Не само куршумите печелят войни

| от chronicle.bg по CNN |

Ако нещо може да даде представа за настроението на афганистанци през последните дни, то това е напливът им да получат паспорт. Това е първият паспорт, който те си вадят. Идентификационният документ никога не е бил толкова популярен.

Рано сутринта върволица афганистанци се тълпят пред паспортната служба в Кабул. Опашката се простира по протежението на няколко блока. Хората са с притеснени лица заради разклатената икономика и заплахата от всеобща война.
Колко от търпеливо чакащите планират да избягат от Афганистан е трудно да се каже. Но анализите на европейските експерти показват, че афганистанците са втори след сирийците в потока бежанци, които търсят начин да се придвижат на север през последните месеци.

Омар Саабор, директор на паспортна служба, казва, че всеки ден от 6 до 7000 афганистанци кандидатстват за нови документи за пътуване. Напливът в подаването на документи е в следствие на решението на Европа да отвори вратите си за бежанците. Това променя и виждането на афганистанците за паспорта като необходимост, казва Омар Саабор.

Бум в трафика на хора

За трафикантите на хора в града всеки един от подалите документи е потенциална възможност за бизнес. Един от тях разказва пред CNN, че е транспортирал 1500 души в Германия, която е най-популярната дестинация за тези, които търсят накъде да бягат пред последната половин година. Трафикантът предлага три маршрута с различна трудост и различни коефициенти за успех. За 7000 долара пътят минава през морето. За няколко хилядарки отгоре може да се говори за транспорт по суша и придвижване пеша. Най-скъпият и най-сигурният начин за достигане на крайната дестинация е по въздух. Този маршрут струва около 20 хиляди долара, но цената включва виза от черния пазар и директни полети.
Повечето разполагат само с опцията за по-евтино и по-рисково придвижване.

„Имало е случаи, когато хората са ранени или убити по време на пътуването”, разказва контрабандиста, който не смята, че това, което е върши е толкова незаконно. Само преди две седмици, разказва той, 70 души- в това число 15 от клиентите му, са били заловени от иранците и депортирани до турската граница.

За да няма издънка в схемите, парите на бежанците се държат в трети надежден човек, който ги предава на трафикантите, когато клиентът се свърже от крайната си дестинация, че е пристигнал. Но в края на всеки ден трафикантите все пак получават парите си, дори ако не са успели да спазят своята част от уговорката – неофициална система позволява на всеки един бежанец три опита да се придвижи в мрежата, но ако и трите пропаднат, бежанецът все пак трябва да си плати – което доказва, че контрабандистите все още държат нещата в свои ръце.

Нов път, маскиран трепет

Когато се върнах в Кабул преди седмица първото ми впечатление беше: „Уоу! Чисто и зелено. Трудно бих разпознал Кабул!” Там, където преди зееха дупки, сега бе застлан гладък асфалт, граничещ с миниатюрни красиви зелени площи. Докато пътувахме по широкия булевард, който свързва летището със столицата на Афганистан се почувствахме нереално спокойни. През младите фиданки, посадени странично на пътя, се процеждаше атмосферата на новия просперитет и надеждата.

Очевидните промени в Кабул след последното ми посещение преди 4 години не прикриват реалността на живота там. През август, самоубийствен атентат от страна на талибаните в близост до входа на летището уби 5 души, а над 12 други бяха ранени.

Надолу по същия път се стига до посолството на САЩ. Маршрутът се счита за толкова опасен, че персоналът американското посолство пътува с хеликоптер, а не рискуват живота си по пътя за пример, за който най-вероятно са инвестирали всеки долар.

Залитаща икономика

Това е аурата на една разклатена икономика. Доларите, които са инвестиране в инфраструктурни проекти, които създават работни места отиват на вятъра, тъй като военните конфликти насочват инвеститорите към изхода. Но талибаните печелят от разклатената икономика. Те инвестират в работна ръка, която в момента се продава за жълти стотинки. Много от новобранците, които разговаряха с журналисти на CNN на свободна практика, споделиха, че единствената причина да се присъединят към терористичната организация е, за да могат да сложат храна на масата си.
„Искам да се присъединя към талибаните заради липсата на работни места и други мои финансови проблеми, разказва един от новобранците.

Вторият човек, с който екипа на CNN разговаря, показа дипломата си за средно образование и казва, че е след университета все още не може да си намери работа. Талибаните му предложили повече, отколкото той можел да спечели в армията. „Аз нямам нищо общо с техните гледни точки. Единственото ми причина да се присъединя към тях са безработицата и финансовите ми проблеми“, добавя той.

Шокът Кундуз

Докато пътуваме из улиците на Кабул се наслаждаваме на гланца на един по-добър живот, който се приближил изкусително до местните жители. Има повече магазини и толкова много ярки светлини. Търговските обекти за добре подредени, от пода до тавана са заредени с ядки и плодове. Шам фъстък и сочни стафиди, от сухите области на Хелманд.

Но доскорошните случайни купувачи и бизнесмени вече имат по-належащи проблеми. Не само икономиката в криза, но и възраждащата се агресия на талибаните.

Неотдавнашното падането на Кундуз, голям град с население над 300,000 души в северната част на страната доведе страховете от това, какво ще се случи. Дали следващия град, който падне в ръцете на талибаните няма да е столицата Кабул?

И двамата новобранци разкриха, че талибаните може да ги загубят от редиците си единствено ако настъпят промени и правителството им намери работа. Щели да напуснат кораба веднага.
Оказва се, че не само бомбите и куршумите могат да спечелят тази война, но и бизнесът владее победата. Преди семената на търговията бяха засети в Кабул през последното десетилетие, той беше сиво и тъмно място. Но точно както цветовете на по-светлото бъдеще започват да се разлистват, така се появява и реален шанс всичко това да бъде погребано и да не съществува за следващото поколение.

 
 
Слави Трифонов, цензура

Цен*ура

„Евробет“ пусна нов продукт на българския пазар – „5 от 11″ НА ЖИВО!

| от РЕКЛАМНА ПУБЛИКАЦИЯ |

Истински пролетен дух и голяма доза адреналин получиха играчите на „Евробет“, след като компанията пусна своя най-нов продукт – числовата игра „5 от 11″ НА ЖИВО. Това е една от най-разтърсващите новости в историята на родната развлекателна индустрия. За първи път числата се теглят „на живо“ на всеки 5 минути от атрактивни момичета. Играта е достъпна онлайн на www.eurobet.bg и в букмейкърските пунктовете на „Евробет“.

5 неща, които ще превърнат „5 от 11″ в любима игра:

1. Тегления на всеки 5 минути, всеки ден – НА ЖИВО!
2. Динамична игра, представяна от КРАСИВИ МОМИЧЕТА!
3. Максимална печалба - 1 МИЛИОН ЛЕВА!
4. Игра с бързи темпове и атрактивни КОЕФИЦИЕНТИ!
5. Три игри в ЕДИН ТАЛОН!

„5 от 11″ се играе с талони, върху които са отбелязани числата от 1 до 11. Във всеки талон има три игри, а играчът може да избира как да познава числата – „с точен ред“, „без точен ред“ или „супер игра“. Минималният размер на залога е 0,60 лева, а максималният – 5 000 лева. Тегленията на „5 от 11″ се осъществяват чрез механична сфера, поставена в специално студио.

Страхотните момичета на „5 от 11″ Ви очакват 7 дни в седмицата, 15 часа в денонощието – от 08:00 ч. до 23:00 ч.

РЕКЛАМНА ПУБЛИКАЦИЯ

 
 

#Fusionable: Посрещаме лятото с цялостен аутфит от магазин Fusion

| от Рада Копрева |

Сега имате възможността да посрещнете лятото с цялостен аутфит по ваше желание, осигурен от магазин Fusion! В периода 22 март – 05 април 2017 година можете да се запознаете с най-новите тенденции от световноизвестни марки като Pepe Jeans, GAS, Lacoste, Diesel, Converse и Superdry в магазин Fusion в Serdika Center, да развихрите въображението си и да спечелите нови дрехи за страхотни летни моменти.

За кампанията говори Рада Копрева – млада Instagram звезда, която разбира от дрехи и не се страхува да пробва.
Ето и нейните впечатления от #Fusionable:
Да, признавам се за виновна. Обичам да пазарувам дрехи. Аз съм от онези, които наричат шопинга „терапия“ и които изпитват неподправено удоволствие от купуването на нови дрехи.
И все пак, до момента не ми се беше случвало истински да се развълнувам от шопинг кампания.

#Fusionable на магазин Fusion обаче се оказа истинско предизвикателство за спокойния сърдечен ритъм. Не се случва често магазин, който е представител на световно известни марки като Pepe Jeans, GAS, Lacoste, Converse и Superdry, да стартира кампания, която дава шанс на всеки да изглежда страхотно, носейки цялостен аутфит по собствен избор.

Fusion ще раздаде три ваучера на свои клиенти. Всеки един от тях носи стойност, която е достатъчна за да може човек да се облече от глава до пети в магазина така, както му харесва.

#Fusionable обича да облича и се фокусира върху хора, за които облеклото има значение. Като мен…
фешън, кифла

Когато дадете на една жена възможността да се облече както пожелае, може да сте сигурни, че тя ще лети по ескалаторите на мола с 200 конски сили. Когато влязох във Fusion, положих всички налични усилия да се представя „професионално“ и да се държа на ниво, като истински фешън маниак, който е виждал всичко и не се впечатлява от нищо, но уви… Нямаше как да скрия, че всъщност треперя от вълнение като пред първа среща с някого, когото ужасно харесваш – много превъзбуда, малко срам…Помните как е.

Само дето пред мен не стоеше също толкова притеснен младеж, а парче приказка, някак претворена в реалността: магазин с всичко, за което съм си мечтала. Дрехите и обувките съчетаваха не само страхотни, свежи цветове, а и бяха в крак с всички модни тенденции за идния сезон. Fusion предлага не само ежедневни дрехи и обувки, но и по-спортни, а по стелажите вече стоят плажни артикули, които ни надъхват за летния сезон.

 

фешън, кифла

Влюбих се в дрехите с лека и проветрива материя, с които обичам да глезя тялото си, както и във вечните дънки. По навик плахо попитах за по-малки размери, защото структурата на тялото ми не е особено епична и понякога се случва да хлътна по някоя дреха, след което продавачът да ме отпрати към детския щанд.

Не и тук. От моя размер имаше както рокли, така и блузи и къси панталони! Хукнах към пробните, все едно ме гонеше големия лош вълк, а там вече ме очакваше всичко, което щях да пробвам- две рокли (Superdy), два чифта къси панталони (Pepe Jeans и Superdy), две блузи (Pepe jeans и Superdry) и един абсолютно наложителен за всеки пролетен и летен сезон чифт бели маратонки на завинаги любимата Pepe Jeans.

 

фешън, кифла

Имах леки съмнения, че нещо друго, освен роклите и обувките, ще ми лепне така, че да се харесам веднага, но voila! Отново останах приятно изненадана. С всеки от четирите комплекта, които си бях избрала, се чувствах стилна, обгърната в комфорт и носеща собствената си индивидуалност. Можех да нося дрехите от тази пробна в най-различни варианти чак до октомври. Мотах се в магазина сигурно часове. Не исках да свалям дрехите от себе си. Нали познавате онези моменти, в които сякаш някакъв невидим пъзел се нарежда и всичко е точно такова, каквото трябва да бъде, а вие не смеете да мръднете, за да не го развалите?

Такъв беше престоят ми в магазина. Правенето по сто снимки с всичко, което си бях избрала пък се оказа квинтесенцията на истинското ми петъчно удоволствие.

Благодарение на кампанията #Fusionable, един от тези…всъщност дори всички комплекти дрехи (разбира се, и обувките!) могат да си останат мои. Затова ако имате нужда от развлечение и от обогатяване на гардероба…

Правилата на играта са прости: избери най-готините дрехи от магазин Fusion, Serdika Center, снимай се с тях и качи снимката в Instagram или Facebook с хаштаг #Fusionable и хаштагове на марките, с които си облечен, и се тагни от магазина. На 07 април ще бъдат избрани 3-ма късметлии, които ще спечелят награда, с която да обновят изцяло гардероба си!

 

 
 

Google работи по групово фото приложение

| от chronicle.bg |

Google обяви, че работи по ново приложение за групово редактиране и споделяне на снимки.

То ще наподобява Moments на Facebook, а говорителите на компанията са казали, че това е просто един експеримент и не се знае кога и дали това ново приложение ще стане достъпно за всички.

Тъй като все повече потребители използват приложенията на Facebook, Twitter и Snapchat, вместо да търсят в интернет, т.е. чрез търсачката на  Google, е нормално да имаме такава реакция от Google.

 
 

Започна Българският фестивал на изкуствата в Канада

| от chronicle.bg, по БТА |

Седмото издание на Българския фестивал на изкуствата в Канада беше открито в Торонто на 24 март. Това съобщиха от Генералното консулство на България в Торонто.

Фестивалът на изкуствата започна в Торонто с концерт на Георги Дончев – акустичен бас, и Анка Гнот – вокали и китара. Открита бе изложбата „Contemplation“, посветена на съвременно фотографско изкуство. А също и експозиция на участници в организирания от генералното консулство на Република България в Торонто фотоконкурс „България! Че кой ли не я знае?!“ – 2016 г.

В рамките на откриването бяха наградени Държавната агенция за българите в чужбина, д-р Ирина Маркова и Асоциация на българските инженери в Канада. Наградите бяха връчени за активна родолюбива дейност, както и Веселин Лучански.

Фестивалът ще продължи до 17 април 2017 г. в Торонто, Отава и Монреал. Ще участват на редица творци от България и чужбина. В програмата са включени изложби и концерти, прожекция на филми, рок и джаз музика, семинари, великденски концерт в изпълнение на хор и джаз трио и др.