Държавата на Шрьодингер*

| от |

Мария Николова, 5corners.eu

Напоследък много често се улавям, че мисля за ситуацията в България, като за котката на Шрьодингер**. Нещо, което хем го има, хем го няма и е неясно то живо ли е или е умряло (разбира се, това е некоректен и ненаучен начин за разглеждане на експеримента с котката, но и този текст, както и моите мисли, нямат претенциите да са научни).

10822ad1917e-xl

Почти всичко в публичния живот у нас е неясно. Което само по-себе си е парадоксално, защото, нали, то е публично – видимо, обществено и т.н., и в същото време е безкрайно мъгливо и неразбираемо.

„Правителство на Шрьодингер”. Кабинетът, съставен преди малко повече от година, беше обявен за експертен и надпартиен, неполитичен. Огромна нелепост е органът, който провежда и развива политиките в България да е неполитичен, но карай да върви. Само че се оказа, че освен двама-трима души в него, другите са далеч от експертизата на ресора, на който са ги поставили. За пример мога да дам вицепремиера по еврофондовете и правосъдието, но няма да го направя, защото ще се отплесна в дълги и сухи обяснения за това какво е ЕС, фондове, договори, регламенти, директиви, Споразумения за партньорство, оперативни програми, планиране и стратегии. Което ги прави нещо като „експертите на Шрьодингер”. След изборите за ЕП партията мандатоносител обвини, обявените от нея самата за експерти, министри за провала на партията. ‘начи те хем са експерти, хем не са, но са виновни за партийни несгоди, с които нямат нищо общо. Това, че партията мандатоносител провежда нещо като „политика на Шрьодингер” е отделен въпрос. Може би е време за „опорните точки на Шрьодингер”.

Премиерът на Шрьодингер”. Откакто назова Делян Пеевски за шеф на ДАНС, премиерът О. е в състояние на небивалост. Тоест не, че е нелеп, а че не е бивал. Хем го има, хем го няма. С много приятели от протестите бяхме почти убедени, че той всъщност е холограма. О. е премиерът, който го няма. А ако го има се измъква от задните изходи, което води до това, че пак го няма. В своята небивалост и неспособност да обясни „КОЙ предложи Пеевски”, той превърна самия Пеевски в „Пеев*** на Шрьодингер” – хем е предложен, хем не, невлязъл в длъжност, но настанил се в кабинета на шефа на ДАНС. В момента, 355 дни след назначаването на Пеевски, О. се намира в състояние на „Оставката на Шрьодингер”. Те е почти подадена, а правителството е почти неподкрепено.

„Икономика на Шрьодингер”. Примерите с нещата, които ги има и няма едновременно са много и едва ли изброими. Но в сектор икономика почти всичк може да мине под код „Ш”. Започвайки с АЕЦ „Белене” на Шрьодингер, минем през цените на тока на Шрьодингер и стигнем до „Южен поток на Шрьодингер”. Първото и последното се строят, но строителството е спряно, и двата проекта „диверсифицират” източниците на енергийни доставки, но и за двата ни трябват руски ресурси. А цените на тока се понижават покачвайки се. Не трябва да забравяме и министър Стойнев, който е достоен министър на Шрьодингер.

Дясното на Шрьодингер”. И да си дойда на моята тема. Където най-боли. Защото в момента хем имаме един Реформаторски блок, който извоюва своята първа, нелека, победа. Хем го нямаме. Изчезна от ефир. Почти. За сметка на това, по някоя и друга партийка от съставните му части се опитва чрез нелепи пресконференции и прессъобщения (темата за PR на Шрьодингер – специално създаден за партийните цели в дясно, ще бъде развита някой друг път) да се върне на терена, обидена, явно, от общия успех.

За мен проблемът се дължи на няколко неща:

Лидерството на Шрьодингер”, което Ирена описа в Петте кьошета достатъчно подробно. Само ще добавя, че не може хем да си лидер, хем да не искаш да водиш хората си, хем да не можеш да ги мотивираш, хем да ги обвиняваш, че не са мотивирани.

Път на младите на Шрьодингер”. Това е особено специфичен за дясното в България феномен. Декларативно, в последните няколко години, е даден път на новите лица в политиката. Фактически, обаче, изблъсквайки ги с лакти, поради повече опит и поквареност, вече овехтелите лица се подават от някой телевизор без да ги очакваш. Има и нещо като „оттегляне от политиката на Шрьодингер”. Хем си се оттеглил, хем се опитваш да влияеш, хем отричаш, че се опитваш, но резултатите са видими.

Обединението на Шрьодингер”.  Обединението хем го има, хем нечие его не позволява да си признае, че обединението ще го има съвсем, ако въпросното его се отдаде на заслужена почивка.

А и все още недоумявам защо в съвременната психиатрия няма диагноза „обединител на дясното”.

И така. Една година след като вътрешните емигранти в България се вбесиха достатъчно, за да излязат и да потърсят сметка за действията на политиците, шумът и неяснотата са толкова големи, че и те вече не са сигурни вбесени ли са още или отново са апатични.

* Ервин Рудолф Йозеф Александър Шрьодингер е австрийски физик теоретик, един от създателите на квантовата механика, съществено допринесъл за нейното развитие, по-специално с формулирането на вълновите уравнения (стационарно и зависещо от времето уравнение на Шрьодингер), за което е удостоен с Нобелова награда за физика през 1933 г., поделена с Пол Дирак. Той предлага оригинално обяснение на физическия смисъл на вълновата функция и подлага на критика общоприетата копенхагенска интерпретация на квантовата механика.

** Котката на Шрьодингер е персонаж от изглеждащ парадоксално мисловен експеримент, предложен от Е. Шрьодингер, когато искал да покаже непълнотата на квантовата механика при прехода от субатомни към макроскопични системи. Експериментът се състои в следното: В затворена кутия е поставена котка. В кутията има механизъм, съдържащ радиоактивно ядро и съд с отровен газ. Параметрите на експеримента са така подбрани, че вероятността ядрото да се разпадне за 1 час е 50%. Ако ядрото се разпадне, механизмът се задейства, отваря съда с отровен газ и котката умира. Според квантовата механика, ако върху ядрото не се провежда наблюдение, състоянието му се описва като суперпозиция (смесване) на две състояния — разпаднало се ядро и неразпаднало се ядро, следователно, котката е жива и мъртва едновременно. Ако кутията бъде отворена, експериментаторът трябва да види кое да е от двете състояния — „ядрото се е разпаднало, котката е мъртва”или „ядрото не се е разпаднало, котката е жива”. Въпросът е следният: кога системата престава да съществува като смесване на две състояния и избира едно конкретно? Целта на експеримента — да покаже, че квантовата механика е непълна без някои правила, които показват, при какви условия се случва колапс на вълновата функция и котката става или жива, или мъртва, но не и едното, и другото едновременно. Обратно на популярното мнение, Шрьодингер е замислил експеримента не защото е вярвал, че може да съществува живо-мъртва котка; напротив, смятал е квантовата механика за непълна и не докрай описваща реалността в дадения случай. Понеже котката може да бъде само жива или само мъртва (не съществува състояние живо-мъртъв), то това означава, че същото трябва да е вярно и за атомното ядро. То трябва да е или разпаднало се или неразпаднало се.

*** Г-н Пеевски е известен сред своите гласоподаватели защитници като Пеев. 

 
 

Технически срив отмени всички полети на British Airways от Лондон

| от chronicle.bg |

Всички полети на British Airways от летищата Хийтроу и Гетуик в Лондон са отменени заради мащабен срив в IT-системата на авиокомпанията. Техническият срив предизвика и проблеми с управлението на полетите на BA по цял свят, казва говорител на превозвача.

Independent съобщава, че заради извънредното струпване на хора при терминалите , предизвикано от проблема с British Airways, се препоръчва избягването на летищата в Лондон.

Reuters съобщава за сериозни закъснения на полетите на British Airways и от други летища във Великобритания.

„Все още сме на пистата в Лийдс. Бритиш Еъруейс смятат, че Хийтроу е толкова препълнен, че не можем да излетим. Няма начин да успеем да хванем полета за Лас Вегас довечера“, пише Дейвид Рейн в Twitter.

„Забавиха полета ни, но никой не знае колко дълго ще стоим. Не ни разрешават да купуваме храна и напитки! Благодаря, British Airways“.

„Терминал 5 на Хийтроу в пълния си блясък с огромна опашка. Все пак няма мрънкащи хора, но се движим бавно“.

 
 

#Bookclub: Ана Ана и нейните приятели

| от |

Ана Ана е малко момиче с рошава коса, което никога не спира на едно място. Тя има приятели, с които заедно учат важни уроци за живота, докато правят бели и щуротии. Това са плюшените й играчки  Зигзаг, Космато топче, Пингпонг, Лиско, Китчо и Гризу. Ана Ана винаги е готова за ново приключение.

Тя е малката сестричка на Пико Бог – червенокосо момче от комиксите на Алекси Дормал и Доминик Рок. Сама по себе си тя е толкова очарователна, че създателите на историята за по-големия й брат решават да посветят поредица само на нея.

Комиксите неслучайно изглеждат толкова искрени и забавни. Те са своеобразна семейна история, създадена от майка и син. Домоник Рок е сценарист. Тя е родена в Мароко през 1948 година. В Брюксел се раждат двамата й синове, които споделят нейната страст към рисуваните книги. След като по-големия от тях – Алекси Дормал, завършва филмово изкуство, той посвещава времето си на рисуване и писане. Героите, които създава, са толкова живи и истински, че Доминик измисля цял свят около тях. Така се появяват и Пико Бог, и Ана Ана.

ана ана сладки сънища

Комиксите са ръчно рисувани, а историите са забавни дори и за възрастните.

На български две от книжките за Ана Ана излизат благодарение на издателство „Пурко“

„Сладки сънища!“ разказва за един труден опит за заспиване, в който играчките дават на Ана Ана важен урок. „Шоколадовата експлозия“ разказва за един гладен пингвин и цяла група помощници, готови да му направят торта, за да си хапне. Резултатът… е, не е точно тортата, от която Пингпонг има нужда.

На теория, книгите са подходящи за деца между 3 и 7-годишна възраст. На практика, може да излъжете, че ги купувате за племенниците си например, за да ги четете с удоволствие. Повече за историите с Ана Ана – тук.

 
 

Хелена Бонам Картър: 12 любими нейни роли

| от chronicle.bg |

Хелена Бонам Картър е легенда в киното. Носителка на награда „БАФТА“, „Еми“ и „Сателит“. Номинирана за две награди „Оскар“, три награди „Сатурн“и седем награди „Златен глобус“.

Освен това, тя е командор на Британската империя от 2012 г. заради приноса й към драматургията.

Хелена Бонам Картър е родена на днешната дата в Лондон – в семейство на баща-директор на банка и майка – психотерапевт.

От 1994 до 1999 г. има връзка с Кенет Брана, а от 2001 до 2014 г. е с режисьора Тим Бъртън. Двамата имат две деца – син на име Били (р. 2003) и дъщеря на име Нел (р. 2007).

Хелена прави филмовия си дебют във филм на К. М. Пейтън, „Модел на рози“, преди да се появи в първата си главна роля в „Лейди Джейн“. Следват много роли, които са удоволствие за зрителите.

В галерията сме подбрали нашите любими.

 
 

Най-дългата НОЩ на Пловдив се завръща този септември

| от chronicle.bg |

Стартирало като „Нощ на музеите и галериите“ през 2005-а година по инициатива на Веселина и Катрин Сариеви (основатели на галерия SARIEV и фондация „Отворени изкуства“), днес НОЩ/ПЛОВДИВ е съвкупност от множество местни, национални и международни проекти, разширяващи културната карта на Пловдив.

В последните години фестивалът събира аудитория между 40 и 60 хиляди души, като артистичните проекти са над 120 разположени на 60 – 70 локации в града под тепетата.

Тази година ораганизаторите ще избират от над 70 проектни предложения от всички сфери на изкуството – съвременно и традиционно визуално изкуство, театър, кино, съвременен танц, пърформанс и др., които да включат в НОЩ/ПЛОВДИВ.

7.night.2017.lina.krivoshieva

Съдържанието през 2017-та ще бъде разпределено по традиция в тематични подпрограми: „Музеи, Галерии, Ателиета“ – като за първи път ателиетата са акцентирани като равностойна част от програмата, за да може публиката да надникне свободно в тези специфични работни пространства на изкуството; „Град и Култура” – представя културното съдържание на читалища, театри, библиотеки, общностни и религиозни центрове, културни домове, кинозали; „Клуб и Музика“ – представя алтернативните клубни пространства в града; „Публични пространства“ пък работи за развитието на културната карта на Пловдив като представя артистични проекти в открити публични пространства; в „Малката Нощ” по традиция ще бъдат включени събития за най-младата и будна аудитория.

3.night.2017.lina.k

Специален акцент в НОЩ/Пловдив, 2017 ще бъде програмата „Отворени изкуства“ с мотото ТУК НАВСЯКЪДЕ. В нея организаторите в партньорство с някои от най-активните международни културни институти и посолства ще представят специална селекция на артистични проекти от Австрия, Франция, Израел, САЩ, Финландия, Испания, Индонезия, Кореа и България. За първа година фондация „Отворен изкуства“ ще представи и артистичен проект част от международната мрежа за изкуство в публични пространства IN SITU, на която е член от есента на 2016 г.

6.night.2017.ALOS

По случай 10 годишнината на фондация „Отворени изкуства“ в програмата очаквайте и специална юбилейна изложба, в която чрез инсталации, произведения на изкуството, видеа, снимки и архиви ще бъдат представени някой от най-интересните проекти, артисти и дейности от България и чужбина, работили с „Отворени изкуства“ през последното десетилетие.

Повече подробности и детайли за цялата програма на НОЩ/Пловдив ще бъдат разкрити съвсем скоро. А дотогава „Запази Нощта за Пловдив – 15, 16, 17 септември“.