Да ни е честит българският празник Хелоуин

| от |

Александър Цонков,www.misterlostov.wordpress.com

Точно преди две години написах тази статия за Хелоуин в първия ми блог. По случай случая я качвам в основния си блог с малък коментар.

Може би ако бях писал долните редове сега, щях да съм една идея по-малко рязък и краен. Но само една идея, не повече. Накратко: лошо няма – на който му се празнува, нека празнува. Разсъждавайки сега от позицията на родител разбирам, че в крайна сметка за децата това е един много приятен повод за веселие и смях. Както и за всеки, който просто иска да си прекара забавно с приятели и т.н.

Погледнато от другата му страна, за мен това е един глобален търговски ден, в който се харчат милиарди в името на това да се маскираме, декорираме къщата и т.н. и т.н. На фона на всички хора, преживяйки в недоимък, глад и болести това ми се струва малко нелепо, като се има предвид, че всички тези милиарди биха могли да бъдат оползотворени по много по-добър и полезен начин. Но това важи за всички по-известни празници, които са се комерсиализирали до някаква абсурдна степен и всичко опира до търговия и пари. Относно празнуването на Хелоуин в България – не ме учудва, като се има предвид, че 45 години сме живели в комунистическа изолация от западния свят и сега (не сега, а образно казано) подобен празник ни се струва интересен, различен, забавен. И наистина лошо няма, но едно голямо НО. Забелязвам, че улисани в истерията на чужди празници като Хелоуин все по-малко хора обръщат внимание или знаят достатъчно основни неща за българските празници, традиции и ценности. И това се забелязва сред подрастващото поколение. Предполагам защото нашите събития не им се струват толкова атрактивни може би. В крайна сметка всички ние, българите, сме длъжни да съхраняваме (и обогатяваме при добро желание) нашите вековни традиции, празници и обичаи. На фона на това масово незнание и опростачване на маса български народ в наши дни в комбинация с празник като Хелоуин, започвам да изпитвам опасение, че лека-полека с годините се обезличаваме като нация и загубваме българското в себе си. Та затова няма лошо да се радваме на чуждото, но нека не забравяме кои сме ние и да помним и уважаваме хилядолетния българския дух както подобава. От уважение към дедите ни, от уважение към самите нас и нашите деца.

Честито да ни е. Да палим свещи в страшни тикви и да пуснем децата да чукат по вратите на хората с думите „trick or treat”. Лошо няма, това винаги сме го правили, нали? Да се маскираме като идиоти да се съберем някъде и да се напием до безпаметност. Е, ние така или иначе си се напиваме до безпаметност и не ни трябват костюми, за да се маскираме. Това винаги сме го правили.

„Защо винаги се намира някой, който да хейтва някой празник? Пречи ли някому?“

Ама аз не го хейтвам хич даже, просто ненавиждам факта, че сульо и пульо в България се юрнаха да празнуват нещо, което и те самите не знаят какво е… ама нали ‘щото е яко и се обличаме в страшни костюми и ходим да плашим хората.. и тикви си имаме даже… А някой наясно ли е откъде произлиза този празник? Не, не от Щатите, а от Ирландия. И първоначално не е било с тиква, а с ряпа… ама както и да е – да не издребняваме.

Всички тези празници като Хелоуин, Св. Валентин та дори и Коледа, Великден и т.н. са се изродили в една много доходоносна пазарна ниша за компании, фирми и всякакви търговци. Традицията започва да избледнява на фона на масово харчене на пари за тези празници. Манипулация страхотна. Или по-скоро “мoney””pull”ация ако ми разбирате играта на думи…. Ако ви кажа, че само в Щатите хамериканците изхарчват няколко милиарда долара за Хелоуин не знам дали ще ми повярвате… Милиарди тук, милиарди там, после защо сме в криза. Е нищо, федералният резерв ще напечата още долари, споко.

Замислете се от тази гледна точка. От колко време се говори за Хелоуин? Поне от няколко седмици, нали? А утрешният ден, в който честваме Денят на народните будители едва ли вълнува някого. Ами разбира се, какво ще им честваме? Та те не са интересни. Някакви неща от едно време.. Дори и тикви си нямат, пфу!

Айде сега наречете ме хейтър и всичко да си дойде на мястото…

 
 

Gipsy King: Кралският S-Class от Vilner

| от chronicle.bg |

Това, което виждате на снимките, е един от най-новите проекти на Art Studio Vilner. Автомобилът е топ изпълнението на Mercedes-Benz S-Class, като изключим S 65 AMG и Maybach, който реално е позициониран, като отделен модел.

Клиентът е избрал мощният 585 к.с. S-Class, с топ оборудване, но каталогът с опции на Mercedes-Benz така и не е успял да отговори напълно на желанията му за интериор, дори в секциите с AMG и Designo предложения. Това насочва ’The King’ – ще го наречем така, защото ни помоли да запазим името му в тайна -, към Art Studio Vilner.

мерцедес, кола

Фина черна кожа и алкантара, ромбоидно-квадратен десен, изразен чрез бели, контрастни шевове. Vilner изпълняват дори стелките от кожа с квадратна графика, като същият десен е повторен и от двете страници на таблото с алкантарата, които през повечето време остават скрити от затворените предни врати. Пресичащите се бели шевове вървят през централните области на седалките, отстрани на централния тунел, както и по тавана на автомобила. Кората на капака на багажника също е получила фино отношение, алкантара и бели шевове в квадратни графики.

мерцедес, кола

Секции от алкантара и фина кожа „Напа“ правят волана едновременно приятен за окото и на допир. Алкантара покрива гърба на вътрешното огледало, гърбовете на подглавниците и всички оригинално оставени голи пластмасови елементи в интериора. Тя присъства и на тавана, както покрива дори отварящото се „яйце“, което помещава бутоните за набиране на телефонни номера.

мерцедес, кола

2015 Mercedes-Benz S 63 AMG, 5461 куб. см, V8, 585 к.с., 900 Нм, 7 ст. автоматична, задно задвижване, 2045 кг.

 
 

Рецепта за тортиля

| от Росица Гърджелийска |

Готвенето през седмицата често минава през битовия дискурс на „Трябва да има нещо за ядене“. Но през уикенда имаме време за нещо по-гурме. Представяме ви рецепта на Росица Гърджелийска, която работи във филмовата индустрия, но обича да готви и да пътува. Живее няколко години във Великобритания, преди да се завърне в България. Обича да пътува до интересни места по света. В блога на Росица www.primalyum.co.uk може да намерите рецепти за интересна и здравословна храна, както и истории за пътешествия.

Тортилята е лесна за приготвяне, вкусна, че даже и диетична! Това е бърз начин да приготвите специална уикенд закуска или дори да вземете с вас за обяд в офиса.

Нужни продукти:

За царевичната тортиля:

2 ч.ч. царевично брашно

2 ч.ч. вода

2 яйца

сол и пипер

малко олио за тигана
За домашната майонеза:

1 жълтък

250гр олио (от гроздови семки ако имате възможност)

1 ч.л. висококачествена дижонска горчица

1 с.л. ябълков оцет

сока на 1 лимон

сол и пипер
Допълнително:

1 омлет

маруля

маслини

+ всичко останало, за което сърцето ви жадува!

Начин на приготвяне:

Разбийте яйцата и добавете към тях водата, брашното, сол и пипер. Разбъркайте, докато се получи хомогенна смес и оставете настрана да набъбне.

През това време може да направите майонезата като разбиете жълтъка и горчицата, използвайки миксер.
Бавно започнете да добавяте олиото, буквално капка по капка. Дайте си време и не бързайте. Сместа ще започне да се сгъстява.

Като стигнете средата на олиото, добавете оцета, който ще разреди и избели сместа.

Продължете бавно да добавяте олио, докато то свърши.

Добавете бавно лимоновия сок и продължете да разбивате. Сместа вече трябва да е почти напълно бяла и гъста точно толкова, колкото купешката.

Добавете сол и черен пипер по вкус.

Заемете се със тортилите. Загрейте няколко капки олио в незалепващ тиган. 

Разбъркайте сместа добре и когато тиганът се е нагрял, добавете 1 черпак и с кръгови движения направете палачинка. След 2 минутки обърнете палачинката и продължете да готвите още малко. Прехвърлете в чиния и захлупете с капак или покрийте с готварска хартия.

От сместа ще успеете да направите около 8-10 тортили.

Поставете 1 в чиния, намажете с майонезата, сложете марула, омлета, маслини и каквото още искате.

Завийте тортилята като дюнер и воала!

тортия

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.

 

 
 

#Bookclub: Оригиналните приказки на Братя Грим – за първи път на български

| от chronicle.bg |

Всички сме чели като деца приказките на Братя Грим. Десетки статии обаче говорят за „оригиналните“ приказки – онези, в които има много повече ужас и страх, отколкото в тези, които сме разлиствали като деца.

Зa пpъв път нa бългapcĸи eзиĸ излиза превод по opигинaлнитe нeмcĸи тeĸcтoвe нa пpocлoвyтитe пpиĸaзĸи, cъбpaни и paзĸaзaни oт Яĸoб и Bилxeлм Гpим. Издaниeтo вĸлючвa cтoтици пoяcнитeлни бeлeжĸи, илюcтpaции, биoгpaфични и poдocлoвни cпpaвĸи, ĸaĸтo и пoдpoбeн пpeдгoвop.

„Детски и домашни приказки“ излиза благодарение на издателство „Deja Book“.

Откъс от книгата можете да прочетете тук.