрации. Няма по-важно нещо за една развиваща се демокрация от ясно изразеното и последователно желание за подсилване на демократичните й устои. А най-сигурният път към постигането му е чрез отчитането на националния интерес и последователното му прилагане – било то на национално или геостратегическо равнище. Липсата на визия трябва да ни плаши, не наличието на такава.

Апелирам към Вас, г-н Президент и г-н Премиер, оставете министрите Шаламанов и Митов да си свършат работата. Убеден съм, че с Вашата политическа подкрепа, тези двама министри без проблем могат да защитят, както нациоанлния, така и евроатлантическия интерес на страната и общностите, в които членуваме.

Всякакъв друг вид реакция би означавал, страх, политическо късогледство и меко казано липса на воля за защита нациоаналния интерес!

С уважение,
Николай Найденов

 
 

„Почтен човек“ спечели наградата „Особен поглед“ в Кан

| от chronicle.bg, БТА |

Филмът „Почтен човек“ (A Man of Integrity) на иранския режисьор Мохамад Расулоф спечели наградата „Особен поглед“ на кинофестивала в Кан.

Филмът е за човек, който отказва да реши проблемите си с подкупи. Сценаристът и режисьор Мохамад Расулов беше арестуван заедно с известния режисьор Джафар Панахи през 2010 г.

Наградата на журито в секцията „Особен поглед“ спечели мексиканският режисьор Мишел Франко с филма „Дъщерите на Абрил“ (Las hijas de Abril). Американецът Тейлър Шеридан беше избран за най-добър режисьор за филма „Река от вятър“ (Wind River). Наградата за поезия в киното спечели французинът Матийо Амалрик с „Барбара“.

Италианката Жасмин Тринка спечели наградата за актьорско майсторство с ролята си във филма „Fortunata“ на Серджо Кастелито.

Председател на журито в секцията „Особен поглед“ беше актрисата Ума Търман.

В секцията „Особен поглед“ на кинофестивала в Кан участваха и два български филма – „Посоки“ на Стефан Командарев и копродукцията „Уестърн“ на Германия, България и Австрия с копродуценти от българска страна „Братя Чучкови“.

Секцията „Особен поглед“ на кинофестивала в Кан представя млади таланти и новаторски филми. В нея бяха включени 18 продукции от 22 държави.

 
 

Даян Крюгер: пътят към наградата в Кан

| от chronicle.bg |

След като на кинофестивала в Кан снощи Даян Крюгер получи наградата за най-добра актриса във филма „Изневиделица“, погледите се насочиха към нея. Киноманите, разбира се, знаят коя е Даян Крюгер, но ние сме длъжни да припомним:

Даян се ражда на 15 юли 1976 в семейството на банков чиновник и компютърен специалист. Има по-малък брат – Щефан. От малка успешно се занимава с балет и даже е приета в елитното балетно училище Royal Ballet School. Контузия обаче рано прекратява балетната и кариера. Когато е на 13 години, родителите й се развеждат и тя е отгледана от майка си. Оттогава досега не поддържа връзка с баща си, чиито проблеми с алкохола са причина за развода.

След травма загубва възможността да се занимава професионално с балет и се мести в Париж, където работи като фотомодел. Паралелно започва и да се снима в епизодични роли във френски филми.

MV5BMTQ1MDM1NDQyM15BMl5BanBnXkFtZTgwMTg1MDc3MTE@._V1_SY1000_CR0,0,674,1000_AL_

Дебюта си на голям екран прави през 2002 г., когато се снима с Денис Хопър и Кристоф Ламбер в „The Piano Player“. Големият пробив обаче идва през 2004 г. с участието в хита Троя, където играе Хубавата Елена. Същата година се снима в друг голям филм – Съкровището, където си партнира в главната роля с Никълъс Кейдж. През 2007 г. участва в продължението на филма и е водеща на церемонията по откриването и закриването на кинофестивала в Кан.

През 2009г. се снима във филма на Куентин Тарантино „Гадни копилета“ , за което е номинирана за Най-добра поддържаща женска роля за Screen Actors Guild Award.

В галерията може да видите ролите й, които със сигурност си струва да гледате.

 
 

Джоан Роулинг написа сценария на „Фантастични животни 2″

| от chronicle.bg, по БТА |

Британската писателка Джоан Роулинг оповести, че е приключила работата над сценария за продължението на филма „Фантастични животни и къде да ги намерим“, предаде ТАСС.

„Завърших работата над сценария, но засега не мога да разкажа нищо“, е написала Роулинг на страницата си в Туитър, отговаряйки на въпрос на читателка. Или по-точно:

 

 

„Да, написах го (сценария на „Фантастични животни 2″), НО НЕ МОГА ДА ТИ КАЖА НИЩО, ЖЕНО.

 

Световната премиера на продължението на „Фантастични животни и къде да ги намерим“ е планирана за ноември 2018 г.

През октомври м.г. писателката разкри, че филмовата поредица „Фантастични животни и къде да ги намерим“, адаптирана по едноименната й книга, ще включва пет ленти, вместо първоначално планираните три.

Първият филм от поредицата излезе по екраните през ноември 2016 г.

 
 

KONA от Hyundai: истински SUV автомобил с прогресивен характер

| от chronicle.bg |

Преди официалното представяне Hyundai Motor пусна ново видео, показващо още детайли от дизайна на изцяло новия KONA, най-младия SUV автомобил в европейската гама на Hyundai.

Силуетът на новия KONA подчертава агресивния стил на каросерията с елегантни и изострени форми. Присъствието му се характеризира с широка стойка и дизайн с двойни предни фарове. KONA е оборудван и с каскадна предна решетка – новата фамилна идентичност на Hyundai.

Освен прогресивен дизайн, изцяло новият KONA предлага и съвсем нови технологии, като прави премиум характеристиките по-достъпни за удобно и безопасно шофиране. Нова характеристика, например, е head-up дисплеят, който прожектира ключова информация за шофирането директно пред погледа на водача. Прожектираното изображение с размер 8 инча (20,3 см) и водеща в класа яркост от 10 000 кандела на квадратен метър гарантира видимост и при дневна светлина и е предпоставка за безопасно шофиране.

Повече информация за изцяло новия Hyundai KONA ще бъде публикувана скоро, като официалното представяне ще бъде през лятото на 2017 г.