Георги Ангелов: Слуховете за фалит са преувеличени, но проблем с бюджета има

| от |
Най-добрият период за нова емисия дълг бе преди изборите, но тогава политиката измести държавническия подход

Коментар на Георги Ангеловстарши икономист, Институт „Отворено общество“ за в. Сега

angelov

Изпълнението на бюджета – една скучна тема за повечето хора през по-голяма част от времето – изведнъж стана център на политическия дебат. Както винаги при такава политизация, се стигна до крайни и абсолютно несъвместими мнения. От едната страна се хвърлят словесни „бомби“ за „фалит“ и „катастрофа“, а от другата страна се твърди, че няма абсолютно никакъв проблем с бюджета и той ще се изпълни точно както е заложен в закона. Отделно допълнително напрежение поражда и 3-милиардният външен заем, който правителството планира да вземе след броени седмици. Какво показват фактите и къде е реалността в тази дебат?



Да започнем отзад напред – с външния заем. Той е част от заложените в бюджета 4.4 милиарда лева заеми, които правителството планира да емитира тази година, за да рефинансира стари дългове и да покрие бюджетния дефицит. В този смисъл заемът вече многократно е обсъждан и дискутиран – още от внасянето на бюджета през есента на миналата година. Ясно е, че сумата можеше да е далеч по-малка, ако се бяха случили някакви реформи за подобряване на ефективността на разходите, за повишаване на събираемостта, за разведряване на инвестиционния климат. Ясно е също, че ключовите избори за европарламент бяха фокусирали изцяло вниманието на правителството и парламента, поради което нито една от тези реформи не беше на дневен ред. Размерът на заема е отражение на политическия „бизнес цикъл“ и липсата на воля за реформи.

Не по-малко важен е обаче въпросът с момента на издаване на заема. Факт е, че повечето анализатори посочиха ранната пролет като най-добър „сезон“ за емисия на дълг. Тогава външната среда беше благоприятна, данните за бюджета бяха отлични, а политическата стабилност изглеждаше… далеч по-стабилно. Както личи от стенограмите на правителството, министърът на финансите Петър Чобанов и вицепремиерът Даниела Бобева също подкрепяха това становище за издаване на дълг по-рано. Но премиерът еднолично отложи емисията за след изборите (можем да се досетим, че БСП вероятно са настояли за това, за да не пречи призракът на заема на предизборните им прояви). Във всеки случай политиката отново се намеси и попречи да се вземе най-професионално издържаното решение.

Сега не просто правителството е силно разклатено, данните за бюджета са по-лоши, проблемите на енергетиката и железниците са далеч по-големи и видими, но и се очаква евентуално понижение на рейтинга на страната. Това ще затрудни и оскъпи емисията дълг – остава ни само да се надяваме, че няма да е твърде много.

Въобще, политиката измести държавническия поглед. Правителството отлага реформи, увеличава дефицити и забавя дългови емисии с цел решаване на политически проблеми преди изборите (не че това им помогна!). Сега явно е редът на опозицията да използва темата в своя полза – но не ще и дума, че правителството много й улесни работата с отказа си от навременни решения и отлагане на всичко за след изборите.

Нека погледнем и какво се случва с бюджета. Още в първите два-три месеца данните показваха растящи проблеми, но все пак беше началото на годината, а дефицитът беше под контрол, сравним с нивата от миналата година. През април всичко това се промени. Първо, вече имаме данни за бюджетното изпълнение за четири месеца, а това е една трета от годината. Второ, имаме данни за фискалния резерв в БНБ до края на май и първите дни на юни, т.е. за почти половин година. И трето, дефицитът вече въобще не изглежда сравним с миналогодишния. И всичко това се случи през април, когато се плащат годишните данъци и обикновено се отчита голямо подобрение.

Април винаги е месец с голям бюджетен излишък, който компенсира традиционните дефицити от началото на годината, когато приходите са ниски. През миналата година, например, април отбеляза над половин милиард лева излишък, с което покри повечето дефицити от предходните месеци. През тази година такова нещо няма – едва 10 милиона подобрение в дефицита през април. С други думи, натрупаните от началото на годината дефицити не бяха покрити, а си останаха. За май ситуацията изглежда дори по-зле, тъй като депозираният фискален резерв е намалял с над 200 милиона лева, т.е. през май има отново сериозен дефицит. За януари-април дефицитът се е повишил с 200% на годишна основа!

Отделно знаем, че повечето разходи и дефицити се натрупват през второто полугодие – тогава ще трябва да се плащат и 500-те милиона от Фонда за инвестиции в регионите, допълнителните разходи за МВР и други министерства, повишените пенсии и т.н. Миналата година служебното правителство остави на изпроводяк бюджетен излишък за първите пет месеца, а през второто полугодие беше натрупан дефицит от 1.5 милиарда лева. Тази година вървим с около милиард лева дефицит още през първите пет месеца, така че изглежда доста вероятно при сегашната тенденция дефицитът да надхвърли значително миналогодишния. Т.е. съдейки по бюджетното салдо, бюджетната цел ще бъде надскочена с близо един милиард лева.

Георги Кадиев, който е депутат от БСП и бивш заместник-министър на финансите, изчисли, че бюджетните приходи изостават от програмата с 613.1 милиона лева за първите пет месеца. Според него за цялата година неизпълнението ще възлезе на 700-800 милиона лева, съответно с толкова ще се влоши дефицитът. Г-н Кадиев явно има предварителни данни за май, които не са публикувани, но можем да се опитаме да направим аналогично изчисление на база на данните до април, официално оповестени от Министерството на финансите.

През 2013 г. бяха събрани 22.37 милиарда лева данъчни приходи, докато за 2014 г. са планирани 24.33 милиарда лева. С други думи, заложеното увеличение е близо 2 милиарда лева (по-точно 1.96 милиарда), което се равнява на 8.8% растеж. През януари-април данъчните приходи са се увеличили само със 123 милиона лева, т.е. увеличение от 1.7%. Според правителството част от обяснението са възстановените ДДС и акцизи, както и базовия ефект – еднократни приходи в началото на миналата година, като общата сума е в размер на 190 милиона лева. Ако включим тези приспособявания в изчисленията, растежът на данъчните приходи става 4.4% на сравнима база. Отново далеч по-ниско от заложеното за цялата година.

Ако работим със суровите данни, за първите четири месеца, неизпълнението на плана за приходите е 524 милиона лева.

Ако направим приспособяванията, описани по-горе, неизпълнението пак е голямо – 318 милиона лева. Тогава колко би било неизпълнението за цялата година? При запазване на сегашната тенденция, дори при всички уговорки за еднократни ефекти, можем да очакваме 1.1 милиарда лева неизпълнение за цялата 2014 г. Дори да включим някакви положителни ефекти от таксата върху зелената енергия и обратното начисляване на ДДС, сумата едва ли ще спадне под 800-900 милиона.

Депутати от БСП обясняват, че приходите тази година са сравними с миналогодишните като процент. Тази година за януари-април били събрани 30.5%, докато миналата – 30.4%. Може да звучи успокояващо, но всъщност изчислението е на база на погрешни данни. Това изчисление е направено на база на прогнозни данни за бюджет 2013, а тези прогнози изобщо не се реализираха. Нали затова през август беше направена актуализация.

Нека работим с реалните данни от статистиката – през цялата 2013 година в бюджета са събрани приходи от 28.98 милиарда лева, а през януари-април 2013 приходите са 9.29 милиарда, т.е. тогава за първите четири месеца са събрани 32.1% от приходите. Какво е положението през 2014-а? За първите четири месеца в бюджета са влезли едва 30.5% от заложените приходи. Влошаването е с 1.6 процентни пункта, или 658 милиона лева. При това само за 4 месеца. И тук не включваме нито проблемите с еврофондовете, нито енергетиката или железниците.

Бюджетният дефицит определено се движи с много сериозно влошаване спрямо предходната година. Не бих използвал думи от рода на „фалит“ за описване на положението, но определено не мога да приема и позицията на тези, които отричат, че има проблем. Признаването на проблема е първата необходима стъпка към неговата корекция. Колкото по-рано, толкова по-добре.

 
 

Рубен Остлунд със Златна палма в Кан за филма „Площадът“

| от chronicle.bg |

Наградата „Златна палма“ на 70-ия годишен кинофестивал в Кан беше присъдена на режисьора Рубен Остлунд за сатиричния филм „Площадът“. Той осмива нетолерантността на хората на изкуството и буржоата в Европа към мигрантите, бежанците и бездомниците. Във филма участва Елизабет Мос в ролята на Ан. За нея това е много важна година – в момента по телевизията тече сериалът с нейно участие The Handmaid’s Tale, като предстои да я гледаме и в Top of the Lake.

Даян Крюгер получи наградата за най-добра актриса в „Изневиделица“ на кинофестивала в Кан, а Хоакин Финикс – за най-добър актьор в „Никога не си бил действително тук“.

София Копола бе отличена за най-добър режисьор за филма „Измамените“.

Френският филм „120 удара в минута“ беше удостоен с Голямата награда на журито. Филмът на режисьора Робан Кампио е драма за диагнозата СПИН.

Специалната награда на 70-ия кинофестивал в Кан отиде при Никол Кидман.

Наградата „Златната камера“ за най-добър първи филм получи френската режисьорка Леонор Серай.

Филмът „Млада жена“ на 31-годишната Серай е комедия за 30-годишна жена, която се връща от чужбина в Париж и търси ново начало в живота си.

„В нашето трудно време героинята със съвсем човешки черти запазва въображението и чувството си за хумор“, каза Серай, получавайки наградата. Тя добави, че е събрала много жени в екипа на филма си и че е била бременна при снимането му.

Руският режисьор Андрей Звягинцев получи наградата на журито на кинофестивала в Кан за филма „Без любов“.

Изненадващо, тази година наградата за най-добър сценарий си поделиха два филма – The Killing of a Sacred Deer (от Йоргос Лантимос и Ефтимис Филипу) и You Were Never Really Here (Лин Рамзи)

„Златна палма“ за най-добър късометражен филм беше присъдена на A Gentle Night от китайския режисьор Чиу Янг.

В тазгодишната селекция участваха деветнадесет филма. Журито е в състав Педро Алмодовар, Уил Смит, Джесика Частейн, Фан Бинбин, Анес Жауи, Парк Чан-Уук, Марън Ейд, Паоло Сорентино и Гейбриъл Яред.

Вижте в галерията снимки от последната вечер на фестивала.

 
 

Netflix поръча първия си турски сериал

| от chronicle.bg |

Забравете времената, когато турските сериали бяха забавление в национален ефир, предназначено за бабите и хората без работа. Netflix поръча първия си оригинален турски сериал, като така платформата ще набере популярност на още един много перспективен телевизионен пазар.

Сценарият на новия сериал е вдъхновен от историята и легендите на Османската империя. Главният герой ще бъде „млад мъж, който открива, че притежава свръхспособности, като събира група приятели, с които да спаси Истанбул от заплахата на зли сили“.

Продуцент на шоуто, което все още няма заглавие, е турската филмова компания О3 Medya. Новият сериал ще бъде написан и продуциран в Турция, като Netflix се надява да разшири базата си от потребители в страната, в която има много висок интерес към местните продукции.

Към момента Netflix разпространява през платформата си историческата драма „Великолепният век“, двата сезона на „Езел“ и „Чучулигата“.

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден?А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

 

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

 

 

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.

 
 

Видео показва новия Samsung Galaxy J7

| от chronicle.bg |

Серията Galaxy J на Samsung – това са J5 (2017) и J7 (2017) вече премина през няколко сертификации в национални регулатори, като наскоро това стана и в Южна Корея.

През това време в YouTube е качено ново руско видео, което дава доста информация за все още необявения официално Galaxy J7 (2017).

Новият модел изглежда различен от настоящата J серия: това, което се вижда на видеото са стандартен 3.5-милиметров аудио жак и microUSB порт, физически бутон с вграден сензор за оптечатъци. Дисплеят трябва да е 5.5-инчов Super AMOLED в 1080р, а чипсетът е Exynos 7870. Очакват се и голяма 3600 mAh батерия и 3GB RAM памет, допълвани от задна 13MP, f/1.9 камера.