Финансови аспекти на предложението за пенсионните фондове

| от |

Георги Ангелов

1. Новопостъпващи на пазара на труда

Най-голямата промяна е свързана с автоматичното „записване“ в НОИ на всички, които не си изберат частен пенсионен фонд в рамките на една година от започване на работа. Това решение (или липса на решение) е окончателно и не може да се променя – т.е. веднъж записан в НОИ един човек е вечно осигурен там, т.е. плащаните от него 5% допълнително пенсионно осигуряване ще влизат в държавния бюджет до края на трудовия му стаж.

През 2013 година на пазара на труда са влезли 96 хиляди нови осигурени. От тях 55% сами са си избрали частен пенсионен фонд, а останалите 45% са служебно разпределени (т.е. не са си избрали частен фонд). Именно тези 45% от хората (43 хиляди през 2013 г.) ще преминат автоматично към НОИ и техните вноски ще влизат там. Същото се отнася в по-голяма степен за професионалните пенсионни фондове, където 75% от новонавлезлите се разпределят служебно – т.е. близо 9 хиляди лица през 2013 година.

Ако се запазят тези разпределения, през 2015 година можем да очакваме около 50 хиляди души новонавлезли на пазара на труда да бъдат служебно записани в НОИ. Това са около 1.5% от общия брой осигурени и подобен дял от общите приходи на пенсионните фондове (800 млн.лв. през 2013 г.). Тоест, по този начин около 12 млн.лв. ще влязат в държавния бюджет през 2015 г., 24 млн. през 2016 и т.н.

Тези суми са на база на допускания, че няма да има големи промени в интереса на новонавлизащите на пазара към пенсионното осигуряване. Такива промени, обаче, може да има – например, ако пенсионните фондове са по-активни в привличането им или ако предпочитанието към НОИ се увеличи.

2. Прехвърляния от професионални пенсионни фондове

При професионалните фондове – където са осигурени основно миньори и други тежки професии – ситуацията е по-сложна, тъй като има много лица, които са внасяли вноски първо в НОИ, а после в професионалния фонд, съответно нямат достатъчно натрупани средства в личната сметка. За много от тях е далеч по-изгодно да се върнат в НОИ, тъй като това е начинът да получат по-щедра пенсия от държавата. Така че можем да очакваме по-масово прехвъляне от професионалните фондове към НОИ. Това в случая не е голяма промяна, тъй като и в момента се случва подобно прехвърляне, но само за тези, които се пенсионират.

Не бих се учудил ако още първите години има 50% прехвърляне – т.е. 300 милиона лева еднократен приход за бюджета плюс 40 милиона лева годишнен приход. Едва ли, обаче, това ще стане още през 2015 година.

3. Прехвърляне от универсални пенсионни фондове

Най-сложно е да се предскаже какво ще направят 3.3 милиона души, осигурени в универсалните пенсионни фондове – които през 2015 ще имат право да се прехвърлят в НОИ. Много от тях рационално са си избрали частен пенсионен фонд (или са го сменили) – съответно може би са доволни от избора си. Значителна част, обаче, са хора, които са служебно разпределени – т.е. нито се интересуват, нито са проявили инициатива да си изберат фонд. Тези вторите е по-вероятно да са склонни да се прехвърлят в НОИ, но от друга страна те са и по-склонни да не се интересуват от подобни неща, т.е. да не проявяват инициатива.

И в двете групи хора – служебно разпределени и със самостоятелен избор – има такива, които се оплакват от високите такси на пенсионните фондове (5% такса за всяка вноска плюс 1% годишна такса от цялата натрупана сума). Вероятно е НОИ да предложи нулева такса, което да стимулира прехвърлянето на средства към държавата. Тук ще бъде важно доколко частните фондове ще реагират и ще намалят таксите си или ще продължат да ги държат на сегашните високи нива. Това може да повлияе на избора на осигурените.

Нека предположим, че през първата година от частни фондове към НОИ ще се прехвърлят 5% от осигурените – около 160 хиляди души. Това означава еднократен приход от 300 млн.лв. за държавата плюс 40 милиона лева годишни приходи от осигуровки.

 
 

Instagram постави нов рекорд: 700 милиона потребители на месец

| от chronicle.bg |

Instagram обяви, че месечните й активни потребители вече са над 700 милиона, което е наистина впечатляваща бройка.

600-те милиона от миналата година са били задминати в средата на декември, което значи, че за по-малко от шест месеца Instagram е натрупала нови 100 милиона потребители. Това е нов рекорд за компанията, която досега нарастваше със 100 милиона на всеки девет месеца.

Трябва да се признае, че резултатите на компанията са заслужени. Instagram непрестанно прави подобрения в услугата, въвежда нови функции и дори видео излъчвания на живо, което задържа вниманието на все повече потребители. Най-вероятно социалната мрежа ще продължи да расте със същите темпове, поне ако продължи да полага толкова усилия.

 
 

10 мъже с по-възрастни половинки + 2 бонус

| от chronicle.bg |

В неделя изборите във Франция изведоха като фаворит в президентския вот Еманюел Макрон. Но онова, което впечатли по-силно от успеха на младия центрист, беше съпругата му – Брижит Макрон, по-голяма от него с 24 години.

Любовта между Еманюел Макрон и Бриджит пламва, когато тя е негова учителка по литература, женена, с три деца. Днес двамата продължават да са заедно, а отношенията им предизвикаха повдигане на вежда от страна на мнозина.

Затова ви предлагаме една галерия, която показва, че връзките между мъже и жени с драстична разлика във възрастта не са нещо ново, дори напротив.

 
 

Игра, разработвана у нас, събра над 500 000лв. за няколко часа

| от chronicle.bg |

 

Игра на софийското студио Snapshot Games събра над $300 000 или 540 хил. лева за по-малко от 24 часа.

Phoenix Point беше пусната за подкрепа от фенове в 19 ч. вчера, като до края на кампанията й има цели 42 дни.

Ветеранът в гейм индустрията Julian Gollop е избрал България за своята дейност преди повече от 10 години и това е втората игра, разработена от него и софийския му екип.

PhoenixPoint_Screen_02

Разработчиците създават предстоящата походова стратегия от офиса си в Дианабад и са уверени в качествата на своята творба. Това е и причината да си сложат иначе амбициозната цел от $500 000, които да съберат от почитатели, вместо да се договорят с голяма корпорация.

Предишната игра, направена на нашенска територия от Julian Gollop, събра над $200 000 в платформата за публично финансиране Kickstarter. Заглавието й е Chaos Reborn и все още върви отлично в Steam.

Новият амбициозен проект на местното студио – Phoenix Point – разказва за пост-апокалиптичен свят, в който извънземна раса превзема планетата ни и малкото оцелели хора се опитват да отвърнат на удара.

Планът за пускане на играта предвижда това да се случи в края на 2018 г., като за целта екипът на Julian Gollop трябва значително да се разрастне.

 
 

Чанинг Тейтъм: 12 роли за чудо и приказ

| от chronicle.bg |

Днешният рожденик Чанинг Тейтъм първоначално става известен с външния си вид. Няма какво да се лъжем, човекът е секси, мускулест, с леко приматовиден, но безспорен сексапил, и разкошно, фотошопнато тяло.

Признаваме, че не го приемахме на сериозно като актьор. Може би заради глупавите продукции, в които се снимаше отначало, а може би заради клопката, в която попадат много красиви актьори, които биват подценявани заради външния си вид. Като Брад Пит, Леонардо ди Каприо, Джейк Джиленхол, Хийт Леджър др. Подобно на изброените, Тейтъм успя да се измъкне от този имидж и да докаже, че има актьорски качества. В последните няколко години.

Тейтъм е роден на 26 април 1980 в Кълман, Алабама. Той има френски, ирландски и американски произход. Семейството му се премества на Мисисипи, когато той е на шест , макар че посещава Алабама всяко лято, където все още живеят баба му и дядо му.

Тейтъм израства по поречието на река Мисисипи, където той се наслаждава на дивия живот, включително на “всички алигатори и гърмящи змии, които едно момче може да преследва, риболов всеки ден, футболна лига Pop Warner и други подобни неща”. Тейтъм е атлетичен още докато расте, играе футбол, бейзбол и се подготвя за военно училище, макар, че той казва, че “девойките са неговото най-голямо увлечение в училище”.

Първият опит на Тейтъм е в модния бизнес, като фотомодел. Участва като танцьор, във видеоклипа на Рики Мартин за песента “She Bangs“, след прослушване в Орландо, Флорида. Впоследствие подписва с модна агенция от Майями, Страница 305 (кодекса на Модната Агенция) включва и появяване на корицата на Vogue. Той скоро се появява и в рекламите на Abercrombie & Fitch, Nautica, Dolce & Gabbana, American Eagle Outfitters. Тейтъм се снима също в рекламите на American Eagle Outfitters, Pepsi и Mountain Dew, и е избран за един от „50 най-красиви лица” за месец октомври 2001.

Неговата първа отличителна роля е през 2005 в училищната драма Coach Carter. В ролята на Джейсън Лайл – умно улично момче, което играе много добре баскетбол.

Чанинг също се появява и във видеото на туиста „HOPE”, чиято песен е саундтрак на филма „HOPE”. През същата година Чанинг играе незначителна роля във „Войната на световете“, както и един от топ мотокрос рейсърите в „SUPERCROSS” и поддържаща роля във „HAVOC”.

В галерията може да видите нашия подбор на роли на Чанинг Тейтъм, където може да се насладите на таланта му. И на тялото му, естествено.