Антон Дончев: Светът живее във виртуална действителност

| от | |

2010-09-13-015_1

Целият свят живее в една виртуална действителност, в това, което медиите създават, коментира днес големият български писател и автор на романа „Време разделно“ академик Антон Дончев, предаде  БГНЕС.

„Особено за хората, които са далеч от събитията това, което се случва е върху екрана, но това, което се случва върху екрана е само една много малка част от това, което се случва в действителност. Медиите, които работят с лупа, слагат тази лупа върху окото на една муха и се получава чудовище, а всъщност мухата си е муха. Трагедията на медиите е, че тази лупа не може да легне върху големи създания, с лупа не може да гледаш кон и се получава разминаване между действителния свят и това, което медиите показват“, смята Антон Дончев.

Ако си представим гласа на света като съскане на змия, можем да кажем, че това съскане медиите чуват „сензация, секс, скандал“, но змията казва „смирение, скромност, солидарност“, заяви той. Според него медиите, не само в България, но и по света не се занимава задълбочено с проблемите по света.

Световната култура и световният напредък са възможни само като синтез от отделни елементи, подчерта Антон Дончев и призова „длъжни сме да защитим неповторимостта. това, което е създадено от нашия народ е неповторимо и ние трябва да го защитим“. Атаките против „Време разделно“ и други романи бяха всъщност заглушаване на неповторимия глас на България, смята той.

Световната култура се гради по принципа на оркестъра и на хора, в хора всеки има глас, в оркестъра всеки има инструмент, всеки народ се грижи неговият инструмент да бъде в ред. Има народи, които искат да бият тъпана, нека да го правят, но те не правят оркестъра. Ние сме длъжни да защитим гласа на кавала си, но първо трябва да отгледаме дървото, а от всяко дърво свирка не става, кавал става от българско дърво, отгледано и запазено от нас, подчерта Антон Дончев и напомни : „единственото същество, което може да промени съдбата на вселената, това е човекът“. Това, с което възприемаме света са очилата, наречени култура. Нашите деца не виждат правилно света, защото не им даваме правилно образование, коментира той.

„Проблемът във „Време разделно“ почти изненадващо в момента се възражда, някаква партия „Помак“, някакви обиди, че някой е наречен българо-мохамеданин. Навлизаме малко в света на абсурда, което може да е добре за медиите, но е много лошо за действителността“, коментира той.

Юбилейно издание на „Време разделно“ на Антон Дончев излезе днес от печат. „Виновник“ за преиздаването на романа е фондация „Братя Василеви“, а поводът е 50-годишнината на българския исторически роман, който през 70-те години е признат за образец на епическата проза. Романът ще се продава до Нова година в София в мола на „Цариградско шосе“, а през януари се очаква да излязат и 250 екземпляра на луксозно колекционерско издание на романа с литографии на Светлин Русев.

„Написването на „Време разделно“ съвпадна със специален момент в моя живот. Когато се наех да напиша романа, бях още съвсем неизвестен автор. Дадоха ми 75 лв. за командировка и с тези пари обикалях Родопите 15 дни. Никога преди това не бях ходил там, но любовта и умилението които изпитах, се превърнаха в мой непрестанен копнеж да напиша и завърша замисленото“, споделя авторът десетилетия след като е публикуван романът му.

Половин век след като шедьовърът на Антон Дончев вижда бял свят фактите показват, че само в родината си той е имал повече от 30 издания. По света успехът му също е огромен. Превеждане е на повече от 30 езика, включително и на китайски и хинди. За тези петдесет години е излязъл в тираж от над 1 050 000 екземпляра. Обемът на отзивите за романа на български език и на чужди езици значително надвишава страниците на романа. Романът има и номинация от Фондация „Джеън и Ървинг Стоун“ за най-добър исторически роман, издаден в САЩ.

 
 

Премиерата на „Красавицата и Звяра“ съвпадна с бурята Дорис

| от chronicle.bg |

Звездите на „Красавицата и Звяра“ понесоха стоически лошото време, предизвикано от бурята Дорис, за да присъстват на състоялата се в Лондон премиера на игралната версия на класическата анимация на „Дисни“ от 1991 г., съобщава БТА.

26-годишната Ема Уотсън приличаше на истинска принцеса, постигната благодарение на приказна сребристосива рокля с пелерина, сътворена от дизайнерката Емилия Уикстед. Актрисата сподели, че „твърде прогресивната“ й героиня Бел е по-различна от останалите принцеси на „Дисни“.

На премиерата на филма присъстваха също Дан Стивънс, който се превъплъщава в образа на Звяра/Принца, Люк Еванс (Гастон, отхвърлен съперник за сърцето на Бел), Ема Томпсън и Иън Маккелън, които озвучават персонажите Мисис Потс и Когсуърт, режисьорът Бил Кондън.

Кондън не скри, че се е чувствал напрегнат заради предизвикателство да създаде игрална версия на класическата анимация. Маккелън сподели, че с известно безпокойство е очаквал моментът, в който ще може да сравни новия филм с оригиналната анимационна лента.
Игралната версия на „Красавицата и Звяра“ излиза на екран във Великобритания, САЩ и България на 17 март.

 
 

Продадени са 15 хиляди билета за „Евровизия – 2017″

| от chronicle.bg, по БТА |

Досега са продадени 15 хиляди от общо 70 хиляди билета за телевизионния конкурс „Евровизия – 2017″,, който ще се състои в Киев през месец май, предаде ТАСС.

Агенцията цитира съобщение на вицепремиера на Украйна Вячеслав Кириленко. „На 14 февруари започна официалната продажба на билети, като първият беше закупен от победителката на „Евровизия 2004″, нашата Руслана“, заяви Кириленко. По неговите думи досега са били продадени около 15 хиляди пропуска от 52 страни в света.

Петдесет и два процента от билетите са били пласирани в Украйна, а останилите четиридесет и осем – в чужбина. Най-много продажби са били реализирани във Великобритания, Германия и Русия.

 
 

Оскари 2017: Фаворитите на Chronicle

| от |

89-тите награди „Оскар“ ще бъдат раздадени тази неделя вечер в Лос Анджелис и ще закрият официално големия награден сезон, който започна още в края на миналата година. Най-добрите сред най-добрите в киното ще напълнят Кодък Тиатър, за да могат още пък по-добрите сред тях да се окичат със злато.

И тази година, подобно на миналата, номинации за „Оскар“ предизвикаха полемика. Ако миналата година това бяха прекалено белите актьори и режисьори, номинирани в най-важните категории, сега впечатление прави засиленото участие на афроамериканци. Нормално е хората да се чудят дали причината за толкова много и еднообразни номинации, не се случва не заради доброто старо седмо изкуство…

Но ние няма да се занимаваме с това днес. Избрали сме да правим нещо по-забавно, а именно да кажем кои са нашите фаворити в 8 от най-важните и комерсиални категории. В галерията горе.

 
 

Най-злите мъже в модерното кино

| от |

Едно клише гласи, че добрите момичета харесват лоши момчета. А лошите момичета… те също харесвали лоши момчета. Ако разгледаме това клише малко по-обширно, можем спокойно да кажем, че антагонизмът като цяло е най-малкото любопитен за хората. И доста харесван.

Тъмните страни от характера привличат хората така, както светлината привлича насекомите. Те се приближават все повече и повече, за да виждат по-добре, докато не се опарят. Или не изгорят.

Седмото изкуство не остава по-назад в тази тенденция. От по-стандартните филми, борещи се с доброто и злото, през задължителните супергерои, до обширните и силно многопластови модерни шедьоври, киното на новия век може да се похвали с антагонисти, за които злото е станало понятие с много по-дълбок смисъл.

В последните години, в голяма част от хубавото кино лошият властва. Антагонизмът е издигнат почти в култ, който привлича многолюдни почитатели от всякакъв пол и възраст. Сложността и харизмата на лошото, облечено и поднесено чрез великолепна актьорска игра от едни от най-големите имена в киното, е едно от нещата, които правят добрите филми, това, което са.

В навечерието на Оскарите ние сме събрали за вас каймака на най-лошите. Онези мъже в модерното кино, от които ни е страх и печелят адмирации, заради това, че ни карат дори да се подмокрим понякога.

В галерията горе.