Бъдещето на световната икономика: тенденциите на 2015 г.

| от |

Занг Данхонг, Ирина Филатова, Максим Филимонов, Дойче Веле

Геополитическите кризи и епидемии няма да попречат на икономическия растеж през 2015 г., който се очаква да бъде на ниво от 3%.

През 2015 г. еврозоната отново ще се окаже проблемното дете на световната икономика. Анализатори й предричат доста слаб икономически растеж. „Очакваме, че икономиката на еврозоната ще нарасне с 0,8% през 2015″, прогнозира главният икономист на DZ Bank Щефан Билмайер.

И това на фона на опитите на Европейската централна банка /ЕЦБ/ да смекчи негативните тенденции. Докато икономиката в страните обхванати от криза постепенно става на крака, неуспех този път търпят големите страни в еврозоната. „Истински силен икономически спад наблюдаваме в Италия. Структурните реформи там се бавят с години“, констатира анализаторът на Рейнско-Вестфалския институт за икономически изследвания /RWI/ в Есен Роланд Дьорн. Френското правителство, точно обратното, решаваше проблема за сметка на увеличаване на разходите. Сега страна на практика е достигнала своя лимит, подчерта Дьорн.

Еврозоната се нуждае от структурни реформи

От слабата конюнктура в съседите по еврозона страда и Германия. Според прогнозата на Бундесбанк растежът на германската икономика през 2015 ще бъде само 1%. В това, че от държавата, която винаги е била смятана за локомотив на растежа на цялата еврозона, не очакват повече, са виновни и чиновниците, смятат експертите. Вместо да провеждат структурни реформи, те постоянно са заети с преразпределение на социалните блага, критикува Дьорн.

Той дава за пример промените в пенсионното законодателство, което подкопава постигнатия с толкова труд компромис, предвиждащ поетапното увеличаване на пенсионната възраст до 67 години. Става дума за поправките, позволяващи на отделни категории граждани да се пенсионират на 63 години. „Разходите се поемат от компаниите и техните служители, които правят отчисления в пенсионния фонд. Това увеличава натоварването върху компаниите и намалява покупателната способност на потребителите“, резюмира Дьорн.

С други думи такива уж добри дела не стимулират икономически растеж. Аналогичен пример е преходът към алтернативните източници на енергия, което увеличава цените на тока. „Преходът към алтернативни източници на енергия е цел, която стои на дневен ред. Но нейното достигане е свързано с големи разходи. В условията на международна конкуренция това е сдържащ фактор“, заяви икономистът от DZ Bank Щефан Билмайер.

Нов период на индустриализация

Докато германската икономика се забавя, САЩ демонстрират невиждан растеж. Бумът в добива на шистов газ и петрол сериозно намали разходите за електроенергия и горива, което на свой ред стана причина за започването на нова ера на американска индустриализация. „Много компании отново връщат производството си от Азия в САЩ, защото там то отново е рентабилно“, обяснява Билмайер. Според оценките на DZ Bank американската икономика през следващите години ще расте средно с 3% годишно.

Втората по големина световна икономика – китайската – ще увеличи своя БВП с малко повече от 7%. За китайците, които вече са свикнали с небивалите темпове на растеж, това е най-ниския показател от 1990 г. Но той напълно отговаря на плановете на правителството в Пекин, което в момента се стреми да създаде по-стабилна и справедлива икономическа система.

Растежът, който до момента е резултат преди всичко от износа и кредитирането, трябва да бъде уравновесен от увеличаването на вътрешното потребление. Благодарение на огромните си валутни резерви, Китай е в състояние да се справи с подобни трудности, убеден е Билмайер. „Това е много силен стабилизиращ фактор. Ако някъде възникват проблеми, валутните резерви ще дадат възможност те бързо да бъдат отстранени. Така че трудностите в някои отделни сектори няма да представляват заплаха за икономиката като цяло“, убеден е икономистът.

Растящите пазари зависят от цените на суровините

Докато китайският дракон забавя своето дихание, индийският слон започва своето триумфално шествие. Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/ смята, че икономическият растеж на втората по население страна в света ще достигне 6,6%. Но експертът Роланд Дьорн оценява по-скептично ситуацията: „Не трябва да се бърза с изводите… Индия е нагледен пример за страна с големи структурни проблеми“.

Според него това се отнася и за другите водещи страни от Латинска Америка – Бразилия и Аржентина. Бразилия изпитва трудности заради недостатъчно развитата си инфраструктура, а Аржентина – зарази сложната и объркана ситуацията с преструктуриране на държавния дълг. „Латинска Америка все още се намира в положението, когато икономиката в много страни от региона е много силно свързана с добива на природни изкопаеми и по този начин съществено зависи от динамиката на цените на суровинните пазари“, подчертава Дьорн.

А тъй като цените на суровините в момента падат, то Латинска Америка може и в следващата година да остане „континент на разочарованието“. По отношение на Венецуела даже се говори за възможен фалит, ако цените на петрола останат на нива от 70 долара за барел или дори паднат под тази граница. Падането на цените на петрола също така пробива чувствителна дупка в бюджетите на Нигерия и Русия. Тъй като икономиката на Русия допълнително е обременена от западните санкции, тя няма да успее да избегне рецесията през 2015 г., прогнозира Щефан Билмайер.

Страданието за едни е успех за други. За страните-вносители на петрол ниската цена на „черното злато“ е подобна на програма за стимулиране на икономиката. „Спадът на цената на петрола, ако искате, е нещо подобно на глобално преразпределение на доходите, и за страни като Германия означава ръст на реалните доходи“, подчертава в заключение Дьорн. /БГНЕС

 
 

Нова мода в Instagram: извънземен йога корем

| от chronicle.bg |

Instagram е странно място, в което всяка лудост намира своите последователи. Последната такава е свързана със здраве и благоденствие, което, предполага се, се постига чрез овладяването на сериял движения с корема.

Новият феномен се нарича „извънземна йога“ и много бързо превзе социалната мрежа. Видеа на хора, които практикуват Наули (както се нарича йога практиката), заляха Instagram.

Nauli dance party I’ve answered a few questions about nauli technique on the THE/THIRTY site (link in bio) and today I’m taking over @thethirty to explain a bit more!! See you there !! #nauli #naulikriya #naulibreathing #uddiyanabandha

Публикация, споделена от DANIELLE ACOFF (@yellabella) на

Движенията включват наистина пълно издишане, гълтане на корема и прибирането му под гръдния кош, последвано от последователни движения на свиване и отпускане на мускулите на корема, които изглеждат много особено отстрани. Предполага се, че движението подпомага храносмилането. Практиката не е нищо ново, но не е и нещо, познато на всички по света. Движенията могат да бъдат усвоени от хора на всякаква възраст и с всякакъв опит.

WOW!  Incredible #Nauli practice by @aubrymarie : @aloyoga

Публикация, споделена от Yoga Inspiration (@yogainspiration) на

Твърди се още, че тези движения подпомагат емоционалната стабилност, помагат за хормоналния баланс и пазят органите във форма.
Все пак експертите предупреждават, че тези упражнения трябва да се правят само в присъствието на йога инструктор, защото изпълнявани неправилно, могат да доведат до контузия.

 
 

Най-тъпите български рекламни кампании в историята на вселената

| от |

Едно от най-гадните неща на света е да имаш рехава брада. Хем на практика нямаш брада, хем трябва да я бръснеш. Горе-долу същото е и с рекламата – хем не е наука, хем е сложна. Това, разбира се, не е оправдание, поне не уважително, за някои неадекватно скъпи, но за сметка на това нелепи интелектуални бисери от бранша. Ако грешките, така изказани по-долу, ви се струват нормални или стандартни – искам да ви напомня, че са направени от група възрастни хора, начело на големи дългогодишни бизнеси – клиентите, както и от други хора специалисти в рекламата, отново – от дълги години. Те са обсъдили всеки елемент от кампанията и в крайна сметка са казали окей на всичко. За тях тези неща изглеждат окей. Тези неща:

 

„Pod igoto“ на шльокавица. Тази „скандална“ книга е набиване на ресурси, за да се изкаже нещо, което всички вече знаят и няма да постигне нищо освен PR за издателството. Проблемът е подходът, видите ли: ако въпросното издателство трябваше да направи кампания за безопасен секс, решението им щеше да е да хванат сифилис и да кажат „Ето. Не правете така“.

 

Песента на Фантастико. Знам, че вадя някакви неща от нафталина, но песента на Фантастико е иконична за авторските песни в рекламите. Текстописците традиционно са недооценени, така че спокойно можете да дадете 50 лева на някой, който няма да римува „пет“ с „двайсет и пет“ и знае какво е прозодия. Например, на човека измислил стихчето:

Аз такива бабо-сандвичи не ям,

между две филии – резенче салам.

Аз обичам сандвичи от тия,

между два салама – тъъъъъничка филия.

 

Еми, хубаво е! Ритъм, рима, идея – всичко. Браво!

 

Борола и Арт-93. Борола правят Имунобор, а Арт-93 – колани и портмонета. Двете фирми нямат нищо общо помежду си освен инфантилните реклами, които правят. Видеата на Борила са посмешище, съжалямвам. „Ама, Мартине, във всяка класация, където мрънкаш по реклами, ли ще се споменава тоя Имунобор“. Да, не ме интересува, дори Имунобор да е панацея и да те кара да живееш до 200 години.

Билбордовете на Арт-93 са мацка, колан и логото „Арт“. Прилича на прощъпулник на абитуриент. Не знам колко им върши работа, съмнявам се да им върши работа, но ако им върши работа – окей. Въпросът е, че може да стане пъти по-добра с нищожно малко усилия и неполагането на тези усилия е вулгарността, срещу която така страстно се газирам.

 

Бързи кредити. Ама от ония, които на бял лист пише „Бързи кредити“ и телефон. Не ме разбирайте погрешно – като реклама е окей. Предава посланието правилно и недвусмислено, информацията стига до хората, нищо не разсейва вниманието им – за кампания е добра кампания. Но… изглежда зле, цялото нещо просто изглежда сенчесто и незаконно. Скъпи родители, не плашете децата с това, че някой батко ще дойде и ще им даде наркотици безплатно. Никой не раздава наркотици безплатно! Плашете децата си, че някоя батка ще дойде и ще им даде „бърз кредит“, от който никога няма да се измъкнат със здрави колене.

 

Всички онези реклами, в които се случва нещо яко, но никой не помни бранда.

Това е тоооолкова типична грешка на рекламистите. Фирмата налива 100 000+ пари за спотове и там други неща, за да не знае никой накрая марката, но всички да повтарят „Ооо, Пепи…“. На какво е реклама „Ооо, Пепи“? На салами, да, ама на кои салами? Има 100 салама, на кои? „Човек 1: Аз го открих. Човек 2: Ама аз го купих.“ на кредитите на коя банка е реклама? „Какво му трябва на един мъж?“. Същото – на коя бира? Знаете ли какво му трябва на един мъж – трябва му рекламист, който ще напише в сценария за спота името на бранда преди слогана, за да знаем после всички години наред, че именно Ариана е „На една ръка разстояние“.

P.S. Всъщност след известно обсъждане в редакцията стигнахме до извода, че „На една ръка разстояние“ май беше слоган на Астика. Още едно доказателство в подкрепа на казаното по-горе.

 
 

Пролетен базар на книгата 2017: какво си струва да видим

| от chronicle.bg |

Пролетният базар на книгата – най-голямото книжно събитие за българския читател ще се проведе в следващите дни в Националния дворец на културата. От 23-ти май до 28-ми май (неделя) българските читатели ще могат да присъстват на много и разнообразни срещи с автори и издатели от страната и чужбина. Повече от 100 книгоиздатели и търговци участват в тазгодишното издание.

Официалното откриване е на 23-ти май от 11:00 ч. в мраморното фоайе на НДК. Гости на откриването ще бъдат спортистите Стефка Костадинова и Валери Йорданов, които ще представят юбилейни албуми, посветени на кариерите си.

В рамките на шестте дни на изложението, на щандовете на издателствата, както и на сцената на културната програма, ще се състоят близо 50 премиери на най-новите книжни заглавия у нас, а също четения и срещи с чуждестранни и български автори, сред които Александър Секулов, Антон Стайков, Бойка Асиова, Божана Апостолова, Владо Даверов, Владимир Попов, Георги Господинов, Димана Йорданова, Емил Андреев, Здравка Евтимова, Ивинела Самуилова, Йордан Велчев, Йорданка Белева, Константин Трендафилов, Милен Русков, Петър Чухов, Тони Николов, др.

Днес правим подбор на част от издателствата, които тази година ще вземат участие. Какво можете да намерите на техните щандове, вижте в галерията горе.

 
 

Коя е Ариана Гранде?

| от chronicle.bg |

През последните часове името й е сред най-търсените в Google, за съжаление не поради внезапно проявен интерес към творчеството й, а заради трагичния терористичен акт по време на неин концерт в Манчестър, по време на който загинаха 22-ма души и са ранени над 50.

Ариана, чиято публика е предимно от тийнейджъри, започва кариерата си през 2008 в мюзикъла 13 на Бродуей. По-късно играе ролята на Кет Валънтайн в американския ситком Викторично.

Издава три студийни албума. Първият от тях е озаглавен Yours truly  и излиза през 2013 година. Дебютира под номер 1 в американската класация за албуми на списание Билборд , което прави Гранде една от само двете изпълнителки, които са приземили дебютните си албуми под номер 1 това десетилетие. През 2014 певицата издава втория си студиен албум, My Everything, който също успява да се класира на първата позиция в Америка и още няколко други държави. Албумът съдържа няколко хит сингъла, които правят Ариана една от най популярните певици през тази година.

През 2015 тя се впуска в първото си световно турне, за да промотира My Everything и участва като гост звезда в американския сериал на Fox  – Scream Queens. По-късно същата година певицата издава нов сингъл, озаглавен Focus, и втория си коледен албум, наречен Christmas & Chill. Третият ѝ студиен албум Dangerous Woman излиза през 2016 година и достига номер 1 позицията в класациите на 12 държави, някои от които са Великобритания, Австралия, Бразилия, Италия др. Dangerous Woman е първият номер 1 албум на Гранде във Великобритания.

Отличията на певицата включват 3 американски музикални награди, 1 MTV VMA награда, 3 MTV EMA награди и 4 Грами номинации. Всички от трите ѝ студийни албуми са наградени с платинен сертификат от американската асоциация на звукозаписната индустрия. През 2016 списание Time  обявяват Гранде за една от 100-те най-влиятелни личности в света с техия годишен списък.

Певицата е и една от най-следваните знаменитости в социалните мрежи, притежавайки вторият най-следван Instagram акаунт.

Тя следва Кабала, учейки го от 12-годишна и вярва, че ако си добър към другите, ще ти се случат добри неща.

На 10-годишна възраст Ариана е съ-основател на младежката певческа група с цел благотворителност. През 2009 представя и препродава музика и танци за благотворителност заедно с брат си Франки. След като гледа Blackfish, тя призовава феновете си да спрат подкрепата си към SeaWorld и става веган.

Тя е включена в кампания на списание „17“ през март 2013 заедно с Бриджит Мендлър и Кат Греъм, за да спрат онлайн тормоза. През септември 2014 участва в благотворителност на Stand Up to Cancer, представяйки заглавната песен на своя втори студиен албум My Everything  в чест на дядо си, който е починал от рак през юли 2014. Гранде е приела няколко кучета за домашни любимци и насърчава приемането на бездомен домашен любимец.

Ариана предприема действия в подкрепа на правата на LGBT общността. Тя изоставя католицизма заради Кабала, вярвайки, че църквата има непоносимост към хомосексуалистите, като подкрепя брат си, който също е гей. През май 2015 Майли Сайръс и Ариана представят кавър на Don’t Dream It’s Over в помощ на бездомни LGBT младежи.