Бомби, пенис, Ферхунда

| от |

Александър Николов

Възмутихте ли се? Има пенис в заглавието, което гарантира възмутено споделяне от поне 100 човека, без да са отворили тази статия. За четене не говорим. Мисля, че няма да е зле да се стартира кампания „Чети не само заглавието“. Поводите за днешните ми словоизлияния са много и всеки ден се появяват нови.

По света и у нас има десетки сайтове, които правят не-новини. Това са измислени истории, които нарочно звучат достатъчно нереално, за да няма объркване. И които редовно биват споделяни от десетки възмутени граждани. Във Франция тази седмица е на мода новината за Боингa на DHL, натоварен с Айфони от Китай за Лондон, който кацнал аварийно в Германия, защото китайския производител ги настроил да започнат да вибрират едновременно в деня на представянето, но от Apple отложили датата с един ден и за малко да стане много сериозна катастрофа. Смях се повече на коментарите, отколкото на самата статия. В България се цитира интервю на Сара Пейлин, която заплашвала милата ни родина с бомби. Не, че Сара Пейлин не би могла да каже подобно нещо, но дали някой се замисли каква ѝ е ролята на клетата женица в момента? Тя е бивш кандидат за вицепрезидент, неуспял. И толкова. Сега готви вкъщи и си има собствено тв шоу. Американският Кулеков с други думи. Ако утре Иван Кулеков заплаши с бомби Кот д’ Ивоар или Андора дали ще има същия ефект се чудя…

По-притеснителни обаче са не-новините, които са новини. И тук въпросът медиите ли са виновни или зрителите / читателите е с толкова ясен отговор, колкото този за кокошката и яйцето. Една е причината да пускаме новина за дупето на Дженифър Лопес между два анализа на Франс прес. Че дупето на Джей Ло ще събере повече четения от двата анализа и от още два, ако има и видео. Същата е причината Капитал да публикува материал за Кобилкина в Лайт притурката. Рекламодателите искат рейтинг. Затова има ВИП брадър, а не предаване на Иво Инджев. Но… все пак има някаква граница. И всяка медия си я поставя сама. И ако за ВИП брадър и новото предаване на Най Ло по bTV има ясно обяснение, то за факта, че новините на националните телевизии обърнаха повече внимание на пиянска свада в родно село, отколкото на войната срещу Ислямска държава, няма. А за съдържанието на сутрешните блокове още по-малко.

Тази седмица в. 24 часа направи интервю с един от шефовете на СМЕ, собственика на bTV. Там може и да има отговор на тези въпроси, но надали много хора са го чели, защото по-важна беше статията за онзи човек с пениса, дето потропвал по прозореца на бабата… Тя е най-споделяната и най-четената статия на вестника. Кой и защо я е пуснал е една тема, кой и защо я споделя е друга. Резултата обаче е един брой импресии, които ще цъфнат на бюрото на главния редактор и след това ще бъдат изпратени на рекламодателите. И там колонка ‘импресии с възмущение’ няма. И когато следващия път някой от журналистите във вестника каже на главния редактор „Дай едни 2000 лева за командировка до Виена / Будапеща / Копенхаген, че искам да правя интервю с шефа на CME / MTG  / Телеком Аустрия…“, главният редактор е в правото си да извади листа с импресиите и да каже: „Интервюто с … от миналата седмица, дето похарчи 1500 лева за командировка е четено 2000 пъти, статията за пениса, която сме препечатали от Струма има 25 000 посещения…“ Всеки сам за себе си може да отговори на въпроса защо е прочел и споделил едната статия вместо другата. Резултата е това, което имаме като медии. И виновна не е Венелина Гочева. И 24 часа е само конкретен пример.

Същото е с турските сериали. Има ги защото се гледат. Голяма част от българите имат кабелна телевизия с между 50 и 150 канала. Някои от тях може би са забравили как работи дистанционното. Спомням си как миналото лято имаше едни 150 хиляди, които не бяха разбрали, че bTV им е заменила сутрешния блок с „Изборът на Лара“. Няколко пъти по толкова са тези, които мразят Ферхунда, но нямат достатъчно воля или умения да преместят канала на National Geo или History. Или поне на FOX Life, Fox Crime, AXN или още поне 40 канала, които не въртят нищо приличащо дори отдалеч на Ферхунда.  Ако бяха по-малко може би рейтинга на турските сериали нямаше да е толкова висок и щяха да си ги дават само в специализирания канал Диема Фемили. Но ако е велика дума. И докато тези изречения започват с ако, ще получаваме това, което заслужаваме. Бомби, пенис, Ферхунда. Добро утро!

 
 

Най-тъпите български рекламни кампании в историята на вселената

| от |

Едно от най-гадните неща на света е да имаш рехава брада. Хем на практика нямаш брада, хем трябва да я бръснеш. Горе-долу същото е и с рекламата – хем не е наука, хем е сложна. Това, разбира се, не е оправдание, поне не уважително, за някои неадекватно скъпи, но за сметка на това нелепи интелектуални бисери от бранша. Ако грешките, така изказани по-долу, ви се струват нормални или стандартни – искам да ви напомня, че са направени от група възрастни хора, начело на големи дългогодишни бизнеси – клиентите, както и от други хора специалисти в рекламата, отново – от дълги години. Те са обсъдили всеки елемент от кампанията и в крайна сметка са казали окей на всичко. За тях тези неща изглеждат окей. Тези неща:

 

„Pod igoto“ на шльокавица. Тази „скандална“ книга е набиване на ресурси, за да се изкаже нещо, което всички вече знаят и няма да постигне нищо освен PR за издателството. Проблемът е подходът, видите ли: ако въпросното издателство трябваше да направи кампания за безопасен секс, решението им щеше да е да хванат сифилис и да кажат „Ето. Не правете така“.

 

Песента на Фантастико. Знам, че вадя някакви неща от нафталина, но песента на Фантастико е иконична за авторските песни в рекламите. Текстописците традиционно са недооценени, така че спокойно можете да дадете 50 лева на някой, който няма да римува „пет“ с „двайсет и пет“ и знае какво е прозодия. Например, на човека измислил стихчето:

Аз такива бабо-сандвичи не ям,

между две филии – резенче салам.

Аз обичам сандвичи от тия,

между два салама – тъъъъъничка филия.

 

Еми, хубаво е! Ритъм, рима, идея – всичко. Браво!

 

Борола и Арт-93. Борола правят Имунобор, а Арт-93 – колани и портмонета. Двете фирми нямат нищо общо помежду си освен инфантилните реклами, които правят. Видеата на Борила са посмешище, съжалямвам. „Ама, Мартине, във всяка класация, където мрънкаш по реклами, ли ще се споменава тоя Имунобор“. Да, не ме интересува, дори Имунобор да е панацея и да те кара да живееш до 200 години.

Билбордовете на Арт-93 са мацка, колан и логото „Арт“. Прилича на прощъпулник на абитуриент. Не знам колко им върши работа, съмнявам се да им върши работа, но ако им върши работа – окей. Въпросът е, че може да стане пъти по-добра с нищожно малко усилия и неполагането на тези усилия е вулгарността, срещу която така страстно се газирам.

 

Бързи кредити. Ама от ония, които на бял лист пише „Бързи кредити“ и телефон. Не ме разбирайте погрешно – като реклама е окей. Предава посланието правилно и недвусмислено, информацията стига до хората, нищо не разсейва вниманието им – за кампания е добра кампания. Но… изглежда зле, цялото нещо просто изглежда сенчесто и незаконно. Скъпи родители, не плашете децата с това, че някой батко ще дойде и ще им даде наркотици безплатно. Никой не раздава наркотици безплатно! Плашете децата си, че някоя батка ще дойде и ще им даде „бърз кредит“, от който никога няма да се измъкнат със здрави колене.

 

Всички онези реклами, в които се случва нещо яко, но никой не помни бранда.

Това е тоооолкова типична грешка на рекламистите. Фирмата налива 100 000+ пари за спотове и там други неща, за да не знае никой накрая марката, но всички да повтарят „Ооо, Пепи…“. На какво е реклама „Ооо, Пепи“? На салами, да, ама на кои салами? Има 100 салама, на кои? „Човек 1: Аз го открих. Човек 2: Ама аз го купих.“ на кредитите на коя банка е реклама? „Какво му трябва на един мъж?“. Същото – на коя бира? Знаете ли какво му трябва на един мъж – трябва му рекламист, който ще напише в сценария за спота името на бранда преди слогана, за да знаем после всички години наред, че именно Ариана е „На една ръка разстояние“.

P.S. Всъщност след известно обсъждане в редакцията стигнахме до извода, че „На една ръка разстояние“ май беше слоган на Астика. Още едно доказателство в подкрепа на казаното по-горе.

 
 

„Възвишение“ тръгва по кината от 10 ноември

| от chronicle.bg |

Филмът „Възвишение“ по едноименния роман на Милен Русков тръгва по кината на 10 ноември. Това стана ясно от плакат в страницата на лентата във Facebook.

Историята проследява съдбата на един български националреволюционер от Котел в авантюрите му с четата на Димитър Общи преди и след обира в Арабаконак, който води до провала на Вътрешната революционна организация. Романът представя разказ в първо лице ед.ч. и обединява житейска изповед, вътрешен монолог и потока на съзнанието на главния герой Гичо.

По филма има театрална постановка, режисирана от Иван Добчев, в която играят Бойко Кръстанов, Асен Блатечки, Красимир Василев, Ивайло Христов др.

Във филмовата версия на „Възвишение“ участват Александър Алексиев ( „Откраднат живот“) и кукленият актьор Стоян Дойчев. Те са  в главните роли.

През 2012 г. писателят Милен Русков е отличен с награда „Златен век“ на Министерството на културата и с Национала награда за литература „Христо Г. Данов“.

Вижте и трейлъра към филма:

 
 

Коя е Ариана Гранде?

| от chronicle.bg |

През последните часове името й е сред най-търсените в Google, за съжаление не поради внезапно проявен интерес към творчеството й, а заради трагичния терористичен акт по време на неин концерт в Манчестър, по време на който загинаха 22-ма души и са ранени над 50.

Ариана, чиято публика е предимно от тийнейджъри, започва кариерата си през 2008 в мюзикъла 13 на Бродуей. По-късно играе ролята на Кет Валънтайн в американския ситком Викторично.

Издава три студийни албума. Първият от тях е озаглавен Yours truly  и излиза през 2013 година. Дебютира под номер 1 в американската класация за албуми на списание Билборд , което прави Гранде една от само двете изпълнителки, които са приземили дебютните си албуми под номер 1 това десетилетие. През 2014 певицата издава втория си студиен албум, My Everything, който също успява да се класира на първата позиция в Америка и още няколко други държави. Албумът съдържа няколко хит сингъла, които правят Ариана една от най популярните певици през тази година.

През 2015 тя се впуска в първото си световно турне, за да промотира My Everything и участва като гост звезда в американския сериал на Fox  – Scream Queens. По-късно същата година певицата издава нов сингъл, озаглавен Focus, и втория си коледен албум, наречен Christmas & Chill. Третият ѝ студиен албум Dangerous Woman излиза през 2016 година и достига номер 1 позицията в класациите на 12 държави, някои от които са Великобритания, Австралия, Бразилия, Италия др. Dangerous Woman е първият номер 1 албум на Гранде във Великобритания.

Отличията на певицата включват 3 американски музикални награди, 1 MTV VMA награда, 3 MTV EMA награди и 4 Грами номинации. Всички от трите ѝ студийни албуми са наградени с платинен сертификат от американската асоциация на звукозаписната индустрия. През 2016 списание Time  обявяват Гранде за една от 100-те най-влиятелни личности в света с техия годишен списък.

Певицата е и една от най-следваните знаменитости в социалните мрежи, притежавайки вторият най-следван Instagram акаунт.

Тя следва Кабала, учейки го от 12-годишна и вярва, че ако си добър към другите, ще ти се случат добри неща.

На 10-годишна възраст Ариана е съ-основател на младежката певческа група с цел благотворителност. През 2009 представя и препродава музика и танци за благотворителност заедно с брат си Франки. След като гледа Blackfish, тя призовава феновете си да спрат подкрепата си към SeaWorld и става веган.

Тя е включена в кампания на списание „17“ през март 2013 заедно с Бриджит Мендлър и Кат Греъм, за да спрат онлайн тормоза. През септември 2014 участва в благотворителност на Stand Up to Cancer, представяйки заглавната песен на своя втори студиен албум My Everything  в чест на дядо си, който е починал от рак през юли 2014. Гранде е приела няколко кучета за домашни любимци и насърчава приемането на бездомен домашен любимец.

Ариана предприема действия в подкрепа на правата на LGBT общността. Тя изоставя католицизма заради Кабала, вярвайки, че църквата има непоносимост към хомосексуалистите, като подкрепя брат си, който също е гей. През май 2015 Майли Сайръс и Ариана представят кавър на Don’t Dream It’s Over в помощ на бездомни LGBT младежи.

 
 

Shazam се включи в борбата с Алцхаймер

| от chronicle.bg |

Ако сте в Англия и сте ползвали Shazam през последните няколко дни, може да ви е направо впечатление, че приложението за разпознаване на песни се държи като болен от деменция.

Shazam се затрудняваше в опитите си да разпознае песента, която тече, все едно не може да си спомни.

Нормално бе да си помислим, че приложението страда от някакъв бъг, но се оказва, че то всъщност е част от проекта The Shazam Forgot, който цели повишаване информираността за болестта на Алцхаймер.

Когато приложението в крайна сметка успява да идентифицира песента, то показва и реклама на организацията с нестопанска цел Alzheimer’s Research UK. В резултат на тази кампания, повече от 5000 души са посетили страницата на организацията.