Как България да стане Швейцария

| от |

Цял ден чета изблиците на възмущение в социалните мрежи от т.нар. саботаж на референдума за електронно гласуване.

Какъв саботаж точно? Имаше ли бюлетини за референдума с отпечатани ДА и НЕ? Имаше. Имаше ли избирателен списък за референдума, урна за бюлетините? Имаше. Гласувахте ли?

Ама в някои секционни комисии питали гражданите дали искат да гласуват на референдума. Ами питали са ги. Референдумът по дефиниция е метод за изразяване на активна гражданска позиция по даден въпрос на базата на информираност по въпроса. Или поне така ги разбират нещата в Швейцария, дето все я давате за пример. Ако ви попитат дали искате да изразите гражданската си позиция по въпроса, отговаряте с ДА и го правите. Защото може и да не искате. То същото важи и за местните избори, само дето за тях няма изискване за минимум гласували.

Освен това, поради различието на двата вота заради принципа за уседналост, сменилите адреса си в последните 6 месеца трябваше да гласуват на две места. Съгласен съм, че това не е най-умното нещо, но когато въведем електронното гласуване няма да ви се налага да гласувате от две IP-та. Засега е така и по тази причина е логично да ви попитат за какво точно ще гласувате. Затова има и два списъка. Сигурно на много места организацията не само, че не е била перфектна, но е била ужасна. Вероятно някъде е имало опити на членове на СИК да се показват като най-висша власт днес. Но (в рамките на шегата) и при електронното гласуване нечий Windows ще забие.

Някъде пък не питали гражданите, а те горките трябвало сами да си искат да гласуват. Я да се върнем по-горе и да си припомним какво пише… а, да – активна. В повечето развити държави дори са отишли по-далеч и за да ви впишат в избирателните списъци, е необходимо изрично да го заявите. Дано това се случи някога и у нас, напук на идеите на някои за задължителен вот.

В указанията на ЦИК ясно бе записано (макар че с 15 промени в мнението си ЦИК стана на ЦИРК): „Гласоподавател, който желае да гласува и в националния референдум, и за общински съветници и за кметове, получава от СИК бюлетините за тези видове избори и за националния референдум, и влиза в кабината с всички бюлетини наведнъж.“ Членовете на СИК няма как да знаят дали желая, ако не ме попитат или ако не си кажа. Връчването на всички бюлетини е опит за изкуствено повишаване на избирателната активност. И ако въпросът на референдума не ви харесваше (например „Искате ли … да е премиер/президент до живот?“) повечето от настояващите да се връчват всички бюлетини сега, тогава щяха да протестират срещу същото. Принципите предполагат постоянство независимо от субективните фактори. Затова Швейцария е Швейцария и затова България не е.

Референдумът е стъпка в правилната посока и стискам палци не само да успее, а и да видим скоро електронно гласуване. Тогава няма да ви се налага да си искате бюлетините. Но когато си пуснете компютъра и отворите Facebook, няма да ви препраща автоматично към страницата за гласуване, а ще трябва да направите усилие и да изпишете https://…

КОЙ, Статуквото, Волен и сие може и да не искат електронно гласуване. Опорните точки срещу него може и да валят от всички страни. Но с контра опорни точки няма да стане, а с мислене с главите.

Важно е  този референдум да събере достатъчно подкрепа, но не по втория начин. Важно е до урните да отидат хора пожелали да изразят своята активна гражданска позиция и направили своя информиран избор, че искат или не искат да има електронно гласуване. Баба Пена от Марулево е отишла да гласува за кметицата и да ѝ бутнат бюлетина с ДА и НЕ е същото като да ми дадат да гласувам за кмет на Харманли в секцията ми в чужбина, където съм дошъл, за да мога следващия път да не пътувам 300 км, за да упражня правото си на глас.

Прочетох и оплакване колко сложни са бюлетините. Давам пример отново с Швейцария.

Кои са добрите изборни практики на една от най-демократичните държави в света – Швейцария:

Posted by Наръчник за изборна реформа on 22 октомври 2015 г.

 

За мен има три важни принципа на изборите:

– активна регистрация: искаш изрично да бъдеш включен в избирателните списъци. Лекува купуването на гласове и изборния туризъм;

– информираност и техническа сложност на вота: ако някой не е разбрал за референдума, не е голяма загуба, че няма да гласува. Бюлетината трябва да е сложна поне колкото данъчната декларация. Неграмотността не е извинение. Иначе цветните бюлетини бяха красиви.

– лесно гласуване – затова се надявам електронното гласуване да се случи. Има достатъчно начини то да е достатъчно защитено от манипулации. ( Да не се бърка с горната точка. Достъпът до гласуване трябва да е максимално лесен, самото гласуване е по-добре да бъде малко по-сложно.)

Всичко останало е популизъм, опорни точки и усещане за клетост. Знам, че ако някои хора нямат от какво да се оплакват, светът им ще се срине, но мога само да кажа Keep calm and vote!

 
 

„Красавицата и Звяра“ е най-гледаният филм у нас

| от chronicle.bg |

Очаквано игралната версия на една от най-популярните приказни истории на „Дисни“ – „Красавицата и Звяра“ – застана на първа позиция по зрителски интерес след миналия уикенд, сочат обобщените данни от киносалоните.

Филмът, показван у нас на 69 екрана едновременно, създаден по приказката на Габриел-Сюзан дьо Вилньов от 1740 г., е гледан вече от 57 751 зрители и има 586 911 лева приходи за първите три дни у нас. В световен мащаб лентата е реализирала общо 174,8 милиона долара в седмицата на дебюта си.

С това постижение филмът на Бил Кондън с участието на Ема Уотсън и Дан Стивънс подобрява няколко рекорда.

Той е най-големият хит за 2017-а досега, най-добрият дебют за семейна лента и се нареди сред 10-те най-доходоносни премиери в историята на киното. Специалистите очакват „Красавицата и звяра“ да събере глобални приходи от порядъка на 1 милиард долара.

На втора позиция е „Конг: Островът на черепа“, сниман на Хаваите, в Австралия и в Азия.

Приключенската история за неизследван остров, на който живеят митични зверове и огромната маймуна, и на който попада екип от авантюристи и военни, за да го изследват, е вече 10 дни на екраните у нас и е гледана от 48 736 зрители и има 505 162 лева приходи от тях.

Трето място е за китайската анимация „Рок Дог“. Случващото се с тибетския мастиф Боди, след падането на радиоапарат от небето и влюбването му в рок-музиката, е гледано от 21 485 зрители и е събрало 195 348 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

Четвърто място сред най-гледаните филми у нас е за „Логан: Върколакът“. За почти трите седмици на екран разказът за познатият герой Х-24, в чиято роля е Хю Джакмън, е гледан от 51 603 зрители и има общо 456 296 лева приходи.

Пето място е за продължението на историята на наемния убиец, решил да се оттегли и заживее спокойно – „Джон Уик 2″. Екшънът с Кеану Рийвс в главната роля, е вече месец по екраните у нас и е гледан от 34 207 души и има 287 483 лева приходи.

На шесто място е приключенският 3D екшън „Великата стена“. Филмовият разказ за търсенето на барута от двама европейски авантюристи в далечен Китай през 12-ти век и сблъсъкът им с чудовищни същества, е вече втори месец по екраните у нас и за това време е видян от 97 196 зрители и има 1 047 480 лева приходи.

Седмо място е за анимацията „Lego филмът: Батман“. Приключенията на създадения като лего-играчка герой и на неговият син, са гледани от 33 990 зрители и са събрали 309 820 лева приходи за месец и половина у нас.

На осма позиция е носителят на „Оскар“ за най-добър филм за миналата година – „Лунна светлина“. Филмът, създаден по училищния драматичен проект на Тарел Алвин Маккрейни за израстването на чернокожо момче с хомосексуална ориентация, е гледан от 1 074 зрители и има 7 142 лева приходи за първите три дни от премиерата му у нас.

Девета позиция е за комедията с Айс Кюб и Чарли Дей – „Между шамарите“. Схватката между двамата учители в общинска гимназия, която ги връща отново на работа, е гледана от 21 416 души и има 170 506 лева приходи за месец на екраните у нас.

На десето място е „Петдесет нюанса по-тъмно“. Еротичният разказ, създаден по мотиви от бестселъра на Е. Л. Джеймс и сценария на Ниъл Ленард, е месец и половина на екраните у нас и за това време е гледан от 134 925 зрители и има 1 129 719 лева приходи от тях.

Източник: БТА

 
 

Bulgaria Air със 72-часови оферти на самолетни билети до 1 април

| от chronicle.bg |

Bulgaria Air пуска промоционални самолетни билети от днес до 1 април включително.

Компанията предлага ниски цени за еднопосочни билети до Амстердам, Франкфурт, Берлин и Лондон. За всяка дестинация те ще са в продажба по 72 часа.

От 22 март до 24 март всеки може да резервира билет от София до Амстердам за 79 евро и може да пътува с него до 30 април.

Три дни след първата оферта, започват други две 72-часови промоции. Само между 27 и 29 март еднопосочните билети от София до Берлин ще бъдат на крайна цена от 49 евро, а тези до Франкфурт ще струват 69 евро. Пътниците ще могат да ги използват до 30 април.

Последната част от кампанията ще стартира на 30 март и ще е активна до 1 април включително. В този период Bulgaria Air ще предлага еднопосочни самолетни билети от София до Лондон само за 69 евро. Пасажерите трябва да ги използват до 30 април.

Цените на промоционалните билети са същите и за пътуване от съответния европейски град до София. Те са подходящи за кратки екскурзии или бизнес пътувания, тъй като в стойността им се включва 1 бр. ръчен багаж до 10 кг. Чекиран багаж може да бъде закупен само срещу 20 евро в посока. Традиционно в цените се включват и всички летищни такси, кетъринг на борда, избор на място в самолета и чек ин.

 
 

Новите холивудски двойки на 2017 година

| от chronicle.bg |

Купидон не е като дядо Коледа – да идва само веднъж в годината. Едва март сме, а вече има цяла галерия нови холивудски двойки.

Някои от тези двойки са нови-новички, други просто се събират отново, но това няма значение – важното е любов да има. Например, бившото гадже на Джиджи Хадид The Weekend сега си има нова дружка.

А няма да повярвате с кого ходи Памела Андерсън. Пак е лошо момче, разбира се. Дори най-лошото й досега! Вижте повече в галерията ни.

 
 

На късмет от София до фестивала в Кан

| от Спонсорирано съдържание |

Вие сте на фестивала в Кан.

Разхождате се из хотела си и а! – пред Вас изскача режисьорът Педро Алмодовар. Тъкмо да му кажете „здрасти“ и усещате парфюма на номинираната за „Оскар“ Изабел Юпер, която Ви подминава с царствена усмивка. Селфи тук, селфи там. Преди да се събудите, оказва се, че това е истина. Вие реално се разхождате из хотела си в Кан, докато трае международният кинофестивал – едно от най-престижните филмови събития в света.

За втора поредна година Mastercard предоставя на двама души от България възможност да бъдат не пред компютъра си, а в Кан, докато тече фестивалът. Избраните ще отседнат в един от хотелите, в които са настанени хора от киноиндустрията. Това дава шанс да срещнете на живо любим режисьор или актьор. Освен това за вас ще се погрижат професионални гримьор, фризьор, стилист.

Предложението включва победителите да бъдат придружени от любим човек.

За да участвате в надпреварата за безценното преживяване, трябва да сте направили безконтактни плащания с карта Mastercard в магазини dm на минимална стойност от 35 лв. в промоционалния период от 9 март до 9 април 2017 г. и да регистрирате бележките от ПОС трансакциите на страницата на Mastercard. Така, от една страна, с безконтактната трансакция сте заплатили бързо, удобно и сигурно, а от друга – се включвате в играта за награда.

Освен двете големи награди, които предвиждат пътуване до Кан, има и още 100 награди. Те са ваучери за два билета за прожекция по избор в салоните на Кино „Арена“ в цялата страна.

кан фестивала в кан, mastercard