Кръчмарю клет или офшорка за стъргани яйца

| от |

Автор: Иван Стамболов (5corners.eu)

Вчера с моя адвокат апокалиптик, за когото е ставало дума и в други печално-поучителни истории, си говорихме за живота. Според него животът е ужасен и непоправим, изпълнен с тъпи мутри и чудовища. Ако практикуваше през средновековието, сигурно щеше да е богомил. Разговорът тръгна от това, че му се оплаках как според трудовото законодателство, ако искам да изпия едно питие със секретарката си след края на работния ден и междувременно да довършим някое писмо или друг документ, съм длъжен два дни по-рано да уведомя инспекцията по труда, задето ще карам персонала си да полага извънреден труд. Разбира се, никой не се интересува защо не сме си отметнали задачите в работно време – защото тогава сме изпълнявали разпорежданията на трудовата медицина, според които съм длъжен да инструктирам служителите си по безопасност на труда, като им обърна особено внимание върху опасността от контактите в стените и обуча момичетата да работят с кафе машината и хладилника, за което после те са длъжни да ми се разпишат в специална книга, че са минали инструктаж.

2

Тогава моят адвокат апокалиптик ми разказа историята на свой приятел. Той бил типичен представител на малкия и среден бизнес – обект на специално внимание и топли грижи и главно действащо лице в предизборните крясъци на партиите. По-конкретно човекът имал някаква скромна лафчица за сандвичи. Един ден моят адвокат го попитал защо не вземе да свари десетина яйца, да ги настърже и да поръсва с тях сандвичите – оригинално, атрактивно и вкусно.

- Отдавна съм се сетил – отговорил му човекът. – Обаче ако искам да варя и да беля яйца тук, не мога да го направя просто така. Сега имам една чешма с едно корито. За да беля и стържа яйца, трябва да инсталирам още едно корито и да го напълня с някакъв синкав разтвор.

- Защо?

- Не знам. Вероятно за да може да идва даден инспектор и да ме глобява, когато разтворът не е достатъчно синкав.

- Ами ако намериш да купуваш отнякъде готови настъргани яйца?

- Тогава може…

Така с моя адвокат апокалиптик стигнахме до идеята двамата в съдружие да създадем фирма, която само по документи да доставя на лафките настъргани яйца (иначе лафкаджиите сами ще си ги стържат) и всякакви други опасни продукти, подлежащи на регулация и контрол. И за да не попадне фирмата ни под ударите на разни санитарни инспекции и трудови медицини, ще я регистрираме на Каймановите острови. Така ще си имаме офшорка за стъргани яйца.

Когато човек се престраши да подхване някакъв бизнес, над главата му започват да се вият всякакви инспектори и контрольори като черни лешояди над оглозган гръден кош насред пустинята. Имам друг приятел, който отвори ресторант. Веднъж, докато обядвах при него, в ресторанта влезе някакво криво и чепато създание на около 25 години с вид на скоро напуснал Розово селянин. Пошумоля малко с една от сервитьорките и после си тръгна.

- Кой беше този? – попитах.

- А, нищо особено – отговори приятелят ми. – Носи здравните книжки. Всички, които работят в заведения за хранене, трябва да се подлагат на периодични медицински прегледи, което би отнело поне седмица и би струвало куп пари. Преди имаше кръгли печати, сега освен тях има и квадратни, защото трябва да дадеш проба за микробиология и паразитология, по 20 лева всяка, срещу което ти слагат квадратен печат. Това момче минава, събира всички здравни книжки от заведенията, за които се грижи, и след ден-два ги връща с необходимите кръгли и квадратни печати срещу 10 лева. Къде ги носи – не знам. Сигурно си има някой лекар, който е в схемата.

Понеже съм наивна и поетична душа, повдигнах озадачено вежди с някакъв тъп въпрос от рода на „Как е възможно това? Кой има полза?“. Тогава приятелят ми обясни, че това не е нищо. Откакто се е захванал с този бизнес, като зелени лъскави мухи са го накацали всевъзможни креатури от всевъзможни инстанции.

- Винаги могат да ми затворят заведението – равнодушно, с някаква плашеща претръпналост каза той. – Само агенцията по храните иска от мен да имам отделен хладилник за всеки продукт. В момента аз имам девет хладилника. Всяко парче месо или сирене трябва да има отделен етикет с дата, която отговаря на датата на сертификата, който трябва да изискам в магазина да ми издадат заедно с касовата бележка и който да доказва произхода на месото. Всяка отделна мръвка. За другите агенции да не говорим…

- Но това не е възможно. Какво става като дойде инспектор?

- Нищо. Слагам му да хапне и да пийне и си тръгва. Не е така обаче с тротоарното право. Знаеш ли как се взима то? Всяка година отиваш при архитект, задължително член на камарата, и всяка година този архитект ти прави срещу заплащане един и същи план на разположението на външните маси. После чакаш одобрение от „Градска мобилност“, където един човек за цяла София преценява дали масите ти не пречат на уличното движение, включително и на пешеходците. След това отиваш в общината. Плащаш 10 лева в деловодството, за да си заведеш молбата. После отиваш да съгласуваш в архитектурата. Ако оттам те пропуснат, продължаваш към търговския отдел, където ти правят договора. Отиваш на касата и плащаш, като това може да отнеме ден-два. След това се връщаш в търговския отдел, но трябва да уцелиш приемен ден, защото иначе няма да те пуснат в сградата. Търговският отдел се съгласява, че е платено, и пуска документите за издаване на разрешителното. Успяваш да свършиш всичко това на 31 март и на първи април с въздишка на облекчение най-сетне изкарваш масите навън. Тогава идва инспекторът. Пита къде ти е разрешителното. Казваш, че още не са ти го дали на хартия, но всичко останало е готово и дефакто имаш разрешение, защото си си платил. Показваш документите. „Браво! – казва инспекторът. – Всичко е така, както трябва. Обаче няма разрешително черно на бяло. Ще пишем акт“. Ти питаш в какъв срок общината трябва да връчи готовите разрешителни черно на бяло. Той казва – до 15 април. Но днес е едва първи! Е, да – съгласява се инспекторът и си тръгва. Междувременно след няколко дни разрешителното е готово. На 15 април инспекторът отново е на линия. Къде е разрешителното? Ето го. Браво. Хайде сега да ми покажеш, че си платил таксата. Ама как така! Нали миналия път показах! Платежното вече е в счетоводството! А и никой няма да ми даде това разрешително, ако не си платя таксата. Не ме интересува, казва инспекторът и започва да пише акт. Хукваш към счетоводството. Когато се връщаш, инспекторът се е разположил на една от току-що изнесените външни маси и си е поръчал половинка червено вино и тройка кюфтета, които няма да плати. Пролетното слънце и червеното вино са го размекнали и той човечно ти обяснява:

- Виж какво, аз акт винаги мога да ти напиша за каквото си пожелая, така е направена системата. А ти ходи да го обжалваш. Сигурно ще спечелиш и сигурно след 5-6 години ще ти върнат парите. Но на мен какво ми пука от това? Ще те глобя и затова ми се полага премия, процент от стойността на акта като поощрение за добре свършена работа. Тази премия няма да я върна обратно, дори да осъдиш държавата в Страсбург. Ще ти платят обезщетение от данъците на такива будали като теб. Сметката е проста. Ти ми плащаш сега този процент, който аз бих взел като премия, ако ти напиша акт, и аз не ти го пиша. Ако не ми платиш – пиша. И в двата случая моето не се губи, но в първия ти спестяваш големи неприятности.

После моят приятел ресторантьор ми обясни как стои въпросът със забраната за тютюнопушене. Всяко заведение си има персонален инспектор от ХЕИ, който отговаря за района. Когато се посближите с него, инспекторът сам предлага да му плащаш някаква сума като месечен абонамент, срещу което той поема ангажимента един час преди всяка проверка да ти се обажда по телефона и да те предупреждава. А какво става с активистите? Напоследък се навъдиха някакви свръх изнервени доносници, които обикалят заведенията и ковладят къде се пуши. Какво правим с тях? Много просто. Те са длъжни да дойдат на проверка с районния ти инспектор, иначе не важи. Ако го повикат, той ще ти се обади да те предупреди по силата на уговорката между вас и на абонамента, който му заплащаш всеки месец. Ако дойдат без него, можеш да си направиш кефа да ги изхвърлиш с ритници.

Разнообразни са начините, по които пиявиците могат да ти вземат пари затова, че си се осмелил да създаваш нещо на своя отговорност, да разкриваш работни места и да внасяш данъци – обстоятелства, които би следвало да те правят уважаван член на обществото, а не последна отрепка и мошеник, който заслужава тъпкано да си плаща за тарикатлъка. Десетки, а може би и стотици са разпоредбите, според които си длъжен да изпълняваш някакви процедури срещу заплащане. И още щом се появят тези разпоредби, появяват се и онези, които следят за тяхното изпълнение. От една страна те карат насила да плащаш за нещо от твърде съмнителна необходимост, от друга страна всичко е направено така, че винаги можеш да се окажеш в крачка, за което биваш наказван и глобяван. Но ако беше само това – с мед да го мажеш. Дори и най-безумната разпоредба може да намери някакво оправдание, че е направена в името на общественото благо или поне с такова намерение.

По-тревожно е това, че наредбите сякаш се правят, за да си плащаш за тяхното неспазване. Икономическата страна, предмета на дейност на всяка власт е да създава невъзможни за спазване ограничения и да те принуждава да ѝ плащаш за тяхното нарушаване.

- Всъщност на мен ми казаха защо е всичко това – все със същото равнодушие каза моят приятел. – Оказва се, че всяка партия, когато дойде на власт, подменя всички такива дребни инспектори и контрольори със свои хора. И говорим не само за онези, които посещават клети кръчмари като мен. Същото е по министерствата, агенциите и службите. Това е най-ситната номенклатура, това са дори просто лоялни избиратели. Тези хора са толкова дребни и толкова многобройни, че партиите нямат пари за тях, не могат да отделят „сухо“, за да купят тяхната лоялност. Затова им създават капии, от които да могат да се издържат сами. Дай на катаджията кръстовище или поне пътен знак и той, ако е оправен, ще заработи и ще храни семейство.

Ние не сме демокрация. Ние сме военно-ленна система. Всеки чантаджия, всеки послушен функционер и всеки партиен „бизнесмен“, когато партията му дойде на власт, получава спахилък, от който да цица, като не забравя да отчислява и дължимото за падишаха. Такава е била Османската империя и оттогава очевидно нищо не се е променило, освен в главите на някакви глупаци и наивници, които си мислят, че правилата трябва да се спазват и че общественият интерес трябва да се зачита. Такава сигурно е била и системата в Картаген и затова пичовете на античността са вярвали, че независимо от всичко Картаген трябва да бъде разрушен.

 
 

Колко струва откраднатата ви самоличност в интернет

| от chronicle.bg |

Към 20 долара. Десетки милиони хора губят личната си информация през последните години. Но какво се случва след това? Голяма част от тази информация излиза за продан по тъмните кътчета на интернет, по-известни като dark web.

Според това дали към информацията за човека има и данни за кредитната му карта, цените могат да варират от под 1 долар до около 459 долара. Средната цена е 21,35 долара. Както и в стандартния легален интернет пазар, цената на стоката зависи от фактори като качество, надеждност и репутацията на продавача.

Един от продавачите, който предлага открадната информация за 454,05 долара, обяснява цената с думите: „Това са данни изключително на личности с добро кредитно досие (над 720 точки). Можете да ги ползвате, за да си купите кола, къща или каквото си искате. Профилите идват с пълно име, адрес, цялата информация за кредитната карта. Можете да ги ползвате за колкото си време искате.“ Друга скъпа информация (248, 22 долара) е на карта с 10 000 долара лимит.

Евтини карти (2 долара) се продават, когато информацията им може да е оскъдна или невалидна по някакъв начин. „Те са за хора, които имат допълнителен вътрешен достъп до банкова информация“, споделя един от продавачите.

Сайтовете за продажба на самоличности си имат система за навигация и опции като нормален сайт. Трудно е обаче да се прецени качеството на стоката. Понякога продавачите казват откъде са вземи акаунтите, на коя банка са и т.н. Това в никакъв случай не означава, че няма да ви измамят с невалидна или измислена информация.

„Бизнесът с откраднати самоличности може да е много печеливш“, казва Хю Мин Го от Виетнам, който беше осъден през 2015 година на 13 години затвор за подобна измама с 200 милиона открадната профила. Обвинението твърди, че така той е спечелил над 1 900 000 долара.

Дори когато сайтовете за продажба на подобна информация се закрият, на тяхно място се появяват нови.

 

 
 

Поемете дъх! Том Харди е в „Табу“

| от |

Том Харди е един от чудесните британски екземпляри, които Обединеното кралство е внесло в редиците на Холивуд за последните няколко години. До него гордо стоят Том Хидълстън, Бенедикт Къмбърбач, великолепният Хю Лори, Джак О`Конъл и още, и още, и още… Том Харди обаче е единственият сред тях, който може да предизвика у теб възбуда и страх едновременно. Той е като заешката дупка от Алиса – искаш да скочиш, защото знаеш, че ще е вълнуващо и същевременно се притесняваш какво ще намериш на дъното.

След година на мълчание, номинация за „Оскар“ – за „Завръщането“ – и поява само в два епизода на третия сезон на Peaky Blinders Харди прави мрачно завръщане в калния и свръхестествен сериал “Табу“.

Какво е „Табу“? Сериал, продуциран от Ридли Скот, самият Харди и сценаристът на Peaky Blinders Стивън Найт. Той е мрачна и мърлява история за отмъщението, примесена с древни африкански магии, подмолни британски чиновници и Уна Чаплин за разкош. Всички те позиционирани в стар Лондон.

Историята проследява Джеймс Дилейни – буквално завърнал се от мъртвите мъж, където са го пратили злите езици преди 10 години, чийто баща умира внезапно, а Джеймс се оказва единственият наследник на парче каменна земя, което група британски чиновници и политици желаят силно, за да решат набързо лека неуредица с правителството на САЩ и Канада.

Дилейни, изглеждащ точно толкова смахнат за хората, колкото и баща му приживе, не планира нито да дава, нито да продава купчината камъни, които му се падат по право. Към този основен казус и очевидно основен конфликт в сериала, който се точи и разточва във всичките 56 минути в началото, се добавят бързата смърт на бащата, за която синът вярва, че не е случайна и любовта към полу-сестра му, в чиято роля е грациозната Уна Чаплин.

„Табу“ има великолепна атмосфера. Лондон в началото на IXX век е мърляв, кален, пълен с курви, бардаци и отхвърлени деца. Кучетата ядат трупове, а хората се отдават на низки страсти с дебелани. Между всички тях Том Харди крачи класно, потънал в кал до колене, в компанията на хрътка и сложил на главата си голям цилиндър.

Към тази среда се добавят и африкански митове и легенди, тъй като персонажът на Харди е прекарал последните 10 години в Африка под опеката на вуду магьосници и страшни жени с боядисани лица, които го преследват в сънищата му в късните доби на нощта, и неговата химия с останалите персонажи – от Уна Чаплин до Франка Потенте, която е похотлива и долна съдържателка на публичен дом, наместил се удобно в един от имотите му.

Първи епизод на „Табу“ обаче не ти казва нищо повече. Той само те въвежда в мрачната магическа обстановка, която смята да разгърне пред зрителите си впоследствие. Той създава среда, която да те възбуди или поне да ти стане любопитно, поставя възлите на всички връзки, които смята да развърже нататък и ти казва да чакаш. Седмица след седмица той, в компанията на Харди, ще ти разкрива нови и нови тайни от мрачния свят, в който живи и мъртви се срещат, а британецът, като блюстител на правдата, ще раздаде правосъдие накрая.

„Табу“ е един от вълнуващите сериали този януари, спор няма. Той носи големи очаквания и дава големи заявки. Дали без участието на Том Харди – като продуцент, актьор и един от създателите на шоуто – щеше да е толкова любопитен? Едва ли. Но Харди е класната британска чаша чай, която всеки е редно да изпие в един момент. А осем мрачни и възбуждащи епизода, звучат като добра идея да го направите именно сега.   

 
 

Брит Марлинг: Странното дете на Холивуд

| от |

Брит Марлинг е сценарист, режисьор, актриса и продуцент. Тя е странна, ръбата и доста различна от хората, които обичайно обитават привилигированата прослойка на един от най-богатите и известните райони в топлия Ел Ей.

Тя е неконвенционално изглеждаща. Има големи очи, рошава руса коса и крив нос. Тя не е холивудска красавица и същевременно е толкова запомняема, че видите ли странното й лице и разпиляната й руса коса на екран, трудно ги забравяте.

Доскоро позната на отбрана част от публиката на така нареченото фестивално кино, от края на 2016-а Брит успя да се намести по удобен начин и на по-комерсиалния пазар, след излизането на сериала на Netflix – The OA.

Покрай моменталния успех на Stranger Things, The OA някак остана в периферията на добрата телевизия, каквато всъщност той е. Освен сценарист и продуцент Брит Марлинг играе и главната роля в този свръхестествен трилър за незрящо момиче, което се завръща след изчезване от 7 години, с възстановено зрение и странна история зад гърба си, достойна за ушите само на 5 аутсайдера (побойник, бъдещо юпи-наркоман, дебела учителка, трансексуален младеж и дребно отритнато момче).

The OA беше подновен за втори сезон почти веднага след излизането си и е едно от вълнуващите, нови, доста различни и свръхинтересни неща, които може да видите по телевизията през тази година.

Брит Марлинг от друга страна пише и продуцира сериала, като на режисьорското място стои нейният приятел и партньор в правенето на кино – Зал Батманглидж.

След като завършва икономика в Джорджтаун, Брит отказва оферта за работа в офис, за да стане артист. Заминава за Холивуд и в продължение на 6 години работи всякакви неща във филмовата индустрия. В крайна сметка се изкачва до категорията „актриса“, но ролите които най-често й се предлагат за „на пищящи блондинки във филми на ужасите“, както казва самата тя. Затова Брит решава, че ще си напише роля, в която иска да се види и би участвала без да остане незабележима или с размазан писък на лицето, като от картината на Мунк, докато някой я коли в кадър.

Така, през 2011-а, след два филма – политическа история и късометражна sci-fi психария, се появява най-известното заглавие във филмографията на Марлинг – „Втората земя“.

„Втората земя“ е великолепен, фестивален, апокалиптичен филм за живота и изборите, които правим. Историята проследява появата на огледална Земя, която идва до нашата планета, и на която живеят същите нас, но направили всички онези избори, които ние не сме. Можеш да отидеш до другата Земя и да видиш другото си аз, ако пожелаеш разбира се. Марлинг е сценарист на проекта, режисьорът Майк Кахил прави дебюта си с него зад камера и разбира се, Брит играе двете главни роли – на аз и другото ми аз.

Докато работи по „Втората земя“ Марлинг пише и отново участва в друг свой независим проект, този път под режисурата на Зал Батманглидж. Филмът е Sound of My Voice и заедно с „Втората земя“ прави дебют на фестивала Сънданс. Sound of My Voice остава някак на заден план, но за сметка на това „Втората земя“ е номиниран за три награди и печели Alfred P. Sloan Feature Film Prize на Сънданс за Майк Кахил.

Оттам нататък кариерата на Брит някак поема свой собствен път. Тя пише, продуцира и играе във всичките си филми. Може да сте я гледали в „Изтокът“, където си партнира с Александър Скарсгард и Елън Пейдж. Покрай тяхната така наречена „афера“, която се раздуха по време на снимките на филма, Брит остава някак настрана. Тя обаче играе една от главните роли и е сценарист и продуцент на проекта. Междувременно се появява във филма на Робърт Редфорд The Company You Keep с Шая Лебьоф, „Арбитраж“ с Ричард Гиър и Тим Рот и I Origins – вторият режисьорски проект на Майк Кахил.

Някъде там започва и работа й по сценария на The OA, докато паралелно снима британската драма Babylon, която е мини-сериал. Веднага след финала му The OA взима цялото й внимание и тя довършва внимателно осемте епизода на първи сезон.

Днес Брит Марлинг може да каже, че е една неконвенционална звезда в една иначе стандартна индустрия. Тя е различна в свят, който иначе предпочита еднаквости. А ние пък предпочитаме нея.

В галерията горе може да видите част от ролите й, а после спокойно си пуснете The OA. Няма да съжалявате и за двете.

 
 

Рон Уизли в трейлъра на сериалa „Гепи“

| от chronicle.bg |

Култовият филм „Гепи“ на режисьора Гай Ричи, с Брад Пит и Джейсън Стейтъм, ще бъде адаптиран в сериал. Дистрибутор е сайтът Crackle.

Мнозина са скептични по въпроса дали филмът би могъл да стане на сериал и действително – новите актьори не са коравите мъже, които бихме очаквали.

В ролите ще видим Люк Паскуалино от „Скинс“ и „Снежен снаряд“, Ед Уестуик от „Клюкарката“ и… Рупърт Гринт, който разбира се играе Рон Уизли във филмите за Хари Потър. Сериалът има 10 епизода, създадени от Алекс Де Раков, който обещава да запази хумористичното настроение на оригиналния филм от началото на века.

Гринт играе Чарли, двадесет-и-нещо-годишен лидер на банда от малки натегачи. Можем да очакваме бус пълен със златни кюлчета, уговорени боксови мачове и неадекватна престрелка с мъж в халат на цветя.

Трейлърът ни дава достатъчно, за да се закачим, въпреки че по-радикалните фенове може и да не са доволни от променения актьорски колектив и сюжет.

Сериалът излиза на 16 март.