Дете взриви мрежата с писмо до Супергероите

| от |

Петък следобяд е, време е за поредното включване от Лола Монтескьо (още много неща от нея, както и ред други интересни статии при нашите приятели от chuime.bg).

Винаги съм се старала да давам максималното на сина ми. Бременна ходих на английски за ембриони – така плодът свиква на този важен език, още докато е в утробата. В първите месеци след раждането пък се записах на курсове по бебешки. В тях родителите учат с помощта на опитен лингвист-екзистенциалист и акушерка-вегетарианка какво означават гугуканията на наследника.

Примерно гу-гуу и усмивка означава „обичам те”. А гу-гуу и рев означава „гладен съм”. Или „спи ми се”. „Или наакан съм”. А също така може да означава и „не знам какво искам, но престани да ме гледаш така, сякаш ти говоря на китайски!” По тази последна точка лингвистът и акушерката имаха различни трактовки на превода и така се скараха, че курсът бе прекратен. Както и да е. Синът ми на две можеше да чете, на три прописа (включително и поезия), сега е на пет и взима частни уроци за вундеркинди-пианисти. Не, не може още да свири на пиано, но учителката обясни, че първите шест месеца за нея по-важното е да ги научи да изразяват свободно емоциите си. Сега децата в групата млатят по клавишите с пръчки. Според мен синът ми е най-талантлив, май се увлича по джаза. Абе вундеркинд!

How-To-Write-A-Letter-To-Santa

Сами виждате, колко много неща правя, за да може детето един ден да е щастливо и успешно. Но ето, че тия дни ме обзеха страшни съмнения. Изоставам! Има нов връх за изкачвания в трудната материя на ранната педагогика, а аз съм го пропуснала. Казва се „Дете пише писмо”. На министър ли ще е, на Левски ли ще е, писма до икони пишат хорските деца, ние докато си играем на полиглоти и музиканти.

А едно време децата пишеха писма само на Дядо Коледа. А още по-едно време на непознато съветско другарче. Аз пишех много талантливи писма. Най-добре ми се получаваха тия от лагера в Обзор до нашите. Ходили ли сте на пионерски лагер в Обзор? Не знам как е сега там, но по мое време спяхме по дузина в едно помещение без прозорец, с две гардеробчета и въшливи дюшеци по железните кревати. Половината започваха да реват, още влизайки в стаята. Други се отчайваха на закуската – чай в метална паница и дебели комати хляб с халва. А най-твърдите копелета се предаваха пред общите кенефи – описанието им ще ви спестя. Та аз още на втория ден откривах канонада с покъртителни писма до коравосърдечните си родители, в които с научни подробности описвах страховитата епидемия от пълзяща екзема, която застрашава крехкия ми живот, с патос разкривах извратените страни от характера на възпитателите, които ни измъчваха със задължителни пържения под слънцето на плажа (пет минути по гръб, пет минути по корем), и сълзливо завършвах с: „Ако не дойдете да ме вземете, поне пратете нещо за ядене!” Тези писма още се пазят у нас под предлога, че свидетелстват от рано за литературния ми талант. (А според мен, за да ги показват един ден на лекуващия лекар, ако се наложи.)

Но днес децата не ходят на пионерски лагер. Нямат си съветски другарчета. И откакто Баумгартнер скочи с редбул от Космоса, на никой не му пука за Дядо Коледа и неговата кока-кола, с която едвам-едвам се издига в облаците с шейната си. Така че си търсят нови чудеса.

Затова пишат на министър Дянков. И той даже им се обажда по телефона. К’во нещо са технологиите. Ама не, моля ви се, след като „дете взриви фейсбук с писмо до Дянков” (според заглавията в медиите) само за 24 часа финансовият министър издирил самоличността, адреса и телефона на невръстната авторка… Бреееей, добре че не е писала на Цветанов, сигурно той щеше още същия ден да вечеря у тях! Представяте ли си едно време да напишеш на непознатото съветско другарче, а то да вземе на другия ден да ти звънне у дома: „Молодец, как дела? А у папа как дела? Он еще западная музыка слушаеть? Не хорошо, не хорошо, надо эму тоже позвонить.”
Бе Дянков дали вече е звънил и на таткото на момичето с писмото? Сигурна съм, че той си е платил данъците.

Аз от обаждания на Дянков не се притеснявам, защото съм от онези, които винаги и всичко плащат. Така че синът ми смело можеше да му пише, ако темата вече не бе предъвкана. Ще трябва да му потърся ново другарче. Левски, разбира се, щеше да е право в десятката, ама там пък „единадесетокласничка взриви фейсбук” още миналата година. Ще трябва да е нещо съвсем ново. Нещо неконвенционално. Има толкова много проблеми за оправяне на този свят – еврокриза, цени на газа, Близък Изток, съседът-чалгар отгоре… Там могат да помогнат само отбор супергерои. Ми да, „Дъ Суперхироус”! Ето какво написа синът ми до тях:

„Скъпи суперхироус! Аз съм малко българско дете от софийския квартал „Красна поляна”! Най-големият ми проблем е, че няма къде да играя. В София на 80 блока се пада един пясъчник. Делим си го около 600 деца и 200 кучета. При това само до 6 вечерта, щото тогава в него паркира един джип. Скъпи супергерои, моля ви, донесете ни поне нов пясък. Но по-едричък, че да не става за мазилка, щото иначе ще ни го свият веднага. А ако може и ни изкопайте тунел от блок 333 до пясъчника, защото не мога да стигна до него. Тротоари няма, откакто върху тях построиха кооперации, а самата улицата е най-сигурно да я пресичаш с танк или хеликоптер. Но аз танк си нямам. И хеликоптер също. Чух, че и армията си нямала. Скъпи Супергерои, това за вас са дреболии, затова ще ви помоля ви и за няколко чудеса.

1.Има една госпожа, заради която нашите вкъщи много се карат. И съседите се карат, а зимата тате се закани, че ще изгони баба, а мама, че ще изгони тате. Затова я намерете и поговорете с нея. Кажете ѝ да ни върне парите, дето ни ги взе. Топлофикация се казва, но адресът ѝ не знам.
2.Направете така, че съседът отгоре да започне да чува по-добре. Тогава вече сигурно няма да си пуска музиката толкова силно и мама ще спре да плаче.
3.Също така, ако може тази година зелето на всички в блока да стане толкова добро, че да си го изядат преди август. Щото иначе много мирише.
4.Моля още гадната доматена супа в детската градина винаги да се превръща в пудинг.
5.Ако може да пуснат метрото от нас до Ахтопол, защото много обичам да ходя на море.
6. Иска ми се да има и много места за паркиране пред блока ни, за да спрат да му пукат гумите на тате. Ако не му пукат гумите, той пък няма да им маже с лютеница колите.Така най-сетне ще мога лютеницата в къщи да си я ям аз!
7.По телевизията вместо новини и сериали да пускат само „Бен Тен”.
8.Мама каза да пожелая и всички деца на света да са здрави и щастливи, затова го пожелавам. А ако може към това да ми донесете и един динозавър от „Лего” за Коледа.
Общо взето това е. Благодаря ви много, може и да ми се обадите утре, телефонът го знае мама, искрено ваш Ники!”

 
 

За късмет: Баба хвърли монета в двигателя на самолет

| от chronicle.bg, по БТА |

Суеверна пътничка забави с няколко часа полет от Шанхай, като хвърли монета в самолетния двигател за късмет, съобщи АФП.

Пътничката, която е на 80 години, е задържана от полицията на международното летище Пудун в Шанхай. Заради нея са евакуирани около 150 пътници от самолета за Кантон. Тя хвърлила осем монети към единия двигател на самолета на компанията Чайна садърн еърлайнс. Една от тях влязла дълбоко в него.

Пътник, който станал свидетел на сцената, предупредил властите.

Възрастната жена обяснила, че хвърлила монетите, като си пожелала сигурен полет. Тя пътувала заедно със съпруга си, дъщеря си и зет си.

 
 

Екстремни тестове за KIA Stinger

| от chronicle.bg |

KIA Stinger навлиза във финалния етап от своя режим на абсолютно екстремни тестове и процеси за усъвършенстване. Програмата за изпитания, която се провежда в различни точки по целия свят както на пътна настилка, така и на писта, трябва да гарантира, че автомобилът притежава нужни качества.

Аеродинамика: как се оформя специфичния гран туризмо дизайн за Stinger:

При разработване екстериора на Stinger – фастбек, дизайнерите на КИА получават напътствия от експертите по аеродинамика в компанията. Развойният център на КИА във Франкфурт използва софтуер, който изчислява динамиката на флуидите (CFD). С него бързо може да се тестват и оценяват разнородни идеи за подобряване на аеродинамичния профил на автомобила, без това да е за сметка на неговия фастбек силует.

След четири седмици съвместна работа на екипите са осъществени леки корекции по екстериора на Stinger с цел подобряване обтекаемостта на автомобила.

Каросерията е леко заострена към задната част, а новите ‘хриле’ са разположени зад предните калници за да намалят завихрянето на въздуха по фланговете на автомобила. Задният аеродинамичен спойлер е с променена форма и изпълнява задачата да редуцира както вертикалните вибрации, така и да увеличи стабилността при високи скорости. В предната част са позиционирани по-големи хоризонтални канали за оптимизиране на охлаждането на спирачките, а специфичната форма на въздушните отвори допълнително спомага за намаляване на вертикални вибрации.

Управление и удоволствие от шофирането: гран туризмо за всякакви условия

Динамиката на Stinger изправя инженерния екип на КИА пред ново предизвикателство. Специализирани в разработката на шасита, инженерите на марката получават буквално бял лист хартия, на който да очертаят схемата със зададените характеристики на окачването и кормилното управление на автомобила. Тяхната задача е да създадат автентичен гран туризмо с динамика на шофирането, която отговаря на неговия фастбек дизайн. Формата на Stinger вдъхновява работата по постигане на оптимално динамично шофиране с максимално високо ниво на контрол над автомобила. В същото време приоритет остава и постигането на баланс между ежедневното шофиране и комфорта при пътуване с високи скорости на дълги разстояния.

Stinger_1_small

За да изпълнят заданието, инженерите на КИА разработват два вида окачване. Stinger е оборудван с предно окачване макферсон и напълно независимо задно окачване мултилинк. В същото време обаче липсата на предшественик на Stinger позволява на инженерите да изградят както традиционна пасивна настройка, така и съвсем нова адаптивна система за електронно регулиране на окачването (Dynamic Stability Damping Control, DSDC). Тя адаптира дължината на хода на амортисьорите в движение и се контролира от група сензори за ускорение, спиране и управление.

С помощта на селектора за избор на режима на шофиране (Drive Mode Selector System), водачът има възможност да променя характеристиките на амортисьорите като избира между два режима: нормален или спортен. И докато при нормалния режим окачването леко се втвърдява при остри завои, този ефект е доста по-слабо изразен при спортния режим. Изборът на спортен режим осигурява значително по-директно предаване на трептенията при всякакви условия на пътя и скъсява дължината на хода на амортисьорите за по-добър контрол и директно управление по време на по-емоционално шофиране. Селекторът DSDC ще бъде включен в пакета от стандартно оборудване на 3,3-литровите V6 версии на Stinger.

Stinger_3_small

Пасивното окачване – част от стандартното оборудване за моделите с 2,0-л бензинов турбодвигател и за всички 2,2-л дизелови модели – е конструирано по същото задание като системата DSDC. Пасивната настройка е подложена на изпитания по състезателната писта „Нюрбургринг Нордшлайфе“ и по конвенционални пътища. Тя предразполага към нужната стабилност при дълги пътувания и криволичещи пътища. Базирано на изключително прецизната концепция на КИА, окачването на Stinger е изцяло преработено за оптимална обратна връзка при управление на автомобила.

Като част от стандартното оборудване на всеки Stinger, R-MDPS позволява на водача да избира между два режима на шофиране – нормален или спортен.
При спортен режим по-късата предавка осигурява по-бърза реакция, намалявайки необходимостта от допълнителни действия. Нормалният режим редуцира усилието при кормуване, което е предпоставка за по-умерени реакции при пътуване. Също така този режим изисква повече усилие при завъртане на волана – чрез линейното натрупване на съпротивление, което дава на водача повече увереност при шофиране.

Спирачна система: как спира най-мощният автомобил в историята на КИА

Със своите 370 к.с., 3,3-литровият V6 двигател с турбокомпресор на КИА Stinger дава възможност на автомобила да постигне ускорение от 0 до 100 км/ч само за 4,9 секунди, което го поставя на първо място по бързина на ускорението в историята на КИА.

Stinger_4_small

С цел да постигнат максимална ефективност на спирачките, много по-добра от всички автомобили на КИА досега, инженерите подлагат Stinger на различни високоскоростни спирачни тестове. Създават набор от впечатляващи предизвикателства за проверка на възможностите им, а екипът от тест пилоти се отправя към известния планински път Гросглокнер в австрийските Алпи за изпитания на спирачната система при постоянно спускане. За тестовете са използвани и някои частни съоръжения в Северна Германия и Източна Испания, както и пистата „Нюрбургринг“.

Мощните 3,3-литрови конфигурации на Stinger са оборудвани със спирачна система, разработена съвместно с Brembo. 18-инчовите дискови спирачки Brembo са специално проектирани да отговорят на високата мощност на двигателя. С перфорация и оребряване те постигат не само по висок термичен капацитет, но и нивата на износване при тежка експлоатация значително намаляват. Спирачките са оборудвани и с най-мощните бутала в историята на КИА.

Качество и надеждност: тестът Грийн Хел

Като всеки автомобил , Stinger е подложен на пълен набор от изпитания, които доказват високата надеждност и стабилност на автомобила. Докато „Нюрбургринг Нордшлайфе“ изигра решаваща роля при изграждане динамичния характер на Stinger, то резултатите от тестовете в Грийн Хел затвърдиха високото качество и надеждност на изцяло новия модел.

Всеки тестови автомобил се подлага на поне 10 000 км шофиране, което се равнява на 480 обиколки на „Нордшлайфе“. Всепризната като перфектна тестова зона, пистата има 73 завоя, 300-метрова денивелация във височината между най-високата и най-ниската точка на трасето, както и максимален наклон от 17%. Комбинацията от рязко ускорение, бързо намаляване на скоростта, остри предизвикателни завои и променящи се повърхности и наклони, е безпрецедентен тест за мощност и динамичност. Разстоянието, изминато по време на разработката на Stinger, се равнява на повече от 160 000 км екстремни изпитания на пътя.

Всеки прототип на Stinger, тестван на „Нюрбургринг Нордшлайфе“, се подлага на същия „наказателен“ режим на безкомпромисни изпитания на окачването, каросерията и задвижването. Процедурите за изпитване на КИА са предназначени за установяване на износването на задвижващия механизъм и по-специално евентуалното изтичане на течност, както и на характеристиките за топлинния контрол на предавателната кутия. Температурата на спирачките, ауспуха и скоростната кутия на автомобила са под постоянно наблюдение, за да се гарантира, че те работят оптимално през цялото време.

3,3-литровият Stinger към момента е в последната си тестова фаза на „Нюрбургринг Нордшлайфе“, но значителна част от разработката на 2,0л и 2,2-литровите модели – със задвижване на задните и на четирите колела – вече е приключила. Един дизелов прототип е изминал 20 000 км на „Нордшлайфе“. Преди това двигателят е покрил пълния задължителен тестови пробег от 10 000 км, но допълнителната работа по шасито изисква изпитанието на серия нови компоненти. Задвижващата система – двигателят и скоростната кутия – остават същите, но с нови компоненти, а тестването продължава с изминаването на допълнителни 10 000 км.

8-степенната автоматична скоростна кутия на Stinger, която ще се предлага с всеки от трите двигателя, е важен акцент при проверките на задвижването. Изпитанията на „Нордшлайфе“ откриват необходимостта от по-ефективен топлинен контрол в скоростната кутия – ранните тестове сочат, че температурата на маслото се покачва над стойностите, препоръчани от инженерния екип. За да коригират това, инженерите на КИА снабдяват скоростната кутия с охладител на маслото с по-голяма повърхност за да може охлаждането да бъде по-ефективно.

Освен на „Нюрбургринг“ изпитанията на Stinger се провеждат и в други точки по цял свят с над 1,1 милиона километра общ пробег за проверка на издръжливостта, което се равнява на 27 обиколки на Земята около екватора.

Разработката на автомобила се осъществява в цяла Европа, Близкия Изток, Азия, Северна и Южна Америка с цел провеждане на екстремни климатични тестове и проверка на качеството за всички компоненти, използвани в Stinger. Подготвян за международна аудитория, Stinger е подложен на тестове при необичайни студове, горещини и на много висока надморска височина, изправен е пред императиви на пустинята, претоварени градски центрове, планинските проходи и райони с постоянно замръзнала земя.

Производство и продажби

КИА Stinger влиза в производство през втората половина на 2017 г. и ще се предлага на международните пазари от четвъртото тримесечие на годината. Ценообразуването на местните пазари и окончателните спецификации ще бъдат оповестени непосредствено преди пускането на Stinger на пазара.

 
 

Киното и „другата“ любов

| от Дилян Ценов |

28 юни е Международният ден на ЛГБТИ общността. И ако днес в по-голямата част от света хората могат спокойно да го честват, то преди десетилетия темите за еднополовата любов и другите отношения, различни от традиционните „мъж-жена“, са били абсолютно табу.  До степен, в която дори изкуството не е имало право да ги интерпретира. А когато все пак някой дръзне да го направи, то продуктът (било то книга, филм, картина, фотография) не получава разпространение и не е разглеждан според художествената му стойност.

За наше щастие, ситуацията днес не е такава. И киното определено дава своя принос към дългия процес на приемственост и равнопоставеност, по който върви световната ЛГБТИ общност. Немалка част от най-добрите заглавия в световното кино стъпват именно на тази тематика. И до колко това е търсен ефект, популизъм или политическа стратегия, не е тема на този материал. Важен е художественият продукт и това с какво той може да ни промени, да ни покаже другата гледна точка. Да покаже какво е от другата страна. Все пак това е целта на изкуството. И когато то е направено качествено, зрителят извлича ползи.

Как киното разглежда темата за ЛГБТИ? В какво се изразява неговият дан към тази общност? В галерията горе можете да видите едни от най-добрите филми, които изследват, представят и интерпретират „другата“ любов… В която всъщност няма нищо „друго“.

 
 

WhatsApp става водещ източник на новини

| от chronicle.bg |

WhatsApp бързо се превърна в място, където хората могат безопасно да споделят и да получaт последните новини.

Според проучване, проведено от Ройтерс институт за изследване на журналистика, все повече и повече хора започват да разчитат на услугата за съобщения, а не на Facebook (компанията майка) за новини. Разбира се, 47 процента от анкетираните (71 805 души) от 36 страни все още предпочитат Facebook, за да научават какво се случва по света. Но процентът на хората, които използват Facebook за новини, е намалял наполовина в тези 36 страни в сравнение с миналата година.

Над половината от WhatsApp потребителите в Малайзия и 46 процента от бразилците заявяват, че използват WhatsApp за новини. Услугата изглежда е особено популярна в Чили, Сингапур, Хонконг, Испания и Турция.

Някои оператори в тези страни предлагат WhatsApp комплекти безплатно за достъп до различни услуги, включително абонаменти за новини, което не е за пренебрегване. В изследването се съобщава, че криптирането от край до край също е фактор, който кара хората да предпочетат WhatsApp.