Армения и Азербайджан – на крачка от войната

| от |

Томас де Ваал, BBC

Арменският вертолет, свален на линията между две страни, разделяща арменските от азербайджанските войски в зоната на нагорно карабахския конфликт – е най-сериозният инцидент от такъв род от над 20 г., откакто е в сила споразумението за прекратяване на огъня между двете страни.

При падането на хеликоптера загинаха трима арменски военни. При това азербайджанският офицер, свалил бойната машина, беше награден с медал. През лятото преди този трагичен инцидент имаше локализирано избухване на карабахския конфликт, при което загинаха около 20 души и от двете страни. Както твърдят от Баку хеликоптерът е бил свален в непосредствена близост до контактната линия, разделяща арменските от азербайджанските войски, и летял над позициите на армията на Азербайджан. От Ереван парират тези твърдения с думите, че арменската машина изпълнявала учебен полет и не представлявала никаква опасност. Азербайджанските военни пуснаха във Фейсбук видео отразяващо падането на един от двата вертолета, съпровождано от радостни възгласи.

В нападението няма никаква военна логика. Командирите на подразделенията от двете страни на браздата носят отговорност при използване на леко стрелково оръжие, но решения за използване на тежко въоръжение се взимат от политическото ръководство. Подобно нападение може да се разглежда като демонстрация на сила.

Азербайджанската страна, губеща в карабахския конфликт от 1991-94 г., има повече основания да поддържа „нестабилно примирие. Така Баку се опитва да припомня на света, че част от международно признатата територия на страната се намира под контрола на Армения. И въпреки че Азербайджан може да носи отговорност за повечето от нарушенията на примирието, и арменската страна не пропуска възможност да „покаже мускули. На 31 юли арменските сили настъпиха от три страни срещу азербайджанските позиции, което доведе до гибелта на много азери.

Има основания да се предполага, че атаката срещу хеликоптера беше отговор на лятното нападение. Ветераните помнят, че през ноември 1991 г. арменската войска свали вертолет с официални лица и преговарящи от Азербайджан недалече от мястото на падналия Ми-24.

Тези тревожни инциденти илюстрират нарастването на военната мощ по линията на прекратяване на огъня в Карабах през последните 20 г. Тази зона се превърна в най-милитаризираната в Европа. В небето кръжат хеликоптери, щурмови и безпилотни самолети, а в окопите по примера от Първата световна война се намират около 20 000 бойци. Баку харчи стотици милиони долари, спечелени от петрол, за закупуването на ново тежко въоръжение.

На фона на всичко това международното присъствие в зоната на прекратяване на огъня е такова, каквото беше и през 1991 г.: всичко на всичко шестима наблюдатели от Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа /ОССЕ/ по протежение на 160 км. линия на конфликта и признатата граница между двете страни, където напрежението също расте. Президентите на двете страни – Илхам Алиев и Серж Саркисян – възобновиха преговорите и от август досега са провели вече три срещи. Последната беше преди две седмици в Париж. Това е добра новина от буксуващия мирен процес, само че преговарящите като цяло са песимисти по отношение възможността за пробив. Надежди не им дават и разногласията между трима международни посредници заради украинската криза – от една страна Русия, от друга – Франция и Съединените щати. Новото избухване на насилие е напомняне за това, че страните винаги са на една крачка от нова война и само тяхната оценка на интересите им в дадена ситуация засега ги кара да се въздържат да не правят тази последна крачка.

И сега има опасения за ответен удар от арменска страна. Ереван вече заплаши с „болезнен отговор“ на свалянето на хеликоптера. /БГНЕС

 
 

Началото на „La La Land“ през iPhone-a на Деймиън Шазел

| от chronicle.bg |

„La La Land“ обира награди като стой и гледай, а в събота предстоят и Оскарите.

Филмът, естествено, получи и известно количество критики. Лайтмотивът в тях е, че Райън Гослинг и Ема Стоун не танцуват и пеят като истински актьори в мюзикъл. Разбира се, възможно е играта на Гослинг и Стоун нарочно да е такава. Със сигурност обаче режисьорът Деймиън Шазел не е подценил мюзикъл мотивите във филма си.

Появи се видео от репетициите на началната сцена на филма, което Шазел заснема със своя iPhone. То показва усърдната репетиционна работа по парчето на магистралата в Лос Анджелис. На пресъздадена снимачна площадка актьорите изиграват сцената, а ние можем я да видим редом с оригинала.

 

 
 

Ще вземе ли „La La Land“ 11 награди „Оскар“?

| от chronicle.bg |

Мюзикълът „La La Land“ ще вземе 11 награди „Оскар“ на предстоящата церемония за най-престижните киноотличия, сочат прогнозите на специализирания сайт ГолдДерби, съобщава БТА.

Очаква се филмът на Деймиън Шазел да спечели почти всички призове, за които е номиниран. Мюзикълът е с 14 номинации за „Оскар“ в 13 категории – две от номинациите са в категорията за песен от филм. Според прогнозите на ГолдДерби филмът ще грабне 11 отличия.

Експертите и феновете очакват „La La Land“ да получи наградите за най-добър филм, режисьор (Деймиън Шазел), актриса (Eма Стоун), оригинален сценарий, сценография, операторско майсторство, костюми, монтаж, звуков мишунг, оригинална музика и песен от филм („City of Stars“).

Според прогнозите мюзикълът ще се размине с отличията за най-добър актьор (Райън Гослинг) и монтаж на звукови ефекти. В категорията за най-добър актьор ще бъде предпочетен Кейси Афлек за „Манчестър до морето“, а в тази за монтаж на звукови ефекти се очаква да надделее военната драма „Възражение по съвест“.

Експертите на сайта отчитат и минимална възможност мюзикълът да не получи наградата и за оригинален сценарий, която да бъде присъдена на „Манчестър до морето“.

Деймиън Шазел е фаворит за режисьорския приз, следван от Бари Дженкинс за „Лунна светлина“. Ема Стоун е основна претендентка за отличието за най-добра актриса, следвана от Изабел Юпер за „Тя“.

Сред вероятните победители на наградите „Оскар“ сайтът ГолдДерби откроява и номинираните в поддържащите актьорски категории Махершала Али за „Лунна светлина“ и Вайола Дейвис за „Огради“ („Fences).

 
 

Маккартни и Ринго заедно в звукозаписно студиo

| от chronicle.bg по БТА |

Двама бивши членове на легендарната група „Бийтълс“ – Пол Маккартни и Ринго Стар, за пръв път влязоха заедно в звукозаписно студио от 7 години, съобщиха ТАСС и Контактмюзик.

Миналия уикенд те работиха заедно над новия соло албум на Ринго Стар в неговото звукозаписно студио. Маккартни даде своя принос, като свиреше на бас китара. 76-годишният Ринго Стар изказа специалната си благодарност си към Маккартни за участието му в записите.

Двамата музиканти за пръв път се събраха, откакто работиха заедно над албума на Стар „Y Not“ (2010), в който Маккартни се изяви като вокалист и изпълнител на бас китара при записите на песните „Peace Dream“ и „Walk With You“.

Новият албум е продължение на излезлия през 2015 г. „Postcard From Paradise“. В записите се е включил също китаристът и композитор от групата „Ийгълс“ Джо Уолш.

Новият албум на Ринго Стар идва, след като сър Пол участва в записите на две много успешни песни, излезли през 2015 г. – „All Day“ с Кание Уест и „FourFiveSeconds“ с Кание Уест и Риана.

 
 

Киану Рийвс може да се снима в „Матрицата 4″

| от chronicle.bg |

В края на трилогията Нео умира, за да приключи войната и да установи мир между хората и машините. Въпреки това братя (сестри) Уашовски си оставиха вратичка, че Нео може да се завърне – моментът, в който Сати пита: „Ще се видим ли отново“, а Оракулът отговаря: „Подозирам, че да. Някой ден.“.

В „Джон Уик 2″, където Киану отново си партнира с Лорънс Фишбърн, получаваме нещо като реюниън на „Матрицата“. Разбира се, ще бъде много по-вълнуващо, ако Warner Bros. накарат създателите на франчайза да го подновят. А това няма да е невероятно при положение, че той направи 1,6 милиарда долара в световния боксофис.

Дали Киану Рийвс ще се съгласи да се снима в евентуален четвърти филм? Да! При няколко условия. Той заяви, че „Уашовски също трябва да имат участие във филма. Те трябва да го напишат и режисират. След това ще видим, но да – ще бъде странно, но защо не. Хората умират, историите не, хората в историите не“.