БНБ и КТБ – куче влачи рейс

| от |

Благовеста Кенарова*, (https://blogovesta.wordpress.com)

*Авторът изразява лично мнение, което не ангажира неговия работодател.

Започнал като проблем с ликвидността на 20-ти юни т.г. в резултат от криминални действия и неадекватен надзор и прерастнал в институционална криза, казусът КТБ може да доведе до сериозни последствия за финансовата система на България. Практиката показва, че не само банковият регулатор БНБ, но и останалите институции не са готови да се справят с подобни предизвикателства. Доброто банково законодателство се оказа недостатъчно, за да се гарантира очакваното и предвидимо функциониране на КТБ – четвъртата по големина българска банка.

Опитите за  разрешаване на казуса КТБ чрез актуализация на държавния бюджет и/или чрез специален закон за пирамидата КТБ се провалиха. Неаргументираното протакане във времето на изплащането на гарантираните от закона депозити на вложителите подсказва, че държавата няма готовност да предложи адекватен изход от кризата. Активираха се политици от всички партии, бивши подуправители на БНБ, лабораторни специалисти и „експерти“, които правят  всичко възможно, за да се компенсира ликвидността на банката и да се докаже, че всичко там е наред. Изходът е пари, които в момента няма кой да даде. Държавата не разполага с нужната ѝ сума, а гражданите отказват да поемат за своя сметка загуби от несвършената работа от институциите. Факт, който едва ли може да бъде опроверган.

Публикуваната преди дни обществена поръчка за отпечатване на български банкноти от БНБ доказва, че се „работи“ по проблема. БНБ се опитва да изпълни законовото си задължение и да осигури банкноти за обръщение в България. В тази поръчка не би имало нищо странно, ако не бяхме в режим на валутен борд и печатането на пари от БНБ е ограничено от закона. Обществена поръчка е за отпечатване на 60 млн. броя банкноти с номинали 10, 20 и 50 лева, без публична информация за съотношението между тях. Става въпрос за обща сума в широк диапазон между 600 млн  и 3 млрд лева, която едва ли бихме се определили като „рутинна операция“ и в реда на нещата, както смята Георги Кадиев (тв7, 21.08.2014). Как в този случай се гарантира спазването на ограниченията, наложени от валутния борд? Управление „Емисионно“ на БНБ, отговорно за тази дейност, трябва да уточни как бройките банкноти, а не общата им сума се оказаха ключови за обществената поръчка. Как точно са пресметнати тези бройки и каква е заявената сума, като се има предвид, че на сайта на БНБ липсва тримесечният отчет за Емисионно-касовата дейност на БНБ за периода април-юни. Последният публикуван такъв отчет се отнася за периода януари-март т.г. Напоследък стана порочна практика БНБ да публикува информация, базираща се на липсващи отчети. Изненадващ бе и фактът, че служебният премиер  и служебният финансов министър научиха тази информация от медиите.

Въпреки появилите се противоречия и трудности по казуса КТБ, едно е сигурно – всички обичат Цветан Василев, мажоритарния собственик на КТБ. Съмненията за порочни банкови практики, облагодетелстващи определени политически, икономически и медийни кръгове, продължават да вълнуват българската общественост. Прокуратурата най-накрая се престраши и в условията на задочно производство привлече фараона Цветан Василев като обвиняем за длъжностно присвояване в особено големи размери. Тази прословута сума от липсващи 206 млн лева, едно от трите основни направления, по което работи Прокуратурата, се превърна в ключов въпрос по казуса КТБ.  Защитниците на Цветан Василев правят всичко възможно, за да докажат, че тези пари не липсват. Пропускат да уточнят обаче, кои са техните собственици. И както каза по БНР проф. Стив Ханке, „бащата“ на валутния борд в България, едва ли някога ще се разбере.

Важно е да се разбере, обаче, че криза в една банка не може да има, ако в нея са използвани добрите банкови практики, ако вътрешните ѝ правила не са били само на хартия, ако отчетите ѝ не са били манипулирани. Ако всичко това беше наред, никакви слухове нямаше как да  повлияят на бизнеса ѝ. Назначеният одит щеше да докаже убедително, че банката е наред и сега нямаше да има казус „куче влачи рейс“.

 
 

И Тя е със сини очи

| от Кристина Димитрова |

Тя и той са телата, които линеят за една изгубена любов.

Те са със сини очи и черни коси. Знаят, че когато настъпи последната нощ, ще последва раздялата. Той й разказва една и съща история отново и отново. В стаята времето е спряло и сякаш героите са попаднали във вакуума на живота.

Тази типична любовна история на френската писателка Маргьорит Дюрас ще оживее на сцената на театър „Възраждане“, за да ви разкаже историята на двама души, сключили договор за обичане за 23 нощи.

„Очи сини, коси черни“ е театралната адаптация на едноименния роман на Дюрас, която е направена от писателката Ирена Иванова, вече позната като момичето с няколко спечелени престижни награди за ролята си във филма „Безбог“.

Освен че самата тя е със сини очи, е силно повлияна от Дюрас през последните няколко години от живота си.

Франция се стича като Рейн в творчеството на Ирена, а да посегне към адаптацията на „Очи сини, коси черни“ е едно от най-смелите й предизвикателства през последните месеци. Една от концепциите, които самата Дюрас залага в пиесата, е отчуждението на героите не само помежду им, а и от самите себе си.

Тя и Той са затворени в стаята на миналото, но търсят една друга стая, в която любовта е възможна. В тази стая може да влезете и вие на 31-ви март и 3-ти април и да станете свидетели на раждането на една повече-от-любов.

Всичко започва във фоайето на хотел Рош във френска морска провинция.

Никой в историята няма име. Мъжът от историята се приближава до прозорците на фоайето и вижда Странник с черна коса и сини очи, чиито очи не може да забрави и изгубва завинаги. Появява се жената от историята и отвежда Странника. Мъжът обикаля плажа с надеждата го срещне отново. Среща същата жена в кафене на брега на морето, но не я разпознава като жената отвела странника. Предлага й да прекара следващите вечери с него срещу заплащане, защото много прилича на изгубения Странник. Тя приема. Следват двадесет и три безсънни нощи…

Адаптацията на Ирена Иванова запазва характерната за Дюрас символика, залегнала в романа, а това е морето, корабът и стаята – интимното място за срещи, където се ражда невъзможната-възможна любов.

Прочитът на романа, на Ирена Иванова е многопластов и може да бъде разбран на повече от едно ниво.

Той се гмурка в дълбокото, после изплува, за да си поеме въздух и пак се гмурка. Залата на театър „Възраждане“ ще бъде озвучена от дълбокия и запомнящ се глас на актьора Велизар Бинев, за който това е завръщане на сцената след дългогодишните му актьорски появи на големия екран в над 80 чужди продукции. Зрителите ще чуят и въздействащия текст на поета Владислав Христов – „Писма до Лазар“.

Именно тази негова творба отразява историята по поетичен и абстрактен начин, прорязвайки я по цялото й протежение до края. Постановката е в характерния експериментален стил на Ирена Иванова, а на сцената ще излязат актрисата Дария Митушева в ролята на Жената и Николай Марков в ролята на Мъжа. Под звуците на традиционна индонезийска музика актьорите ще разкажат историята, чрез своите телата. Ирена очевидно не изневерява на Дюрасовия любовник, който често е с Азиатски произход.

Спектакълът е проект на Театрално ателие „Експериментика“ и е реализиран с подкрепата на Френския културен институт, Посолството на Република Индонезия, Нов български университет и Voice Academy.

 
 

Сиа без перука

| от chronicle.bg |

От Мадона до Лейди Гага, звездите са известни с всякакви екстравагантности.

Машината за хитове Сиа, която ни даде хитове като „Cheap Thrills“, е известна с това, че се появява на публични места с характерна перука.

сиа

 

Сиа обяснява перуката си така: „Нося я, за да мога да отида до магазина и да си купя маркуч, ако искам. Или ако ми се ходи до тоалетна, а не мога да намеря, мога просто да отбия от пътя, без хората да идват и да ме снимат.“

Певицата беше засечена на международното летище в Лос Анджелис без маскировката си. И разбира се, се случи точно това – дойдоха хора и я снимаха.

 
 

Адел посвети изпълнение на жертвите в Лондон

| от chronicle.bg, БТА |

Адел посвети песента си „Make You Feel My Love“ на жертвите от терористичната атака в Лондон.

По време на свой концерт в Окланд, Нова Зеландия, на 22 март тя изпя парчето в памет на загиналите.

„Днес имаше терористична атака в родния ми град Лондон – заяви пред зрителите 28-годишната певица преди началото на концерта. – Аз съм буквално на другия край на света и искам хората да видят запалените тук свещи и да ни чуят. Странно е, че не съм вкъщи. Всичко, което искам, е да бъде у дома заедно с приятелите и семейството си. Всички те са добре, но искам да посветя изпълненията си тази вечер на жертвите на терористичната атака и на родния си град.“

45 000 зрители на стадиона „Маунт Смарт“ в Окланд запалиха свещи, докато носителката на „Грами“ изпълняваше хита си.

Адел в момента изнася концерти в Австралия и Нова Зеландия в рамките на световното си турне. То ще приключи с нейни шоута на стадион „Уембли“ в Лондон през юни и юли.

 
 

Gorillaz пускат нов албум през април

| от chronicle.bg |

Виртуалната група Gorillaz обяви, че новият им албум „Humanz“ ще излезе на 28 април, съобщава БТА.

 Те вече пуснаха клип и сингъл към него.

Бандата е експериментален проект на Деймън Олбърн, бивш певец на Blur, един от емблематичните състави на движението „брит поп“. Това ще бъде първи албум на Gorillaz  след 2011 година.

Групата също обяви, че днес ще изнесе концерт в Лондон за всички фенове, които предварително си бяха поръчали новия й албум. Тя направи дарение за „Белите каски“, които провеждат хуманитарни дейности в Сирия.

Gorillaz  представиха „Saturnz Barz“ – новия сингъл от предстоящата тава, в който има микс от рок, хип-хоп и реге. Клипът, както обичайно, бе с характерните им анимационни герои, които се озовават в къща, населена с духове.

В новия албум на Gorillaz са включени 14 парчета.

|

Gorillaz – Andromeda