Грозното лице на детското кино

| от Цвети Иванова |

Аз съм един стар човек. След няколко месеца евентуално ще навърша 30 години. Израснах с красавицата Бел, Кумба от „Плодчетата” и властната Мариан Първата. Играех с гумените мечета, стоте и един далматинци и Симба и Нала. Страхувах се от дракона на Малефисънт, Джафар и дебелата Урсула.

Ранното ми детство беше изрисувано на стената на хола с прожектор, който изобразяваше вълнуващите картинки на „Баба Меца и гърнето с мед”, а осъзнатата му част вилнееше във въображението ми с приключенията на Мулан и несгодите на Пепеляшка. Което ще рече, че в общи линии съм дете на „Дисни“ и съм пораснала сред красивите лица на неговите герои – весели, тъжни, страшни, щастливи, уплашени. От тях научих що е то добро и зло, красиво и грозно и всякакви други морални и естетически категории.

Които някак не виждам или виждам изкривено в съвременното детско кино. Може би ме е покосила слепотата на възрастния човек и гледам днешната анимация през ретината на цинизма. А може би детските филми наистина са се променили.

С риск да бъда вербално линчувана, ще назова някои очевидни за моя естетически вкус, възпитан от „Дисни“ и Хосе Ортега-и-Гасет вкус: миньоните са грозни и дебилни жълти създания с подчертано стадно чувство и IQ около 16. Шрек е уродливо, зелено чудовище. Маша от „Маша и мечока” е противно женско създание, което изпъква с поведенчески характеристики тип модерна българска мацка от Big brother 100% natural. Дори няма да коментирам Sponge Bob, който има грамадни торбички под очите и осеяно с дупки, наподобяващи брадавици, лице.

Защо детските герои погрозняха?

Имам пълно разбиране относно причината beauty&health индустрията да налага стереотипи. Знам защо се случва социалното имплементиране на идеята, че перфектната жена е 40 кг., перфектният мъж има ръце като дънера на Байкушевата мура, перфектното лице е гладко като муранско стъкло. И ако един възрастен човек няма опита и интелекта да си даде сметка, че може да бъде 75 кг., да има бенка на брадата и тесни рамена и това да е ОК – то може би трябва да се върне в детството и да остане там. Но защо се прилага натиск с обратен знак на децата?

Нека вземем за пример култовия „Аз, проклетникът”. Някои неща винаги ще бъдат абсолютни: бащинската ревност е затрогваща, пръднята е смешна, първата любов е неловка.

Поклон на екипа на филма за забавния начин, по който са представени автентични човешки неща. Но защо всички герои трябва да имат грозни лица и уродливи тела? Защо образът на перфектния възрастен е младият Брад Пит и младата Анджелина Джоли, а образът на перфектното дете е несъразмерната, макар и крайно симпатична Агнес? Дали индустрията на анимационното кино е по-мъдра и толерантна към различията или големите илюстратори и 3D аниматори имат налудни идеи относно външния вид на героите?

Тук опираме и до неизбежния въпрос за това до каква степен анимацията е равна на детско филмче, който не стои от днес. Все още нося психологическите травми от филмите Water ship down и Plague dogs, в чиито рисувани картинки децата могат по твърде директен начин да се осведомят що е то страх, смърт, преследване, насилие, расова дискриминация т.н. В крайна сметка, в порно торентите изобилства от анимационно порно, което е не просто 12+, а 38+.

Може би фактът, че предпочитам да виждам по сергиите на морските ни курорти смърфовете, а не очилатите, кръвозъби миньони, е просто знак, че съм безвъзвратно остаряла със закостенели, ригидни виждания. Но кажете, ми не виждате ли в потисничеството, което Angry birds наложиха на Бамби и слончето Дъмбо символ на превеса на агресивните, бойни и тъповати птици над наивните, хубави и невинни животни? Същият превес, който силиконовите устни, дръзките жени и нахаканите мъже взеха над семплата визия, трогателната свенливост и кроткия маниер на общуване?

 
 
2 коментара
  • reepy

    Грозни са – това е доказателство, че обвивката не прави „човека“. И нима това не доста добра поука? Като в Дисни филмите от миналото си ли искаш да е – лошите са винаги грозни, а добрите винаги красиви. Вярно ли е това в реалния свят? Особено в такъв, в който красотата е толкова индивидуално разбиране за всеки? Защо трябва да се учат децата, че нещо трябва да изглежда по даден начин за да е красиво? Не е ли по-добре да си решат сами кое е красиво и кое не?
    Поклон на Дисни, че се промениха от нашето детство и вече не само мъжете могат да бъдат главни герои. Че не е важно да е красив героят, а да прави нещо „красиво“.

  • stan

    Към авторката. Защо преди да пишете мнения не се образовате малко?
    Има доста статии и изследвания за важата смешна дилема.
    Пуснете си едно филмче от вашето детство. То е с ужасна графика, едвам се гледа и те болят очите само като го видиш.
    Технологиите са развити и аниматорите могат да създадът абсолютно човекоподобни и реалистични образи. Има дори няколко такива филма. Които никой не ги гледа. Никой не харесва анимация в която героите са същите като нас(на външен вид).Има проучвания по въпроса, прочетете. Филмовата индустрия е доста по умна от вас, сигурно знаят какво правят.
    И това че на вас са ви грозни героите си е ваш проблем. Децата ги намират за очарователни, а мисля че те са важните в случая. И не знам колко филмчета сте гледали но тези от вашето(моето) време са изпълнени с герои с IQ под 16. От кога стана това важно за детските филми ?
    Май перспективата ви е изкривена.

Броени дни до концерта на джаз-соул легендата Марио Бионди

| от chronicle.bg |

Този четвъртък, на 25 май, ще посрещнем Марио Бионди и ще можем да се насладим не само на най-известните му парчета, но и на чисто новия му двоен албум „Best of Soul”, който отбелязва десет години от старта на кариерата му.

Заедно с магнетичния сицилианец на сцената на Sofia Live Club ще видим и страхотния му екип от музиканти в пълен състав. Сред тях е Massimo Greco (клавишни), известен с десетките си изяви заедно с най-големите звезди на Италия като Eros Ramazzotti и Zucchero. Ще чуем и виртуозния саксофонист Marco Scipione.

София е една от дестинациите, избрана да бъде част от специалното турне на Бионди. Специално, защото то, както и най-новият му албум, отбелязват десет години от дебюта му с „Handful of Soul”.

В турнето са включени още редица градове, сред които Рига и Букурещ, а в София ще имаме възможността да се насладим на тази емоционална вечер с разтапящия глас на Марио Бионди на 25-и май в Sofia Live Club.Билетите са на цени от 70 лв. в мрежата на Eventim, а капацитетът на клуба ще е ограничен в интерес на максималния комфорт на публиката и естеството на събитието.

Вратите ще отворят в 21:00 ч., а началото е планирано за 22:00 ч.

 
 

Страстен танго спектакъл на сцената на Sofia Live Club

| от chronicle.bg |

Един страстен спектакъл очаква любителите на тангото на 31 май в Sofia Live Club.

Музикантите от Tango Cats ще представят на българската публика пиеси от Астор Пиацола, Карлос Гардел и Ричард Галиано.

Орлин Цветанов (цигулка), Зорница Цветанова (пиано) и Младен Тасков (пиано) са в основата на проекта Tango Cats, който заразява с любовта си към тангото. Музикантите ще потопят публиката в света на tango Nuevo с виртуозни изпълнения на пиесите на Астор Пиацола.

Гост звезди на вечерта са Васил Златанов (акордеон), Веселин Веселинов Еко (бас) и Стоян Янкулов Стунджи (барабани). Изпълнението ще бъде съпроводено от танца на Владислав Петров и Лорена Тарантино – той е една от водещите фигури на българското танго, а тя носи магията на юга и за първи път ще танцува на българска сцена.

След концерта DJ Васил Адамов ще забавлява гостите с милонга (танго парти).

Билетите се разпространяват онлайн на EPAY-GO Билети и Събития или на касите на Easypay.

 
 

5 актриси, за които сте забравили, че са участвали в „Prison Break“

| от chronicle.bg |

Покрай новите епизоди на „Prison Break“ си припомнихме и старите, няма как. Въпреки че сериалът става за гледане и в сегашния си вид, не можем да забравим носталгията от първите три сезона.

Ако и вие сте фенове на Майкъл Скофийлд и компания, разгледайте галерията, в която сме включили някои актриси, които участваха в „Prison Break“ още преди да придобият сегашната си известност.

 
 

„Възвишение“ тръгва по кината от 10 ноември

| от chronicle.bg |

Филмът „Възвишение“ по едноименния роман на Милен Русков тръгва по кината на 10 ноември. Това стана ясно от плакат в страницата на лентата във Facebook.

Историята проследява съдбата на един български националреволюционер от Котел в авантюрите му с четата на Димитър Общи преди и след обира в Арабаконак, който води до провала на Вътрешната революционна организация. Романът представя разказ в първо лице ед.ч. и обединява житейска изповед, вътрешен монолог и потока на съзнанието на главния герой Гичо.

По филма има театрална постановка, режисирана от Иван Добчев, в която играят Бойко Кръстанов, Асен Блатечки, Красимир Василев, Ивайло Христов др.

Във филмовата версия на „Възвишение“ участват Александър Алексиев ( „Откраднат живот“) и кукленият актьор Стоян Дойчев. Те са  в главните роли.

През 2012 г. писателят Милен Русков е отличен с награда „Златен век“ на Министерството на културата и с Национала награда за литература „Христо Г. Данов“.

Вижте и трейлъра към филма: