Как Маркс си представял 2014-та

| от |

Много хора в днешно време не разбират съвсем, кои са били аргументите на Маркс, когато критикувал капитализма и какво е предсказал той  – от голямата рецесия до iPhone, пише RollingStone.com.

1

Пет важни факта от живота през 2014, които Маркс е предвидил точно преди повече от един век:

1. Голямата рецесия (хаотичната природа на капитализма)

Хаотичната природа на капитализма, склонен към кризи, е ключова част от анализите на Маркс. Той смятал, че безкруполното състезание за печалби ще накара компаниите да механизират производството все повече, а намаляването на заплатите на работниците ще достигне до точката, когато те вече няма да могат да купуват продуктите, които създават. Той въвежда термина „фиктивен капитал“ – финансови инструменти като акции и кредити, които поддържат описаната система на производство до момент, когато вече няма кой да купува продукцията, няма нови пазари, нито пък възможност за нови дългове. Като цяло, точно това доведе и до спад на пазара на недвижими имоти през 2008 г. – десетилетия задълбочаване на неравенството са намалили приходите, което кара американците да задлъжнеят повече и да се срути икономиката. Точно както прогнозира и Маркс.

2. iPhone 5S (въображаем апетит)

Маркс предупредил, че тенденцията на капитализма да придава висока стойност на глупави продукти с течение на времето ще доведе до създаването на „нечовешки, сложни, неестествени и въображаеми апетити“ Това е суров, но точен начин да се опише съвременния свят, където мнозина живеят в безпрецедентен лукс, но постоянно изпитват нужда да купуват колкото е възможно повече неща. Например вашия iPhone 5S  наистина ли е толкова по-добър от Iphone 5, който имахте миналата или по-миналата година? Дали това е реална или измислена нужда?

3. Международния валутен фонд (МВФ) (глобализацията на капитала)

Марксистките идеи за прекомерното производство сега се наричат глобализация – разпространението на капитализма на планетата в търсене на нови пазари. „Необходимостта от постоянно разпространение на пазарите предполага състезание на буржоазията по цялата планета“, пише той. „Капиталът трябва да се засели навсякъде“ . Въпреки това днес е очевидно, че не е било така през 1848, когато Маркс е написал тези думи. Той не е много точен, като казва какво ще се случи в края на 20 век, но е прав, като предрича защо ще се случи: Безмилостното търсене на нови пазари и евтина работна ръка, както и непрекъснатото търсене на все повече природни ресурси си има цена.

4.Walmart (монополите)

Според класическата теория на икономиката, конкуренцията е естествена и самоподдържаща. Но Маркс е смятал, че пазарната мощ ще бъде действително централизирана в големи фирми – монополи, нещо, което се случи още през двайсти век. Днес малките семейни магазини са заменени от монолитни универсални хипермаркети, малките банки са заменени от глобални. Същото се случва и в технологичния свят, където големите корпорации всмукват стартиращи фирми, колкото е възможно по-бързо.

5. Малки заплати, големи печалби ( резервната армия на индустриалния труд)

Капиталистите искат да плащат възможно най-малко за труда, а това е най-лесното, когато има много работници наоколо. След рецесията, използвайки анализа на Маркс, можем да предскажем, че високата безработица ще остави заплатите на същото ниво, докато печалбата ще расте, тъй като работниците са твърде уплашени, за да откажат или напуснат работа заради ниското заплащане. Wall Street Journal предупреждава: „В последно време възстановяването на американската икономика показва някои характеристики, описани от Маркс. Повишената продуктивност позволява на компаниите да растат без да се налага да вдигат заплатите на работниците, които нямат силата да преговарят“

2

Маркс, може би, не е бил прав за всичко. Той се фокусира върху това да критикува капитализма, без да предложи нещо конкретно в замяна, нещо, което да попречи на свободното тълкуване на съчиненията му от страна на герои от типа на Сталин.  Когато той се е обявявал за прогресивен данък върху доходите в Комунистическия манифест, нито една комунистическа страна не е имала е такъв. Сега , едва ли има страна без прогресивен данък върху доходите и това е един малък начин за борба с неравните доходи в  САЩ. Морална критика на капитализма от Маркс все още си струва да бъде изучавана. Както пише Heilbroner, „Ние се обръщаме към Маркс, не защото е непогрешим, а защото е неизбежен.“ В свят, в който най-богатите 85 души притежават повече богатство от най-бедните 3 милиарда  известния призив за обединение на работниците от цял ​​свят и разкъсване на веригите, все още действа много силно.

 
 

Заплатата на Гал Гадот за „Wonder Woman“

| от chronicle.bg |

Парите, които Гал Гадот получава за участието си в трите филма на DC, са неочаквано малко.

„Wonder Woman“ е без колебание един от най-големите хитове това лято като има вероятност да влезе в топ 10 на най-печелившите филми за супергерои. Само за първия си уикенд по кината, филмът прави повече от 100 милиона долара в САЩ и 223 милиона долара глобално. До момента филмът е спечелил общо 573 милиона долара.

В същото време обаче заплащането на Гал Гадот не е никак супер. За „Batman V Superman: Dawn of Justice“, „Wonder Woman“ и предстоящия „Justice League“ актрисата ще получи по 300 000 долара на филм. Като се обърнем назад и отбележим огромното значение на Гадот в „Batman V Superman: Dawn of Justice“, както и вече споменатия успех на „Wonder woman“, заплатата й е по-скоро в долния край на очакванията.

Да, 300 000 бройки от която и да е основна световна валута са много пари сами по себе си. Но леко бледнеят, когато ги сравним с 14-те милиона долара, които Хенри Кавил за ролята си на Кларк Кент/Супермен в „Man of Steel“. Още повече, най-голямата роля на Кавил допреди да подпише за Супермен, е в „Immortals“ от 2011 година. Най-голямата роля на Гадот е в поредицата „Fast and Furious“.

 

Някой може да предположи, че ниската заплата на Гадот се дължи факта, че Кавил играе главна роля в „Man of Steel“, а Гал – поддържаща в „Batman V Superman“. Или просто на отношението на Холивуд към жените. И двете твърдения са грешни. За ролята си в „Captain America: The First Avenger“ Крис Еванс  също получава 300 000 долара. Всъщност мнозина от авенджърите получават по 200 000 долара, докато Робърт Дауни Джуниър взима 50 милиона за ролята на Тони Старк/Железният човек.

Явно както навсякъде, така и в Холивуд всичко е до това как човек се договоря. Добрата новина за Гадот е че и тя, както Робърт Дауни, вече е лице на франчайз и ако той ще продължава, заплатата й най-вероятно ще порасне.

 
 

Кари Фишър е приела кокаин преди смъртта си

| от chronicle.bg, по БТА |

Докладът за аутопсията на Кари Фишър показва, че е имало кокаин в кръвоносната система на актрисата, когато й прилошало по време на самолетен полет миналата година, предаде Асошиейтед прес. Следователите обаче не могат да определят какво влияние са имали кокаинът и откритите в кръвоносната й система други наркотици за смъртта й.

В доклада се уточнява, че Фишър вероятно е приела кокаин три дни преди самолетния полет на 23 декември м.г., когато се почувствала зле. Тя умря 4 дни по-късно.

Открити са също следи от хероин и екстази, но не може да се определи кога Фишър е приела тези наркотици.
Заключенията са въз основа на токсикологични изследвания върху проби, взети, когато звездата от „Междузвездни войни“ била настанена в лосанджелиска болница.

Следователи наскоро оповестиха, че Кари Фишър е умряла от сънна апнея и комбинация от други фактори.

 
 

Новата Opel Insignia – лукс, 4×4 и авангардни светлини

| от chronicle.bg |

Новото поколение на флагмана Insignia на Opel празнува българската си премиера в присъствието на над 300 почитатели на марката, настоящи и потенциални клиенти и медии, сред тях бяхме и ние.

Директорът на представителството на Opel за България Вихрен Горанчев представи модела, като обърна внимание на авангардните матрични светлини IntelliLux LED® , високотехнологичната система за задвижване на четирите колела с torque vectoring, свръхмодерните системи за асистенция на водача, висококачествения интериор със сертифицираните от AGR ергономични предни седалки и типичната за Opel първокласна свързаност с интеграция на смартфон, която сега включва уникалната система Opel OnStar. Тези системи ни бяха визуално представени благодарение на високотехнологичното видео прожектиране върху четирите стени на залата.

Това, което чакахме с нетърпение обаче, беше близкото запознанство с модела, което се случи благодарение на двата високооборудвани автомобила в Sofia Event Center.

Няма спор, че новата Insignia получава възможно най-добрия старт в живота благодарение на голямата популярност и успех на своя предшественик. Лансираното през 2008 година първо поколение Opel Insignia поставя началото на нова ера за марката. Той предложи множество иновативни технологии и вдъхновяващ непреходен дизайн, а когато се появи за първи път беше високо оценен от публиката и медиите, които го избраха за Автомобил на годината 2009 за Европа. Година по-късно и българските медиите му присъдиха най-високото отличие за България.

Ако първата Insignia маркира началото на нова ера за Opel, второто поколение Insignia идва в началото на следващата ера, която всъщност започна преди година и половина с новата Astra, а за първи път беше обявена с Opel Monza Concept на автомобилното изложение във Франкфурт през 2013 г. Концептуалният модел е послужил за вдъхновение на дизайнерите и инженерите на новата Insignia, които са създали истински флагман.

Като цяло новият модел е значително по-лек и динамичен, като в същото време е нараснал на дължина и широчина и е загубил малко от височината си. Ярко изразената предна решетка и тънките източени предни светлини, както и високотехнологичната визия на задната част създават драматизъм в стилистиката на Insignia, осигурявайки на версията Grand Sport излъчването на купе.

Вниманието към най-малкия детайл е ясно видимо и в интериора на новата Insignia.

Кокпитът видимо отразява стилистичната философия на Opel. Водачът седи по-ниско от преди и по тази причина е по-добре интегриран в автомобила, вероятно сдобивайки се с по-спортно, по-ангажиращо и по-интензивно преживяване при шофиране (но повече за него ще ви каже, след като тестваме модела). Повече внимание е обърнато на контролните органи и инфоразвлекателният интерфейс, а head-up дисплеят подчертава дигиталния характер на инструментите, като сензорният екран без рамка на системата IntelliLink излъчва едновременно изтънчен и технократски чар.

За първи път при Opel новото поколение Insignia се предлага с интелигентна система за задвижване 4 Х 4 с torque vectoring, при която мощността се разпределя индивидуално към 4-те колела.

Много малко модели в сегмента предлагат такава широка гама от интелигентни технологии, като новото издание на флагмана на Opel, започвайки от head-up дисплея, през адаптивния круз контрол, който обожаваме, автоматичното аварийно спиране и активното поддържане на лентата на движение, до предупреждението при опасност от сблъсък отпред с разпознаване на пешеходци. Новият флагман на Opel е и първият автомобил на марката от Рюселсхайм, осигуряващ значително подобрена защита на пешеходците и с помощта на активен преден капак, който в случай на сблъсък се повдига в рамките на милисекунди, за да увеличи разстоянието до компонентите в двигателния отсек.

Може би помните, че обърнахме внимание на новото поколение на иновативните IntelliLuxLED® матрични светлини, които дебютираха с новата Astra. Е, при новия Opel Insignia те са значително усъвършенствани.

Новата Insignia предлага типичните за марката Opel инфоразвлекателни технологии и свързаност от най-високо ниво. Това е гарантирано от последното поколение системи IntelliLink с Apple Car Play и Android Auto. Естествено, за новия флагман е на разположение денонощно системата за свързаност и услуги Opel OnStar, с която ви запознахме на тестдрайва на Zafira. Персоналният асистент предлага множество услуги: от автоматична реакция и помощ при катастрофа до асистенция при откраднат автомобил, като с новата Insignia стартират и две нови услуги – резервиране на хотелска стая и търсене на място за паркиране.

Новият Opel Insignia е вече в автосалоните на дилърите на марката, а рекламната му кампания за България стартира днес. Може да видите снимки от премиерата в галерията ни.

 
 

Време за чай: най-добрите филми и сериали за британската аристокрация

| от Дилян Ценов |

Английското висше общество винаги е живяло по свои правила и винаги е било интересно обикновените хора. Още от появата си, английската аристокрацията е на почит и в предишни епохи бъдещето на страната е зависело изцяло от високопоставените лордове и дами.

Днес, разбира се, тяхната роля е значително по-слаба и функцията им е предимно представителна. Въпреки това обаче живота им си остава интересна територия, на която киноиндустрията знае как да стъпва. Сценаристите създават богати сюжети, в които централно място заема тази висша обществена прослойка, която живее в големи и пищни имения, основните й занимания са да ходи на лов и да пие чай, а животът й е изтъкан от противоречия. И въпреки всичките й лоши страни, винаги е приятно да надникнеш „в кухнята“, доколкото киното и телевизията позволяват това.

В последните години интересът към този своеобразен телевизионен поджанр нарасна и се появиха няколко сериала, които поставиха рекорди по гледаемост, бюджет и приходи. Още повече, че в настоящата ситуация на Брекзит, темата е все по-интересна. Погледът към миналото на Великобритания може да даде много отговори за решенията й днес. Част от обясненията се съдържат в живота на аристокрацията.

В галерията по-горе можете да видите част от най-добрите филми и сериали, които дават интересен и достоверен поглед над английското висше общество.