Какво сте се вторачили в чалгата?

| от | |

Светлана Велева

Покрай динамиката на политическите новини някак другите теми от деня остават встрани и пропускаме да отдадем значение и да се замислим върху немалко иначе важни неща. Думата ми е за културата. По повод националния празник 3 март музеите и галериите, управлявани от Столичната община, отвориха врати за безплатни посещения. Наред с галериите отворени бяха и парк-музеите „Врана“, както и Зоологическата градина. Ключовата дума „безплатно“ изигра своята роля и провокира интереса на немалко столичани. Пред Художествената галерия дори се изви опашка. Не е като да няма интерес към културата.

Защо тогава непрестанно се говори и пише за чалгата и нейното деструктивно влияние? Откъде това възмущение, че няма култура и че подрастващото поколение се възпитава в чалга ценности, поради което затъпява прогресивно? Сигурно защото от телевизии и сайтове ни облъчват с халтура, зрелищни риалити формати и клюки за живота на кухи медийни герои – т.нар. информационна и интелектуална чалга. Да, тя е навсякъде, защото е по-комерсиална и защото, признайте, хората са любопитни и обичат жълтини.

Това не означава, че култура няма. Напротив – културата у нас през последните 6-7 години бележи своеобразен бум. Филми и сериали се правят на конвейер. Някои дори печелят международни награди. А ако ходите на театър, знаете, че залите се пълнят, за някои постановки билетите свършват месец по-рано. Много от сайтовете за онлайн пазаруване предлагат оферти за театрални постановки с до 50% намаление. Така средно за 6-8 лв., колкото е едно „биг мак“ меню във верига за бързо хранене, можете да си купите билет за „Парижката света Богородица“ или за „Ревизор“ на Достоевски с участието на Калин Врачански. На промоция се предлагат билети за концерти и опери. В момента само срещу 9 лв. можете да се насладите на Моцартов концерт на Софийската филхармония. Повечето известни опери гостуваха в България и залите бяха пълни. И това не е всичко.

През последните 10 години книгоиздаването прави революция. Вярно, причината не е, че има събуждане на таланти, а че от комерсиалност издателствата са склонни да издават каквото им предложат. В същото време всеки иска да пише. Дали може и има ли какво смислено да каже, е друг въпрос. Писането на книги стана като рекламно участие в телевизионна игра. Затова и писателите са повече от читателите, но това е друга тема.

Думата ми е за културата, която уж отсъства. Т.е. културно предлагане има – и театри, и книги, и кино, и концерти, има ли търсене обаче? Ако човек се интересува и изпитва глад за тези неща, намира начини. Но ако лежиш и чакаш културата да потече от екрана, нормално е да останеш с впечатление, че чалгата е навсякъде. Ролята на телевизията е да забавлява, а халтурата е най-близо до тази функция. Личното ти културно ограмотяване – твоето и на децата ти, е твой избор. Клишираните твърдения как чалгата ни задушава, са на хора, чиято единствена връзка със света са телевизията и интернет.

Във фейсбук дори има група „Бунт срещу чалгата“. Кой ни кара насила да гледаме и слушаме простотии? Чалгата е избор. Ако игнорираш нещо и не му придаваш значение, то ще умре като фактор. Тези, които превръщат чалгата във фактор, са не само слушащите я, но и тези, които й придават значение, като непрестанно я хиперболизират. Битката с чалгата е в нейното игнориране и в даването на приоритет на нейния антипод. Светът е пъстър на възможности… Какво сте се вторачили в тази чалга?

 
 

Коя е групата, която виждаме в новия „Туин Пийкс“

| от chronicle.bg |

На сцената в бара от “Туин Пийкс” Роудхаус сме свикнали да виждаме русокосата Джули Круз, която с магическия си глас изпълнява песни, създадени от композитора Анджело Бадаламенти.

В новия „Туин Пийкс“ обаче нейното място е заето от друга русокоса жена с не по-малко магнетично излъчване. Тя се казва Рут Раделет и е вокал на американската банда от Орегон Chromatics. На сцената бандата изпълнява парчето Shadow, което се вписва съвършено в атмосферата на сериала.

Групата е създадена през 2001 година. Състои се от Рут – вокали, китара, синтезатор, Адам Милър – китара, вокодер, Нат Уолкър – барабани, синтезатор, Джони Джуъл – продуцент, мултиинструменталист.

Бандата има специфично звучене, в което се преплитат пънк и лоу фай, описвани са като шумни и хаотични. Постепенно вкарват в музиката си синтпоп и постпънк елементи. Техни парчета сте чували и в „Клюкарката“, „Mr Robot“, „Bates Motel“ и във филма „Drive: Живот на скорост“ (2011).

От бандата казват, че видеото към парчето представлява отдаване на почит към филма на Дейвид Линч „Синьо кадифе“ и „легендарната Джули Круз“.

 
 

Актьори, използвали дубльори за голи сцени

| от chronicle.bg |

Голите сцени са кофти изживяване. Независимо дали ви звучи яко да сте без дрехи в леглото с Брад Пит, ако всичко е на ужким, а наоколо щъкат оператори, режисьор, гримьори и случайни статисти, едва ли ще искате да показвате гърдите си.

Именно затова мнозина избират да ползват дубльори.

Може би най-известен в последните години е случаят с Лина Хийди от Game of Thrones. Актрисата е в ролята на Церсей, която трябва да преживее „похода на срама“, за да може да се прибере в дома си, след като е държана като затворник от религиозна секта. Героинята на Хийди трябва да премине през целия град напълно гола. Актрисата обаче отказва и вместо нея виждаме тялото на дубльорка.

В галерията ви предлагаме още няколко примера за подобни случки.

 
 

Създадоха гривна – репелент за акули

| от chronicle.bg, БТА |

Американски учени създадоха ефикасен репелент на магнитна основа срещу един от най-опасните за човека морски хищници – акулите, съобщава сайтът Америка онлайн.

Новият продукт носи търговската марка Sharkbanz и използва специално патентована магнитна технология. В гривните, които външно приличат на голям ръчен часовник с пластмасова каишка, са монтирани мощни постоянни магнити.

Те влизат в остро взаимодействие с електролокационната система на акулите, която е една от най-чувствителните в животинското царство. По този начин се постига желания ефект на отблъскване на морските хишници, когато са в близост до магнитния репелент.

Акулите изпитват в рецепторите си – ампулите на Лоренцини, хилядократно по-силно електромагнитно въздействие, отколкото са свикнали при издирването на своята плячка. Това е равносилно на човек да бъде изложен на много ярка светлина на излизане от тъмно помещение.

Научният екип, ръководен от д-р Ерик Страуд и д-р Патрик Райс, направи успешни тестове с новия продукт. Изследователите прикрепиха към кукли с човешки размери любимата стръв на бичите акули, едни от най-агресивните, и ги пуснаха във води, гъмжащи от тези хищници. Манекените веднага били нападани. Но когато китката им била оборудвана с гривната Sharkbanz, не последвала никаква атака при многократни изпитания.

Екипът е разработил и гривна-репелент с още по-силни свойства, която се носи на глезена от леководолаза.

 
 

Наистина ли Памела Андерсън е неузнаваема?

| от chronicle.bg |

Вече веднъж го преживяхме с любимата Бриджит Джоунс, когато Рене Зелуегър се появи на събитие с променена визия. Всички, които помнят пухкавите устни на героинята от култовия филм не можеха да повярват какво се е случило с актрисата и започнаха безкрайни разговори за пластичната хирургия и това, което причинява на любимите ни лица от екрана. Никой обаче не обърна внимание на друго – между снимките на Бриджит Джоунс и деня на фотоса бяха минали години. Ако образът от филма не остарява, актьорът в ролята не е открил философския камък, който да го дари с вечна младост.

Сега ни се случи още веднъж. С Памела Андерсън. 

Актрисата се появи в Кан и за своите 49 години изглежда невероятно, С пригладена на опашка коса и семпла рокля, тя наистина беше едно от събитията на червения килим. Не така обаче видяха мнозина актрисата от „Спасители на плажа“. „Неузнаваема“, „провокира въпроси за пластичната хирургия“ и т.н. заглавия отново се появиха онлайн. Независимо какви са причините да изглежда толкова добре, на Памела Андерсън могат да завидят мнозина 49-годишни жени.

Всъщност голямата промяна е, че актрисата е оставила зад гърба си провокативните и разголени дрехи, като ги е заменила с доста по-семпли облекло и грим. В галерията можете да видите снимки на „новата“ Памела и да ги сравните с предишното й амплоа.

Междувременно появата на актрисата в Кан провокира и друг разговор – за отношенията й с Джулиан Асанж. Преди време тя определи създателя на „Уикилийкс“ като един от най-любимите й хора на планетата. Тя често посещаваше австралиеца в посолството на Еквадор в Лондон, където той поиска политическо убежище през 2012 година, за да избегне екстрадирането си в Швеция по обвинения за изнасилване – обвинения, които в петък бяха окончателно свалени.