Как се кърши зелен боб?!

| от |

Няколко години преди промените гостът в студиото на „Всяка неделя“ закова водещия с откритието, че автор на в. „Пулс“ надълго и нашироко внушавал как хубавите момичета трябвало да са за отличниците, а грозничките – за двойкаджиите. „Сериозно?!“ – както никога дотогава се усмихна и под, и над мустак Кеворкян.

Гледах и не вярвах на… ушите си. Този абсурден в много други моменти израз на проф. Вучков в случая е съвсем на място. В онова време да те пуснат върху цялата трета страница на националния младежки седмичник за литература и изкуство си беше признание за можене. Но нивото на вестника предполагаше и читателят да е в състояние да вниква в материята, а не да профанизира авторовата идея с произволни и лековати заключения. Особено пък, ако е известен критик, какъвто беше гостът в студиото.

А ставаше дума за ученичка, дошла да поработи в заведението, в което обичах да се отбивам за сутрешното си кафе. Момичето яко хващаше окото, откъдето и да го погледнеш, всичко му беше наред. А и от него не можеше да се чуе някоя глупост, каквито други хубавици ръсят изобилно. Беше повече от приятно да си пиеш кафето, тъкмо когато то е на смяна.

Веднъж ме изненада присъствието на момче, чието облекло и маниери се отличаваха рязко от тези на постоянните клиенти. Беше от онези, които тогава причислявахме към неучещата и неработещата младеж. И към които девойките, дори, а може би най-вече, минаващи за хубави, се лепваха на секундата, сякаш напук на цялата възпитателна работа в семейството и в школото. Все ми се струваше или пък по-скоро се надявах, че момичето от заведението не е като тях. Когато видях обаче, че момъкът е дошъл тъкмо заради него, кафето ми загорча, и не защото не бях разбъркал захарта. А тъй като пред леко кривия му като на голата маха поглед, събрал цялата безцеремонност на света, красавицата стоеше вкаменена като сталагмит. Той настоя да отидат някъде – тяхна работа къде, макар че беше лесно за досещане, а тя се опитваше да му обясни, че следобед е на училище. Или идваш, или чупката – отсече той, преди да яхне мотора си.

Тогава си спомних гласа на взводния командир, от който ехтеше целият плац: „Какво се кършиш като зелен боб?“ Думи, изкрещявани при маршировки, престроявания и други казармени маневри. И чийто смисъл не само през войниклъка, но и доста след това, не можех да схвана. Чак до историята, която разказах във в. „Пулс“. Едва в този момент видях с очите си как някой се прекърши като зелен боб. И този някой беше тъкмо момичето!

Случката действително даде повод за обширни разсъждения, но не за това, че е редно хубавиците да се полагат за отличниците, а другите да останат за слабаците. Животът е не само несравнимо по-пъстър, но и доста по-различен от онова, което във философията се нарича мяра, в народното творчество – лика-прилика, в брака – сходство, в разговорния език – да си намериш еша. Хубаво е това съответствие да е налице, но невинаги го има. Гърнетата все повече не си намират похлупака, колкото и да се обръщат. Така е било и сигурно още по-често така ще бъде.

Онова, което идва в повече, е не липсата на елементарно съответствие, а грубостта, с която тя се налага. И под чиято тежест момичето от кафенето се прекърши. Това се случва хиляди и милиони пъти, и далеч не само в личните отношения. Вместо ние – нея, престъпността нас пречупва. И когато сме здравно осигурени, медицината ни бърка дълбоко в джоба. Образованието навежда гръб пред налагани отнякъде критерии, особено за истината и неистината в историята. Стойностни имена в културата въстават срещу пошлостта, чиито вълни обаче ги потапят. Предприемачи коленичат пред бухалките, които сами или с протекциите на приближени властници им превземат бизнеса. Партийци и цели структури се бунтуват срещу лидерите си, пък в решаващите моменти клякат. Избиратели се кършат пред политиците, дори когато предизборно им обещават не подобряване, а по-високи цени и даже глад.

Най-лошото е, че целокупният зелен боб вече не се и кърши. Кършенето все пак предполага съпротива, а такава сега липсва. Има само маньоври, които я имитират. Европа се гъне пред задокеанския партньор и уж показва характер в името на принципи и интереси, но всъщност се съгласява с всичко. Ние се щураме насам-натам да осигурим по-евтина енергия, но в крайна сметка друг ни казва коя тръба къде да мине и кой блок да се строи. Зеленият боб вече не се кърши, той се увива. Около силата на властта и властта на силата. Около транснационалните компании и родните олигарси. Около пошлостта и бездуховността. По-добре му е сякаш така. Което прави положението още по-безнадеждно. Дотолкова, че ако сега някой постави темата във „Всяка неделя“, дори и по познатия отпреди години изопачен начин, Кеворкян няма да се усмихне. Нито под, нито над мустак. И далеч не само той.

Други текстове от автора на www.ivoatanasov.info

 
 

„Бягство от затвора“ се завръща. Скоро.

| от chronicle.bg |

Легендарният сериал „Бягство от затвора“ се завръща с нови епизоди, в които актьорите от оригиналната продукция пресичат граници в цял свят, за да спасят един от своите.

В новите девет епизода, частично заснети на терен в Мароко, Уентуърт Милър, Доминик Пърсел, Сара Уейн Келис, Амаури Ноласко, Робърт Кнепър, Рокмънд Дънбар и Пол Адълстийн отново влизат в ролите си. Завръща се и създателят на сериала Пол Т. Шойринг.

Премиерата за България на „Бягство от затвора“ е на 6 април (четвъртък) от 22:00 ч. по FOX.

бягство от затвора

Изминаха 8 години до момента, в който завладяващият сериал за измъкване от решетките „Бягство от затвора“ е готов да се завърне. Актьорският състав отново влиза в ролите си и се впуска в ново смело бягство, по-мащабно от досегашните. Предстои вълнуващо приключение, изпълнено с върховна лоялност, саможертва и култ към семейството, което ще уцели зрителите право в сърцето.

Докато се появяват доказателства, че смятаният за мъртъв Майкъл може би е жив, Линкълн и Сара (Сара Уейн Келис, „Colony“, „Живите мъртви“), която продължава да бъде съпруга на Майкъл докато той е смятан за мъртъв, се обединяват, за да планират най-голямото бягство досега.

Трима от най-известните бегълци от затвора Fox River State, Сукре (Ноласко, „Telenovela“), Тибег (Кнепър, „Heroes“) и Стотачката (Дънбар, „The Mentalist“) отново са в играта. Но с Майкъл зад решетките в печално известния затвор Огигия в Йемен, опасността е съвсем реална както в затвора, така и извън него.

„Бягство от затвора“ е номиниран за „Златен глобус“ и „Еми“. Създателят на оригиналната продукция Пол Т. Шойринг също работи и върху новите епизоди и като изпълнителен продуцент заедно с Вон Уилмот, Майкъл Хороуиц, Доун Олмстед, Нелсън МакКормик, Марти Адълстийн, Нийл Мориц и Брет Ратнър. Нелсън МакКормик е и режисьор на новите епизоди.бягство от затвора

 
 

TUBORG разкрива нова визуална идентичност на глобално ниво

| от chronicle.bg |

Датският бранд Tuborg разкри нова глобална маркетинг кампания под мотото „Open for more”.

Кампанията предлага на младите потребители редица нови елементи, създадени да вдъхновят различни културни общности на различни пазари – в Източна Европа, Русия и Азия. Двете основни теми в кампания 2017 ще бъдат „музика“ и „традиции – от 1880 досега“.

Tuborg_5

Нова комуникация на всички нива (електронна, дигитална, външна, в търговските обекти) следва освежаването на марката, което започна с промяна във визията на всички видове опаковки на Tuborg (малка и голяма стъклена бутилка, кен, PET).

Тази промяна е първата от 2012 година насам и представлява изцяло нова иконография на бранда с нова цветна схема на логото, включваща сини елементи, които да отличат Tuborg пред повечето „зелени“ брандове. Дело е на дизайнера Turner Duckworth, който е запазил и обновил и някои съществуващи елементи – в един по-динамичен и младежки дух.

Вече е активен и новият сайт на марката. 

 
 

Никол Кидман е „Кралицата на пустинята“

| от chronicle.bg |

В последните седмици гледаме Никол Кидман предимно на малкия екран.

Тя играе Селест в сериала на HBO “Големите малки лъжи” – сексапилна юристка, зарязала кариерата заради семейството си, жертва на домашно насилие.

Предстои обаче скоро да я видим и на големия екран в друга роля, която несъмнено също и подхожда – на британската журналистка и пътешественичка Гертруд Бел в биографичния филм на Вернер Херцог „Кралицата на пустинята“. Официално премиерата на филма се състоя през 2015 на Международния филмов фестивал в Берлин, където продукцията беше посрещната с негативни отзиви и слаб рейтинг. Той дори беше определен като голямото разочарование на фестивала.

Въпреки че вече може да бъде гледан в България, той най-накрая ще бъде разпространен по кината в САЩ и на видео на 14 април.

Наскоро беше пуснат и нов трейлър, който да популяризира филма.

В главната роля влиза Никол Кидман, а поддържащи роли имат Джеймс Франко, Робърт Патинсън и Деймиън Люис.

Във филма виждаме носителката на Оскар Кидман в ролята на новаторката Гертруд Бел, която се отправя от Англия към Техеран, в търсене на своята свобода. Това е история за една велика жена, която не се вписва в обществените рамки на Викторианска Англия, и която разбива стереотипите на епохата си, ставайки първата жена, пътуваща сама из Близкия Изток.

Пътешествието й донася романтична среща с Британски офицер (Джеймс Франко), заплахи от строги култури, белязани от брутално потисничество над жените, и запознанство с известния Т. Е. Лорънс, известен като Лорънс Арабски (Робърт Патинсън).

Забележителна фигура за епохата си (1868-1926), агент на Британското разузнаване по време на Първата световна война и една от най-важните политически фигури, тя участва в начертаването на границите на Ирак, в началото на 20-те години на ХХ в. „Колкото по-дълбоко се потапяме в пустинята, толкова повече всичко заприличва на сън. На всяка стъпка в пустинята, животът и огънят ме притежават. Сърцето ми не принадлежи на никого, само на пустинята.“, заявява героинята на Кидман в трейлъра.

„Мисля, че съм добър в подбора на актьори и това е важна част от професията ми“, разказва Херцог пред „IndieWire” за избора си на актьори.

„А Никол Кидман е идеална за ролята. Превъплъщението й няма аналог. Не съм виждал подобно нещо почти от десетилетие от нито една актриса в нито един филм. Феноменално е. Лесно е да вземеш звезда с голяма пазарна стойност… Не, случаят не е такъв. Трябва да има химия. Ако липсва спойката между актьорите, накрая ще имаш едно мъртвородено бебе. Знаех, че спойката между нея и Джеймс Франко и химията й с Деймиън Люис ще проработят. Така и стана. Това е ключът към кастинга“, азва още той.

Херцог е режисьор и сценарист на продукцията, заснета в Мароко и Йордания.

 
 

Цен*ура

| от |

Вие имате магазин за плодове и зеленчуци, аз имам 10 реда фиданки. Правим договор аз да продавам на вашия плод-зеленчук и да правим бизнес.

Идвам, 5-6 години продавам много готина продукция, но днес ето че вече продавам каквото си искам, защото имам тази свобода и по закон, и по договора ми с вас.

Вие ми казвате: „Днес магазинът е затворен, защото прекаляваш“. Аз ви казвам: „Черните ми дрехи крият от вас колко са бели душите ми.“ И съм прав, защото така сме се разбрали. Само дето не съм прав…

Не съм прав по същия начин, по който не съм прав, когато момичето предложи да плати на първа среща, аз да кажа „Ми окей“. Това, което ще стане, когато тя си плати, няма да е неморално или незаконно. Ще е тъпо.

На магазина пише “Плод-зеленчук”, хората очакват ако не само плодове и зеленчуци, то поне предимно това. Затова влизат. Като влязат обаче единственото плодово в магазина е презервативи с вкус на лимон. Често нямам и от тях.

Поне да продавах добре, но не продавам особено добре. София-Ден-и-нощният отсреща продава 2 пъти колкото мен. А дори не продават от магазин, а от багажник на кола. Нормално е да затворите магазина, нормално е да направите нещо.

От една страна така. От друга страна…

Това е Слави Трифонов и историята му на екран доказва, че той е поставял ултиматуми, чупил е телевизори, изхвърлял е боклуци. бТВ би трябвало добре да знаят за какво става въпрос. Какво да очакваш от Слави Трифонов?

Да добавим и това, че преди записа на всяко предаване сценарий получават не само режисьорите, Ку-ку бенд и т.н. Сценарият стига и до един човек, който се нарича делегиран продуцент. Той (или тя) е от страната на телевизията и следи “да не стане нещо”. Съответно – бТВ знаят какво ще става във всяко предаване. Естествено, едва ли са знаели, че Филип Станев ще къса снимка на президента, но това е частен случай.

В този смисъл в спора си със Слави Трифонов те са в ролята на момичето, което на първа среща каже: „Ти ще платиш“. Нито е неморално, нито е незаконно. Тъпо е.

Двете страни са заедно в тази работа, а работата е ясна.

В крайна сметка след цялата разправия с „Шоуто на Слави“, довечера всички ще са пред телевизора, за да видят какво ще стане. Излъчва се, рейтингът се вдига, Слави се чува, а новият изпълнителен директор на бТВ Флориан Скала оправдава доверието – всички са щастливи.

Преди 2-3 годни в едно интервю питаха DJ Станчо още ли има вражда между „Снайпер Рекъдрс“ и „Аренби Рекърдс“ и той каза: „А-а-а, не, то това беше само за да продаваме касетки.“

А ако случайно бТВ реши и тази вечер да пуска стари записи, то шоуто така или иначе ще продължи. С малко повече шум на улицата.