Градските тревни площи – красота или храна

| от |

Юлия Кръстева

Темата за тревата е много дълга, толкова, че за затревяването и отглеждането на тревните площи има много текстове, на нея са посветени цели книги. В тях подробно се описват видове, начини на отглеждане, специфики при изграждане или поддържане на тревата като тревен килим. И това е съвсем разбираемо. Тревните площи са един от основните структурни и вегетативни елементи на градинските и паркови терени в или извън градската среда. Точно защото тяхното значение е многостранно като се започне от контрола върху микроклимата и се стигне до класическата роля на тревния килим да служи като основен фон и хоризонтална база за разполагане на различните компоненти от парковата композиция, различни автори пишат своите различни твърдения за оптималните начини да постигнем исканите резултати за нашия тревен килим.

Когато изграждаме едно екстериорно пространство, съдържащо тревна площ, то определено е едно от най-привлекателните места за почивка, размисъл или просто въргаляне на хладно в горещите месеци, независимо дали е в двора на къщата ни или в парка, близо до града. За да е красива и здрава тревата в тази площ, обаче за нея трябва да полагаме някои грижи, взависимост от нейния вид, място и предназначение, както препоръчват специалистите. Случва се от време навреме да придадем повече тежест на препоръката на съседа или някой местен разбирач, който има хубава овощна градина и то понеже и тревата и овошката все е градина, та за това.

Един от най-често срещаните митове е, че тревата не изисква много усилия за поддръжка. Грешка. Голяма. Заради това твърдение доста хора затревяват своите площи и след време установяват, че май нещо не е както трябва. Хубавият тревен килим изисква ужасно много грижи.

Вторият популярен мит е, че ако площта се затреви с готови тревни чимове „слагаш и забравяш”. Забравяш я, ама и тя теб те забравя. Може би този мит е тръгнал от начина на подреждане, който наподобява подреждането на плочки, само че тия конкретно плочки изискват грижа. Това, че подреждаме нарязани парчета отгледана трева, заедно с всички нейни структурни елементи, не я прави по-малко жива от колкото би била тревата, засята със семена.

Градските тревни площи са един от най-важните елементи на зелените пространства. Може да ги видите в парковете и градинките или като разделител на пешеходната от транспортната комуникация или пък на покрива на сградата отсреща. Навсякъде те могат да носят на жителите и гостите на града добро настроение или както нерядко се среща препитание.

DSC_0303

В близкото минало честа практика е била общинските администрации да пестят като сключват сделки със стопаните на някои видове копитни животни за поддръжка на тревните площи. Такива са били дори площите в идеалния център на столицата. Сделката е била съвсем простичка. Стопанин, който редовно коси тревата в дадена площ, да я прибира и употребява както намери за добре, стига това да не се случва на общински терен. Така със сеното те хранели животните си, а Общината не плащала за косачи. Чиста работа за всички страни. От години насам тази практика вече я няма, но споменът за нея не е точно изчезнал. Все още стопаните на тревопасни животни си набавят сено от градските тревни площи, понякога от т.нар. представителни тревни площи, без изобщо да се интересуват какво представлява мястото след като те са минали от там. За тях е важно какво качество храна ще набавят за своя добитък. А това понякога е особено ужасна гледка. Има случаи, в които косачите оставят окосената трева върху площта за да изсъхне преди да си я вземат. За полезност и естетика тук нищо няма да кажа. Ако случайно други минат от там и я приберат започва страшна олелия, едва ли не начало на междуфамилна война, понякога е скандал, прерастващ в словестна битка на расова основа или каквото друго дойде. И понеже е така – никой не им пипа тревата, нито окосената, нито неокосената. Какво като е на булеварда, в градинката пред болницата или на входа на спортната зала. „Да дойдат да си я косят и да си нямаме разправии” е така добре позната реплика от местните, наети по „временната заетост” служители. И как да е иначе? Навремето е имало система. Тя е работила добре. После дали някой се е опитал да я прекрати или с течение на времето е загубила важността си, и постепенно се е преобразила – не мога да кажа. Факт е, че за днешните стопани на животни (които навярно не би трябвало да живеят в града),условията от някогашните сделки са запомнени само в част „употребява както намери за добре”.

 
 

Кристен Стюарт вече живее с приятелката си

| от Chronicle.bg, по БТА |

Стела Максуел, приятелката на актрисата Кристен Стюарт, се пренесе да живее в дома й в Лос Анджелис, съобщи Контактмюзик.

Кристен вече нарича Стела своя съпруга и е казала на приятелите си, че мисли за брак с нея. Тя я е представила и на майка си, която е одобрила избора й.

Приятелите й обаче не са убедени, че Кристен е готова за такова обвързване.

„Кристен има проблеми с връзките и не се опитва да ги реши. Тя много се пали, но след това бързо охладнява.

Промяната може да стане само за няколко часа и всичко приключва – каза човек от обкръжението й пред сп. „Грация“. – Приятелите й се безпокоят, че в крайна сметка тя, или по-вероятно Стела, много ще страда. Сега те прекарват всяка минута заедно и като погледнем назад, това винаги е водело до проблеми.“

Това е първата връзка на Кристен Стюарт след Робърт Патинсън, когато тя мисли за брак.

Стела Максуел е манекенка. Преди Кристен Стюарт тя имаше връзка с певицата Майли Сайръс.

 
 

Броени дни до концерта на джаз-соул легендата Марио Бионди

| от chronicle.bg |

Този четвъртък, на 25 май, ще посрещнем Марио Бионди и ще можем да се насладим не само на най-известните му парчета, но и на чисто новия му двоен албум „Best of Soul”, който отбелязва десет години от старта на кариерата му.

Заедно с магнетичния сицилианец на сцената на Sofia Live Club ще видим и страхотния му екип от музиканти в пълен състав. Сред тях е Massimo Greco (клавишни), известен с десетките си изяви заедно с най-големите звезди на Италия като Eros Ramazzotti и Zucchero. Ще чуем и виртуозния саксофонист Marco Scipione.

София е една от дестинациите, избрана да бъде част от специалното турне на Бионди. Специално, защото то, както и най-новият му албум, отбелязват десет години от дебюта му с „Handful of Soul”.

В турнето са включени още редица градове, сред които Рига и Букурещ, а в София ще имаме възможността да се насладим на тази емоционална вечер с разтапящия глас на Марио Бионди на 25-и май в Sofia Live Club.Билетите са на цени от 70 лв. в мрежата на Eventim, а капацитетът на клуба ще е ограничен в интерес на максималния комфорт на публиката и естеството на събитието.

Вратите ще отворят в 21:00 ч., а началото е планирано за 22:00 ч.

 
 

Арнолд Шварценегер ще играе в новия „Терминатор“

| от chronicle.bg |

Първите два Терминатора са едни от най-иконичните филми на 80-те и 90-те. Тогава Арнолд Шварценегер е на върха на кариерата си, реплики от диалога мигновено стават любими на хора по целия свят, а като хвърлим един поглед от днес, можем да кажем, че филмите остаряват доста добре. Това е и причината феновете да искат франчайза да извади нов филм, въпреки последните няколко по-слаби ленти.

Сега обаче Арнолд Шварценегер се завръща в новия, шести поред „Терминатор“!

По време на присъствието си на Фестивала в Кан, Арнолд потвърди пред журналисти завръшането си, заедно с Джеймс Камерън. Той каза: „Връща се. Движи се напред. Той (Камерън) има няколко добри идеи как да продължим историята. Аз ще участвам във филма.“

Това са чудесни новини за всички фенове! Франчайзът не беше същия без Арнолд. Той също така каза колко е доволен, че е пропуснал ужасния „Терминатор: Спасение“. След напускането му филмите са малко или много неуспехи и падения един след друг.

„Терминатор 6″ има и още един жокер – Джеймс Камерън. Той не е режисирал филм от франчайза от „Терминатор2: Страшният Съд“ през 1991 година, за който се смята, че е най-добрият. Нищо чудно, че Арнолд е съгласен да се снима в новя филм.

Във време на носталгия и ребути, нищо чудно, че Терминатор получава внимание. С междузвезден каст от Арнолд Шварценегер, Емилия Кларк, Джей Кортни и Дж. К. Симънс изглежда, че следващият филм ще бъде доста добър.

 
 

Жан-Люк Годар се завърна

| от chronicle.bg, по БТА |

Легендарният режисьор Жан-Люк Годар се завърна в Кан необичайно в изпълнението на актьора Луи Гарел във филма „Опасният“ на Мишел Азанависиюс, представен в основната конкурсна програма, съобщи АФП.

Филмът показва Годар насред екзистенциалната му криза през май 1968 г. За него Азанависиюс се е вдъхновил от книгата „Една година по-късно“ на Ан Вяземски, бивша съпруга на легендата на новата вълна. Годар, който участва активно в студентските бунтове през май 1968 г., преживява болезнено провала на филма си „Китайката“ с участието на Вяземски.

Филмът на Азанависиюс го показва егоцентричен и ревнив. В крайна сметка той води до отчаяние младата си съпруга, която е толкова влюбена в него.

Някои реплики улучват точно в целта. Зрителят се чуди дали наистина Годар е казал това. Други обаче се забравят мигновено. Мишел Азанависиюс признава, че дори сам не може да се ориентира. Той е използвал както цитати на Годар, така и измислени от него самия фрази.

Луи Гарел в ролята на Годар е в непознато досега амплоа. Изпълнението му го нарежда сред кандидатите за наградата за най-добър актьор.

Самият Жан-Люк Годар, който е на 86 години, живее в Швейцария. Той работи върху новия си филм „Образ и текст“, който Кан с радост би представил. Легендарният режисьор обаче не се вълнува от това. През 2014 г. той дори не пристигна, за да получи присъдената му Награда на журито за „Сбогом на езика“.