Изследване на хигиената и безопасността на храни от хранителните вериги (част 2)

| от |

Източник www.6nine.net

03442_MeatDairyEggs
Тази статия е продължение, втора част на статията, която бях написал преди точно месец – Реших да изследвам качеството на български млечни продукти… В нея разгледах качеството на различни видове популярни млечни продукти чрез различни химични, микробиологични и органолептични техники. В настоящото продължение съм описал резултатите от проведено проучване на различни продукти от хранителните вериги, които са популярни сред потребителите.

Трябва дебело да подчертая, че купените продукти от хранителната верига не са произволно избрани. Това са продукти, които съм оценил като съмнителни и рискови. Такива продукти са например насипни, с липсващ срок на годност на опаковката, със съмнителен външен вид и т.н. Странното е, че макар липса на срок на годност, подобни продукти се продават свободно…

Извършените изследвания са изцяло микробиологични. Получените резултати дават оценка на хигиената на продукта, хигиената на производство на продукта и неговата безопасност. Напоследък зачестяват хранителните натравяния особено сред деца. Микробиологичните изследвания са направени спрямо стандартите на Международната организация по стандартизация (ISO). Или с други думи изследванията са направени така както ги правят в акредитираните частни лаборатории и ХЕИ, които струват доста скъпо :)

Изследваните продукти могат да се разделят на две групи:

Мляко и млечни продукти сред, които:

Прясно пастьоризирано мляко “Мизия милк” 3% – не е намерен срок на годност на опаковката.
Краве сирене “Забърно” – 20.09.2014 г.
Сладолед “Чичо Чарли – Рафаело” – не е намерен срок на годност на опаковката.

Месни продукти сред, които:

Охладена кайма – смес приготвена от магазина – 12.06.2014 г.
Замразена кайма – смес “Попов” – 18.06.2014 г.
Македонска наденица “Оренда” – 19.06.2014 г.

Прясно пастьоризирано мляко “Мизия милк”
От всички изследвани продукти, този има най-лоши микробиологични показатели, които дори излизат извън допустимите норми… Изследвани са Общия брой мезофилни бактерии в проба от млякото. Броят не може да се установи поради прекалено голямата контаминация.

Изследвани бяха присъстващите колиформи чрез два метода – най-вероятен брой и директен метод. И двата метода показаха наличие на колиформи над допустимата норма. Този критерий показва наличие на фекално замърсяване и ниска хигиена при производство. Мистерия остава за мен, защо в прясното мляко кипи такъв живот, когато то трябва да е минало пастьоризация… Пастьоризацията би убила наличните колиформи. Това означава, че производственият процес е некачествен и съмнителен. А контрол от органите липсва…

Млякото бе изследвано още за присъствие на Salmonella sp. (най-честия причинител на чревни инфекции) и изключително опасната Listeria monocytogenes, но за щастие подобни патогени не бяха открити.

Може би хората не трябва да се доверяват на производителите и да пастьоризират (преварят) млякото, което купуват преди да го консумират.

Краве сирене “Забърно”
От микробиологична гледна точка, този продукт е годен за консумация. Беше изследван за наличие колиформи (индикатор за лоша хигиена), но такива не бяха открити. Бяха открити дрожди, но те са в нормата. Сиренето беше изследвано и за присъствие на Staphylococcus aureus (бактерия с хемолитични свойства и от опасност за здравето ни), но подобни бактерии не бяха открити.

Сладолед “Чичо Чарли – Рафаело”
Колкото и да гледах опаковката на този сладолед, просто не успях да открия срока на годност. Или такъв няма, или много добре е прикрит…

Сладоледът беше изследван за наличие на общ брой мезофилни бактерии. Такива бяха открити, но в рамките на допустимите граници според стандарта, което прави този продукт годен за консумация – 770 колонообразуващи единици/ml/g при допустими по стандарт 200 000.

Изследванията за наличие на психротрофни бактерии (бактерии оцеляващи при много ниски температури) и за наличие на Pseudomnas sp. бяха отрицателни.

Бяха открити и колиформи, но в рамките на допустимите граници според стандарта.

Охладена кайма, замразена кайма и Македонска наденица
И при трите продукта беше открито наличие на мезофилни аеробни и факултативно анаеробни бактерии, колиформи имаше само в двата вида кайма (не в наденицата), а представители от род. Bacillus бяха открити и в трите продукта. Въпреки това продуктите са годни за консумация, тъй като всички изследвания са нормата според стандарта.

Като обобщение на това изследване може да се каже, че изследваното мляко не е годно за консумация въпреки, че е минало пастьориация. Недопустимо е в него да има колиформи над нормата, това говори за лоша хигиена на производствения процес, некачествен продукт и евентуална опасност за здравето на консуматора. Другите придукти са годни.
Като потребители винаги трябва да гледаме срока на годност на продуктите и най-вече дали има въобще такъв…

Изследванията са плод на лични усилия и не са свързани с нито една институция. Ако някой използва това писание, моля да посочите източника – все пак оценете труда :)

 
 

Фейсбук, благодаря ти за тормоза

| от Анка Забраванка |

Някога Facebook беше чудесно място, на което приятелите ти качват снимки от купони и пътувания, поуквате се от време на време, вместо да си „клипвате“ на телефона в знак „мисля си за теб“, а на стената на близък човек от компанията нямаше проблем да напишете: „Пепо ма, аре да ходим до барчето“, защото освен вас и Пепа най-вероятно нямаше да го видят кой знае колко хора, които да се тагнат, чекнат и снимат в барчето. За да те покани някой на събитие, включваше те в група със съобщения, вместо да прави „ивент“. Месинджър беше функция на социалната мрежа, а не отделно приложение. Някога Фейсбук беше златно място.

Днес обаче човек трудно може да се ориентира в десетте хиляди емотикони, с които да дефинираш себе си, да изразиш настроение и да се възмутиш с гиф в коментарите едновременно. Всичко се движи и мърда, а на стената ти се опитват да се вмъкнат десетки непознати, които да ти кажат нещо в коментарите, спамейки същевременно месинджъра ти.

Ето няколко от най-дразнещите функции на „новия“ Фейсбук. Марк, благодарим ти за тормоза.

Всички видеа тръгват автоматично

Няма значение дали пухкаво бяло зайче подскача по смешен начин, коте мърка и се върти, или зарин е залял цяло село и хора се гърчат в агония. Фейсбук ти позволява да видиш всичко, дори и да не искаш. Автоматичните видеа превръщат преживяването в социалната мрежа с една идея по-неприятно, отколкото би могло да бъде.

Еди-кой си хареса еди-какво си

Вместо в нюзфийда ти да излиза нормална информация за това какво правят приятелите ти, къде са и колко бебешки снимки са качили, е пълно с реклами на страници, които някой някъде е харесал и Фейсбук очаква от теб също да харесаш. Така в продължение на седмица може всеки ден да ти излиза по сто пъти едно и също рекламно съдържание, което не искаш да виждаш. Ако го скриеш и любезно помолиш Фейсбук да го махне, то той ти предлага…друго!

Потърси „приятели“

Ти не искаш да търсиш приятели. Имаш всички приятели на света, дори с около 500 отгоре. Не искаш всякакви странни хора, които един-два пъти си срещал на улицата да надникват в личния ти живот през социалната мрежа. Вместо това обаче Фейсбук настоява да добавиш тия 30 000 непознати, които всеки ден ти изникват в каренца по средата на нюзфийда. Така, докато кротко скролираш през телефона си, след инцидентен клик с тлъстия си палец, може да се окажеш сприятелил се с някой сингъл чичо от Карнобат, със съмнителна профилна снимка и информация за колите, които харесва. И когото не познаваш, никога не си виждал, защото никога не си стъпвал в Карнобат, никога не си искал да познаваш, но за сметка на това Фейсбук иска да ви сближи.

Добави личния си лекар

Социалната мрежа се е изпедепцала дотолкова, че да ти предлага за приятели дори хора, с които…хм… не би искал да делиш едно социалномрежово пространство. Като личния лекар. Или гинеколожката. Уви, Фейсбук явно знае всичко и обича да ти го напомня, предлагайки тези приятели.

Вижте как тя изчисти нацвъканото от чайка с един прост трик!

Всички възможни спам статии, които майка ти лайква, защото мисли, че са истина. Фейсбук ни кара да вярваме в невъзможното, да вярваме, че черното е бяло и бялото е черно. И че може да стане пак бяло, ако го търкаме с оцет и сода.

Фейсбук live

Дори не става дума за трагичните случаи на убийства и самоубийства, излъчени на живо, благодарение на Фейсбук. Самата идея, че в реално време ще излъчваш за всичките си посветени приятели от училище как ядеш пържола или пиян като смок се клатиш в дискотека, звучи абсурдно. Това май не е точно комуникацията, от която имаме нужда, нали?

Автоматичното отваряне на съобщения + seen

Това, че живеем в технологичен век, не означава, че трябва да отговаряме на всичко, на всички, веднага. Всеки път, когато отвориш Фейсбук и видиш 3 прозореца, в които някой те е питал нещо и очаква спешен отговор, а самото отваряне на страницата вече е дало seen на поне един от тях, те превръща в злобар, който „се прави“, вместо в човек, който има живот и извън виртуалното и точно в момента няма как да ти отговори на жизнено важните въпроси за температурата навън и какво ще яде за обяд.

 
 

Tака щяха да изглеждат, ако бяха дебели

| от chronicle.b(i)g |

Стопли се и започнаха голотиите! Супер! Гледаме момичета по телевизията, по корици, в трамвая – всичките едни кльощави, едни еднакви. Има толкова малко по тях, че тъкмо ги разгледаш и ти станат скучни.

Друго си е да има плът и пичовете от сайта fatworld.wikia.com го осъзнават много добре. Какво да ви кажем за този сайт. Велик е! Така не сме се смели от похищението на Волен в НАТФИЗ, а тогава отворихме две хернии от смях.

Сайтът представя снимки на известни личности, жени основно, които са манипулирани така, че те да изглеждат дебели. Резултатът е велик, както можете да се убедите от галерията ни.

Имаме една забележка към сайта и тя е, че никнеймът на админа не е Рубенс. Всичко останало е съвършено, както можете да видите в галерията!

 
 

Вижте победителя в Eco Drive Bulgaria 2017

| от chronicle.bg |

Между 16 и 18 юни се проведе второто по рода си състезание Eco drive България 2017г. В организираното събитие се включиха 30 участници, които в екипи от по 2 човека, управляваха общо 15 автомобила. Според регламента победител във всяка една от категориите стана този, който е изразходил най-малко Енергия (гориво в литри или ел.енергия) спрямо теглото на конкретния автомобил.

Автомобилите бяха разделени на следните групи:

1. Автомобили с алтернативни горива- пропан- бутан или метан.
2. Електромобили и хибридни автомобили.
3. Автомобили с конвенционални горива- бензин или дизел.

Участниците преминаха за три дни маршрута от около 550 км от София до Арбанаси, Арбанаси – Пловдив, Пловдив – София.

След края на състезанието техническата комисия окончателно премери разхода на автомобилите за целия пробег. С най-добър разход и за най-икономичен автомобил беше обявен електрическият КИА Соул, който измина 554 км със завиден разход от 6.91л за целия пробег. КИА Соул получи наградата за най-екологичен и икономичен автомобил.

Соул бе представен от Киа Моторс през април 2015 като първият корейски изцяло електрически модел с нулево ниво на вредни емисии. От няколко месеца на пазара е усъвършенствана версия на модела – Батерията на KIA Soul EV 2018 e с увеличена енергийна плътност и капацитет за съхранение на енергия, което резултира в 18% по-голям пробег до 250 км с едно зареждане. В допълнение за по-добра ефективност, моделът е оптимизиран с аеродинамична предна решетка и подобрена регенеративна спирачна система.

През 2015г. стартира и пилотният проект на компанията Yellow Taxi с КИА Соул, който в момента оперира като първото редовно електрическо такси в София. От Yellow планират увеличаване на елелектромобилния си автопарк.

Част от зелената политика на КИА Моторс България е изграждането на мрежа от електростанции на територията на страната. Към момента електростанции с безплатен заряд са монтирани пред търговско-сервизния комплекс на КИА в София, Таксиметрова компания Йелоу 333, България Мол, Булстрад АД – централен офис, централния офис на Дарик радио и Националният дворец на културата (НДК).

 
 

Пикасо ще бъде героят на втори сезон на „Геният“

| от chronicle.bg |

National Geographic обяви, че вторият сезон на поредицата „ГЕНИЯТ“ ще проследи живота и работата на испанския художник Пабло Пикасо – един от най-влиятелните и известни артисти на 20-ти век.

Новият сезон ще бъде излъчен премиерно през 2018.

Артистичната кариера на Пабло Диего Хосе Франсиско де Паула Хуан Непомусено Мария де лос Ремедиос Киприано де ла Сантисима Тринидад Руиз и Пикасо се простира в над 80 от общо 91 години от неговия живот, голяма част от които прекарани в неговия втори дом – Франция. Подобно на героя от първия сезон на „ГЕНИЯТ“ – Алберт Айнщайн, Пикасо преобразява и интерпретира света по напълно нов и неортодоксален начин и постоянно провокира представите ни за изкуство и творчество. Плодотворният художник създава над 50 000 творби, сред които най-известни са Старият китарист от Синия му период, изложена в Арт Института в Чикаго; Герника, вдъхновена от нацистката бомбардировка над едноименния малък град в Испания, която може да бъде видяна в музея Reina Sofia, Мадрид; Госпожиците от Авиньон, вдъхновена от неговата любовница и муза Фернанд Оливие, изложена в Музея за Съвременно изкуство в Ню Йорк.

Страстната му натура и неуморимата му творческа енергия са неразривно свързани с личния му живот, изпълнен с шумни бракове, безброй афери и постоянно менящи се политически и лични съюзници. В годините, прекарани в кипящия от живот Париж в началото на 20 век, Пикасо се среща с писатели, художници и артисти като Ърнест Хемингуей, Коко Шанел, Анри Матис, Марк Шагал, Гертруд Щайн, Жорж Брак и Жан Кокто. Пикасо постоянно преоткрива себе си, винаги стремящ се към новото и отвъд познатите граници на артистична изява.

Кен Билър отново ще бъде начело на екипа на сериала, като ще влезе в ролята и на изпълнителен продуцент и сценарист за новия сезон. Втори сезон идва отново от Fox 21 Television Studios, чийто скорошен сериал „Народът срещу О. Джей Симпсън: Американска криминална история“ доминира на всички награди и оглави избора на критиката; Imagine Television, създатели на сериалите “24” и “Империя” с изпълнителни продуценти Брайън Грейзър и Рон Хауърд, както и изпълнителният продуцент Франки Калфо и продуцентът Анна Кълп; и Madison Wells Media’s OddLot Entertainment, които по-рано тази година продуцираха номинирания за Оскар игрален филм “На всяка цена,” с изпълнителни продуценти Джиджи Прицкер и Рейчъл Шейн. Сам Соколов и Джеф Кууни от EUE/Sokolow също са изпълнителни продуценти. Снимките на сериала се очаква да започнат по-късно тази година, а премиерата е планирана за 2018 по National Geograhic в 171 държави на 45 езика.