Каква е цената на милиардите за Украйна?

| от |

haosyt-v-ukraijna-proizticha-ot-neijnata-istoriq-i-geografiq-184537 Максим Швейц от Росбалт

Украинският президент получи от Кремъл общо към 20 милиарда долара: Русия ще изкупи украински евробондове за 15 милиарда и още малко над 5-6 милиарда ще осигури на Украйна 30-процентният отбив в цената на руския газ.

На какви отстъпки е склонила тя срещу безпрецедентния заем? Властите мълчат. По молба на президента Янукович руският лидер Владимир Путин отмени традиционната пресконференция след подобни срещи. Формално Русия прави подарък, без да получи нищо в замяна – нито гаранции, че Украйна ще влезе в Митническия съюз (по израза на Путин „въпросът дори не бе обсъждан“), нито официално и публично спиране на украинската евроинтеграция, нито гаранции, че украинската газотранспортна система ще мине под руски контрол.

Медиите разпространиха полуофициална информация, че Русия се „презастрахова“ срещу вероломството на украинската власт. В новите газови споразумения се посочвало, че цената на руското гориво ще се одобрява всяко тримесечие. Така че реши ли Украйна пак да изиграе Русия, ще може отново да вдигнем цената на газа. А и 15-те си милиарда Киев няма да получи наведнъж – до края на годината Москва ще прати само 3 милиарда. Другото – после.

Какво се ангажира да прави „после“ самата Украйна? Казва ли ти някой. Протестиращите на Майдана са убедени, че Янукович е склонил най-сетне да поведе страната си към Митническия съюз. Щял да я вкара там не от раз, а постепенно. Тоест Киев ще сключва с Москва необходимите споразумения поетапно, по едно-две всяка година. И малко по малко, без да плаши никого, властта ще изпълни своя план да включи Украйна в „единното евразийско пространство“. Което не било огласявано по молба на Янукович, та да не засили тази вест дейността на Майдана.

Въпросната версия е доста популярна в Киев, но има и други.

Бившият говорител на „Нафтогаз Украйна“ Валентин Землянски потвърждава, че с тримесечното преразглеждане на цените „Русия се е застраховала срещу неадекватни действия на украинското ръководство“. Той обръща внимание, че „бяха отблъснати опитите на „Газпром“ да натрапи с допълнително споразумение фиксирани обеми на консумирания газ“. „А в договора няма механизъм за плащане на недовзетите количества. Нито в новото споразумение“, изтъква експертът, добавяйки: „Няма и никакви посредници, нищо че разправя страхотии опозицията у нас“. И обобщава: За момента новите газови договорености между офиса на Янукович и Кремъл изглеждат симпатично, но „от време на време естествено ще изплува по някой гаф“.

А има и данни, че все пак е определен задължителен обем на купувания газ – 33 милиарда кубика годишно.

Според Тарас Березовец, президент на Berta Communications, при посещението си в Москва Янукович е склонил да продаде на Русия няколко „стратегически предприятия“. Може би и газотранспортната система на Украйна, за да може Москва да се откаже от твърде скъпоструващото изграждане на „Южен поток“. При това експертът не изключва в новото украинско правителство (Киев очаква все пак промени в кабинета) да влязат „руски агенти на влияние“.

Според Виктор Небоженко, политолог и икономист, заемите и евтиният газ ще бъдат платени от Украйна с отказ от Енергийната харта на Евросъюза. Така ще може да се преговаря за продажба на газотранспортната система.

Експерти предполагат също, че Киев може да се е простил с независимата си външна политика. Казват, че Янукович най-вероятно е приел условие, изискващо Украйна винаги да съгласува с Кремъл геополитическите си движения. Пожелае ли Киев отново асоциирано членство в ЕС, на преговорната маса ще трябва да седнат едновременно и Путин, и Янукович, и Меркел. Руската власт явно се стреми към по-активно участие в световната политика и Киев, привлякъл днес погледи от цял свят, може да съдейства за диалог между Москва и Брюксел, а чрез него и за диалог с Вашингтон.

От украински журналисти се чува и друго – че Украйна се е отказала от плановете да разработва находища на шистов газ. Предвидено бе да възложи това на западни концерни, но сега нещата май тръгват в друга посока.

Междувременно се писа, че Янукович е разрешил най-накрая Русия да смени въоръженията и военната техника на своя Черноморски флот, базиран в Крим. Плъзнали са и слухове, че Киев ще започне да пуска ешелони с руска помощ и руски войски да минават през украинска територия в Приднестровието.

Ако обобщим, налага се изводът, че Янукович наистина е получил пауза – „възможност да си поеме дъх“, но е платил твърде скъпо: изгубил е много важни лостове за влияние върху Москва. Русия май ще може известно време да не се бои от геополитическото суетене на Украйна. Янукович вече няма как да плаши Кремъл нито с евроинтеграция, нито с намерения да пропъди Черноморския флот от Крим, нито с някакви митични споразумения с НАТО.

Докато никой все още не е наясно какво съдържат споразуменията, в борбата за Украйна основният губещ изглежда е Вашингтон. Официални представители на САЩ заявиха, че спогодбите са „непрозрачни“ и засега е доста трудно да се преценят мащабите на проблема. Сенаторът и бивш кандидат-президент на САЩ Джон Маккейн, говорил в неделя от сцената на Евромайдана, с право заяви, че Путин не е меценат и не развива благотворителност в полза на съседни страни.

При всяко положение Янукович получи известни гаранции, свързани с президентските избори през 2015 г. Петнайсетте милиарда долара ще му помогнат да запуши устата на протеста в Донбас – там недоволстват от президента не заради отказа от евроинтеграцията, а защото не се сбъднаха обещанията му за „по-добър живот“. Сега ще има възможност точно преди вота да подхрани електората с дотации. За местното мизерстващо население това явно ще е достатъчно, за да гласува пак за „своя“ кандидат, а не за „бандеровците“ *.

И последно. Докато липсват подробности за сделката, хората в Русия, виждайки как федералните и местните власти всяко тримесечие вдигат за тях цените на какво ли не, имат основания да смятат, че всички благодеяния, изсипвани от Путин върху Янукович, минават за тяхна сметка.

* От името на Степан Бандера, деец на украинското националноосвободително движение от 20-и век, тачен от днешни опозиционни сили

 
 

AlphaGo победи най-добрия играч на Го в света

| от chronicle.bg |

Изкуственият интелект AlphaGo надви Ке Жи, известен като най-добрия играч на древната игра Го. Победата за машината на DeepMind и Google е първата в сблъсък от общо три части.

Победата на машината е с половин точка – минималната възможна разлика.

Победата на AlphaGo с 4 на 1 над южнокорейската легенда Лий Се-дол миналата година бе отчетена като истински триумф за разработчиците на изкуствен интелект. Тогава не се очакваше неврална мрежа да може да играе толкова комплексна игра, но изкуственият интелект оспори това птредположение.

Експертите, които са следили първата среща, казват, че не само машината е добра в изучаването на тънкостите на човешките играчи, но и 19-годишният талант Ке се учи от нетрадиционния ѝ подход. Един от ранните му ходове бе определен като наистина гениален и със сигурност срещата ще става само по-интересна.

Вторият двубой в рамките на Future of Go Summit е насрочен за четвъртък, а финалът е в неделя.

Източник: The Verge

 
 

Най-тъпите български рекламни кампании в историята на вселената

| от |

Едно от най-гадните неща на света е да имаш рехава брада. Хем на практика нямаш брада, хем трябва да я бръснеш. Горе-долу същото е и с рекламата – хем не е наука, хем е сложна. Това, разбира се, не е оправдание, поне не уважително, за някои неадекватно скъпи, но за сметка на това нелепи интелектуални бисери от бранша. Ако грешките, така изказани по-долу, ви се струват нормални или стандартни – искам да ви напомня, че са направени от група възрастни хора, начело на големи дългогодишни бизнеси – клиентите, както и от други хора специалисти в рекламата, отново – от дълги години. Те са обсъдили всеки елемент от кампанията и в крайна сметка са казали окей на всичко. За тях тези неща изглеждат окей. Тези неща:

 

„Pod igoto“ на шльокавица. Тази „скандална“ книга е набиване на ресурси, за да се изкаже нещо, което всички вече знаят и няма да постигне нищо освен PR за издателството. Проблемът е подходът, видите ли: ако въпросното издателство трябваше да направи кампания за безопасен секс, решението им щеше да е да хванат сифилис и да кажат „Ето. Не правете така“.

 

Песента на Фантастико. Знам, че вадя някакви неща от нафталина, но песента на Фантастико е иконична за авторските песни в рекламите. Текстописците традиционно са недооценени, така че спокойно можете да дадете 50 лева на някой, който няма да римува „пет“ с „двайсет и пет“ и знае какво е прозодия. Например, на човека измислил стихчето:

Аз такива бабо-сандвичи не ям,

между две филии – резенче салам.

Аз обичам сандвичи от тия,

между два салама – тъъъъъничка филия.

 

Еми, хубаво е! Ритъм, рима, идея – всичко. Браво!

 

Борола и Арт-93. Борола правят Имунобор, а Арт-93 – колани и портмонета. Двете фирми нямат нищо общо помежду си освен инфантилните реклами, които правят. Видеата на Борила са посмешище, съжалямвам. „Ама, Мартине, във всяка класация, където мрънкаш по реклами, ли ще се споменава тоя Имунобор“. Да, не ме интересува, дори Имунобор да е панацея и да те кара да живееш до 200 години.

Билбордовете на Арт-93 са мацка, колан и логото „Арт“. Прилича на прощъпулник на абитуриент. Не знам колко им върши работа, съмнявам се да им върши работа, но ако им върши работа – окей. Въпросът е, че може да стане пъти по-добра с нищожно малко усилия и неполагането на тези усилия е вулгарността, срещу която така страстно се газирам.

 

Бързи кредити. Ама от ония, които на бял лист пише „Бързи кредити“ и телефон. Не ме разбирайте погрешно – като реклама е окей. Предава посланието правилно и недвусмислено, информацията стига до хората, нищо не разсейва вниманието им – за кампания е добра кампания. Но… изглежда зле, цялото нещо просто изглежда сенчесто и незаконно. Скъпи родители, не плашете децата с това, че някой батко ще дойде и ще им даде наркотици безплатно. Никой не раздава наркотици безплатно! Плашете децата си, че някоя батка ще дойде и ще им даде „бърз кредит“, от който никога няма да се измъкнат със здрави колене.

 

Всички онези реклами, в които се случва нещо яко, но никой не помни бранда.

Това е тоооолкова типична грешка на рекламистите. Фирмата налива 100 000+ пари за спотове и там други неща, за да не знае никой накрая марката, но всички да повтарят „Ооо, Пепи…“. На какво е реклама „Ооо, Пепи“? На салами, да, ама на кои салами? Има 100 салама, на кои? „Човек 1: Аз го открих. Човек 2: Ама аз го купих.“ на кредитите на коя банка е реклама? „Какво му трябва на един мъж?“. Същото – на коя бира? Знаете ли какво му трябва на един мъж – трябва му рекламист, който ще напише в сценария за спота името на бранда преди слогана, за да знаем после всички години наред, че именно Ариана е „На една ръка разстояние“.

P.S. Всъщност след известно обсъждане в редакцията стигнахме до извода, че „На една ръка разстояние“ май беше слоган на Астика. Още едно доказателство в подкрепа на казаното по-горе.

 
 

Създадоха гривна – репелент за акули

| от chronicle.bg, БТА |

Американски учени създадоха ефикасен репелент на магнитна основа срещу един от най-опасните за човека морски хищници – акулите, съобщава сайтът Америка онлайн.

Новият продукт носи търговската марка Sharkbanz и използва специално патентована магнитна технология. В гривните, които външно приличат на голям ръчен часовник с пластмасова каишка, са монтирани мощни постоянни магнити.

Те влизат в остро взаимодействие с електролокационната система на акулите, която е една от най-чувствителните в животинското царство. По този начин се постига желания ефект на отблъскване на морските хишници, когато са в близост до магнитния репелент.

Акулите изпитват в рецепторите си – ампулите на Лоренцини, хилядократно по-силно електромагнитно въздействие, отколкото са свикнали при издирването на своята плячка. Това е равносилно на човек да бъде изложен на много ярка светлина на излизане от тъмно помещение.

Научният екип, ръководен от д-р Ерик Страуд и д-р Патрик Райс, направи успешни тестове с новия продукт. Изследователите прикрепиха към кукли с човешки размери любимата стръв на бичите акули, едни от най-агресивните, и ги пуснаха във води, гъмжащи от тези хищници. Манекените веднага били нападани. Но когато китката им била оборудвана с гривната Sharkbanz, не последвала никаква атака при многократни изпитания.

Екипът е разработил и гривна-репелент с още по-силни свойства, която се носи на глезена от леководолаза.

 
 

Коя е Ариана Гранде?

| от chronicle.bg |

През последните часове името й е сред най-търсените в Google, за съжаление не поради внезапно проявен интерес към творчеството й, а заради трагичния терористичен акт по време на неин концерт в Манчестър, по време на който загинаха 22-ма души и са ранени над 50.

Ариана, чиято публика е предимно от тийнейджъри, започва кариерата си през 2008 в мюзикъла 13 на Бродуей. По-късно играе ролята на Кет Валънтайн в американския ситком Викторично.

Издава три студийни албума. Първият от тях е озаглавен Yours truly  и излиза през 2013 година. Дебютира под номер 1 в американската класация за албуми на списание Билборд , което прави Гранде една от само двете изпълнителки, които са приземили дебютните си албуми под номер 1 това десетилетие. През 2014 певицата издава втория си студиен албум, My Everything, който също успява да се класира на първата позиция в Америка и още няколко други държави. Албумът съдържа няколко хит сингъла, които правят Ариана една от най популярните певици през тази година.

През 2015 тя се впуска в първото си световно турне, за да промотира My Everything и участва като гост звезда в американския сериал на Fox  – Scream Queens. По-късно същата година певицата издава нов сингъл, озаглавен Focus, и втория си коледен албум, наречен Christmas & Chill. Третият ѝ студиен албум Dangerous Woman излиза през 2016 година и достига номер 1 позицията в класациите на 12 държави, някои от които са Великобритания, Австралия, Бразилия, Италия др. Dangerous Woman е първият номер 1 албум на Гранде във Великобритания.

Отличията на певицата включват 3 американски музикални награди, 1 MTV VMA награда, 3 MTV EMA награди и 4 Грами номинации. Всички от трите ѝ студийни албуми са наградени с платинен сертификат от американската асоциация на звукозаписната индустрия. През 2016 списание Time  обявяват Гранде за една от 100-те най-влиятелни личности в света с техия годишен списък.

Певицата е и една от най-следваните знаменитости в социалните мрежи, притежавайки вторият най-следван Instagram акаунт.

Тя следва Кабала, учейки го от 12-годишна и вярва, че ако си добър към другите, ще ти се случат добри неща.

На 10-годишна възраст Ариана е съ-основател на младежката певческа група с цел благотворителност. През 2009 представя и препродава музика и танци за благотворителност заедно с брат си Франки. След като гледа Blackfish, тя призовава феновете си да спрат подкрепата си към SeaWorld и става веган.

Тя е включена в кампания на списание „17“ през март 2013 заедно с Бриджит Мендлър и Кат Греъм, за да спрат онлайн тормоза. През септември 2014 участва в благотворителност на Stand Up to Cancer, представяйки заглавната песен на своя втори студиен албум My Everything  в чест на дядо си, който е починал от рак през юли 2014. Гранде е приела няколко кучета за домашни любимци и насърчава приемането на бездомен домашен любимец.

Ариана предприема действия в подкрепа на правата на LGBT общността. Тя изоставя католицизма заради Кабала, вярвайки, че църквата има непоносимост към хомосексуалистите, като подкрепя брат си, който също е гей. През май 2015 Майли Сайръс и Ариана представят кавър на Don’t Dream It’s Over в помощ на бездомни LGBT младежи.