Аутопсия на едно (непредумишлено) убийство

| от |

Първият мигрант, убит от органите на реда, жертва на бежанската криза, загина на на българско-турската граница в четвъртък вечерта. От ръката на български граничар, който стрелял предупредително във въздуха.

Става дума за непредумишлено убийство – нещастен случай , предизвикан от агресия и качен адреналин. Една от версиите е, че граничарят не е погледнал какви препятствия има в посоката на стрелбата му – резултат от така нареченото „тунелно зрение“ , което е характерно за ситуации със стрес , силно емоционално напрежение и висок адреналин – при животозастрашаващи ситуации. Вълкан Хамбарлиев е „запален ловец“ – следователно знае как да борави с оръжие бързо и под психологическо напрежение, защото знае и че бягащо животно не е лесна цел.

Аутопсията на безименния труп е еднозначна – смърт в следствие на кръвозагуба от раната в шията на афганистанеца, причинена от изстрел.

Докато световните медии превръщат инцидента във водеща новина, а всякакви организации настояват за разследване и санкции, българският премиер Бойко Борисов напуска срещата на върха на Европейския съюз в Брюксел заради престрелката на границата с Турция. Научаваме това от източник, цитиран от чуждите медии. Но не и от него самия.
На фона на това „оглушително мълчание” от страна на министър-председателят у нас вече се леят жлъч и расистки изказвания, а нещастният случай е пластелин в ръцете на елитни политици, които го мачкат и трансформират в причудливи форми. „Трябва да се стреля на месо, защото не се спазват разпорежданията”, заяви лидерът на Патриотичния фронт Валери Симеонов. Симеонов призова и да не се вменява чувство на вина у служителите на МВР и да се подеме инициатива те да бъдат наградени. ДПС настояват Борисов да проговори, а говорителят на БСП Атанас Мерджанов търси оправдание за служителите на реда „Много са уморени вече момчетата”.

И разбира се мълчанието на премиера също ще има своята цена. Защото той можеше най-малкото да поправи Организацията на обединените нации като им припомни един случай от 30 август тази година, когато по време на престрелка в морето между гръцки полицаи и турски трафиканти на хора бе убит 17-годишен имигрант. И това бе съобщено от гръцкото правителство.

Две подписки в защита на бащата на две деца униформен, който е извадил оръжието и е стрелял във въздуха вече са факт. Полицейските синдикати се обявиха в защита на служителя, вероятно ще има и протести. Идеята да се обединим и защитим българския граничар се превръща в една от многото каузи на част от българското общество – патриотични и емоционални, но не и адекватни реакции.

Логичното следствие е, че човек, който е убил друг човек, независимо дали е било умишлено или непредумишлено, трябва да получи своето наказание според закона. Законите не се променят на базата на емоциите и семейното положение на извършителя. Независимо колко деца имаш и колко те обича майка ти не можеш да убиваш хора ако няма реална заплаха за живота ти. Независимо какви са те и откъде идват. Имат ли документи или нямат, говорят ли твоя език или не.

Това, че куршумът е рикоширал е мал шанс. 

Каква е степента на вина не можем да преценим ние, гражданите. Това го решава съда, но процес трябва да има. Както и официална позиция на премиера, който мълчи близо ден след инцидента. Дали защото обмисля какво да каже на народа в ситуация на предсрочни избори, или защото да говориш пред цял свят си е отговорно и лафовете за магнолиите, дяволите и борците няма да свършат работа. И реторични въпроси от типа „С калашник врабци трепят ли се?” също.

 
 

Българското представление „Паякът“ заминава на американско турне

| от chronicle.bg |

Ако не сте гледали представлението „Паякът“ на режисьорския тандем Йордан Славейков и Димитър Касабов, сте пропуснали едно от значимите събития в българския театър през последното десетилетие.

Историята на сиамските близнаци Марта и Мартин, така прецизно, пълнокръвно и въздействащо пресъздадена от Пенко Господинов и Анастасия Лютова, е от онези театрални представления, които стискат зрителя за гърлото и не отслабват безпощадната си хватка много след излизането от салона.

Ако сте от театралните фенове, които харесват „Комиците“ и обичат да ходят на театър „да се посмеят малко“, може да спрете да четете този текст веднага. „Паякът“ е метафорична илюстрация на най-черните човешки характеристики и разказ за начините, по които те изпълзяват навън и изменят реалността. Иначе казано – постановката едва ли ще ви разсмее и разсее.

„Паякът“ е едно от най-награждаваните български театрални представления и сега заминава на 20-дневно турне в Америка.

Презокеанската обиколка на „Паякът“ е по покана на няколко родни институции и организации в Америка – Българския културен център в Сиатъл със съдействието на Генералното Консулство на РБ в Лос Анджелис, BG Voice Chicago и BG Еvents NYC.

Както вече споменахме, пиесата е написана и режисирана от Йордан Славейков и Димитър Касабов, а актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова, които са тандем и в живота, влизат в кожата на брат и сестра, сиамски близнаци, непосредствено преди операция по разделянето им.

Преди американските дати постановката ще бъде показана на 20 януари, петък, на сцената на ТР „Сфумато“.

The-Spider-American-Poster-270872-500x0

Пътуването на „Паякът“ до Америка е своеобразно завръщане след като през лятото на 2013 г. проектът беше показана на престижната сцена на Бродуей в рамките на 17-тото издание на международния театрален фестивал New York International Fringe Festival.

Тогава актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова изиграха общо 5 представления със субтитри изиграха пред американска публика.

Пиесата беше отличена от американските театроведи и журналисти, като получи блестящи рецензии в изданията на New York Times и The Village Voice. Популярният нюйорски безплатен седмичник за култура и изкуство The Village Voice излъчи българската пиеса „Паякът” като най-добра сред 10 топ спектакъла, показани на най-големия мултиартистичен фестивал в Сверна Америка – New York International Fringe Festival. Играта на българските актьори  Пенко Господинов и Анастасия Лютова беше аплодирана и от журналистът Scott Heller в неделно издание на New York Times, където в пространствена рецензия обсипа със суперлативи българската постановка.

Заглавието се играе вече 6 години на българската сцена с над 65 представления. Има в портфолиото си номинация А’Аскеер 2011 за съвременна българска драматургия, номинация за “Полет в изкуството” 2012 от Фондация Стоян Камбарев. Награди за ней-добър театрален експеримент и за най-добра актриса на Анастасия Лютова от фестивал „Артокраина“ Санкт Петербург 2013, приз за най-добър театрален дует от театрален фестивал „Славянский венец“ – Москва 2013.

Какво каза един от режисьорите, Йордан Славейков, за предстоящото турне:

Това пътуване стана възможно благодарение на енергията на една българка, която живее отдавна в Америка – г-жа Елка Русков. Още преди  три години и половина тя прочела в New York Times рецензия за нас и си казала, че иска да се срещнем. През 2015-та тя дойде в София и гледа „Паякът“. Около една година организира това турне – свърза българските общности и българските културни институции зад граница. Тя направи мрежа от контакти, за да се случи това пътуване. В Чикаго, където живее значителна част от българската общност зад океана, вероятно ще имаме две представления – едно след друго.

Едновременно ще вървят субтитри на английски на всички места, за да може и местна публика да има възможност да ни гледа. В Ню Йорк билетите вече  чудесно се продават сред англоговорящи. Може би това се дължи на факта, че по някакъв начин сме познати в този град и че имаме имаме професионални и бизнес отношения с хората, които представляват театралната общност. Те с голяма радост канят свои приятели англоговорящи. В Ню Йорк публиката ще бъде минимум 50 на 50 – наши сънародници и американци с отношение към театъра.

Преди всичко искам да подчертая, че не отиваме в Америка, за да  умиляваме родната българска публика.

Отиваме да покажем една различна гледна точка на темата за отношенията в двойка. Опитахме се много критично и честно да сложим на масата проблемите в едно партньорство – в случая са брат и сестра, могат да бъдат и син-баща, майка-дъщеря и т.н..  Подходихме към тях честно и безкомпромисно, говорим за неизричани, непомислени, премълчавани неща.  За неща, за които обикновено не се говори, тъй като хората обичат да замитат боклука под килима и да се правят, че боклук няма.

 
 

Звезди от киното, изкушени от телевизията

| от chronicle.bg |

В последните години сериалите показаха, че малкият екран е достатъчно голям за всяка световна звезда, стига да се основават върху добър сценарий и качествена режисура. Затова и в последните години мнозина се насочиха към телевизията.

Когато видяхме в сериала „Истински детектив” Матю Макконъхи, това беше изненада – носителят на „Оскар” беше слязъл от нивото на големия екран, за да се снима в телевизията. Оказа се, че това е добър ход, който впоследствие мнозина негови колеги повториха.

В епохата, в която всеки може да гледа каквото си поиска дори на телефон, това да бъдеш близо до аудиторията е по-важно от всякога.

Предлагаме ви да видите в галерията ни големите актьори, носители на редица награди за ролите си в киното, осмелили се да дадат шанс на телевизията. Като бонус включваме и трима големи режисьори, изкушени от малкия екран.

 
 

Трейлър на новата любовна история „The Discovery“

| от chronicle.bg |

Освен сериали, Netflix вече включва в портфолиото си и филми.

Днес на бял свят се появи първият трейлър на любовната история „The Discovery“ с Руни Мара и Джейсън Сийгъл.

Действието ще се развива в свят, в който задгробният живот е научно доказан, в резултат на което милиони хора започват да се самоубиват, за да стигнат „от другата страна“.

Режисьор е Чарли Макдауъл, а ето го и трейлъра:

The-Discovery-movie

 
 

Първи поглед към Марго Роби като Тоня Хардинг

| от chronicle.bg |

През март миналата година стана ясно, че Марго Роби ще влезе в ролята на лошото момиче на фигурното пързаляне Тоня Хардинг. Роби ще бъде в главната роля в биографичния филм „Аз, Тоня”.

След месеци на спекулации Марго Роби беше уловена в ролята си за предстоящия филм.

*EXCLUSIVE* Margot Robbie tranforms into Tonya Harding for "I, Tonya" **WEB MUST CALL FOR PRICING**

Големият скандал в кариерата на Хардинг е свързана с наемането на човек, който да рани в крака конкурентката й Нанси Кериган, за не може да се състезава на Зимната олимпиада през 1994 година. Лесно се доказва, че нападателят, намушкал Кериган по време на тренировка, е нает от бодигарда на Хардинг.

Филмът, посветен на фигуристката, ще излезе през 2018 година.

За ролята си Марго Роби носи деветдесетарски дънки, протези на лицето и костюм, с който тялото й да изглежда по-едро.